F1 2018, Windows Review

Techprice 31 augustus 2018, laatste update op 4 september 2018, 1.322 views Product gekocht

F1 2018, Windows

F1 2018 is meer een uitbreiding op de vorige game dan dat het een volledig nieuw spel is. In zijn huidige staat is het spel moeilijk om aan te raden. Maar mits er een patch uitkomt die alle problemen oplost kan dit een succes verhaal worden.

Pluspunten

• Goede handling
  • Verbetering qua graphics
  • Diepgaande career
  • Online heeft potentieel
  • Plezier aan te beleven
  • Betere inleving in de F1-wereld

Minpunten

• Veel bugs
  • Online ervaring
  • Stutter-bug zorgt voor slechte ervaring
  • Prijs-kwaliteit
  • Meer een uitbreiding op vorig jaar
  • Schade model en penalty's

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 1

Review -F1 2018-

-In de slipstream van de vorige games-

Grote dank aan Kiswum voor het helpen maken van de foute UBB-codes. Bekijk zeker ook eens zijn reviews, deze zijn subliem.

Aan F1 2017 heb ik talloze uren besteed. Zowel online als offline heb ik alles volledig uitgetest en volledig grijs gespeeld. Weer eens tijd dus voor een nieuwe iteratie van de F1 franchise door Codemasters. De verwachtingen waren hooggespannen, aangezien Codemasters met F1 2017 een goede basis had neergezet, maar toch nog enkele steken had laten vallen. Er werd vooral weer veel verwacht van de “Career mode” en “Online”, waar sinds heel lang geen vernieuwing valt in te bespeuren. Grafisch moest ook nog wat worden verbeterd. Of deze verwachtingen worden ingelost en wat mijn persoonlijke mening is van het spel kunnen jullie te weten komen in deze uitgebreide review.

Om even vooraf te vermelden: Ik heb deze review volledig onafhankelijk geschreven en heb mij niet laten beïnvloeden door andere reviews en/of video’s van het spel. Het is een uitgebreide review, dus neem er even je tijd voor, of klik meteen door naar het gedeelte dat je wil lezen. Ik heb de game enkel gespeeld op PC.
Ik heb bewust een week gewacht om deze review uit te brengen omdat ik de game eerst grondig wou uittesten en genoeg tijd wou geven om tot zijn recht te komen. Zo kan ik ook online reviewen en bugs de tijd geven om zichzelf op te lossen. Ondertussen ben ik al 24 uur verder op het spel en kan ik nu mijn eigen mening erover geven.

Gameplay

De F1 game franchise heeft altijd het doel gehad om een fijne balans te bereiken tussen de “casual gamers” en de (professionele) simracers. Sinds F1 2017 ligt de focus duidelijk meer op de groep met een stuur en pedalen en minder op degenen met een controller. Toch, in tegenstelling tot Project Cars (2), blijft F1 2018 perfect speelbaar met een controller. Ikzelf heb een stuur en heb zo ook F1 2017 gespeeld, maar heb vroeger (2010-2014) ook met controller gereden. Ook al is het bij mij dus al enkele jaren geleden, ik kon perfect mee met de AI die, weliswaar een lager niveau dan normaal, op 100% stond.

Verwacht qua gamemodes niets meer dan in F1 2017. In Online zijn er wel enkele toevoegingen gedaan en deze gamemode is veel uitgebreid.

Er zijn wel weer klassieke auto’s in het spel. Persoonlijk test ik deze een paar keer uit, maar speel er daarna niet meer mee. Dit jaar hebben ze weer een paar auto’s toegevoegd aan de verzameling. Tevens zijn de klassieke auto’s van vorig jaar behouden gebleven in F1 2018.
Gamemodi
Zoals hierboven al beschreven zijn de meeste gamemodi gebleven zoals ze vorig jaar waren. Hier een overzicht van alle gamemodi:
  • Grand prix
  • Ranked
  • Unranked
  • Online championship
Handling
Bij Codemasters is handling de afgelopen jaren sterk de focus geweest. Ze wouden van zichzelf kunnen zeggen dat ze een simulator zijn. Zo zouden ze zich op hetzelfde niveau willen bevinden als Assetto Corsa en Project Cars. Dit jaar durven ze ook te zeggen dat het “de meest accurate F1-simulatie ooit” is.

Dit jaar pakken ze ook uit met hun 1000 Hz vernieuwingsfrequentie voor de kerbstones en de ophanging. Ik moet toch zeggen dat ik hier weinig van merk. Je voelt wel goed wanneer een kerbstone je van de baan zal gooien, maar dat was in ’17 ook al het geval. Je kan dan net snel genoeg op de rem gaan staan om de wagen op te vangen en hem nog binnen te houden. Je kan dit jaar wel meer op de wagen gaan leunen naar mijn gevoel. En als je dan net iets te ver gaat, dan voel je ook goed dan de banden hun grip verliezen.

