Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Specificaties 42,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart Review

liberque 7 februari 2019, 449 views Product gekocht

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Een geweldige monitor als het op de specificaties aankomt, maar in realiteit absoluut geen goede aanschaf. Overdreven kleurweergave, dithering, slechte desktop eigenschappen gecombineerd met de rare HDR ondersteuning in Windows 10 en een algehele budgetfeel maken dit scherm voor de PC gamer een regelrechte afrader.

Pluspunten

• HDR1000

Minpunten

• Windows 10 HDR Support
  • Budgetfeel
  • Overdreven kleurweergave
  • Dithering
  • Gevoelsmatige lage PPI
  • Te weinig dimmingzones
  • Bleeding
  • Enorm energieverbruik

Tweakers.net / Philips heeft een tijdje terug dit paneel door meerdere tweakers laten reviewen. Uitgangspunt van die review was dat mensen hem moesten testen op een console. Dit terwijl dit scherm ook gewoon op de PC moet werken. In deze review - die ik overigens na het retourneren van het scherm heb geschreven - ga ik enkel uit van PC gebruik. Daarnaast ben ik al gewend om een 43 inch scherm te gebruiken en vergelijk ik het scherm dan ook met mijn Acer 430K - om HDR functies te vergelijken heb ik een 3 jaar oude 43 inch TV van Philips gebruikt. Deze laatste begrijpt wel een HDR signaal maar komt nog niet in de buurt van HDR400.

Omdat ik het scherm al geretourneerd heb (wilde er zo snel mogelijk van af) heb ik geen foto's gemaakt. Deze review gaat dus louter om mijn ervaringen om potentionele kopers ervan te weerhouden dit scherm voor de PC te kopen. Als dat geen hint is over mijn eindoordeel dan weet ik het ook niet meer. Ik ga in deze review dan ook niet herhalen wat ik in de talloze reviews op internet allemaal gelezen heb. Ik vind het juist belangrijk om te omschrijven waarom het scherm niet voldeed aan mijn eisen.

Specificaties:
Op papier is dit een heel mooi scherm. Een MVA paneel voor een betere kleurweergave, HDR1000 ondersteuning, lage inputlag - het kan niet op. Ik heb dus letterlijk maanden zitten twijfelen om mijn Acer 430K te vervangen voor dit scherm. Uiteindelijk dan maar de knoop doorgehakt en dit heb ik bevonden.

Een eerste kennismaking:
Het scherm aangesloten op mijn DP 1.4 poort op de Geforce 1070GTX. Bij het aanzetten van het scherm wordt je verrast door een enorm blauw scherm met een korrelig logo van Philips. Leuke kanttekening is dat het scherm op 100% brightness staat bij het aanzetten - kortom je wordt verblind. De brightness is hier niet aan te passen. Omdat het scherm bij het opstarten blauw is wordt je melatonine aanmaak gelijk voor een week stilgezet dus je hoeft direct een paar dagen niet meer te slapen. Het is erg jammer dat een scherm van deze klasse op zo'n manier 'wakker wordt'. Ik kreeg flashbacks naar het aloude C64 tijdperk. Alleen al op deze manier van opstarten krijg je een budget gevoel over de monitor en dat is erg jammer.

scaling:
Nadat het scherm is opgestart past Windows automatisch de scaling aan op 300%. Dit is erg raar, want bij mijn Acer 430k ging de schaling automatisch naar 100% (wat gezien de 43 inch ook logisch is, want 4K icm met 43 inch hoeft niet gescaled te worden). Het beste kan je dus de scaling terugzetten naar 100%.

kleur:
Het valt daarnaast ook op dat de kleuren veel feller en verzadigd zijn dan op mijn Acer 430K scherm. Voor sommigen is dit mooi, maar ik ging me er snel aan storen. Spelen met de kleurwarmte gaf ondanks de vele opties op het scherm ook niet veel soelaas. Ook met de Windows instellingen kwam ik niet veel verder. Nu is mijn Acer scherm een IPS paneel en hanteert dit scherm een MVA paneel - dus enig verschil zou er natuurlijk wel moeten zijn, maar dit is gewoon niet mooi meer.

dithering:
Al met al begon ik al mijn bedenkingen te krijgen, maar dit werd nog veel erger toen ik mijn webbrowser opende. Per voorbeeld neem ik het Tweakers.net logo in het rode balkje bovenaan dit scherm. Op mijn Acer 430k zie je gewoon een strak logo met een strak rode achtergrond. De Philips Momentum echter maakte van het rood een gedithered plaatje - althans zo leek het. Overal kleine puntjes in het rood en in het geel/groen. Wederom heb ik met alle kleurinstellingen gespeeld om dit op te lossen op zowel de monitor als in Windows en ik heb zelfs 8 bit kleuren geprobeerd. Op geen enkele manier kwam ik er vanaf.

