Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 64GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA Review

fabian105Testpanel 26 oktober 2018, 553 views Testpanel

Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA

De Spin 13 is een prima Chromebook met voldoende snelheid in huis, een zeer goede accuduur en handige tabletfunctie. Het besturingssysteem is eenvoudig te gebruiken en stabiel. De bouwkwaliteit mag, gezien de hoge prijs beter.

Pluspunten

• Accuduur
  • I5 processor
  • Snelle interface
  • Stylus

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbordverlichting
  • Offline mogelijkheden

Als een van de gelukkige Tweakers ben ik geselecteerd om aan het Oktober Testfest 2018 meedoen. Hiervoor mocht ik de Acer Spin 13, een Chromebook, testen.

Prive gebruik ik voornamelijk Mac OS en Windows. Met name ben ik benieuwd naar de verschillen met Chrome OS en de vraag of een Chromebook als primaire notebook gebruikt kan worden.

Featureset

De Spin 13 heeft zoals de naam zegt een glazend 13,5 inch IPS scherm met een resolutie van 2256x1504 met een beeldverhouding van 3:2 en een pixeldichtheid van 201dpi.

De Spin 13 wordt onder de kap aangedreven door een Intel Core i5-8250U (8th generation) met een kloksnelheid van 1,6GHz en een turbo van 3,4GHz.
De chromebook heeft 8GB DDR werkgeheugen wat meer dat voldoende is om de Spin 13 vloeiend en snel te laten functioneren. De totale opslagcapaciteit is 64 GB eMMC.

Behuizing

De Acer Spin 13 is een premium device, maar geeft niet direct het gevoel zoals veel andere premium devices dit wel geven. Denk hierbij aan een Macbook air of een Microsoft Surface.

Het frame van de spin 13 is gemaakt van aluminium, terwijl de rest van het ontwerp van kunststof is gemaakt. De behuizing is niet zoals veel andere premium laptops, zoals een Macbook air of een Microsoft Surface gemaakt uit een stuk aluminium. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar de aansluitingen van de panelen is niet op elk punt gelijk. De scharnieren geven een degelijke indruk en voelen stevig aan. Daarentegen is de laptop wel goedkoper dan bovengenoemde concurrenten.

Het toetsenbord is verlicht, maar mag wat mij betreft feller en instelbaar zijn. Nu wordt de intensiteit geregeld door de software, maar ik zou graag zien dat dit ook kan met fysieke knoppen op het toetsenbord.

Aansluitingen

•Kensington slot
•USB-C (3.1)
•USB-A (3.0)

Prestaties en beeldkwaliteit

De spin 13 heeft een full HD+ 13.5-inch IPS display met een resolutie van 2256 x 1504. Het scherm is een scherp, kleurrijk en heeft een levendige beeldweergave. Kleuren zijn helder, maar niet overdadig/ Dit zorgt voor een rustig waar zonder problemen langere tijd op gewerkt kan worden. De beeldverhouding is 3:2 wat mij in eerste instantie niet heel handig leek als je meerdere doumenten naast elkaar bewerkt. In de praktijk bleek dit echter geen enkel probleem te zijn. Ik heb twee weken gewerkt op deze laptop en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het scherm. Zeker in meetings of tijdens het lezen van documenten was de tabletweergave erg handig en was de verhouding van 3:2 zelfs erg handig en fijn.

Een unieke feature van deze laptop is het touchscreen met Wacom Feel technologie en bijbehorende stylus. Dit werkt erg goed en is zeker een fijne toevoeging op de Spin 13.

De verschillende gebruiksmodi van de laptop zijn zeker een plusplunt. Als je het scherm driekwart kantelt, kun je de laptop rechtop neerzetten. Hierdoor kun je de laptop voor bijvoorbeeld presentaties gebruiken. Door het scherm van de laptop maximaal te kantelen, kun je de Spin 13 als tablet gebruiken.

