HyperX Pulsefire FPS Pro

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HyperX Pulsefire FPS Pro Review

Mezz0Testpanel 16 oktober 2018, laatste update op 16 oktober 2018, 128 views Testpanel

HyperX Pulsefire FPS Pro

De HyperX PulseFire FPS Pro is een lekker in de hand liggende muis. De muis is voorzien van 2 RGB zones die apart ingesteld kunnen worden. De sensor (PMW 3398) heeft een hoge DPI van 16000.

Pluspunten

• ligt goed in de hand
  • PMW 3398 sensor (16000 dpi)
  • is te gebruiken zonder software

Minpunten

• De rubbere zijkanten zijn glad
  • RGB weinig toegevoegde waarde

hyperxlogo

Algemenebeoordeling
De HyperX PulseFire FPS Pro is een lekker in de hand liggende muis. De muis is voorzien van 2 RGB zones die apart ingesteld kunnen worden via de niet meegeleverde software. De sensor (PMW 3398) met een hoge DPI van 16000 lijkt me een beetje overdreven maar met een 4K scherm is het wel misschien handig.
Of het de 55 euro waard is mag je zelf beoordelen.

inleiding
Op het jaarlijkse TestFest van Tweakers kreeg ik de optie om de HyperX PulseFire FPS Pro te reviewen. Na een kleine presentatie van Kingston ( het moederbedrijf van HyperX) kregen we de muis in onze handen. Er was slechts 1 pc aanwezig dus het echte testen begon pas toen we thuis waren.
De muis wordt op de markt gezet als een gaming muis met de ferrari van de sensoren (zoals HyperX het zelf aangeeft). Ook zitten er 2 RGB zones op die apart in te stellen valt doormiddel van de software.
Dit allemaal maakt volgens HyperX de muis ‘gaming’.

sellingpoint
De muis bevat de PMW 3398 sensor wat momenteel 1 van de beste optical sensoren is wat je kan vinden op de markt. De maximale DPI is 16000 die je via de voorgeprogrammeerde knop aan de bovenkant kan wijzigen. Standaard kan je kiezen tussen 800,1600 en 3200. Om de 16000 dpi te kunnen gebruiken zal je dus eerste de software moeten installeren. Eenmaal wanneer je je favoriete settings heb geconfigureerd kan je deze terugzetten op je muis zodat de software daarna niet meer nodig is.

De 2 RGB zones zitten bij de scrollwheel en boven op de muis. Deze 2 posities zijn een beetje jammer gekozen omdat deze 2 plekken niet te zien zijn als je de muis met je hand bediend. De HyperX PulseFire Surge heeft een mooie RGB strip aan de zijkant die veel beter te zien valt.

concurrentie
Op de pricewatch vinden we veel meer muizen met een hoge DPI maar niet iedereen gebruikt dezelfde sensor. Naast HyperX zien we dat Razer ook heeft gekozen voor de sensor. Hieronder een kleine tabel met de verschillen van de muizen.

MuisSensorHzLinks/RechtsGewichtLBH
Razer LanceheadPMW 33891000Links/Rechts1091177138
Razer DeathAdder ElitePMW 33891000Rechts981277044
Hyperx Pulsefire fps proPMW 33891000Rechts951287142
HyperX Pulsefire SurgePMW 33891000Links/Rechts1301206340

gebruik
De muis is (voor mij) lekker groot met een lengte van 128 mm en door zijn hoge rug ligt de muis heerlijk in mn hand. Ook valt de middelvinger goed op het scrolwiel.
Ik heb zelf ook de Pulsefire Surge in mn handen gehad maar die ligt net niet zo lekker in de hand dorodat deze slechts 8 mm korter is en dat merk je goed.
Zoals eerder gezegd is de grip goed maar de zijkant is wel behoorlijk gevoelig voor een vetter duim. Vooral gamers kunnen tijdens gamen wel eens iets vet eten en daardoor glijd de duim over de muis. Ik zou zelf een andere materiaal gekozen hebben.
De RGB zones compleet verborgen bij gebruik omdat je hand erop ligt.
De enige manier dat je van de RGB kan genieten is wanneer je het niet gebruikt.
Wat een mooie feature zou zijn is om de RGB’s te kunnen gebruiken voor singalering maar helaas hebben we van HyperX te horen gekregen dat software geen API krijgt waardoor je de RGB niet kan gebruiken als notificatie leds.

Ik heb de muis een week gebruikt op mijn laptop tijdens werk en als muis op mijn werkstation en ben toch weer teruggegaan naar mijn oude muis. Het wegslippen van de muis bij het optillen is echt een dealbreaker voor me.

software
Via de website van HyperX kon in de software downloaden om de RGB en de knoppen te programmeren. De grootte van het bestand was 279 MB en eenmaal geinstalleerd neemt het 1.17 GB in beslag. Dit komt omdat ze de settings voor meerdere devices meteen mee installeren.
Eenmaal geinstalleerd is het even spelen met de instellingen en dan blijkt dat er 3 configuraties te vinden zijn in de muis die je kan aanpassen. Eenmaal aangepast heb je de software dus niet meer nodig en kan de de 1.17 GB meteen weer vrij maken. Via knopcombinaties kan je daarna wisselen van de verschillende configuraties.
Daarnaast zijn er nog mogelijkheden om macro’s aan te maken en alle knoppen te programmeren.

conclusie
Zoek je een muis met een superhoge DPI en RGB? Dan is dit de muis voor je die iets goedkoper in de markt ligt dan Razer. Daarnaast lees ik dat Razer iets meer problemen heeft met hun software en dat je je verplicht moet registeren wat niet het geval is bij HyperX.
Als je een muis met een lagere DPI ook voldoende vindt dan zijn er zat andere keuzes waaruit je kan kiezen.

Heb jij ook een HyperX Pulsefire FPS Pro?