De force feedback (FFB) die je voelt is dit jaar weer goed gedaan, net zoals vorige keer, en daagt je zeker uit wanneer je in trage bochten iets te snel gaat. Over kerbs voelt de FFB natuurlijk aan en krijg je goede weerstand.

Ook zou Codemasters (CM) dit jaar gebruik hebben gemaakt van echte data van F1 wagens om de gegevens qua downforce en vermogen accurater te maken. Ik kan hier niet specifiek iets van zeggen aangezien je dat niet echt kan voelen, maar in het algemeen is naar mijn gevoel de handling wel dus een stukje verbeterd. We zullen ze dus op hun woord moeten geloven wanneer ze zeggen dat ze echte F1-data gebruiken.

Een extra parameter die ze dit jaar hebben toegevoegd aan de gesimuleerde data, is de karkastemperatuur van de banden. Vroeger werd enkel de oppervlaktetemperatuur gesimuleerd, maar om een betere voeling met de band de krijgen, hebben ze nu ook de karkastemperatuur toegevoegd. Ook de temperatuur van de remmen zou nu meer invloed moeten hebben op de banden temperatuur. Op het MFD kan je ook daadwerkelijk al deze temperaturen zien, maar ik heb het gevoel dat deze weinig toevoeging hebben.

Met de oppervlaktetemperatuur wist je meestal al genoeg. De karkastemperatuur verandert minder snel dan de oppervlaktetemperatuur en dit is de grootste aanpassing die ze gemaakt hebben. Vroeger veranderde de temperatuur van de banden helemaal niet snel genoeg als je het vergelijkt met het echt, maar nu dus wel. De oppervlaktetemperatuur fluctueert overduidelijk in de verschillende bochten, terwijl de karkastemperatuur redelijk constant blijft. Naar dat laatste zal je meer kijken om een goede indicatie te krijgen van hoe je bezig bent.

Toch moet ik zeggen dat er minder het “slide” effect is, dat in 2017 toch echt wel nadrukkelijk aanwezig was. De auto’s hebben meer mechanisch grip en reageren beter bij snelle richtingsveranderingen, dat is mits je er een goede setup op gooit.

Dit jaar zijn setups nog meer belangrijker dan ooit. Ze kunnen echt wel bepalen of je een halve seconde trager of sneller gaat, dan je eigenlijk bent. Door dit goed te krijgen kan je een goede balans vinden met de auto tussen snelheid en stabiliteit.
ERS
Dit jaar zorgt CM voor de integratie van ERS is het spel. Je moet daarbij, net zoals bij de benzine, de verschillende modi gebruiken om zo goed mogelijk gebruik te maken van de hoeveelheid ERS die je tot je beschikking hebt.

Je hebt daatvoor nog maar eens drie balkjes voor bijgekregen. Een blauw, een wit met een “D” en een geel met een “H”. Deze stellen de hoeveelheid energie voor die je hebt, de hoeveelheid van je gebruikte limiet van 4 MJ aan bruikbare energie en de hoeveelheid van je opgewekte limiet van 2MJ.

Het is ook weer een bijkomende zorg waarmee je moet bezig zijn tijdens je ronde. Dat kan sommige mensen hevig afleiden en daarom heeft Codemasters hier ook een assist voor om de “deployment” automatisch te laten gebeuren. Meer hierover volgt later.
Interface
Sinds F1 2015 heeft Codemasters hun interface stijl altijd ongeveer gelijk gehouden. In 2018 trekken ze die lijn verder. Ze hebben dus niet veel aangepast, niet dat dit nodig was, maar jammer genoeg is de interface besturen met een muis op pc is nog steeds uitgesloten.
Menu’s
Op dit vlak heeft Codemasters als veel geleerd. Sinds 2015 gebruiken ze een minimalistische stijl en wordt er gezorgd voor een duidelijke leesbaarheid van de titels en tekst. De menu’s in het startscherm zijn aangevuld met enkele screenshots van de game. Bij “Career” staan normaal gezien dezelfde rijders in de achtergrond als op de boxart. Voor De Benelux zijn dit dus Max, Stoffel en Lewis. Jammer genoeg is er nog steeds geen cursor ondersteuning. De gebruikte symbolen zijn eenduidig en duidelijk.

De menu’s zijn in Career nog verder geïntegreerd in de omgeving en dat maakt de hele ervaring natuurlijker. Zo zit je nu bijvoorbeeld in het privé-deel van het team, waar een “directe link” staat met de fabriek en zit jij, net zoals je teammaat en de ingenieurs aan een schermpje. Daarop staat alle belangrijke informatie en daar kom je ook iedere sessie op terug. Wat opvalt is dat CM heel graag gebruik maakt van staafgrafieken. Ze gebruiken het voor allerlei doeleinden en ik moet zeggen, ze slagen in hun duidelijkheid en eenvoudigheid.

