Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

StefSybo 29 maart 2010, 2.002 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• Resolutie (1920*1200)
  • Pivot en hoogteverstelling
  • Beeldkwaliteit
  • Smalle bezels

Minpunten

• (Verticale) kijkhoek
  • Tiptoetsen werken niet prettig

Ik werkte eerst met een 19" TFT en een 17" TFT, maar omdat ik graag 2 dezelfde schermen wilde hebben ben ik op zoek gegaan naar wat nieuws. Omdat ik veel programmeer en verslagen schrijf voor school kreeg ik al snel het idee om de schermen in de portraitstand te zetten. Daarbij wilde ik wel minstens 1200 pixels in de breedte overhouden en dus was de keuze al beperkt.

Na wat zoeken kwam ik op de 2443BW, die alle features heeft die ik zocht. De resolutie is hoog genoeg om ook in pivot nog genoeg breedte over te houden, het scherm heeft dunne randen en de voet heeft standaard de mogelijkheid om het scherm in portrait te zetten en in hoogte te verstellen. Er zijn geen overbodige zaken zoals USB hubs of iets dergelijks en er is alleen een VGA- en DVI-ingang, maar meer heb ik niet nodig.

Ik vind dat de schermen kleuren goed weergeven, hoewel ik hier geen hoge eisen aan stel. Let wel op dat de kijkhoek in verticale richting beperkt is, dus als je het scherm in pivot zet moet je zorgen dat je er recht voor zit. Als je dit niet doet krijg je al heel snel vertekende kleuren. Ook contrast en helderheid is naar mijn idee goed. Op een zwart scherm zie je wel wat lekkage van de backlight, maar dat is vrij beperkt.

Beide schermen waren bij mij vrij van pixeldefecten en nu na een paar maanden gebruik zijn ze dat nog steeds, dus dit is goed wat mij betreft.

De schermen voelen degelijk aan en staan stabiel op de voet. De voet is niet overdreven groot. Rechtsonder zitten tiptoetsen om het scherm aan/uit te zetten en in te stellen. Dit ziet er erg strak uit, maar ik vind het niet zo prettig werken als echte toetsen, omdat je niet op je gevoel af kunt gaan. Gelukkig heb ik deze maar zelden nodig.
De vormgeving is strak en zonder overbodige frutsels. De rand is zo'n 2 centimeter breed aan alle kanten en matzwart van kleur, net als de rest van de behuizing en de voet.

Het sterkste punt is wat mij betreft de prijs. Ik heb 230 euro per stuk betaald en er is nog steeds geen enkele andere monitor met dezelfde featureset in deze prijsklasse.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?