Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5850/2DIS/1GD5 Review

PerfektOne 28 maart 2010, laatste update op 2 april 2010, 1.191 views

Asus EAH5850/2DIS/1GD5

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Stil
  • Meegeleverde software is goed en eenvoudig

Minpunten

• Kan misschien erg groot zijn in andere kasten

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze review gaat over de ASUS EAH5850 zónder game. Deze moest mijn ASUS 8800GTS 320MB vervangen(reeds verkocht). Ik heb het ingedeeld in verschillende "aandachtspunten" van de videokaart.

Keuze motivering
Ik had eerst gekozen voor de MSI R5850. Ik had veel belovende reviews gelezen en hij was qua prijs ook wel goed, namelijk 252EUR. Deze was helaas niet leverbaar. Ik heb met goed vertrouwen voor ASUS gekozen vanwege de kwaliteit van hun producten en de goede prestaties.

De prijs die ik betaalde voor deze videokaart was 280EUR. Ik vond dat aan de hoge kant als je vergelijkt met concurrenten zoals Club3D, MSI en Gigabyte, die allemaal 30 tot 40 euro lager zaten.

Beschikbaarheid

Helaas waren alle ATI 5xxx-kaarten slecht leverbaar, ook de ASUS.
Na heel wat speurwerk op het web was ik bij Afature uitgekomen. Het was de laatste die ze nog hadden.

Eenmaal besteld had ik hem de volgende dag al in huis!
Complimenten naar Afature.

Verpakking/features

De verpakking aan de buitenkant mocht nog wel beter, er waren wat stickers opgeplakt. Maar de "art" op de verpakking was wel mooi. In de verpakking zit een doos met daarin de videokaart, twee dvd's waarop de driver en de ASUS Software staan, een Crossfire verbindstuk, DVI>VGA, manual en 6-pin stekker.

Heel netjes.

Fandesign

Het is heel strak afgewerkt in mat-zwart en een rode streep door het midden en rond het einde. Er zit een carbonsticker op de fan in de lengte. De fan zelf is rood met het ASUS-logo in het midden.

Heel bescheiden gehouden, daar hou ik persoonlijk van.

Installatie

De videokaart was niet te groot voor mijn Antec 300, het was wel even klooien om die twee 6-pins stekkers in de videokaart te steken. Het installeren was makkelijk. Ik had de nieuwste drivers op de ATI-website gedownload en de software van ASUS had ik van de dvd afgehaald.

Prestaties

Mijn nieuwe videokaart moest natuurlijk ook iets doen, games afspelen! Ik had de game Battlefield: Bad Company 2 aangeschaft. Speelt het tamelijk vloeiend af op 1920x1200 - High, ik prefereer Medium.
Ook de kleuren zijn zacht voor je ogen en scherp. Om de volledige "power" uit je videokaart te halen moet je naar mijn mening overclocken met ASUS Smartdoctor. Ikzelf heb dit niet gedaan omdat ik geen kapotte gpu wil riskeren, ik heb weinig ervaring met overclocken.

Ik geef de prestaties van de videokaart een 9/10.

Warmte en geluidsproductie

Idle zit hij rond de 34 graden. Tijdens intensief gamen rond de 67. De software van ASUS past de fan-speed automatisch aan, zodat je bij surfen en lage grafische toepassingen geen last hebt van het geluid, en bij het gamen de fan meer revoluties maakt zodat de videokaart lekker koel bijft.

Als ik eerlijk ben hoor je hem amper.

Energieverbruik

Daar heb ik helaas geen apparatuur voor.

Poorten

Display Port, 2x DVI-I, HDMI

Mijn conclusie

De kwaliteit is perfect naar mijn mening, je krijgt écht waar voor je geld. De videokaart is stil en blijft goed koel met de standaard-fan.

Misschien gaat de prijs zelfs dalen naar aanloop van de nieuwe videokaarten van ATI's grootste concurrent Nvidia. Weer een meevaller voor de portemonnee

Al om al een aanrader als je met hoge graphics wilt gamen en niet meer dan 280EUR wilt uitgeven.

Heb jij ook een Asus EAH5850/2DIS/1GD5?

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik zal de negatieve eigenschappen aanpassen.

Carbon sticker? :*)
Misschien heb je foto waarbij ik zie wat je precies bedoelt.
Jawel je hebt gelijk, ik wou al vermelden dat deze kaart een patroon had maar had het weg gelaten. Ik zal het even aanpassen. :)

[Reactie gewijzigd door 195780 op 28 maart 2010 05:49]

Valt toch redelijk onder de prestaties van een 5870.
Nou, daarom is het ook een 5850. :) Over het algemeen is de meerprijs van een 5870 de prestatiewinst tov de 5850 niet waard. Je koopt dus een kaart met betere prijs/prestatieverhouding. Dus een negatieve eigenschap zou ik het niet noemen.
Ik wou net zeggen, als je de 5850 een beetje overclocked loopt hij zo op 5870 waarden!

En heb jij geen carbon sticker erop zitten? Ik namelijk wel... :P

Verder nette review.