Roccat Kave Review

frickY 18 april 2010, laatste update op 5 september 2012, 2.331 views

Roccat Kave

Pluspunten

• Goede pasvorm
  • Stevige bouwkwaliteit en mooie afwerking

Minpunten

• LED blijft aan als computer uit staat door USB-voeding
  • Headset niet uit te schakelen bij gebruik van speakerset
  • "Game/Movie" schakelaar

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Nadat mijn Speedlink Medusa 5.1 Home-edition headset kapot ging wilde ik diezelfde avond nog een nieuwe headset kopen. Mijn keuze was daardoor beperkt tot het assortiment van de meest dichtbij gelegen winkel. Van de door hun aangeboden headsets leek deze Roccat Kave na wat Googlen de beste keus. Ik heb deze nu 2 weken in gebruik.

In de doos vind je de headset, welke via een controlepaneel met 4 jackplugs aan je pc wordt verbonden; 3 voor de uitgaande geluidssignalen, en 1 voor de microfoon. Verder moet deze remote op een USB poort worden aangesloten. De headset en de remote kunnen niet worden losgekoppeld, wat nadelig kan zijn als één van de twee kapot gaat. Het geheel zal dan vervangen moeten worden

Pasvorm
De headset zit prettig op het hoofd. Hij is niet te zwaar, en doordat de oorschelpen alle kanten op zwenken passen deze zich volledig aan de vorm van je hoofd aan. In tegenstelling tot mijn voorgaande Medusa vallen de schelpen volledig over mijn oren heen en rusten tegen mijn hoofd. Je krijgt hierdoor geen last van je oren na een aantal uur doordat deze continue tegen je hoofd zouden worden gedrukt. Ook heb ik, in tegenstelling tot bij de Medua, geen last meer van mijn bril.
De schelpen dempen ook het omgevingsgeluid een beetje, waardoor je er minder last van hebt als iemand anders in de kamer tv kijkt of muziek luistert.

USB poort
Bij het lezen over deze headset had ik alleen gelezen dat de remote op een USB poort moet worden aangesloten voor de voeding. Bij het gebruik blijkt echter dat die USB-poort niet alleen voor de stroom wordt gebruikt, maar ook voor het bedienen van het volume.
De volume- en muteknop blijken namelijk niet in de signaalkabels te zijn opgenomen, maar communiceren via de USB-poort met je geluidskaart om het volume te beheren, zoals tegenwoordig veel toetsenborden met volumeknoppen ook doen.
Vaak zit in dergelijke remotes een goedkope potmeter welke na verloop van tijd slechter wordt en het geluid stoort, maar dat is in deze dus niet het geval.

Toch kwam dit voor mij als een onaangename verassing. Je kunt het headset nu namelijk niet uitzetten. Ik heb de headset samen met mijn speakers via een splitter aangesloten. Ik had de bedoeling de headset uit te zetten wanneer ik geluid over de speaker wilde luisteren, maar met de mute-knop op de remote mute je dus je hele geluidskaart, en niet alleen de headset.
Dit geld overigens niet voor de mute knop voor de microfoon, welke wel "inline" is en alleen voor de headset geldt.

Remote
Net als de headset voelt de remote erg solide aan. Beide zijn van een stevig mat-zwart plastic gemaakt.
Binnen direct bereik vind je de (digitale) draaiknop voor het volume, en de mute-knoppen voor het volume en de microfoon.
Onder een dekseltje zitten 4 schuifknoppen en een schakelaar. Met de schuifknoppen kan het volumeniveau van de vier kanalen (center, front, rear & sub) worden geregeld en met de schakelaar kan worden gekozen tussen een "Game" en "Movie" mode.

Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk wat er precies met de schakelaar veranderd. In de "Movie" stand klinkt het geluid wel iets voller op het rear-kanaal.
Persoonlijk zie ik dergelijke features liever niet en laat het bepalen van de klank van het geluid bij voorkeur aan mijn geluidskaart over.

De kabel tussen remote en headset is met ongeveer 1 meter voor mij eigenlijk iets te kort.

Geluidsweergave
Een groot nadeel van mijn Medusa was dat de surround-speakers kleiner waren dan de front-speakers, waardoor geluid op het rear-kanaal ook een andere (plattere) klank had. Deze headset heeft voor alle kanalen hetzelfde formaat drivers, en je hoort inderdaad geen verschil tussen de kanalen.
Bij het in gebruik nemen van deze headset stoorde ik mij aan het teveel aan bass in het geluid. Dit heb ik aangepast in de drivers van mijn geluidskaart, maar als ik deze nu weer ongedaan maak valt het niet meer op. Mogelijk is dit een kwestie van wennen geweest, al lees ik dat meer mensen dit zo hebben ervaren.
Voor nu ben ik tevreden met de geluidskwaliteit. Ik wil nog wel met de instellingen van mijn geluidskaart proberen dit iets warmer en voller te krijgen voor het luisteren van muziek, maar bij het gamen is het zo prima

Al met al ben ik erg tevreden met deze headset. Het is jammer dat features zoals de Game/Movie knop of de HID-functies van de volume/mute knop zo onderbelicht zijn en voor mij als verassing kwamen, en dat de LED in de zijkant van de koptelefoon ook blijft branden als de computer is uitgeschakeld.

