ASRock Z390 Extreme4

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z390 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z390 Extreme4 Review

Foritain 5 november 2018, 1.210 views Product geleend

ASRock Z390 Extreme4

ASRock focust weer lekker op de prijs, en het is fijn dat er 9900K capable borden zijn voor leuke bedragen. Mist echter wat echte harde onderscheidende features.

Pluspunten

• 2x M.2 en 8x SATA, één van de weinige 8 SATA borden
  • RGB, aRGB, dubbele USB 2.0 en USB 3.0 header, en Type-C
  • Degelijke heatsinked VRMs, nette afwerking.
  • Top-end audio
  • Veel Z390 voor je geld

Minpunten

• 6 USB achterop is niet echt 'extreme'
  • RGB software oogt en voelt wat knullig
  • Type-C header had USB 3.1 Gen2 mogen zijn.
  • Mist wat echte inhoudelijke onderscheiding boven 'een paar euro goedkoper'

ASRock Z390 Extreme 4 review

Als er een nieuwe reeks moederborden uit komt is ASRock natuurlijk ook van de partij, het merk wat wij af en toe (volledig op basis van onze objectieve ontdekkingen en subjectieve ervaringen) synoniem noemen voor ‘geen poeha, wel waar voor je geld’. En over het algemeen weten we ook aardig wat we van ze mogen verwachten, zo zijn de ‘Pro’ en ‘Extreme’ naamgevingen al de nodige jaartjes oud en staan die normaliter garant voor mooie mid-range moderborden. Fatal1ty maakt dit jaar wel plaats voor Phantom Gaming (al zou je Fatal1ty tegenwoordig iets van een Phantom Gamer kunnen noemen I guess), maar verder blijven ze redelijk trouw aan wat wij van ze weten.

Dat wil zeggen: we verwachten dat de nieuwe Extreme 4 een net-wat-completer dan gemiddeld bord, ruim aansluitingen, en een beetje strak design. Met momenteel 179 euro (nipt) de goedkoopste in de test, maar met de Aorus Pro en MSI’s Gaming Edge AC nog vers in het geheugen heeft ASRock weinig ademruimte voor fouten op dat prijspunt.
Uitpakken

Typisch doosje, boekjes, driver DVD, beetje net Ioshield, SLI bridge, standaard verhaaltje, niets wat echt positief of negatief opvalt.

Bouw en features

De Extreme 4 is een net bord, ook ASRock heeft duidelijk weer werk gemaakt van hun designs dit keer en hoewel subjectief vind ik zelf dat deze er ook echt mag zijn. Toegegeven, het is niet een bord wat echt anders is dan de standaard momenteel, maar hey, daar is weinig mis mee.

De Extreme 4 VRM laat mij een beetje in dubio. De UP9521 controller is dezelfde als in de MSI Z390 Gaming Edge AC, de Sinopower mosfets zien we niet heel frequent door anderen gebruikt maar zaten ook al in onder andere hun eigen X299 Taichi, en kijken we naar onze 8700K 5,1GHz afstelling dan heeft dit bord er ook geen moeite mee, maar de Aorus Pro heeft sterkere papieren op dit front voor niet veel meer geld. We moeten kijken hoe de 9900K uit gaat pakken de komende dagen, die processors zijn verdomd lastig te krijgen momenteel, maar het lijkt een nette voorzichtige stelling dat als je die top-end chip tot het uiterste wilt pushen dat je beter wat hoger in de boom gaat zitten. Met een 8700K achter de rug kunnen we een 9700K OC hier prima overwegen, het verbruik van die twee ligt niet zo ver uit elkaar.

Rear IO. VGA voor de old-school liefhebber, top-end audio met optical out, en een totaal van zes USB poorten. Mwah, niet heel ‘extreme’ toch?

Specs

UEFI

Eigenlijk zien we van de grote vier binnen Nederland geen echt slechte biossen meer. Zoeken naar functionaliteit die een typische gebruiker mist is een zinloze exercitie, en ik maak de veilige assumptie dat je dit bord niet koopt voor extreem overclocken.

