Plantronics RIG 800HD Dolby Atmos

Specificaties Draadloos RF met USB - Bekijk alle specificaties

Plantronics RIG 800HD Dolby Atmos Review

RobjeDopje 10 november 2018, laatste update op 12 november 2018, 232 views Product gekocht

Plantronics RIG 800HD Dolby Atmos

EDIT: Na het Equalizer-knopje rechtsonder gevonden te hebben lijkt het geluid, ook zonder dolby plugin, redelijk goed te klinken. Oude review: Prima, maar geen 150 euro waard. Hooguit 50. Slechte geluidsweergave, zo slecht dat ik hem terug ga sturen.

Pluspunten

• Redelijk licht
  • Microfoon goed
  • Plug & Play zonder bloatware
  • Redelijk neutrale geluidsweergave
  • Batterij lijkt redelijk goed mee te gaan
  • Goed bereik (stuk beter dan mijn G430)
  • Goede fit, geen druk op hoofd / oren, niet warm
  • Mic is handig te muten

Minpunten

• Ruis tijdens geen geluid (te verwachten met RF maargoed)
  • Oplaadkabeltje los van zendstation
  • Dolby prut moet met een geregistreerd windows store account
  • Nutteloze EQ settings, voor als je je geluid wilt verpesten
  • Geen kantelbare oren
  • Verstellen in max 3 settings (op een lompe manier)
  • Ga weg met die 7.1 surround crap. Ik wil een goede stereo koptelefoon

Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 3
EDIT 2: Na nog eens rondgekeken te hebben blijkt er een "EQ" knop rechtsonder de headset te zitten. Initieel dacht ik dat dat om stereo / 5.1 / 7.1 geluid ging (gezien het icoontje op de knop), maar het lijkt een equalizer te zijn. Door hem in te klikken tot je slechts 1 piep hoort lijkt er een redelijk neutrale equalizer te openen waardoor het geluid redelijk goed klinkt. Andere settings zijn echt ronduit bagger. Ik kijk het nog even aan met wat FLAC audio en als het echt niet lekker is kom ik hierop terug. Overigens is de kwaliteit met of zonder dobly atmos hetzelfde, dus die troep hoef je ook niet te installeren.

Hier de oude review:
Leuk ding, zit OK, maar geen 50 euro waard. Ik heb heel wat koptelefoons geprobeerd & heb een redelijk hoge kwaliteit geluidsset staan en de kwaliteit van deze headset is gewoon zeer slecht. De mids zijn weggemoffeld, de lows zijn veel te hard, en de highs komen er maar net doorheen. HRTF uit bijvoorbeeld CSGO werkt bijzonder veel slechter op deze headset dan bijv. mijn oude Logitech G430.

Ter vergelijking, dit is de andere hardware waarmee ik dit geluid vergelijk (ik produceer regelmatig muziek);

Scarlett 2i4 met balanced aangesloten;
2x KRK RP6 G3
1x KRK 10s2

Sony MDR7506
Sennheiser HD 439

Logitech G430

Geluidskwaliteit van deze headset is gewoon echt slecht voor 150 euro. Zo slecht dat ik hem terug ga sturen en voor een vervangende ga zoeken. Al dat "dobly" gezeur hoeft ook niemand erbij, dat werkt niet tot slecht - HRTF werkt een stuk beter.

Ik ga nu toch maar weer eens een Logitech proberen. De reden dat ik de vorige weg doe is dat de verbinding steeds wegviel - hopelijk is dat probleem in een nieuwere versie opgelost.

Mijn tip? Zoek iets anders, als je van kwaliteit houdt. Als je het leuk vind om in je games diepe harde bass te horen en kan het je verder niet zo veel schelen - koop dan deze.

EDIT: Omdat de instellingen van Dolby Atmos misschien van invloed waren, dit even bekeken. Daarvoor moet ik dus uit de Windows 10 Store een App installeren (en moest registreren), zo te zien moet ik na 30 dagen ook nog eens betalen, en de kwaliteit schiet er niets mee op. Daarom review aangepast van 2, naar 1 ster.

Heb jij ook een Plantronics RIG 800HD Dolby Atmos?

Ga weg met die 7.1 surround crap. Ik wil een goede stereo koptelefoon
Waarom koop je dan geen stereo koptelefoon? Is nog steeds een grote markt voor.

Heb je dit getest met je FLAC muziek of met een true Dolby Atmos audiofragment/filmpje? Standaard mediaspelers als VLC en Windows Media Player ondersteunen niet zonder heel wat poespas Dolby Surround, DTS, Atmos etc... Een mediaspeler als Kodi maakt dit al een stuk eenvoudiger met out-of-the-box codecs die dat wel ondersteunen. Om even een punt te maken, ik hoor wel degelijk een goed verschil, al helemaal als ik de ontvanger optisch aansluit.

maar het lijkt een equalizer te zijn
Handleiding doet wonderen:
1 piep: pure EQ (standaard en over het algemeen ook waar je hem op laat staan)
2 piepjes: seismic EQ (bas boost)
3 piepjes: intensify EQ (voor gedetailleerde fragmenten, lagere kwaliteit maar wel beter hoorbaar).
4 piepjes: vocal EQ (duidelijkere vocals)

Helemaal mee eens en zie ook veel liever gewoon een losse executable. Helaas is dit iets waar Plantronics geen directe invloed op heeft aangezien het de applicatie van Dolby Labratories betreft. Had een tijdje terug contact opgenomen met Dolby omdat ik op mijn Enterprise Windows geen store kon draaien. Reactie was dat ze dit waarschijnlijk niet snel gingen doen omdat ze de licensing volledig via de Windows store laten lopen. Heb het inmiddels op een of andere beunmanier m.b.v. Powershell weten te fixen maar dat is natuurlijk geen oplossing. Wat betreft het betalen, als het goed is zit een registratiecode in de doos bij de headset. Zo niet, even contact opnemen met Plantronics.

Ook al geef je een redelijk eindoordeel, sommige dingen in de tekst zijn vrij neerbuigend wat deze headset niet echt verdiend.
Hey Hoseman, ter reactie:

> Ga weg met die 7.1 surround crap. Ik wil een goede stereo koptelefoon
> Waarom koop je dan geen stereo koptelefoon? Is nog steeds een grote markt voor.

Omdat ik op zoek ben naar een draadloze headset met een microfoon. De enige stereodingen die dan naar boven komen zijn koptelefoons met zo'n geintegreerde microfoon, en dat klinkt gewoon bagger tijdens het gamen.

> Overigens is de kwaliteit met of zonder dobly atmos hetzelfde, dus die troep hoef je ook niet te installeren.
> Heb je dit getest met je FLAC muziek of met een true Dolby Atmos audiofragment/filmpje?
Dit heb ik getest met de Dolby Atmos Demo's die je kunt vinden na het installeren van de app zelf.

> maar het lijkt een equalizer te zijn
> Handleiding doet wonderen:

Correct - classic case of RTFM. Het icoontje leek op stereo, 5-channel surround of 7-channel surround, vandaar dat ik dacht dat dat het was. Nadat ik later nog eens klikte klonk het geluid gewoon een stuk beter toen ik op de enkele piep uitkwam.

Ik vind het gewoon jammer dat er bijna geen normale koptelefoon te vinden is met goed geluid en een goede mic. Al die dingen hebben allemaal nutteloze poespas eromheen en moeten er "game" uitzien (leds and what not). Daarnaast is die atmos zooi gewoon rommel - er zitten geen 7 speakers in, er zitten er gewoon 2 in dus het is puur een software dingetje.