Anthem, Windows

Specificaties PC • Actie, Avontuur - Bekijk alle specificaties

Anthem, Windows Review

Inverted_World 26 februari 2019, 429 views Product gekocht

Anthem, Windows

De gameplay maakt het spel. Er valt een hoop te zeuren op Anthem, maar de gameplay en de prachtige wereld maken het toch zeer vermakelijk.

Pluspunten

• Prachtige wereld en sfeer
  • Zelden voelt gameplay en besturing zo smooth
  • Co-op / Matchmaking werkt uitstekend
  • Graphics zijn prachtig

Minpunten

• 'RPG' elementen mogen uitgebreider.
  • Main Quest leuk, side-quests saai.
  • Fort Tarsis heeft potentie maar is het nu nog niet helemaal.

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 3
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 3
Introductie:
Ik kreeg Anthem bij aanschaf van videokaarten en bewust van negatieve reviews besloten het alsnog een kans te geven. Co-op (met 2 spelers) gestart om Anthem te ontdekken.

In tegenstelling tot de vrij negatieve review van Tweakers (die wellicht terecht is op basis van spelers die extra hebben betaald voor een buggy-early acces versie van de game) ben ik toch wat positiever. Misschien ook omdat ik de hele hype omtrent Anthem een beetje gemist heb.

Ik baseer mijn mening dan ook op gameplay ná de day-one patch. Zoals ik het zie wegen de voordelen van de game op tegen de nadelen, en zit er in die nadelen nog veel potentie voor verbetering. DLC's zullen tenslotte gratis zijn.

Gameplay:
Het eerst wat op viel is dat je de controls, en het mechanisme in gameplay direct onder de knie hebt. Het voelt erg smooth en goed doordacht aan. Grafisch is het één en al pracht en praal wat er op je beeldscherm verschijnt, en de wereld is prachtig en geeft het gevoel dat er telkens weer iets nieuws te ontdekken valt.

De Javelins bieden voldoende variatie om te blijven testen met 'builds' en de specials, abilities en customization van de Javelins zijn gewoon gaaf om gaandeweg te ontdekken. Een leuk voordeel dus dat je elke missie een andere Javelin kan kiezen. Dat doorbreekt het gevoel van sommige RPG's een beetje waar je in het begin een class kiest en niet meer kan switchen.

Freeplay is leuk om te doen, ontdekken, rondvliegen, onverwachts sterke enemies tegenkomen, world-events, etcetera. Mijn ervaring tot nu toe dat écht samenspelen weinig gebeurd in freeplay behalve met op 4 personen gerichte missies. Ik speel continu met z'n 2en dus vond het persoonlijk juist weer fijn dat we alles ook met z'n tweeen konden blijven doen. De matchmaking is overigens uitstekend en super snel.

Verhaal:
De main quest heb ik nog niet uitgespeeld. Over het algemeen zijn het niet ontzettend likeable karakters of een meeslepend verhaal, filmisch voelt het echter wel, de animaties en voice-acting zijn van hoog niveau. Het moet je een beetje trekken, maar vermakelijk zoals een simpele hollywood blockbuster is het wel. Op dat vlak laat Anthem met de side-quests wel steken vallen. Verwacht dus geen The Witcher 3 qua verhaal en side-quests. Herhaling komt terug en de gesprekken met minder belangrijke karakters zijn voor nu ronduit saai.

Fort Tarsis:
Een fijne sfeervolle plek waar je continu terug komt. Prachtig vormgegeven, maar het vraagt om zoveel meer. Als je er rond loopt dan zou je willen dat er meer te doen is dan er daadwerkelijk te doen is. Toch is het altijd leuk na elke missie weer even aan je Javelin te sleutelen of wat rond te lopen. Tot nu toe verveelt dat niet.

Bugs?
Het spel draait hier op twee totaal verschillende builds. Een i7/RTX 2070 combo en een AMD / 1080ti combo. Op beiden systemen hebben we in 10 uur tijd spelen beiden maar één keer een bug gehad. Dat was dat het geluid uitviel. Daar is ook meteen alles mee gezegd, dat heeft zich 1 keer voorgedaan. Voor de rest zijn we geen bugs tegen gekomen. Geen disconnects, geen geluidsproblemen of gek/vreemd AI gedrag. Misschien is het geluk, maar ik kan er dus weinig over meepraten.

Conclusie:
Zolang je Anthem niet ziet als volwaardige RPG, maar iets meer in de richting van Borderlands / een open-wereld co-op arcade shooter, dan is het een geweldig spel. Verwacht je een meeslepend verhaal, diversiteit aan side-quests dan kom je wellicht bedrogen uit. Toch zit er veel potentie in het spel en mochten RPG elementen uitgediept en toegevoegd worden zou het een dikke 8,5 verdienen mocht dit in de toekomst nog komen.

Is het spel nu zijn 52,- euro waard in vergelijking tot andere AAA titels? Nee. Maar dat kan het worden. Aangezien we dat natuurlijk niet met zekerheid kunnen zeggen; mocht je hem voor 30/35,- op de kop kunnen tikken, dan is het het zeker waard.