Ik werk vrij veel met ASRock borden en ken de bios dan ook goed. Ben te spreken over de bundeling van bepaalde settings, oftewel het overzicht is goed, en eigenlijk het enige wat ik zelf zou zien verdwijnen is het veranderen van settings met het muiswiel; soms scroll je per ongeluk en weet je niet meer hoe het stond. Kleinigheidje, niets om echt wakker van te liggen, net als het feit dat zowel MSI als Gigabyte bios-bazen Asus hebben gevolgd met het tonen van een overzicht van veranderingen alvorens je opslaat. Ook dat zou ASRock nog kunnen doen, maar again: het kan er gewoon prima mee door.
Testmethode

Z370 launch (en daarmee onze reviews) kwam voordat de inmiddels bekende spectre en meltdown kwetsbaarheden werden gepatcht. Ook is Windows 10 van een mooie feature update voorzien en zodoende testen we Z390 borden dan ook vers, en enkel tegen elkaar. Maar gelukkig hebben we er geen gebrek aan.

Aan de hardware kant weinig veranderingen:

Processor: Intel Core i7-8700K, die komt tenslotte vrij uit de Z370 bench gezien we geen Z370 borden meer verwachten. Nog altijd een high-end consumer SKU die een modern Z390 moederbord met slechte stroomvoorziening kan afstraffen. Omdat de 8700K een integratie GPU heeft maken we daar gebruik van.

Geheugen: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, in dual-channel setup. Deze set heeft zich door de jaren stabiel en uitermate compatible getoond, dus houden we aan, met XMP settings. Een neutrale uitstraling vinden we ook nooit erg.

De voeding is wederom afkomstig uit de stallen van Seasonic in de vorm van een Prime Titanium 850W, de huidige high-end consumer range van Seasonic. 850 Watt is een beetje overkill, maar lage capaciteit voedingen zijn een zeldzaamheid. Dito als bij het werkgeheugen houden we vast aan de componenten die zich door de vele testen heen betrouwbaar, compatible en stabiel hebben getoond.

Voor opslag maken we gebruik van Samsung hun 960 PRO PCIe SSD.

Alle systemen worden met een schone Windows 10 Pro x64 installatie getest op onze trusty Cooler Master test bench zoals je in menig foto wel zal hebben gezien.

We maken gebruik van de laatst beschikbaar gestelde bios op moment van testen. Om eventuele invloeden van 'handige' snelheid verhogende features tegen te gaan, vrijwel elke fabrikant biedt iets van een multi-core verbetering, gaan we uit van een handmatige instellingen met clocks, multipliers en voltages vastgezet. We willen tenslotte de onderliggende verschillen ervaren.

Voor prestaties richten we ons primair op Passmark, Cinebench 15 en blender, drie populaire en vooral consequente benchmarks. Binnen Cinebench kijken we naar multicore en single core performance en de invloed van de tuning van het moederbord daarop, en bij Passmark primair naar de CPU en Memory benchmarks. Die laatste test weliswaar het geheugen, maar bij een vast geheugenprofiel kunnen we wel de invloed van het moederbord op de geheugenprestaties vaststellen. Daarnaast kijken we naar een aantal verschillende AIDA64 benchmarks, geen benchmarks waar ik enorm weg van ben en heel zwaar weeg, maar desondanks een extra stukje verificatie. Elke van deze benchmarks draaien we vijf keer, we verwijderen de twee outliers en nemen het gemiddelde van de middelste drie.

PC Mark 8 vervangt PC Mark 10 uit de vorige reviews, deze toonde zich door de jaren heen stabieler. Gezien de lange duur van deze bench gaan we hier uit van drie runs.

Feitelijk gaat voor alle benchmarks op dat we pas echt conclusies kunnen trekken als de prestaties meer dan een procent of twee, en dan consequent tussen benchmarks, afwijken. Per benchmark run zelfs op een enkel moederbord is een dergelijke afwijking per run niet meer dan gebruikelijk.

De render test (Blender, BMW benchmark) is niet alleen zwaar voor de processor, maar vooral ook een stabiele load test. Verschillen in stroomverbruik in deze bench geeft dan ook een goede indicatie van het load verbruik van het moederbord zelf. Dit meten we met onze Voltcraft 450PRO.
Prestaties

Resultaten van de benchmarks:

Ook deze generatie vallen de prestaties samen te vatten als “lekker boeiend”. Uitgaande van kleine verschillen tussen meerdere varianten van één en hetzelfde bord kunnen we nauwelijks harde conclusies trekken, enkel in het stroomverbruik zien we ietwat significantere verschillen. Resultaten presenteren we verder dan ook ‘as is’ zonder inhoudelijke conclusies, bij gebrek aan mogelijkheid. Toch is het fair om even op te merken dat je een duurder bord dus koopt voor de features, bios mogelijkheden of looks, maar een duurder bord is niet per sé sneller.
Aansluitingen

Nieuw, voor uw gemak, een overzicht van de relevante headers. Let op dat we niet specificeren waar elke header toe in staat is, dit is enkel de ruwe count. Hou er rekening mee dat I/O aansluitingen over het aantal USB poorten praat, maar dat we intern naar het aantal headers (twee poorten per header) kijken.

