1 review

Garmin DriveSmart 61LMT-D (Europa)

Specificaties 6,95" scherm met kaart van Europa en Digitale radio (DAB+-TMC) - Bekijk alle specificaties

Garmin DriveSmart 61LMT-D (Europa) Review

Jeetwee 16 september 2018, 3.350 views Product gekocht

Garmin DriveSmart 61LMT-D (Europa)

De opvolger van de 70LMT-D uit 2017. Een verbeterde versie voor minder geld. Strakke vormgeving met smalle rand en veel functionaliteiten. Mooi groot scherm.

Pluspunten

• Kwaliteit scherm
  • Veel functionaliteiten
  • Eenvoudig in gebruik
  • Duidelijke route aanwijzingen
  • Verkeersinfo via DAB ipv TMC of mobiele data

Minpunten

• Apparaat wordt snel warm
  • Laad alleen op aan PC in uitstand
  • Passende harde beschermtas niet te vinden
  • Geen magneet bevestiging
  • Stroomkabel niet geintegreerd in raamhouder

Features Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Tot voor kort gebruikte ik een 5" Navigon 40 Easy, die doet het overigens nog prima. Helaas moet ik bekennen dat een 5" in de auto voor mijn ogen te klein is geworden. Toch de ouderdom (snik). Daarom op zoek gegaan naar een grotere. Omdat Navigon als producent van autonavigatie van de markt is gegaan en Tomtom maximaal een 6"model heeft, heb ik gekozen voor een Garmin.

Algemene indruk
Ik schrok wel een beetje toen ik hem uitpakte :o , bijna 7" (6,95") precies te zijn) is eigenlijk wel heel groot voor een navigatie. Die indruk wordt versterkt door de smalle randen en het strakke heldere scherm. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik maak een kort vergelijk met z'n voorganger, de 70LMT-D uit 2017(€325,-).
maat
Zoals je ziet is de nieuwe versie slanker en lichter. Dat lijkt me een prima ontwikkeling. Ik ken de oude versie verder niet, dus kan niet aangeven wat de verschillen in prestatie zijn, als die er al zijn. Qua uiterlijk is de navigatie er wel op vooruit gegaan. Imho oogt de nieuwe versie moderner. Zie ook de foto's onderaan de review.
oudbeeld
Eerste gebruik en de instellingen
Na het aanzetten met een verzonken drukknop aan de achterzijde doorloop je eenvoudig in een paar stappen de basisconfiguratie. Zoals de taal, het land en ook de verbinding met internet via de wifi. Omdat ik reviews had gelezen dat de eerste updates van de navigatie (systeem + kaarten) via de wifi heel lang kan duren, heb ik de navigatie met de bijgeleverde usbkabel aan de laptop gehangen. Na ongeveer 10 minuten was alles up-to-date en ready to go. Tot nu toe nog geen nieuwe updates gehad, dus kan ik geen oordeel geven over hoe snel of langzaam kleinere updates via de wifi gaan.
Daarna ben ik alle instelling doorgelopen om te kijken welke nog voor mijn persoonlijke voorkeuren moeten worden aangepast. Er valt veel in te stellen. En in elk menu kan je door naar een ander menu zonder terug te hoeven gaan naar het hoofdmenu. Op zich handig, maar je verlies daardoor wel wat overzicht van waar je precies bent in de instellingen.
2 3
Raambevestiging
Met een zuignap waarop een koppelstuk zit, kan je de navigatie op het raam bevestigen. Dat vraag even handigheid met het erin klikken van de navigatie, maar het werkt prima. Ten opzichte van Tomtom is het wel minder, omdat die een magneetbevestiging heeft met een geïntegreerde stroomvoorziening. Nu moet je bij elk gebruik de usb kabel aansluiten en dat is jammer.
Er afhalen gaat gemakkelijk door licht op de onderzijde van de bevestiging te drukken en dat kan met een hand.
Het aansluitsnoer is ongeveer 2 meter lang, in mijn geval is dat ruim voldoende om van het stopcontact in het dashboard naar de hoek van de voorruit te gaan (weggewerkt onder de behuizing dashboard). De kabel voelt solide aan en is niet te dun.