Update
Mijn eerste exemplaar heeft kerst 2011 de geest gegeven. Nog net binnen de 2-jaar garantie, dus heb weer een nieuwe liggen

Heb jij ook een Roccat Kave?

Ik heb deze headset nu ook een maand of 4, en ik ben er wel tevreden mee. Normaal deed ik alles via de speakers, maar sinds ik deze headset heb, doe niet anders. Ik heb juist het omgekeerde van jou met je speakers, ik wilde de headset en speakers tegelijkertijd aan, zodat ik de speakers gewoon aan kon zetten met de aan-knop. Maar mijn geluidskaart had geen plek voor 3 splitters (5.1 speakers), dus dat ging niet werken. Uiteindelijk bedacht ik dat ik ook gewoon een ingebouwde geluidskaart heb, dus toen deed ik de speakers daar in, en de headset in mijn X-Fi Xtreme Gamer. Dit gaat erg goed, alleen moet ik nu wel steeds in Windows van Headset naar Speakers switchen, door ze op standaard te zetten.
Jij hebt zo te zien ook een losse geluidskaart, dus dit zou jouw probleem oplossen, wat betreft het niet 'uit' kunnen zetten van je headset.

Ik heb het dus zo:

Ik heb trouwens ook last van dat blauwe lampje op de linker earpad. Heb nog geen oplossing gevonden!
Enne, teveel bass? Ik vind het najuist te weinig! Maar dat komt denk ik doordat ik eerst een headset had met bass-vibration.

Zo heb ik de schakelaars ingesteld:

En als je je headset wil muten, dan schuif je gewoon de Center helemaal naar beneden, dan is het geluid van de headset gemute.

Verder een goeie, duidelijke review. Alleen hadden er wel wat foto's bij gemogen.
4 sterren. ;)

De headset is trouwens ook netjes afgewerkt, 3 kussentjes bovenop. Alleen doen die wel pijn bij mij. De microfoon kan je wel op elke mogelijke manier buigen, indien nodig kan je er zelfs een knoop in leggen!

Hier de binnenkant van de earpads:
edit:
Links naar plaatjes bijgevoegd

[Reactie gewijzigd door R3NC0N op 19 april 2010 00:59]

Ik heb hem zelf ook al 3 maanden, en kan helemaal instemmen met deze review.
Behalve met de game/movie button. Daar heb ik geen moeite mee.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 19 april 2010 21:43]

Ben er inmiddels ook achter wat die game/movie button doet.
Op de game-stand doet hij niets.
Op de movie-stand maakt hij de lagere tonen iets luider, zodat stemmen beter hoorbaar zouden moeten zijn en je gesprekken beter kunt volgen.

Ik heb hem altijd op de Game-stand, en ook films zijn prima te verstaan.
Misschien moet je de kwaliteit van de sound niet bepalen na één avond maar toch wel na een aantal uren ingespeeld te hebben... Scheelt serieus enorm! *voor je deze ook gaat terugbrengen oid...
Misschien iets te vluchtig gelezen?
Ik heb deze nu 2 weken in gebruik.

[...]

[...]

Al met al ben ik erg tevreden met deze headset.

My bad, inderdaad niet goed gelezen ;) Ik nam aan dat je de Kave zaterdag pas had gehaald oid ;)
Overigens heb ik deze headset ook sinds kort, en bij mij gaan wel alle led's uit als ik mijn pc uit heb staan. Ben trouwens ook blij dat je de bass apart op het paneltje wat erbij zit kan instellen.

Echt ideaal, vooral in games heb ik de neiging om de bass extra zwaar te zetten maar met muziek vind ik het juist fijn dat de bass wat meer genuanceerder is.
Offtopic: Dat is grappig ik wil het precies andersom, met gamen wil ik niet dat de bas overheerst omdat je dan IMO beter plaatsen kunt bepalen van vijanden. Met muziek vind het altijd wel leuk dat de bas goed aanslaat :)

Ontopic: Goede review, ik ben na het lezen van deze en andere reviews ineens helemaal overtuigd geraakt van deze headset en ga hem aanschaffen :)

[Reactie gewijzigd door Lionssaul op 10 januari 2011 21:02]