Fijn is de dubbele USB 2.0 en USB 3.0 header intern, hierdoor zijn de meeste cases prima te combineren wat zelfs voor sommige duurdere borden niet te zeggen is. Echter wat betreft externe USB en fan opties is dit bord niet echt Extreme. De positie als middenklasser is duidelijk, maar als we zoeken naar waar dit bord zich echt op onderscheid in termen van aansluitingen is het een beetje zoeken.

De ASRock Z390 Extreme 4 is een pretty straight-forward mid-range Z390 moederbord. We zien de wat hogere positie terug in zaken zoals de high-end audio chip, de dubbele M.2 slots met heatsinks, de dikke visuals op het bord zelf en een nette stroomvoorziening. De term ‘Extreme’ gaat wat ver, maar er is he-le-maal niets mis met het concept “Z390 Ruim Voldoende Aangekleed 4”, behalve vanuit marketing perspectief natuurlijk. Sterker nog het is de goedkoopste in de lijst en voor sommigen zal alleen dat punt al voldoende argument zijn; het voldoet tenslotte voor de meeste consumenten en game pc’s.

Desondanks is het een beetje zoeken naar wat deze dan precies op laat vallen naast de andere drie betaalbare opties in onze grafieken, want ASRock is weliswaar iets goedkoper, ik denk dat als je op het punt staat 179 euro uit te geven dat een tientje of twee geen argument zullen zijn als je daar echt wat meer voor krijgt. Kijken we dan naar wat ASRock heeft wat de concurrentie niet heeft rond deze prijs dan zien we eigenlijk enkel de 8 SATA poorten afwijken van de rest. Praktisch elk ander bord heeft er zes, dus als je veel SATA drives wilt, go ASRock!

Maar echt veel is dat niet als onderscheidend element, en met dat in het achterhoofd had ASRock denk ik wel wat meer kunnen doen. Bijvoorbeeld meer dan zes USB poorten achterop, dat is toch net wat karig, of meer dan de 5 fan headers. Sure, vijf voldoet veelal prima, maar de meeste ATX alternatieven rond deze prijs hebben er meer. Ook had de Type-C connector Gen2 kunnen zijn in plaats van Gen1, of had een tweede netwerkcontroller een extra niche kunnen bedienen. Tevens merken we op dat de slechts nipt duurdere MSI Gaming Edge AC en Aorus Pro WiFi zoals de naam al impliceert WiFi erbij hebben. Asus is met hun Z390-A niet het rijkst bedeelde bord, maar hun RGB software en bios blijft ongeslagen, en ook op dat front zien we ruimte voor ASRock om nog wat te verbeteren. Als ze nu eens echt super slicke RGB sync software zouden maken kunnen ze het vuur echt aan de schenen van MSI en Gigabyte leggen die daar eveneens een beetje mee achter blijven op Asus.

Een prima bordje is het zeker, zonder echte pitfalls, maar als het grootste onderscheidende vermogen is om gewoon ietsjes goedkoper te zijn dan borden met hun eigen voordeeltjes dan mogen we toch een beetje terughoudend zijn met enthousiasme en vragen of ASRock om ‘iets’ meer. Aan de andere kant is er voor een paar euro meer -altijd- wat mooiers om de hoek, dus het is fijn dat in elk geval één merk zich nog primair lijkt te focussen op de laagste prijs te bieden voor wie deze toch best dikke featureset al ruim voldoende is.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een ASRock Z390 Extreme4?