Mobiliteit en accuduur

Het gewicht van de Spin is met 1.5 kilo handzaam, maar niet de lichtste in zijn klasse. De accuduur is heel erg goed. In de testperiode heb ik gemakkelijk de hele dag kunnen werken op een lading. Uiteraard heeft dit te maken met het feit dat Chrome OS weinig vraagt van de hardware, maar ondanks dat ben ik zeer positief over dit onderdeel.

De Acer Spin 13 is naar mijn weten de enige 'premium' Chromebook, wat de prijs van €899,- (prijspeil 26 oktober 2018) rechtvaardigt. Voor dit bedrag kun je ook een I5 Ultrabook met Windows kopen. Het unique selling point is naar mijn mening het kantelbare scherm, de touchscreen met Wacom pencil.

Besturingssysteem

Voor mij is deze Chromebook de eerste ervaring met Chrome OS en had mij vooraf de vraag gesteld of dit een volwaardige vervanger voor een Windows/MacOS laptop zou zijn en of het offline ook bruikbaar zou zijn. Op deze vragen zal ik nu verder gaan.

Omdat ik de Acer Spin 13 voornamelijk zakelijk heb gebruikt was het heel erg fijn dat de Chromebook binnen zeer korte tijd opgestart en gebruiksklaar was. Tijdens het Testfest op Tweakers HQ werd door de vertegenwoordiger van Google verteld dat dit minder dan 8 seconde zou mogen duren. In de praktijk blijkt dit ook te kloppen.

Chrome OS is een cloud based besturingssysteem en veel werkt via webapps. Hierdoor zou je zeggen dat het bij offline gebruik niet bruikbaar zou zijn. Dit bleek gedurende de testperiode wel mee te vallen. Als er geen internetverbinding voorhanden was kon ik gewoon doorwerken in Docs of via Office 365. De bestanden werden weer geüpdatet wanneer er weer verbinding was. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om bestanden van je Drive offline beschikbaar te maken. Er wordt dan een lokale kopie op de Chromebook opgeslagen. Dit geldt ook voor applicaties als de agenda die gewoon gedownload kunnen worden via de playstore.

Dit brengt mij op de volgende zeer handige feature, namelijk het installeren van android apps op de Chromebook. Niet elke android app werkt vlekkenloos op ChromeOS, vanwege het feit dat niet elke app gebouwd is voor het gebruik op een 13 inch scherm. Qua prestaties is het door de snelle hardware van de Spin 13 geen enkel probleem om deze apps te draaien en in de testperiode heb ik dan ook geen haperingen gezien. Ik ben positief verrast over het besturingssysteem.

Het is daarnaast ook intuïtief en het lijkt in de grote lijnen op andere besturingssystemen. Met als groot voordeel het werken via apps of de Chromebrowser.

Conclusie:

Voor een prijs van €899,- (prijspeil 26 oktober 2018) heb je een zeer nette laptop met veel mogelijkheden. Het is naar mijn weten de enige 'premium' Chromebook. De laptop heeft een I5 processor, voldoende werkgeheugen, een kantelbaar (touch)screen met fijne Wacom techniek en een stylus. Voor een Chromebook is het een duur apparaat, maar kijkend naar concurrenten met andere besturingssystemen een goede prijs.

Het besturingssysteem, ChromeOS, betekent echter wel dat je een aantal concessies moet doen. Over het algemeen werken de web based apps uit het Google ecosysteem goed, maar zijn de third party apps net wat minder. Na meer dan zeven jaar ontwikkelen, is ChromeOS nog geen volwassen besturingssysteem geworden.

Al met al ben ik erg tevreden geweest met de Spin 13. Het is maar net met welke bril je naar de Chromebook kijkt. Ja er zitten nadelen aan ChromeOS, maar kun je omgaan met deze nadelen en mis je deze niet, dan zou ik deze Acer Spin 13 zeker aanraden.

Heb jij ook een Acer Chromebook Spin 13 CP713-1WN-54GA?