Opstarten
Na het aanzetten is de navigatie in 5 seconden opgestart en meestal ook gelijk de GPS actief. Daarna moet je altijd een scherm met waarschuwingen wegdrukken. Juridisch waarschijnlijk nodig i.v.m. de aansprakelijkheid, maar toch jammer.
Het hoofdscherm start daarna met twee hoofdkeuzes: route opgeven of de kaart van je huidige locatie oproepen.
Start
Als je voor de kaart kiest, zie je je huidige locatie en kan je op de kaart drukken om aan te geven waar je heen wilt. Als je de keuze voor route opgeven kiest, kan je met meerdere kenmerken je bestemming opgeven. Het maakt daarbij niet uit in welke volgorde je de gegevens invoert. Als de juiste bestemming gevonden is, berekent de navigatie in enkele seconden de optimale route. Gaat allemaal lekker vlot.

Bestemming opgeven
Je kan je bestemming dus opgeven door het adres en woonplaats te noemen of in te typen, maar ook door de naam van het bedrijf of gebouw. Bijv. het Corpus in Leiden. Zowel de spraakbesturing als het scherm reageert snel. Ook kan je zoals wel gebruikelijk is, favorieten opslaan en als bestemming gebruiken.
In plaats van een POI-knop, heeft de navigatie toegang tot Foursquare en Tripadvisor. Daarmee kan je denk ik eigenlijk alles wel vinden. Vooral van Foursquare ben ik groot fan geworden. Je kan op basis van je huidige locatie eigenlijk alle bedrijven, winkels en andere faciliteiten zien in de omgeving. Heel handig als je ergens spontaan bent gestopt of tussendoor in een onbekende omgeving een boodschap wil doen.

Het is ook mogelijk om een reis met tussenstops op te stellen via de reisplanner.
Net zo simpel als een gewone route.
20 21
Spraakbesturing
Met een voorgeprogrammeerd commando activeer je het spraakmenu.
Het leuke is, dat je je eigen spraakcommando kunt invoeren. Je kan hier je fantasie op los laten en de meest geinige teksten voor gebruiken :+ .
Niet alleen bij de start, maar ook gedurende de reis is de spraakbesturing mogelijk. Wel is de keuze van handelingen beperkt tot de keuzes op het scherm, maar dat lijkt me wel genoeg. Niet alleen veranderingen in de route kan je doorvoeren, maar ook het volume, helderheid van het scherm e.d..
De kwaliteit van de spraak herkenning is best goed. Tot nu toe werd het meeste dat ik insprak goed herkent. Wel moest ik tijdens het rijden wat harder richting de navigatie praten. Maar goed, dat zal ook aan de auto liggen. Het spraakgestuurd tot stand brengen van een telefoongesprek ging soepel. Inspreken wie je wilt bellen en klaar. Voorwaarde is wel dat je weet wie er in je contacten staan als je je contacten niet van je telefoon hebt overgenomen.

Onderweg
Nadat je je route hebt ingegeven, heb je onderweg extra informatie, die je kan oproepen of al op de scherm hebt staan. Denk aan de gebruikelijke verkeersinformatie, snelheid en dergelijke. Maar ook het weer en uitgebreide omgevingsinformatie zoals bedrijven, parkeren, hotel in de buurt.
Via een tabscherm is aanvullende informatie zichtbaar of juist verborgen.
Ik vind de info overzichtelijk en goed leesbaar. Snel en makkelijk op te roepen of weer onzichtbaar te maken. Als de infotab openstaat, is er nog ruimte genoeg om je route te kunnen volgen. Dat is een groot voordeel van een breed scherm.
Daarentegen eist de kaart naar mijn mening wel erg veel ruimte op ten koste van de route informatie. Iets minder kaart en de info rondom wat groter had best gemogen.
5 7
Ik moest even wennen aan de plek waar de route-informatie staat. De balk bovenin. Helemaal links in het klein aanwijzingen over de richting van afslaan als er geen grote rijbaanassistentie is en meer links onderaan is de maximum snelheid te zien. De gesproken aanwijzingen zijn zeer duidelijk en eigenlijk niet verkeerd op te vatten. Ik was gewend dat er op de kaart ingezoomd wordt bij rotondes en andere punten waar je van richting verandert, maar op deze navigatie is dat niet. Ook even wennen.

Nauwkeurigheid
Tot nu toe is de navigatie nauwkeurig. Hij "ziet" goed waar je bent of rijdt en heeft nog geen gekke routes gekozen of omgereden. Dit in tegenstelling tot de Navigon die weleens de neiging heeft om onhandige routes te kiezen.
Doordat het scherm een hoge helderheid heeft en nauwelijks in de rand valt, merkte in 's avonds dat het beeld weerspiegelt in de voorruit. Kantelen van het scherm kan dat niet wegnemen. Op zich niet heel vervelend, maar het leidt toch wat af.