HUD
De HUD is dit jaar weer uitgebreid. De mini-map linksonder is verbeterd, er staan nu gekleurde bolletjes en dit helpt enorm bij het herkennen van verschillende rijders. Zo weet je bijvoorbeeld wanneer je met iemand in gevecht bent en die een ronde later in de pit reed als jou wanneer die nu precies de pit uitkomt. Vroeger moest je gokken wie nu uit de pit kwam, maar nu ben je het zeker dat het diegene is waarmee je aan het vechten was. Of als je tijd aan het goedmaken bent op de rijder voor je, maar je in het verkeer rijdt, dan ben je zeker wanneer je in de verte iemand ziet rijden dat het degene is.

Het MFD (rechtsonder) is ook verbeterd. Het zit nu mooier verwerkt in het schakelbalkje dan vorig jaar, maar dat is maar een kleinigheid. Doordat je nu ook je ERS-gebruik moet beheren, ben je meer dan ooit bezig met je MFD. Gelukkig heeft CM het hier slim aangepakt en hebben ze de ERS vanonder in het MFD gezet. Daardoor kan je makkelijk tussen ERS en benzine verwisselen. Je wordt er wel vaak door afgeleid, waardoor je soms fouten op de baan maakt. Het zit nu echt wel op de limiet qua gebruik van knopjes naast het rijden zelf.
AI
Op dit vlak maakt CM langzaam maar zeker verbeteringen. Als je het met andere games vergelijkt is F1 2018 nog steeds de beste op dit vlak. Hier zijn de F1 games altijd sterk in geweest, zelfs in games als F1 2010 (voor dat jaar). Het is al lang niet meer zo dat ze in een treintje rijden en gewoon volgen, maar er zit zeker nog verbetering in. Dit jaar hebben ze de AI vooral verbeterd qua agressiviteit en inhaalmanoeuvres, iets wat hoognodig was. Ze houden dit jaar ook zeker hun lijn vast als je voor een inhaalpoging gaat. Waar de AI in voorgaande games zo sterk was op gebied van “awareness” zijn ze dat dit jaar minder. Daardoor zijn ze meer agressief en durven ze meer, maar maken ze ook meer “domme” fouten. Zoals in de achterkant van jouw auto knallen, inrijden op stilstaande auto’s, compleet blokkeren en het parkeren op de apex van een bocht, …

Toch ben ik met deze AI blijer dan met die uit de vorige games. Het vormt een grotere uitdaging om ze in te halen en ze verdedigen beter. Met nog een beetje meer werk komt dat helemaal in orde.

Graphics, geluid en technisch
Tja, waar begin ik hier? Ik zal alvast eens de systeemvereisten opsommen (voor PC):

Minimum:
  • OS: 64bit Versie van Windows 7, Windows 8 of Windows 10
  • Processor: Intel Core i3 2130 of AMD FX 4300
  • Geheugen: 8 GB RAM
  • Graphics: Nvidia GT 640 or AMD HD 7750 (DirectX Versie 11)
  • Opslag: 50 GB beschikbare ruimte
Aanbevolen:
  • OS: 64bit Versie van Windows 7, Windows 8 of Windows 10
  • Processor: Intel Core i5 8600K of AMD Ryzen 5 2600X
  • Memory: 8 GB RAM
  • Graphics: Nvidia GTX 1060 or AMD RX 580 (DirectX Versie 11)
  • Opslag: 50 GB beschikbare ruimte
Zoals je kan zien zijn de systeemvereisten niet torenhoog. Toch zal je de game ook niet op een (zogenoemde) broodrooster kunnen spelen, zoals bij games als Fortnite, Paladins, … Door ergens een optimalisatie in hun game, heb ik een heel vervelend gestutter, terwijl mijn PC meer dan voldoet aan de vereisten. Dat CM gebruik maakt van Denuvo zal ook geen positieve impact maken op de prestaties, maar meer hierover later.

De game draait op de nu o zo vertrouwde EGO-engine, versie 4.0 die nu al dateert van F1 2015. Deze ondersteunt geen DX12 of Vulkan, dus veel grafische verbeteringen zijn er dit jaar niet. De grafische verbeteringen zijn net zoals bij de AI met kleine stapjes.

Dit jaar hebben ze wel Ambient Occlusion (AO) toegevoegd aan de game. Er is keuze tussen ASSAO en HBAO+. Er is ook HDR-ondersteuning.

In het algemeen kan ik zeggen dat er weldegelijk kleine verbeteringen visueel zichtbaar zijn. De game ziet er iets scherper uit en de textures zijn mooier uitgewerkt. De AO voegt zeker ook een meerwaarde toe en zorgt ervoor dat alles er meer realistisch uitziet.