Voor nu is het een spel waarvan ik sinds de release toch elke avond na werk uitkijk om toch weer eens een rondje te vliegen en op ontdekking te gaan.

Wat mij betreft verdient Anthem voor nu een nette 7.5

Heb jij ook een Anthem, Windows?

Over het algemeen ben ik het eens met je review. Ik heb echter al wat meer gespeeld dan 10 uur vanaf de reguliere launch dag (ik denk minimaal 40 uur). En wat mij echt tegenvalt, en waar men tijdens de of na de demo ook bang voor was, is de herhaling in elke missie . Het is iedere keer "vlieg hier naar toe en daarna daar naar toe" en moet je steeds dezelfde vijanden verslaan. Erg weinig diversiteit in een hele mooie maar ook kleine wereld. En omdat het klein is speel je daarom soms ook nog eens op dezelfde plaatsen.
Voor mij begint dit nu al wat te vervelen. Ik heb dan nog niet eens de main story uitgespeeld. Ook heb ik 2 keer een stronghold gepeeld en die waren ook hetzelfde, net als in de demo.

Ook ik heb vanaf de normale launch dag nog redelijk wat ergernis gehad wat bugs betreft. Disconnects, geluid, guns die niet goed werken en je abilities die niet meer werken. Die laatste 2 duren niet heel lang na wat knoppen ingedrukt te hebben.
Waar ik me eindeloos aan irriteer is dat je in je main story zit met 3 random andere personen en dat er 1 vooruit vliegt. Dan krijg je de melding dat je je moet haasten naar het "story gebied" binnen 25 seconden (dacht ik). Doe je dat niet dan krijg je een laadscherm en teleport je er naar toe. Daardoor mis je wel eens wat loot en krijg je in het begin niet altijd de tijd om de juiste weg te vinden. Dit gebeurd trouwens soms instant wanneer degenen die voorop vliegt (of misschien de host) door een gate gaat waar het volgende deel van de map en missie moet worden ingeladen. Dit gebeurd dan ook wanneer je nog midden in je verhaal zit wat "de game" nog aan jou aan het vertellen is van het vorige deel van de missie (main story of side-quests). Dit is echt slecht vind ik!
Ook na een een keer een disconnect aan het einde van een missie had ik geen xp en geen loot, maar de missie was wel gespeeld. Dus ik denk dat wanneer iemand van je team de missie afmaakt, jij deze ook heb gehaald. Maar dan dus zonder loot, xp en het verhaal wat erbij hoort. Ook hier is dus niet over nagedacht. Deze missie kun je dan ook niet overdoen, want je hebt hem gehaald... -_-

Daarnaast heb ik van een youtuber gehoord dat de 1e dlc pas over iets van 6 maanden uitkomt en hij is bang dat dat te laat zal zijn en het spel een vroegtijdige dood sterf. Dit gevoel deel ik ook op dit moment. Ik zal de main story nog uitspelen want die is inderdaad wel leuk. Daarna misschien nog met wat andere Javalins spelen, maar dan houdt het voor mij wel op. Voor mij zal het spelen waarschijnlijk ophouden wanneer The Division 2 uitkomt. Het is dat de gameplay wel erg goed is, anders was het spel echt een regelrechte flop geweest denk ik. Ik deel de beoordeling daarom toch wel met die van Tweakers.

Ik heb het voor 30 euro gekocht via v&a hier op Tweakers en dat is het wel waard inderdaad.

Edit
Wat ik nog vergeet is dat er tijdens de missies geen chat is en voip werkt schijnbaar slecht (geen ervaring mee). Of tenminste, als ik eens wat zei kreeg ik geen reactie. Ook zit er geen mogelijkheid in om plekken of vijanden te "pingen" om zo te zeggen waar loot ligt of welke vijand er aan komt. Als er teamplay in een spel zit moet je makkelijk wat dingen snel kunnen mededelen via een menu-tje of wat dan ook. Goede teamplay met random mensen wordt zo erg lastig tot onmogelijk.

Edit 2
Ik heb nu de main story uitgespeeld (op een zijspoor gaat het verder) en daarmee al een extra stronghold vrijgespeeld en en er kwam nog van alles voorbij wat ik vrijgespeeld heb. Misschien dat ik wat voorbarig ben geweest wat de content betreft. We zullen wel zien...

Ps; voor het eerst een avond gespeeld zonder een bug mee te maken bij zowel mij als vrienden

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 28 februari 2019 15:27]

Bug worden als een malle weggewerkt elke 2 dagen wel een update.

Feit dat deze natuurlijk er al niet er in hadden moeten zitten bij de launch maar goed er word veel tijd en energie in gestoken door de devs dat geeft een goed gevoel.

Over het loot systeem als een team member iets opent of loot krijg jij het ook (einde van de missie) alsnog.

En zover over het de Voip heb ik hier geen problemen mee,werkt altijd.
verder is dit spel een looter shooter, dus repetitie gaat er wel in voorkomen alleen ga je de uitdaging aan op steeds moeilijkere nivau's