AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed Review

Bor 15 januari 2006, 2.276 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed

Pluspunten

• Echte dual core voor een redelijke prijs
  • Stabiel
  • Weinig warmte ontwikkeling

Minpunten

• Kleinere cache dan zijn grote broers
  • Problemen met VMware en sommige games.

Ik heb deze processor nu slechts 2 dagen in mijn bezit maar ben er al erg positief over. Als je voor het eerst werkt met een dual core systeem gaat er een wereld voor je open. Je kunt nu gewoon een dvd coderen en ondertussen een leuke game spelen of andere cpu belastende taken. De x2 3800 is goedkoper dan zijn grotere broers wat vooral komt door de kleinere cache. De x2 3800+ neemt wel behoorlijk wat minder vermogen op dan de andere processoren uit de X2 serie. Door gebruik te maken van Cool'n Quiet heb je ook nog eens een redelijk stil systeem. Ik gebruik deze processor op een Asus A8N-E moederbord.

Ik heb geen ervaringen met de overclockbaarheid van het systeem. Dit omdat ik dit op dit moment niet nodig vind en je door overclocken Cool'n Quiet niet meer kunt gebruiken wat weer meer lawaai ten gevolge heeft.

Mensen die veel Vmware gebruiken worden evengoed gewaarschuwd. VMware heeft ernstige problemen met X2 processoren waardoor het gebruik van Vmware soms totaal niet mogelijk is (installatie mislukt bv al in veel gevallen). Ook de beschikbare dual core patch van Microsoft lost dit probleem niet op helaas. Op het forum van Wmware is meer informatie te vinden. Helaas vond ik die informatie pas nadat ik de processor had aangeschaft. Had is dit eerder geweten dan had ik gewacht op een fix voor de problemen of een andere processor uitgekozen.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed?

Welke proc had je eerst en wat voor koeler gebruik je?
Survey is wel een beetje kort door de bocht.
Het argument van de lagere clocksnelheid tegenover bijvoorbeeld de 3500+ single core gaat ook niet echt meer op want die X2 3800+ trekt in fear een hoop snellere singlecores eruit. (ben niet jaloers hoor :o)
Ik zal de survey later natuurlijk updaten wanneer ik meer ervaring heb opgedaan met de processor. Na 2 dagen is er niet heel veel te vertellen en ik wilde mijn nieuwe systeem toch alvast invoeren.

Overigens heb ik het nergens over de lagere clocksnelheid ten opzichte van een 3500+ single core.

Ik had hiervoor een P4 2,4 GHz. Ik gebruik een een Artic Freezer 64 Pro met deze processor waar ik een review over heb geschreven.
Bedankt voor de waarschuwing icm VMware. Wist dit niet, en zal over een paar maanden als ik ook X2 ga kopen dit nog eens verder uitzoeken hoe dit zit voordat ik tot aanschaf overga.

Mijn workstation is snel zat maar mijn dedicated VMware machine kan nog wel wat cpu power van tijd tot tijd gebruiken.
Sorry, maar ik vind dit een beetje een waardeloze survey...

Misschien had je wat meer benchmarks kunnen plaatsen, of in ieder geval een maandje kunnen wachten zodat je meer ervaring met de cpu hebt en dus meer kan posten.

Het negatieve punt "Kleinere cache dan zijn grotere broers" ontkracht je tegelijk in 1 zin, wil je een grotere cache had je voor de anderen moeten kiezen, dus niet echt een negatief punt van deze specifieke cpu.
Ik zal de survey natuurlijk updaten wanneer ik meer ervaring heb. Ik ontkracht imho nergens het nadeel van de kleinere cache. De kleinere cache is een negatief punt voor juist deze eigenschap omdat het een van de weinige X2 cpu's is met een dergelijke kleine cache en je deze dus niet helemaal kunt vergelijken met zijn grote broers die een grotere cache hebben. Om nou de survey van een ander gelijk waardeloos te noemen vind ik ook wat ver gaan eigenlijk. Zeker omdat je zelf nooit de moeite hebt genomen een survey in te vullen.
Dit is dus perfect als ik bv op de ene core een film render kan ik op de ander gewoon een ander prog laten lopen.
Hoe stel je dit eigelijk in?
Moet je de verschillende progs steeds opnieuw 1 van de 2 cores toewijzen of gaat dat automatic?
ze worden op CPU usage van elkaar gescheiden.
waardoor beide cores ongeveer gelijke belasting krijgen.

dit gaat dus inderdaad automatisch.

Wat er ook gezegd word over de review, echt slecht is de review niet.
en kazu stelt zich aan.."Kleinere cache dan zijn grotere broers"
klopt gewoon als -punt.
net als je een fan aanschaft met 38CFM maar met 23dB geluid.
had je minder dB willen hebben had je een andere moeten aanschaffen.

das gewoon een nadeel van een product.
anders had hij een duurdere moeten kopen, en dan was het nadeel de prijs..