AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819) Review

bastiaan078Testpanel 24 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 889 views Testpanel

AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)

De Fritz! Powerline 1260E is een apparaat wat precies doet wat je ervan verwacht. Enige nadeel wat ik ondervond was dat de set-up geen plug&play was en de handleiding hier erg in tekort schoot. Echter was AVM snel met duidelijke antwoorden dus dat is dan weer een plus.

Pluspunten

• Bereik
  • Beheerhbaarheid
  • Snelheid

Minpunten

• Set up & handleiding

Beheerbaarheid Score: 5

Inleiding & Algemeen

Na de geweldige kick-off van het tweakers testfest mocht ik de Fritz! Powerline 1260 testen. Op tweakers heb ik al een menig review gelezen maar nog nooit één zelf geschreven. Maar goed voor alles een eerste keer.
Om de powerline 1260 goed te kunnen testen leverde AVM ook de Fritz!Box 4040 mee als router. Dit kwam mij zeer goed uit aangezien ik op zoek was naar een nieuwe. Hiervoor gebruikte ik nog altijd de standaard router van de provider (destijds UPC, maar ondertussen Ziggo). Nu is mijn appartement niet zo groot dat ik nog een versterker voor de wifi nodig had maar goed t is toch altijd welkom want in de slaapkamer had ik "maar" twee streepjes bereik en dat zal dit product toch gaan verbeteren verwacht ik/mag ik hopen.
Even een beknopte samenvatting over de powerline 1260E adapter. De Fritz! powerline 1260E adapter is een powerline adapter welke ook als repeater kan werken, op de 2.4 GHz band snelheid tot 400Mbit/s , en op de 5 GHz band snelheid tot 866 Mbit/s kan behalen en welke ook de mesh functie heeft om het geheel tot een netwerk samen te voegen met dezelfde instellingen. Het apparaat zelf is nou niet iets wat je als versiering in je huis plaatst maar is naar mijn mening ook absoluut niet lelijk. De drie lampjes welke erop zitten geven duidelijk de functionaliteit aan. Tevens dient het onderste lampje ook als knop om onder andere verbinding met andere powerline adapters tot stand te brengen. Ook zit er een LAN aansluiting op, zodat je eventueel ook nog via LAN een verbinding tot stand zou kunnen brengen.
Ik heb een enkele powerline 1260E adapter getest (in combinatie met de fritzbox), dit betekend dat de adapter dus in repeater functie is gebruikt en niet in powerline functie.

Set-up

De opstelling welke ik heb gebruikt is als volgt: de fritzbox in de woonkomer en de powerline in de slaapkamer. De adapter in de slaapkamer is ongeveer 6 meter en 3 muren verwijdert van de fritzbox in de woonkamer. Zoals in de vorige paragraaf gezegd stond hij in mijn geval dus in repeater modus. Ik kan dus niet zeggen hoe goed de powerline verbinding op zich dus werkte.
Ik zal bij het begin beginnen. Toen ik de set kreeg ben ik dezelfde avond nog bezig gegaan met het aansluiten. De router aan sluiten was een zeer gemakkelijk proces en was dan ook zo gebeurd. Even de 2.4 en 5 GHz band een eigen naam gegeven en het eerste deel van het systeem was klaar voor gebruik. Toen kwam het gedeelte waarbij ik de powerline adapter zou aansluiten. Ik dacht laat ik eens kijken hoe "plug and play" dit systeem is. Dus ik stopte de adapter in een stopcontact in de slaapkamer. Het bovenste lampje knipperde wat en bleef uiteindelijk branden. Maar, geen verbinding. Nog steeds gewoon 2 streepjes bereik. Toen de classic "have you tried turning it off and on again" strategie toegepast. Tot een keer of 5. Nog steeds geen verbinding. Dan toch de handleiding maar eens openslaan. Deze zei mij dat voor het eerste gebruik de powerline adapter eerst in de zelfde ruimte als de router aangesloten moet worden, het liefst in een stop contact ernaast. Dit geprobeerd, nog steeds niks. Verder lezen, LAN verbinding aanbrengen tussen de router en de adapter. Toen kwam de adapter wel tevoorschijn in de overzichtspagina fritz.box dus mijn hoop ging weer omhoog. Adapter opnieuw in de slaapkamer aangesloten, maar nee weer geen verbinding. Volgende avonden druk aan het googlen geweest om te kijken wat het probleem kon zijn. Niks kunnen vinden. Na contact op te hebben genomen met AVM kreeg ik een aantal links toegestuurd waarop nog een hele uitleg stond inclusief alle aansluitmogelijkheden van de powerline. Bleek dat ik de adapter via LAN moest aansluiten, instellingen open en het systeem als bridge in moest stellen. Ik had deze pagina zelf via google niet gevonden maar dat zal waarschijnlijk aan mij hebben gelegen. Hierna werkte het systeem zoals behoren. Pluspuntje hier voor de duidelijke en snelle reactie van AVM, maar toch wel echt een minpuntje dat dit niet terug te vinden was in de bijgeleverde handleiding. Een andere huis tuin en keuken gebruiker zou namelijk makkelijk kunnen denken "oh het werkt niet, stuur het wel terug" terwijl het alleen een kwestie is van een aantal instellingen veranderen.