Bij de start van een race kan je ook zien dat ze de rook effecten hebben verbeterd die van de banden komen. De “heat haze” ziet er goed uit, maar dat het nu zo’n verbetering is zoals ze claimen ten opzichte van vorig jaar kan ik mij niet inbeelden. De opspattende aarde is wel een mooie toevoeging en ziet er realistisch uit. De weerseffecten zijn qua vorige edities enorm verbeterd, maar jammer genoeg is dit enkel zichtbaar via de replay camera. Als je gewoon rijdt, dan vind ik dat er weinig is verbeterd in vergelijking met vorig jaar.

Het geluid is, in tegenstelling tot de grafische verbeteringen, enorm veel verbeterd. Waar CM vorige jaren nog werd bekritiseerd voor slecht geluid te hebben, verdienen ze dit jaar een pluim. Wat ze juist hebben gedaan weet ik niet, maar het motorgeluid is meer “puur” geworden en klinkt meer als een echte motor. Je hoort nu ook beter de “turbo whistle” en de hoge tonen van het hybride systeem. De opschakelingen klinken redelijk goed, maar de terugschakelingen zijn nog steeds een beetje “flat”. Het voelt niet alsof er een versnellingsbak aan vastzit en de geluiden hiervoor zouden iets zwaarder mogen zijn. Ook hebben ze bij het liften wat verbeteringen aangebracht, maar daar mocht het geluid nog iets “vijandiger” klinken. Het is al een grote verbetering, maar CM mag er nog wat meer pit insteken.
Als referentie voor de F1 geluiden in het echt heb ik deze video gebruikt van Jaume Soler: https://youtu.be/nIsQWSiZbOE
Bugs
Jammer genoeg moet ik hier een apart kopje voor maken. Zoals zo vaak bij CM-games verliep de release van F1 2018 niet zoals ik had verwacht qua stabiliteit van de game.

Het jammere is hieraan dat F1 2017 na de laatste patches vrijwel bug vrij was. Ik had dus verwacht dat ze hierop zouden verder bouwen. Blijkbaar zijn ze bij CM F1 2018 beginnen bouwen op een verkeerde build van de vorige game. De kinderziekten die in ’17 zaten, zitten dit jaar ook weer in het spel. Hieronder even een lijst van alle bugs die ikzelf persoonlijk heb ondervonden in willekeurige volgorde:
  • Game crasht tijdens interview. “D3D device disconnected”
  • Laadscherm blijft hangen bij online lobby
  • Kan niet joinen in een ranked lobby
  • Plots ben ik gekicked van de multiplayer functie. “You’ve been kicked for cheating.” Ik had nog maar 2 online races gedaan.
  • ”Migrating host” bericht blijft verschijnen.
  • Safety car die tijdens “one-shot qualy” plots op de baan staat.
  • AI en ik worden geteleporteerd naar de pits.
  • Geluid van pitstop blijft een hele ronde door klinken. (Het geluid van als je gas geeft terwijl je in de pit box zit. Heel vervelend.)
  • Flashback zorgt voor een safety car.
  • Grote lagspikes in online wanneer iemand de lobby verlaat.
  • De mini-map is op sommige circuits fout qua oriëntatie.
  • Blauwe vlaggen bij het begin van een online race.
  • Onmogelijke rondetijden van een AI.
  • Instelling “Audio Update Rate” verandert altijd rerug naar “low” als je de game opnieuw opstart.
  • Wanneer je de pitlane in China en Rusland inrijdt, krijg je een waarschuwing of penalty omdat je een bocht afsnijdt.
  • Het circuit van Paul Ricard is volledig “broken”. Je kan de volledige race rijden naast het circuit en zo 10 seconden per ronde winnen. Je ronde telt nog en je krijgt geen penalty zolang je het circuit niet opkomt.
En dan heb ik de grootste van al nog niet gehad. Op mijn PC, die meer dan capabel is om de game aan te kunnen, krijg ik ongeveer 90-110 FPS. Maar voor de een of andere reden krijg ik heel vaak “gamefreezes” en stutters. Ik ga er hier niet te die op ingaan, want dan zou ik kunnen blijven schrijven, maar laat jullie er een video van zien. Voordat je er iets over zegt raad ik aan om dit [https://forums.codemasters.com/discussion/137286/game-breaking-bug-lagspikes-slowdowns-pc#latest] topic te lezen. Het is nu zowat het meest bekeken topic op het CM-forum, omdat zodanig veel mensen het probleem hebben. Het is geen kwestie van de instellingen wat te verlagen.

Het is echt heel erg jammer dat ik deze laatste bug heb, want deze verpest het meest van al de spelervaring. Deze zorgt ook voor een grote impact op mijn eindbeoordeling van het spel.
Cutscenes
Sinds dit jaar heeft CM een apart team voor de cutscenes. Dit team zorgt voor het uiterlijk van de personages en alles wat daar rond draait.