browsing:
Ik werd uiteindelijk helemaal onaangenaam verrast toen ik per ongeluk op een link drukte in mijn bookmarks over het nieuwe ROG scherm van ASUS. Deze pagina bevat witte letters op een zwarte achtergrond en onderaan een balk met "related articles". Als ik op deze pagina begon te scrollen begon de witte tekst enorm hard te knipperen en de balk van onder veranderde van kleur naar "paars/groen/geel". De webpagina was gewoon niet te bekijken. Mijn Acer 430K had daarbij geen enkel probleem met scrollen - tekst bleef gewoon statisch wit en de balk van onder bleef uniform.

HDR:
Nu het scherm al helemaal niet aan mijn verwachtingen voldeed moest HDR1000 wel een killerapp zijn om me toch over te halen het scherm te houden en ik moet toegeven dat HDR1000 er wel heel erg mooi uit zag in applicaties die het ondersteunde. Echter de implementatie van HDR in Windows 10 is barslecht.

Windows 10 haat HDR:
Er zijn twee soorten mogelijkheden om HDR Games in Windows 10 te spelen afhankelijk van hoe het spel HDR heeft geimplementeerd. Neem bijvoorbeeld Far Cry 5. In dit spel heb je een optie om HDR aan te zetten en het scherm schakelt dan netjes over naar HDR. Een andere optie is dat het spel gebruik maakt van de HDR optie in Windows 10 zelf. Shadow of the Tombraider is zo'n spel. Om deze in HDR te spelen moet je in Windows onder je display eigenschappen HDR aanzetten, want anders ziet het spel geen HDR mogelijkheid. Dit laatste is een enorm probleem.

Immers zodra je HDR in Windows aanzet (en dit ligt NIET aan de monitor maar aan Windows) dan zijn kleuren opeens superdof en komt er een grijze waas over je scherm. Betere kleurweergave, beter contrast? Niets van waar op desktop niveau in Windows. In het spel zelf ziet het er dan weer wel goed uit, maar feitelijk betekent dit dat je iedere keer moet schakelen - want je wilt echt niet dat je desktop er zo uit ziet.

Dit betekent dus ook dat je mediabestanden in HDR gewoon niet makkelijk kan afspelen in Windows 10. Je moet dan immers schakelen naar HDR, je desktop ziet er niet uit en je begint je soms echt af te vragen of je speler wel HDR weergeeft. Dit kan opgelost worden met 3rd party software die je dan in exclusive full-screen mode zet zoals Cyberlink PowerDVD, maar het werkt op deze manier wel heel erg beperkend - ik wil immers gewoon iedere player gebruiken die ik wil.

Daarbij komt overigens wel weer een gebrek - of beter gezegd budgetfeel - van de Philips monitor. Zodra je immers schakelt tussen SDR en HDR lijkt het wel alsof de monitor een paar keer van resolutie verandert. De TV die ik had aangesloten heeft hier geen last van en meld gewoon "HDR signal detected" en is in 1 seconden overgeschakeld. De monitor however heeft hier wel 4 tot 6 seconden voor nodig en je krijgt dan een heel erg lelijke melding dat hij naar HDR schakelt. Deze melding verschijnt daarbij niet altijd - waardoor je je soms afvraagt of het scherm uberhaubt op HDR staat. Dit maakt met de vereiste van Windows 10 om constant te schakelen de bewerking hoogst irritant en in mijn optiek onbruikbaar.

Spelen in HDR kwaliteit:
Welnu hier gaat het natuurlijk om - spelen in HDR. En ik moet zeggen na al mijn negatieve gebrabbel voorheen voegt het spelen in HDR echt wel iets toe aan het spel. Toch is er een kleine kanttekening en dat is het feit dat het scherm een Edge-lit verlichting heeft met voor een 43 inch veel te weinig dimming zones. Wat betekent dit in de praktijk? Welnu als je een spel neemt zoals Tombraider dan krijg je soms een zwart scherm met links- en rechtsonder een wit logotje om aan te geven dat het spel aan het laden is. Dit witte logotje zorgt ervoor dat je een wit hue vierkant krijg te zien die letterlijk tot 1/3e van het scherm verticaal is en 1/8e van het scherm horizontaal. Het is niet een nauwelijks opvallende hue maar gewoon enorm goed zichtbaar. Dit bevestigd het budget gevoel van de monitor des te meer.