Ziet er weer goed uit! Mis alleen misschien foto van de RGB software, ben daar wel benieuwd naar :9
Ty buddy :D

En goed punt, gaan we ook van ASRock even fixen, al blijft ik er zelf zo veel mogelijk uit :P Alles op één kleur of effect, en laten.
Hier ook hoor, de RGB software van Sharkoon = ;( en wil het eigenlijk niet meer aanraken omdat het voor nu prima werkt. De software blijft altijd het vergeten onderdeel :P

[Reactie gewijzigd door Jochemd13 op 5 november 2018 10:08]

Niet zo zeer vergeten, het probleem is dat veel van die hardware boeren gewoon niet de kennis (cq devs) in huis hebben om een software pakket echt goed te ontwikkelen. Amerikaanse / Europese bedrijven zijn veelal een stuk aggressiever met het investeren in ontwikkelaars versus de wat traditionelere partijen die toch vooral hardware in hun DNA hebben zitten. Het is ook één van de duurste elementen van het product momenteel, dat wordt wel eens onderschat.

Maar goed, het werkt hoor, en je kan in de bios ook alles in één kleurtje zetten bijvoorbeeld. Maar complexe multi-component RGB sync? Vooralsnog is dat het domein van Asus (en daar betaal je forssss voor wat niet iedereen logischerwijs wil).
Nette review wederom. Een prima, niet onwijs bijzonder, bordje zo te lezen. Hopelijk is de RGB wel beter dan in de foto's haha. :P
Thanks dude :D

RGB zelf is best ok really, cant complain :D
Gave review weer! :D

Om een of andere reden loop ik niet echt warm van het design van dit bordje.. geeft me niet echt het gevoel dat het een bordje is uit die prijsklasse.
Thanks Mister :)

Niet? Vind em zelf wel netjes. Maar onder de streep is het toch 90% subjectief.
Mooi Review weer, maar had niet anders van jullie verwacht
Ja zeg tegenwoordig maar jullie omdat mevr Foritain tegenwoordig wat meer aanwezig is
Vind dit een mooi en subtiel bordje.

Peroonlijk vind deze van de grote merken toch wel het mooist en het meest betaalbaar.
Bij Msi krijg je altijd grote draken erbij
Asus vind ik de laatste tijd richting kinderen te gaan met de teksten erop
Gigabyte ja dat is echt kinderlijk met alle lampjes en teksten.
Asrock wat ingetogen maar toch mooi. (nee niet de Fatality line waar ze gelukkig mee zijn gestopt)

Maar ga vooral zo door
Cheers friend :)

Mrs Foritain is idd meer zichtbaar, maar was altijd de core ;) Zelf ook voorstander van meer Mrs en minder Mr, al is het maar voor het aangezicht :D:D

Recente MSI trouwens geen draken toch? Best netjes, beetje als dit. Asus blijft.... tja Asus. Ik denk dat dat voor velen een soort haat/liefde verhouding is, veel fans ook. Maar je vat het aardig samen :D
je heb gelijk de draken zijn wel verdwenen.
maar op de 1 of andere manier vind ik spullen van MSI wat goedkoop eruit zien.
maar dat is mijn mening hè
Draken ogen idd goedkoop, de nieuwe units zijn imo wel chic iig (Z390 Gaming Edge AC bijv). Maar wat ik elders al zei, het is gewoon vooral subjectief (muv componenten, maar dat zien de meeste mensen niet)
Top review! :Y)

Het aantal USB (3.0) aansluitingen achterop is inderdaad karig. Heb zopas een Delock 4x USB 3.0 bracket besteld want ik prik hem direct vol met 2 Oculus sensoren en 1 voor de bril, dan nog muis, toetsenbord .. en ow wait, ik kan mijn Wacom tablet niet aansluiten .. of de printer (maar die heeft ook TCP/IP). Dat is dus inderdaad karig. Maargoed, niet iedereen heeft een Oculus en straks los je het op met VR-link USB 3 poort op de grafische kaart. Tot die tijd echter..

Verder koop ik hem inderdaad vanwege de 8 SATA poorten. Hoewel ik nu exact op 6 devices zit, 3x HDD, 1x DVD, 1x Bluray en 1x SSD .. kan ik er nu niets meer bij prikken. Mijn andere 4 schijven hangen al achter een Areca PCI-e kaart. Je kunt nooit SATA poorten genoeg hebben :Y)

Mogelijk gooi ik er een PCI-e SSD in, i.c.m. met de Nvidia RTX2070 en mijn Areca ARC1210 kan dat mooi op 8/8/4 :)

Valt me op dat enkele bios plaatjes van de Taichi zijn .. of hebben jullie die er overheen geflasht? ;)
En een plaatje van de RGB software mis ik idd ook nog.

Vanavond ff inbouwen .. O+