Ik moet zeggen dat ze op dit vlak jaar na jaar een sprong maken om hun achterstand in te halen. Het haar van de personges ziet er niet meer doorzichtig uit, de gezichten zien er iets meer gedetailleerd uit en de bewegingen van de personages en hun mond ziet er veel meer natuurlijk uit.

Ze hebben nog veel werk te doen op dit vlak maar gaan de goede richting uit. Want de cutscenes zorgen wel degelijk voor meer inleving in het spel.

Sommige cutscenes, zoals die van het podium zijn exact hetzelfde als vorig jaar, wat ik erg jammer vind. Ook is het commentaar van Croft ongewijzigd gebleven. Wel leuk dit jaar is de verandering naar een nog meer authentiekere tv-presentatie, bijna net zoals deze in het echt ook is.
Start, formatieronde en pitstop
Wat nooit mogelijk leek te zijn kwam er in ’16 heel onverwachts in de game, zonder echte aankondiging. Vanaf toen kon je de formatieronde inschakelen. Het was maar een kunstmatig ding om te doen, want je wint er niet echt iets mee, behalve dan meer realisme. We hadden dan ook verwacht dat we in ’17 ook zelfstandig in ons gridslot zouden kunnen rijden. Maar neen, helaas ging dit niet. En verrassend genoeg hebben ze dat dit jaar ook niet in het spel gestoken. Net zoals het ontbreken van manuele pitstops. De formatieronde is dus nog steeds niks meer dan iets nutteloos om te doen. De temperatuur die je in je banden steekt tijdens die ronde wordt toch gereset bij de echte start, dit heb ik ondervonden door een gegevenstool te gebruiken.

Wat mij nog steeds ergert aan de pitstops is het onrealistisch uitrijden en inrijden van de pitbox, dat er al sinds 2011(!) inzit.
De start gaat wel manueel en op dat vlak is dit jaar niks veranderd.
Regels en vlaggen
Hier heeft CM een haat-liefde relatie mee. Het is al een worsteling sinds de vroege games waar CM maar niet over geraakt. Hoe penalty’s, en dan vooral voor aanrijdingen, correct uitdelen? Dit heeft nooit helemaal goed gezeten, maar op dat vlak is het dit jaar niet anders.

Rijdt een AI jou aan? Waarschuwing of penalty voor de speler. De AI krijgt daar niets voor. Op vlak van “corner cutting” en “track extending” hebben ze een goed systeem. Driemaal na elkaar een waarschuwing ervoor resulteert in een penalty van enkele seconden. Dit is een goede oplossing in mijn ogen. Maar jammer genoeg is het spel even consistent als de FIA is. Soms mag je volledig wijd gaan en krijg je niks, soms een millimetertje te veel meenemen en je krijgt een waarschuwing aan je broek, op dezelfde “regular rules” welteverstaan. Op Paul Ricard is het al helemaal een grap zoals ik al vermelde. Daar kun je in time trial alle bochten afsnijden en dan gebeurt er niks.
Corner cutting en botsingen
Om nog even verder te gaan op het corner cutting, je mag je regels nog op “strict” hebben staan, dan nog is het soms ongelofelijk hoeveel onregelmatigheden het spel heeft. Bij Spa kan je het topje van Raidillion voor geen millimeter afsnijden of je tijd is ongeldig, maar bij Double Gauche (Pouhon) mag je compleet met je vier wielen van de baan gaan en je mag gewoon verder rijden. Ze moeten dus zeker sommige circuits nog eens herzien als het daarop aankomt.

Nu over naar de botsingen. Hier kan ik redelijk kort over zijn. Er is niks veranderd t.o.v. vorig jaar. Er zijn nog steeds vier instellingen en in het algemeen is de game hier ook even consistent als bij de penalty’s. Je mag soms zijdelings hard tegen een muur botsen, waar in het echt je allang voor uit de race was, maar in de game is dit niet erg. Ook als je op de achterkant van iemand aanrijdt en jij de halve voorvleugel erbij verliest krijgt die andere wagen geen schade en geen lekke band. Wat mij betreft krijgt F1 2018 hier een dikke onvoldoende.
Safety car en rode vlag
Veel hoop was gevestigd dat dit jaar de safety car (SC) zou gemaakt zijn. Iedereen die daarop hoopte moet ik teleurstellen. Helaas is CM er dit jaar weer niet in geslaagd om een deftig werkende SC te implementeren in het spel.

Neem nu, er is een grote crash waarbij een vierde van het hele veld is gecrashed. Dan moet er toch wel een SC komen? Neen, helemaal niks. Misschien een rode vlag dan? Neen, die zit al helemaal niet meer in het spel.

