Damn Small Linux Review

thijsje66 27 maart 2010, laatste update op 27 maart 2010, 1.561 views

Damn Small Linux

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Klein
  • Portable

Minpunten

• Rommelig
  • Lastig uit te breiden.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Ik had op zolder nog een oude Pentium 4 @ 1,7 GHz draaien, met 256 MB RAM. Eerst stond daar Win2K op, maar dat stond op een gegeven moment vol met virussen en andere shit. Het was duidelijk dat een reïnstall nodig was, dus dat deden we ook. Maar er dook één probleem op, namelijk dat we geen Win2K cd meer hadden. We hadden echter nog wel een WinXP cd'tje liggen (min of meer legaal :P ), en toen hebben we dat erop gezet. Dat draaide ook voor geen meter, dus ging ik naar Xubuntu, wat ook al niet draaide.

M'n arme bakje is toen even met rust gelaten na zoveel mishandeling, en toen kreeg ik er weer interesse in. Maar deze keer wilde ik iets dat écht soepel zou draaien, alsof het een high-end pc was. Dat laatste ging natuurlijk niet helemaal lukken, maar het snelle lukte wel, ik kwam namelijk uit op Damn Small Linux.

Damn Small?
Ja, damn small. Heel heel heel klein. 50 MB voor een OS is gewoon enorm klein, en dat merk je. Het is snel als een kweeniewat, maar daar zit ook een prijs aan vast. Namelijk, dat het gewoon niet zo uitgebreid is. Out of the box heeft het wat basisdingen om mee te werken (webbrowser, tekstverwerker etc.), maar die zijn allemaal niet geweldig, verder is er nog een programma om software mee te installeren vanaf repo's, of een .dsl bestandje, en dan kom ik meteen bij mijn volgende punt:

Software problemen
Een enorm nadeel van DSL, is dat je niet zomaar programma's kan installeren (buiten de repo's gezien). Je moet eerst via een of andere vage weg een .deb (of whatever) omzetten naar een .dsl bestandje. Zover ben ik niet gekomen, want dat was voor mij zo'n minpunt, dat ik er toen maar mee gestopt ben.
Wel is alle software snel opgestart, wat ik bij andere grote OS'en wel eens anders heb gezien, en draait het ook meteen soepel.

HD install
DSL heeft ook de mogelijkheid om geïnstalleerd te worden op een harde schijf, maar niet met een paar klikken van je muis.
Je moet namelijk eerst met bijv. GParted een partitie maken, en dan via je command line dingen in gaan voeren. Ik als linux-newbie heb daar niet zo'n zin in, dus heb ik het gewoon niet gedaan, ja, noem me maar lui :P

Snelheid, stabiliteit e.d.
Zoals ik al eerder heb gezegd, draait het echt als een raket!
Het booten is zo gebeurd, en eenmaal geboot kan je meteen aan de slag. Dit is echt een verademing geweest, na halve uren boottijd bij WinXP en Xubuntu.

Qua stabiliteit is het ook allemaal prima, DSL kan wel wat aan. Als je 7 programma's open hebt staan, gaat het nog allemaal prima, hoewel je al wel wat vertraging voelt. Een crashend programma is bji mij nog niet voorgekomen.

Overigens is dit niet één van mijn screenshots, maar ik heb in vergelijkbare situaties gezeten.

Desktop
Het is mij niet duidelijk welke desktop DSL gebruikt, maar wat ik er wel over kan zeggen, is dat hij bijzonder rommelig is.
Waar je bij andere desktops (Gnome, KDE etc.) onderin een taakbalk hebt met alle openstaande vensters, staat er bij DSL alleen maar welk venster je op dit moment open hebt staan, waardoor het lastig is een overzicht te krijgen van alle openstaande dingen.

Met een rechtermuisklik op je bureaublad krijg je een menu'tje met alle geïnstalleerde programma's, natuurlijk à la linux in categorieën.
Wederom niet mijn screenshot trouwens.

Op je bureaublad zie je rechtsboven in een kleine systemmonitor, met je hoeveelheid CPU/RAM etc. in gebruik, en dat is op zich best fijn.

Je bash programma is doorzichtig, zodat je bijv. op een webpagina je commando's open hebt staan, die je moet invoeren, en dan ze in de bash kan invoeren. Een groot voordeel in mijn ervaring.

Gestopt
Zoals je had kunnen lezen, gebruik ik momenteel geen DSL meer, omdat het gewoon niet je van het was, en ik wilde gewoon een uitgebreider OS. Maar, als je een OS zoekt, dat draait op oude hardware, ben je hiermee klaar!

Heb jij ook een Damn Small Linux?

DSL is ook echt bedoelt voor minimaal gebruik, ik heb er een firewall op gedraaid vanaf een usb stick, toen ik nog niet handig genoeg was om zonder grafische schil te werken.

Je kan puppy linux nog proberen die is ook voor oudere hardware

Anders heb je nog van nederlandse bodum kde deze hebben ook een versie voor oude hardware die geloof ik xkde heet moet je maar even op de kde site snuffelen of ze die nog hebben.

ik zelf heb op een pentium 4 Ubuntu 8.04 gehad en dat draaide wel lekker en is ook gewoon echt functioneel als desktop gebruik

Maar 512Mb zou wel beter werken.
Als je me je geheugen type op geeft kan ik in me kast wel kijken of ik nog een paar bankjes heb liggen die wil ik je wel kosten loos opsturen.

Dit is een ontopic reactie mod hem dan ook zo.

[Reactie gewijzigd door dispie op 27 maart 2010 15:30]

Nette review. Ik heb zelf ook vroegâh DSL gebruikt, maar tegenwoordig vind ik puppy linux veel en veel beter. Misschien ook leuk om eens te proberen op je "rommelmachine"? :)
DSL werkt erg lekker op stokoude hardware zoals een Pentium 90MHz of zelfs ouder. Ik heb het zelfs gedraaid op een Toshiba 486DX2 laptopje.
Grafische schil is volgens mij Fluxbox.
@Dispie
Ik heb nu 256 MB SDR SD-RAM
Het zou wel heel fijn zijn als je dat zou willen doen.
Op het moment draai ik Debian, maar meer werkgeheugen zou toch fijn zijn.
Je hebt een mailtje van me van,