Apps
Behalve instellingen kan je de navigatie aanpassen en gebruiken met apps. Dat komt wat onlogisch over, aangezien sommige apps in feite ook instellingen zijn. Sommige zoals het weer inderdaad aparte modules zijn.
Weerberichten rondom je huidige locatie kunnen statisch worden weergegeven. Als je bewegende beelden wilt, zoals met buienradar, dan kan je die voor €6,99 kopen en toevoegen. Voor nu lijkt me de basis weerberichten wel genoeg. Zal eerder op de telefoon het weer bekijken dan op de navigatie.
14 18
Het is mogelijk om een Garmin achteruitrij camera aan te sluiten en ook koppeling met een Garmin smartwatch is mogelijk. Beide heb ik niet, dus kan ik over deze mogelijkheden niets zeggen.
Koppeling met telefoon
Je kan je telefoon via bluetooth alleen en via bluetooth + Garmin-app linken met de navigatie. Dan krijg je de mogelijkheid om (spraakgestuurd) te telefoneren, je berichten te ontvangen en ook verkeersinformatie binnen te halen. Voor deze versie is het laatste niet relevant, aangezien verkeersinformatie via een DAB-signaal binnenkomt. TMC is niet meer standaard aanwezig via het oplaadsnoer (staat nog wel bij de specs).
Als je gekoppeld bent via de Link-app kan je op je telefoon een route of bestemming voorbereiden en daarna naar de navigatie sturen. Als je langere reis met verschillende stops of een dagtrip gaat maken is dat zeker handig. Voor een simpele reisis het niet echt een grote meerwaarde, dacht ik. Maar ik merk dat het eigenlijk wel heel fijn is om in de auto alleen de route te hoeven doorgeven en op start te drukken. Zeker als je aan de late kant bent met vertrekken ;).
16 11 12
Accuduur
Mijn eerste indruk tijdens het thuis instellen en testen was dat de accu redelijk snel leeg loopt. Zeker als de bluetooth en de wifi is ingeschakeld. Met een volle accu gestart, zonder bluetooth en wifi aan, kan je uiteindelijk wel een paar uurtjes navigeren. De navigatie dimt automatisch het scherm als er geen externe voeding is aangesloten. Zelf stop ik altijd de stekker er in.

Overig
Mocht je ergens gestrand zijn en echt niet weten waar je bent, dan kan de navigatie je ook daar mee helpen:
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om tracking aan te zetten. Dan ziet degene die je hebt aangemeld realtime waar je rijdt of waar het apparaat zich bevindt. Van mij hoeft dat niet, maar wellicht voor bezorgde ouders een uitkomst.

Prijs/kwaliteit
Ik vind deze navigatie z'n geld zeker waard vanwege zijn grote scherm, lifetime updates en vele gebruiksmogelijkheden. Zeker gezien het prijsverschil met de TomTom GO6200. Die biedt overigens wel een wereldkaart in tegenstelling tot de Garmin met een Europakaart en heeft een geïntegreerde raambevestiging.

Een kwalitatief goed uitgewerkte (high end) navigatie met een groot helder scherm. Hoewel niet op alle punten een score van 5 sterren, overall absoluut een aanrader. Een prettige bediening en goede reactietijd van het apparaat geeft een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen is het afwachten hoe het zal gaan met de kaartupdates, of deze op tijd en vaak genoeg aangeboden worden.
Bedankt voor het lezen en als je vragen of opmerkingen hebt, laat maar horen.

Heb jij ook een Garmin DriveSmart 61LMT-D (Europa)?