Virtuele SCs komen verre van op het correcte tijdstip uit. Als iemand aan de kant van de weg stat is er de kans dat de VSC uitkomt, maar voor hetzelfde geld ook niet. Een SC is al volledig zeldzaam en komt uit op de meest onlogische moment, soms met niks van aanleiding die voorafgaat.

De bug, waarbij als je een stuk van je voorvleugel hebt terwijl je onder SC rijdt, zit nog steeds in het spel. De AI zal je dan zonder pardon gewoon inhalen.
Klassieke auto’s
Dit jaar zitten er dus weer klassieke auto’s in het spel. Ik vind het zeker leuk dat deze erin zitten en van mij mogen ze dit blijven doen. Het is zeker eens een leuke ervaring om een keer te kunnen rijden met sommige legendarische auto’s. De handling is compleet anders en dat maakt ze zo interessant.

Visueel en auditief zijn de wagens ook goed uitgewerkt. Er zit veel detail in ieder onderdeel van de wagens en de klank is goed. Over de handling valt weinig te zeggen natuurlijk. Ze voelen allemaal iets “ouder” aan en rijden iets moeilijker. Of dit realistisch is, zullen we nooit te weten komen vrees ik. Wel rijden ze een voor een op een verschillende manier, dus op dat vlak is hun opzet geslaagd.

Career

Dit is dit jaar het grote paradepaardje van het spel. (Is dit het niet ieder jaar?)

Hier zal ik dus maar heel kritisch over zijn. Maar om alvast kort samen te vatten, sommige delen zijn volledig geslaagd, andere niet zo heel erg. Je kan heel erg opgaan in je career en veel vlakken zijn diepgaand uitgewerkt. Hier hebben de programmeurs en de spel designers duidelijk het meeste van hun tijd ingestoken dit jaar. Er zijn talloze verbetering t.o.v. vorig jaar maar toch laten ze enkele steken vallen die ze in ’17 wel al goed hadden.

Als je career mode start, moet je er echt voor gaan en bereid zijn om ook naast het circuit tijd te steken in het spel. Het is de hele F1-ervaring die je zal voelen.
R&D
Hier is CM al drie jaar mee bezig geweest. In ’16 was de R&D te kort en niet genoeg uitgewerkt en ging alles te snel, terwijl in ‘17 alle zodanig traag ging dat het saai werd. Dit jaar zitten we met een mix van beide. De ontwikkelingen gaan snel vooruit, soms te snel, en de R&D is dit jaar volledig ingewerkt in het spel.

Toch heb ik enkele kritiekpunten die ik moet geven:

De prestatie-index bij het begin van het jaar is vrijwel volledig fout. Sauber zit te laag, Williams te hoog. Force India zit ook te laag en mocht iets hoger starten. Het gat tussen het middenveld en de topteams is veel te klein en moet groter zijn. Ik kan me nog herinneren dat in het begin van het jaar Ferrari en Mercedes meer dan 1 seconde per ronde sneller waren dan het eerstvolgende team in het middenveld. Bij hun eerste pitstop zaten ze meestal al een volledige pitstop afstand voor op de middenveld teams.

De vooruitgang is net iets te snel. Iedere upgrade zou iets minder impact moeten hebben op prestaties van de auto. Met 1 upgrade kan je plots van een Renault chassis een evengoed chassis maken als dat van Mercedes. En zo is het bij de meeste dingen.

De AI-teams ontwikkelen hun auto ook niet snel genoeg, zeker de topteams zouden hun auto net sneller moeten ontwikkelen, net zoals dat in het echt ook is.

Toch moet ik zeggen dat behalve deze kritiek punten alles heel goed zit. De upgrades om alles goedkoper te maken kosten de juiste prijs en ga zo maar verder. De prijs van de upgrades zit zeker goed.

En nu met de reglementswijzigingen hoop ik dat de career mode interessant blijft. Hopelijk wordt het team waarvoor jijzelf rijdt niet meteen te sterk. Zo zie ik bij andere mensen op YouTube dat ze na een seizoen al bijna aan de top zitten met een Haas.
Practice programma’s
De practice programma’s zijn grotendeels hetzelfde gebleven t.o.v. vorig jaar. Nu is er ook wel ERS-managment bijgekomen. De programma’s worden na een tijd wel repetitief en ik zou liever een afwisselend systeem zien. Het kwalificatie-programma en race-programma mogen van mij altijd blijven, maar het zou leuk zijn als de rest van de programma’s werden afgewisseld. Het is wel een goed systeem dit jaar op vlak van resource-punten. Als Een of twee programma’s niet lukken is dat niet zo erg en verlies je niet een hele hoop punten.