Conclusie:
Je kan het scherm inmiddels voor 650 euro kopen (ter vergelijking de Acer 430K doet het op het moment van schrijven voor 520 euro). Je krijgt dus voor 130 euro HDR1000 ondersteuning en dat lijkt te mooi om waar te zijn... en tja.. dat is het ook.

Op vlakken van kwaliteit, kleurechtheid, dimming zones, het OSD, het schakelen tussen SDR en HDR en zelfs het opstartlogo: alles voelt aan alsof je op een budget scherm aan het werken bent. In de komende maanden komt Asus met een HDR600 43 inch scherm en je zal zien dat deze minimaal het 3-voudige kost van dit scherm.

Wellicht zijn de console prestaties beter of minder opvallend omdat je er dan verder vanaf zit, maar wil je nu een scherm hebben van 43 inch voor op je PC dan kom je er met deze Philips bekaaid vanaf. Steker nog: is dit je enige ervaring met 43 inch op 4k dan ben je daar direct van genezen dit terwijl de Acer 430k juist een sublieme ervaring geeft en ik daarvan het gevoel kreeg dat 4k en 43 inch de perfect ratio is.

Wil je dit scherm dus aanschaffen voor gebruik op de PC: doe het alsjeblieft niet.

Heb jij ook een Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart?

[Reactie gewijzigd door 367401 op 12 juni 2019 22:48]

Je bent juist fletse kleuren gewend.

De klacht over de helderheid snap ik niet, koop dan geen hdr scherm met 1000nits piekhelderheid.

En dat Windows hdr niet goed ondersteund staat los van deze monitor. En de nodige updates zouden de problemen moeten verhelpen.

Je hebt de monitor direct weg gedaan, en de onderbouwing van je klachten is zodoende incompleet en ongegrond.
Je had deze review niet hoeven te typen imo.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 7 december 2019 12:32]

Gelukkig schrijf ik reviews niet alleen voor jou. Er schort veel aan deze monitor en hoewel het verschil tussen VA en IPS discutabel is (subjectief) zijn een hoop van mijn klachten gegrond.

Je begrijpt mijn klacht over de helderheid niet. Welnu ik heb dan ook geen klacht over de helderheid zelf, maar over de helderheid bij het opstarten die op een full screen blauw scherm op 100 procent weg irritant is. Het feit dat je dit niet aan kan passen is een groot gemis.

Veder ben ik heel duidelijk over het gebrek van goed geimplementeerde HDR in Windows 10. Ja dit ligt aan Windows 10 . Nee dit is 10 maanden later nog steeds niet opgelost getuige mijn huidige HDR scherm.

Je schrijft dat ik de monitor direct heb weggedaan en dat de onderbouwing van mijn klachten incompleet en ongegrond zijn. Hoe lang denk je dat ik getest heb? Hoe lang moet ik volgens jou testen? De problemen als dithering zijn zeker niet ongegrond en lijdend. De budgetfeel van het opstartlogo en het inefficiente schakelen tussen SDR en HDR maken samet met eerdergenoemd ditheringprobleem dat dit gewoon een monitor is die je moet skippen. Dit verandert niet als ik de monitor nog eens een jaar had gehouden, maar je bent welkom om dit zelf uit te proberen. Al wat ik probeer is om mensen een teleurstelling te voorkomen. Je reactie had je dus niet hoeven typen imo.
Dat zie ik vaker, dat mensen van een ips paneel met laag contrast, naar een va paneel met hoog contrast gaan en klagen over felle kleuren. Je bent juist fletse kleuren gewend.
Dat zie je verkeerd. Hoe verzadigd kleuren zijn heeft niets te maken met contrast en ook niet met IPS vs VA.

De ET430 heeft een standaard 72% NTSC oftewel ~100% sRGB color gamut. Deze Philips is HDR-capabel en gaat daarom uit van het veel wijdere DCI-P3 - want dat is nodig voor HDR, en bereikt (op papier) 97.6% DCI-P3 coverage. Bij niet-DCI-P3 content (alle non HDR content dus) krijg je dan automatisch sterk overcooked kleuren t.o.v. wat de grafisch ontwerper bedoelde tenzij er een sRGB modus is die je handmatig activeert via het OSD. Hij heeft namelijk een color space van 145% van sRGB. Wordt dan om 100% rood gevraagd bijv., krijg je veel meer dan 100%. :)

De sRGB emulatie modus van de Philips schijnt "onbruikbaar slecht" te zijn, maar waarom weet ik niet: waarschijnlijk zijn de kleuren daarin niet correct genoeg gemapped.

Ik ben wide gamut IPS gewend. Toen ik een standaard sRGB gamut VA testte vond ik de kleuren enorm flets. Zelfde oorzaak: gamut, maar dan in tegengestelde richting; hier was de IPS de "felle". Ik heb een ICC kleurprofiel, maar veel games zijn i.t.t. bijv. Photoshop niet color managed en dus ben ik gewend geraakt aan over-verzadigde kleuren. Voor de kleuren is gamut (=kleurruimte) veel belangrijker dan de gekozen paneel tech.

