AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819) Review

WraldpykTestpanel 29 oktober 2018, 205 views Testpanel

AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)

Zeer makkelijke setup maar helaas best wel "bulky" in het stopcontact. De powerline doet wel goed wat het moet doen, zowel voor mesh repeater, als bedraad. Helaas krijg ik niet een zeer hoge snelheid er doorheen.

Pluspunten

• Makkelijke setup
  • Handige mesh repeater
  • Beter dan kabel trekken

Minpunten

• Bulky
  • Bedekt hele stopcontact
  • Internet valt soms weg

Beheerbaarheid Score: 5
Dankzij de Tweakers TestFest mocht ik deze powerline gaan testen. Toevallig had ik ook net een situatie waarbij een powerline zeer handig is. Ik had namelijk een nieuwe werkruimte in mijn huis waar geen bedraad internet naar toe lag.

Ik had al een Fritz!Box 4040 in huis staan die perfect internet levert in mijn huis, echter het bereik in de kamer in kwestie was niet helemaal zoals ik het zou willen. Tijd om de powerline te installeren.

Installatie

De installatie ging super simpel. Zowel de 1260E als 1220E in het stopcontact, netwerkkabel verbinden en de setup was al zo goed als klaar. Zeker als je de paar stappen van de handleiding goed volgt dan is het helemaal geen moeite.

Initieel begon de powerline set z'n eigen netwerk uit te sturen, echter met een druk op de knop (letterlijk) kon ik de 1260E als mesh repeater instellen. Ook dit ging vlekkeloos.

Vervolgens heb ik de 1260E in een andere kamer in het stopcontact geinstalleerd, paar tellen later had ie de verbinding weer te pakken met de 1220E en werkte de mesh repeater als een tierelier. Wanneer ik aan de andere kant van het huis ben gaat mijn telefoon gelukkig automtisch met de 1260E verbinden.

Wat wel jammer is waar ik achter kwam tijdens de installatie is hoe "bulky" de 1260E en 1220E zijn. Bij de 1220 kun je gelukkig nog een stekker er in doen, maar bij de 1260 kan dat niet. Hierdoor ben je automatisch heel veel ruimte kwijt. En als je wat onhandige stopcontacten hebt (zoals ik, helaas) dan kan het zelfs soms beide stopcontacten in beslag nemen door de hoek. Dat is erg nadelig en verplicht je helaas om een verlengsnoer te gebruiken om 'm maar van de muur af te krijgen.

Snelheid

De snelheid door de powerline is niet geweldig. Ik heb een 200/20mbit internet verbinding, die ik netjes haal met 5ghz netwerk verbonden met de router, of wanneer ik bedraad zit.
Echter, wanneer ik met de 1260E verbonden ben kom ik zelden boven de 50/15mbit uit. Upload is dus wel prima, maar down lijkt flink last te hebben van storingen op de lijn.
Soms is er een storing op de lijn (Die ik nog niet heb kunnen pinpointen) waardoor het internet soms helemaal plat ligt via de 1260. En aangezien de 1260E hetzelfde netwerk uitzend als mijn router is het vrijwel onmogelijk om het internet weer aan de praat te krijgen. Gelukkig duurt de storing vaak maar eventjes.

Bereik

Het bereik van de 1260E lijkt heel erg goed. Op plekken waar ik voorheen zeer slecht bereik heb is het bereik nu heel erg goed. Zelfs op plekken relatief ver van waar ie in het stopcontact zit. Aangezien ik in een appartement zit kan ik niet veel meer zeggen over de afstand behalve wat er binnen het huis is. Mijn bereik is flink verbeterd op vele plekken in het huis dus dat is een zeer goed teken.

Functionaliteit

Functionaliteit van de 1260E is grotendeels een extensie van de router, echter dat geeft wat mij betreft ook de kracht van de combinatie. De belangrijkste functionaliteiten wat mij betreft is dan ook wel de integratie, en ook de zeer gemakkelijke mesh instellingen wat letterlijk werkt met een druk op de knop.

Tot nu toe, met 2 weken testen gehad, bevalt de powerline set me heel erg goed. Het doet wat het moet doen. De snelheidsproblemen die ik heb (maar 50mbit meestal) komt hoogstwaarschijnlijk ook door mijn zeer verouderde electra in het huis. Enige jammere van de powerline is af en toe een storing op de lijn. Als dat blijft aanhouden, en ik het niet kan pinpointen, dan wordt ik waarschijnlijk toch genoodzaakt om een kabel te gaan aanleggen voor stabiel internet, maar tijd zal me dat leren.

In mijn geval zou ik dan ook aan willen raden: koop de powerline waar je 'm ook gemakkelijk terug kan brengen. Als ie in je huis werkt is het de €159 absoluut waard, werkt ie niet dan kun je 'm altijd terugsturen.

Heb jij ook een AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)?