De programma’s zijn zoals gewend wel heel uitdagend en je moet er echt je best voor doen. Sommige zijn bijna in de buurt van onmogelijk. Ze hadden het ERS, benzine en banden programma wat makkelijker mogen maken. Nu is het alsof je ieder rondje een kwalificatieronde moet neerzetten, terwijl dat niet de bedoeling zou mogen zijn.
Cutscenes, vervolg
Zoals ik al vertelde zijn de cutscenes in het begin van de sessies meer zoals ze in het echt zijn. Dat maakt het spel meer realistisch en doet je meer inleven in het spel. Toch sla ik de meeste vaak over omdat de commentatoren weinig zinnigs hebben te vertellen. Het overlopen van de grid-orde bekijk ik bijvoorbeeld wel. Het helpt ook niet echt dat het steeds dezelfde vliegtuigen zijn die overvliegen en ze steeds vertellen over weet-ik-veel-wie die weer vanachter moet starten door een motorpenalty.

De interviews zijn een waardevolle toevoeging en vind ik persoonlijk wel erg leuk. Het zou alleen nog leuker zijn indien Claire, zo heet de Will Buxton van de F1 games, nog meer gerichtere vragen stelde. Sommige vragen slaan namelijk nergens op. Wat er achteraf met je antwoorden wordt gedaan zou ook beter uitgewerkt mogen worden. En de omgeving waar de vragen worden gesteld zou ook realistischer moeten zijn. De interviews worden niet opgenomen aan de officiële perszone maar aan de weegschaal of ergens achter een truck. Enkel Claire staat daar met haar cameraman, terwijl er meer dan twintig interviewers op jou zouden moeten staan wachten.
Verbeteringen t.o.v. 2017
Er zijn dus heel wat verbeteringen te merken en ik som er enkele op:
  • Private omgeving waar je “workstation” staat is meer persoonlijk en gericht op de speler.
  • De toevoeging van interviews.
  • Een meer uitgebreid R&D-systeem.
  • Je teammaat krijgt ook de upgrades.
  • Je reputatie is ook wat waard, het is belangrijk wat je zegt in de media.
  • Contractbesprekingen zijn toegevoegd.

Online

Dit is altijd een van de zwakkere punten geweest van CM-games. Tot 2016 was de netcode een ramp en veel gamemodes werden er ook niet toegevoegd. Met de opkomst van F1-esports waren de verwachtingen dan ook hooggespannen om een deftige online uit te brengen.

Of dat het hen gelukt is? Neen, totaal niet jammer genoeg. Maar er zit wel nog potentieel is de game dit jaar. Het kan er misschien nog uitkomen.

Op dit moment wordt de online game mode genekt door bugs en onregelmatigheden in de netcode. Als je veel online wilt spelen, dan zou ik toch nog even ’17 spelen voor nu en F1 2018 even aan de kant laten liggen. De Superlicentie werd ons beloofd, maar die lijkt niet het beoogde resultaat te hebben.

De enige game mode voor online die echt werkt is unranked en dan nog zijn er problemen mee
Safety car
Als je het stukje voor de offline safety car (SC) hebt gelezen weet je dat deze game niks doet om problemen ermee op te lossen. In het algemeen is online heel, heel buggy, dus zou ik zeker afraden om met SC aan te spelen. De SC komt uit op onregelmatige momenten en kan zorgen voor chaos. In online is het niet anders.

Ook al heb ik nog maar twee keer een SC gehad in een online race, beide keren gingen niet van een leien dakje. Degene in eerste plaats moet normaal gezien doorrijden tot aan de SC, maar in online houdt de SC meteen iedereen tegen die erachter rijdt. Maakt niet uit of je nu tiende of vijfde rijdt. Van de VSC kan je volledig misbruik maken door van het circuit te rijden en geen snelheid te moeten houden, lukt enkel in online.

Het lijkt niet alsof CM veel energie gestoken heeft in het oplossen van de chaos die je krijgt met SC in online, omdat ze van iedereen toch verwachten dat ze deze zullen uitschakelen.
Safety rating
De safety rating is de letter die op je Superlicentie staat. Deze kan variëren van D, C, B, A tot S, met D zijnde heel slecht en S zijnde heel veilig.

De safety score wordt bepaald door de hoeveelheid waarschuwing of penalty’s die je krijgt van de stewards. Over dat laatste straks meer.

Deze score wordt enkel bepaald als je in een ranked lobby speelt, wat bijna niet gaat op pc. In unranked maakt het niet uit wat je doet en wordt je score niet beïnvloed door botsingen, waarschuwingen of penalty’s. Het is een redelijk goed systeem om een idee te krijgen hoe veilig iemand is. Al staat het systeem nog in zijn kinderschoenen, er is wel al wat nut aan. Ook in unranked kan je de safety score van een speler zien.