Leuke en prima review, dank!
Heb zelf de 70LMT-D en ben erg tevreden. Wat wel een ergernis is zijn de (verkeersbord)waarschuwingen
Bij elk bord van bijvoorbeeld overstekend wild verschijnt in de infobalk een oranje oplichtende waarschuwing. Afgezien van het feit dat je er dan achter komt dat er heel veel van die borden staan in Nederland ;) en het op zich dus iets positiefs is voor de verkeersveiligheid, vind ik het nogal afleiden en op een gegeven moment schieten de te vele waarschuwingen hun doel voorbij. Het is beter om op de weg te letten zeg maar... Deze waarschuwingen kun je in de 70LMT-D helaas alleen qua spraak uitzetten, is dat bij deze 61LMT-D ook zo?
edit link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 18 september 2018 00:56]

Dank je. Ook bij de 61LMT-D krijg je inderdaad verkeerswaarschuwingen waarbij je alleen de spraak uit kunt zetten. Het is me nog niet opgevallen dat er veel waarschuwingsborden voorbij komen, maar wel waarschuwingen dat je een bocht in gaat. Mee eens dat dat wast overdreven is. Alsof ik dat niet zelf zie :?.
Ik wil het nog uitzoeken, maar misschien weet jij dat wel: moet je bestanden van de het apparaat verwijderen om de flitspalenmeldingen te deactiveren? Of gaan de meldingen in z'n geheel via de smartphone link/DAB? Voor het geval ik in Duitsland ga rijden (bij mijn weten is dat daar nog steeds verboden). Het zou wel erg jammer zijn als die in beslag wordt genomen,
Yep dat er een bocht aan komt is inderdaad ook zo'n onzinnige mededeling, erg jammer want verder vind ik de Garmin navigatie echt top.
Als het goed is zijn de updates afgestemd op de toegestane 'flitspaalmogelijkheden' van de verschillende landen. Voor Frankrijk is dat zeker van belang want daar is een boete €1.500,- :o
Ik ben zelf in Frankrijk geweest en daar zegt de Garmin 'gevarenzone' dat mag wel, tuurlijk :?
Ook de Consumentenbond verwijst op 12 april 2018 naar dat de 'flitspaalmogelijkheden' waarschijnlijk automatisch worden geüpdatet:
Flitspaalsignalering is niet in alle landen toegestaan. Wie flitsinformatie op zijn navigatiesysteem heeft, riskeert een boete en/of inbeslagname van het apparaat. Alleen uitschakelen is niet genoeg, maar meestal houdt het navigatiesysteem zelf daar al rekening mee en bevat het geen flitspaalinformatie voor landen waar het verboden is. Al is dat niet gegarandeerd door de fabrikant en blijft het de eigen verantwoordelijkheid.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 18 september 2018 12:20]

Zal eens kijken of ik daar bevestiging van kan krijgen bij Garmin zelf. Wie weet of dat lukt.
Altijd handig voor als het toch fout is gegaan.
Ik ben jarenlang Garmin gebruiker en heb deze navigatie toevallig ook.
Ik rijd zelf taxi in Den Haag en kwam een hele regen van fouten tegen.
Lijnbaan die niet met Westeinde verbonden is, De tol in leidschendam die verkeerd verbonden is etc. (de lijst fouten is echt groot)

Nou vindt ik dat niet zo erg omdat ik de weg wel weet, en zo toch wel de goede straat weet te vinden.
Maar als je na melding bij Garmin van al deze fouten , denk je dan dat ze dit wel verhelpen bij de map update.
Dan heb je het mis, er zitten fouten in die al 4 jaar lang fout zijn.
En die ze vrolijk zo laten zelfs na melding van de fout met uitgebreide uitleg hoe het wel hoort.

Beetje jammer !
Dat is inderdaad wel teleurstellend. Ik kom soms ook wel wat foutjes tegen, maar aangezien ik veel (veel) minder rijd, merk ik er niet zoveel van.
Wat me wel erg tegenvalt, is de accu. Bij een beetje kou loopt die leeg en moet die eerst flink aan de stekker voordat die aangaat. Dacht eerst dat het te maken had met de wifi en bluetooth bij het stand-by zetten, maar het is volgens mij toch echt de accu. Ik heb er eentje voor terug gestuurd, maar ook het vervangend exemplaar heeft er best last van. Uit de auto halen dus in de winter helaas.
Dus eigenlijk 4 sterren in plaats van 5.
Hoe is de nauwkeurigheid met betreft de milieuzones vermijden?

Het lijkt me erg lastig om in EU zijnde zones te vermijden. Vooral die in Frankrijk welke sommige afhankelijk zijn van het weer type; bij wind geen verbod...
En voor wat de flitsmeldingen betreft, ik heb steevast in mijn TT die uitstaan, update ze niet. Wat ik wel gebruik is dat bij overschrijding van de max. snelheid een signaal te horen is. Maar ja, dit systeem heeft geen milieu vermijden optie