Contrast heeft invloed op hoe donker en licht het paneel worden kan, maar bepaalt niet hoe intens de kleuren zijn.

[Reactie gewijzigd door Roenie1 op 18 december 2019 19:20]

Dat doet de helderheid van een scherm toch?

Als ik met contrast waardes speelden op een scherm dan springen de kleuren er toch meer uit met hogere contrast waardes. Color volume noemen ze dat geloof ik, weer iets anders dan gamut. Enfin ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Maar zolang een monitor volledig srgb dekt, wat in 9/10 gevallen zo is, dan zouden kleuren niet sterk moeten verschillen zoals je aangeeft.
Snap daarom ook niet zoveel dat reviews en beoordelingen van gebruikers zo sterk uiteenlopen qua mening. Tevens snap ik het geklaag over helderheid niet, ben ik de enige die dat voluit zet om het maximale uit mijn monitor te halen? Met VA contrast waardes ziet het er puik uit wanneer de zon ondergaat in RDR2, helderheid naar beneden en alles inclusief lampen/de maan wordt donker alsof je een zonnebril ophebt.

Wat ik vermoed dat het probleem is, is dat het is vreselijk persoonlijk is en sterk afhankelijk is van wat je gewend bent. Ik prefereer daarom 'professionele' reviews, omdat die de monitor testen en vergelijken, en daarom een daadwerkelijk objectieve review schrijven.
Maar dan hebben we het nog niet eens over de paneel-loterij gehad, zelf mijn huidige monitor twee keer terug gestuurd en echt compleet uiteenlopende resultaten aanschouwt. Ik neem aan dat ze bij 'professionele' reviewers de beste exemplaren opsturen. Dat kan ook nog eens meespelen.

Ik irriteerde me een beetje aan het nut van dergelijke reviews, die gebaseerd zijn op voornamelijk onderbuik gevoelens. Voelde me om de een of andere reden genoodzaakt er dit keer wat van te zeggen. En heb dan de neiging weer lekker bot te doen :X Sorry 'liberque'.
En dan is 'liberque' iig niet zo iemand die veel geld ergens aan uit geeft en dan uitbundige reviews schrijft terwijl ze het ding net in huis hebben. Beter te kritisch dan, ook al kan het wat doorslaan.
Scheelt een hoop teleurstelling uiteindelijk.

Monitoren markt ligt al jaren op zijn gat en lijkt nergens heen te gaan. Extra brede beeldschermen dat is het wel, halve ultra hd schermen, wat een innovatie 8)7
Voor dat geld beter een mooi oled schermpje zoals de C9 aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 19 december 2019 17:30]

Ik begrijp je sentiment volledig, maar het zijn juist de professionele reviews die me 'verleidden' de monitor aan te schaffen en ik kwam voor mijn gevoel van een koude kermis thuis. Natuurlijk is alles wat je in een review lees subjectief, maar zeker met monitors zijn ook de professionele reviews erg subjectief. Ik sabel een product niet zo snel neer, maar vond het echt nodig om dat bij dit scherm wel te doen... daarnaast lekker bot doen is ook wel eens lekker ;)
Zo las ik nergens in 'professionele' reviews terug dat VA panelen de neiging hebben tekst wat korrelig weer te geven. Was dat even schrikken, inmiddels er aangewend geraakt.

Het is een lastige markt laten we het daar op houden.

Af en toe bot doen kan lekker zijn, maar dat is meer iets om anoniem op twitter of dumpert te botvieren :P
Mijn dank voor de nuttige review. Ik heb er het e.e.a. van geleerd over HDR in de praktijk - ik hoef niet meer zo nodig HDR voorlopig... teveel gedoe en het staat duidelijk nog in de kinderschoenen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat er per applicatie of zelfs per beeldelement ìn een applicatie naadloos en automatisch wordt geschakeld, niet je hele OS. Je zit niet alleen met het schakelen tussen HDR on/off, je moet als je naar SDR terug gaat ook je monitor weer in z'n sRGB emulatie modus zetten.

Fijn dat je echt kritisch durft te zijn en alle "kleine" irritaties aanhaalt die toch tijd kosten om over te schrijven. De review geeft een beeld (hehe) van hoe het is dat ding in het echt te gebruiken en precies dat ontbreekt juist vaak in reviews. Ik ga je advies opvolgen, dat onderaan de review staat.

[Reactie gewijzigd door Roenie1 op 18 december 2019 19:04]