Jammer genoeg kan je de safety rating niet zien als je in de race zelf bent. Dat zou heel handig zijn om te weten wat voor iemand voor jou rijdt. Met alle parameters die er zijn; safety rating, level, de rank; kan je een goed beeld van iemand krijgen.
Interactie tussen wagens
Zoals ik al zei is de netcode dit jaar verre van stabiel. Enkele voorbeelden:
  • Soms ghosten auto’s die spinnen, maar net als je erdoor rijdt unghosten ze.
  • Je hebt het gevoel alsof je wordt geramd, maar er rijdt niemand achter je, dan kijk je links en rijdt er vijf meter van jou wel een auto. Op zijn scherm gebeurt net hetzelfde.
  • In de pit rijden auto’s door elkaar alsof ze zelfs niet bestaan.
  • Zij aan zij rijden gaat ok, maar vanaf iemand zijn verbinding een beetje verzwakt bots je plots volledig tegen elkaar aan.
En de penalty’s in online zijn al helemaal op willekeurige basis uitgedeeld. Op Canada werd ik door een, laat mij hem een idioot noemen, geramd in de achterkant van mijn wagen in de eerste bocht, waardoor ik alle controle verloor en ik veel tijd verloor. Wat kwam er op mijn scherm? Inderdaad, een waarschuwing. Ik kom terug op het circuit gereden en krijg een penalty voor “track extending”. Ik kijk snel op de Race Director en zie dat die idioot ook gewoon een waarschuwing kreeg voor die actie. Wees dus extreem voorzichtig, zeker als je league races doet.

Screenshots

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FVHn07zrJjcpmk.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FVHn0LvuDtOJLh.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FVHn03AdoDi0h0.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FVHn03rRlqky3J.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FVIiTuArGP6Mc1.png

F1 2018 is een solide game met heel wat mooie functies en verbeteringen t.o.v. de vorige games. Career mode is dit jaar weer excellent uitgewerkt en de algemene ervaring is positief. Online heeft veel potentieel en er kan zeker wat van komen. Het is geen grote sprong voorwaarts maar toch een grote stap. F1 2018 zit zeker in de slipstream van F1 2017. Het is eerder een uitbreiding dan een volledig nieuwe game.

Toch wordt de ervaring voor mij grotendeels negatief wanneer deze heel vervelende “stutter-bug” optreedt. Het verpest de ervaring van wat een mooie game zou kunnen zijn. Het is een gevolg van het beleid dat Codemasters al jaren doorvoert: Onafgewerkte games publiceren en gebruikers er de volledige pot voor laten betalen. Voor een game van € 50 in mijn geval vind ik de ervaring toch echt ondermaats. Mocht dit geen F1-licentie hebben zou deze game maximaal € 35 mogen kosten.

Het is erg jammer dat zo’n mooie game wordt geplaagd door zoveel talloze bugs en kleine foutjes, die Codemasters makkelijk zou kunnen ontdekken door de game uitvoerig te testen.

Desalniettemin kan je zeker veel plezier beleven met F1 2018, en voor wat minder geld zou ik de game zeker aanbevelen, dat is indien de bugs worden gepatcht.

Mijn score voor F1 2018: 7/10

Indien er vragen of opmerkingen zijn, laat het maar weten.
Credits voor Kiswum om het maken van de UBB codes die ervoor zorgden dat de plaatjes niet werkten.

Heb jij ook een F1 2018, Windows?

Reviews door de redactie

Wanneer komt de update m.b.t. de plaatjes. het zou mooi zijn als die volledig werken. De links lijken wel netjes te werken. Verder een prima review, met name doordat je hierin een game netjes hebt beschreven.
Haha, grappig genoeg was ik er net aan bezig. Maar jammer genoeg krijg ik ze niet echt gefixt. De links lijken mij goed te zijn en ook de tags lijken in orde, maar de afbeeldingen tonen niet. Als ik het niet gemaakt krijg, dan vraag ik het eens op het forum.
Ik doe er alles aan om het te maken en ben het zeker nog niet vergeten. :)
Stuur de code maar even naar mijn DM en ik kijk er even naar.
[code.] [/code] moet je daarvoor gebruiken, anders zie ik alleen de opmaak.

Edit: fijn dat het helemaal is gelukt!

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 4 september 2018 19:17]

Leuke review wat duidelijke inhoud weergeeft van het spel.

Heb zelf nu 20 uur erin zitten. Waar ik me het meest irriteer zijn de pitstops. Mijn Sauber pit crew staat helemaal aan het einde van de pitstraat. Elke race.

Als je bijvoorbeeld met 4 mensen erin gaat en jij rijdt vooraan, eindig je ALTIJD achteraan. De pit crew released je niet eerder dan dat iedereen gepasseerd is na je bandenwissel. Ook al is er voldoende ruimte om jezelf tussen te drukken. In formule 1 drukt iedereen zich ook wel overal tussen na een pitstop zodat ze niet achter hun rivaal belanden. Waarom kan dat niet in F1 2018?...