Dagelijks Gebruik

Ik heb de powerline op het moment van schrijven ongeveer anderhalve week in gebruik gehad. Het systeem werkt (na de enigzins moeilijke set-up) perfect en ik heb niks te klagen. Heb geen enkele drop gehad in het signaal en totaal geen omkijken meer gehad naar het systeem. Heb nu altijd vol bereik in de slaapkamer en ook de snelheden zijn even goed als die de router uitzend. Er is ook totaal niet te merken dat een verbruiker switcht van zendpunt als ik door het huis heen loop met bijvoorbeeld youtube aan op m'n mobiel. Het beheer van het systeem is ook zeer overzichtelijk. Ik kan precies zien welke gebruiker met welk netwerk en welk zendpunt verbonden is. Hier zijn ook beperkingen per apparaat op te leggen, kan me voorstellen dat dit als ouder zijn zeer van pas kan komen.

Testen

Zoals ik aangaf is mijn appartement niet super groot, en heb ik op dit moment overal volledig bereik. Om toch wat over het bereik te zeggen ben ik buiten gaan staan en steeds een stap verder weg gaan staan om op deze manier het bereik te testen. Let wel dat het signaal hier door meerdere muren heen moest. Tot 8 meter had ik nog 2 streepjes bereik. Daarna viel het echter weg. Maar dit komt door de opstelling/locatie van mijn appartement. Hierna moest ik namelijk door de poort en dat bestaat uit wederom een dikke bakstenen muur dus daar had het signaal toch wat moeite mee om doorheen te komen. In een open omgeving zal dit bereik natuurlijk veel beter zijn. Ik kon bij de bovenburen ook nog steeds fatsoenlijk internetten met 2 streepjes bereik. Echter als ik dan nog een verdieping omhoog ging werd het signaal zwak (1 streepje) en viel het als ik rond liep af en toe ietswat weg. Dus een straal van 16 tot 20 meter bereik is goed te doen.

Prijsverhouding

De prijs van deze adapter ligt rond de 95 euro. Als we kijken naar alternatieven van TP - Link en Netgear ligt deze adapter qua prijs redelijk in het midden. Als je de set koopt dan zit er ook één adapter bij waarbij de adapter een stroomdoorvoer heeft en het betreffende stopcontact op deze manier dus nog gebruikt kan worden. Als je een enigzins fatsoenlijke router wil kopen ben je ook al gauw rond de 100 euro kwijt dus persoonlijk vind ik de prijs voor een apparaat als deze niet heel gek. Het grote voordeel van powerline blijft natuurlijk dat er minder kabels getrokken hoeven worden (al heb ik de functie van internet via het stroomnet versturen niet kunnen testen). Maar ook als repeater werkt dit apparaatje uitstekend. Echter vraag ik mij af hoeveel mensen het ervoor neer leggen want de meeste mensen in mijn omgeving gebruiken een oude router als repeater, wat natuurlijk ook prima werkt. Maar mocht je op zoek zijn naar een repeater of een powerline verbinding dan kan ik deze Fritz! powerline 1260 zeker aanraden.

Voor mensen die hun gebruik willen vergroten is dit product perfect. De set-up viel mij behoorlijk tegen maar toen het eenmaal werkte was ik zeer tevreden. Ik kan helaas geen oordeel vellen over hoe de transitie van het internet via het stroomnetwerk is, maar als repeater voldoet dit apparaat absoluut. De interface van het gehele mesh netwerk is ook zeer overzichtelijk en zowel voor de huis tuin en keuken gebruiker als voor de iets meer eisende gebruiker goed te gebruiken. Ik raad dit product aan voor mensen die op zoek zijn naar een manier om hun netwerk bereik te vergroten op een vrij simpele manier. Echter als je nog een oude router heb staan dan voldoet dat vaak ook. Enige waar je dan even op moet letten uiteraard zijn de snelheden, en wat dat betreft zit je dan natuurlijk wel weer prima met een adapter als deze.

Heb jij ook een AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)?