Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Specificaties 42,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart Review

darkpluisjeTestpanel 13 augustus 2018, laatste update op 13 augustus 2018, 891 views Testpanel

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Prachtig all-round 4k HDR scherm. De kleuren spatten je tegemoet en standaard geluid icm DTS uitstekend voor zo'n dun scherm. Ook geschikt om te gamen, zeker in combinatie met consoles. Grootste nadeel: weinig aansluitingen.

Pluspunten

• 4K Vesa HDR 1000
  • Mooie kleuren
  • Tijdens gamen geen last van ghosting
  • Afstandsbediening zeer handig
  • Ingebouwde DTS speakers
  • Standaard goede calibratie

Minpunten

• Maar 1 HDMI aansluiting
  • Afstandsbediening reageert niet altijd
  • Schermreflecties
  • Ambiglow ipv Ambilight

Vrolijk vertelde de bezorgen via de intercom een “klein pakketje” voor mij te hebben. Toen ik breed glimlachend de deur opendeed viel mijn mond haast open van verbazing…. Zelfs de onzinnige lange naam Phillips 436M6VBPAB deed het formaat geen eer aan. Wat een enorme doos!

Ver tussen het piepschuim en plastic verscholen vind ik de nieuwe 43”, 4K HDR monitor van Philips. Dit prachtige bakbeest is de komende 2 weken mijn thuis als onderdeel van het Tweakers Testpanel.

Speciaal ontworpen met console gamers in gedachten was dit de uitgelezen kans om mijzelf te overtuigen van de aanschaf van een Playstation 4 Pro. Dit visuele geweld willen natuurlijk maximaal kunnen ervaren.

Specificaties

Uitpakken & Aansluiten

De enorme doos blijkt gelukkig voor het grootste deel uit piepschuim te bestaan. Want ondanks de dat de voet meer dan 25 cm breed is, is het scherm slechts 6.3 centimeter. Om daar optimaal van te genieten kan je de Vesa 100mm bevestigingspunten gebruiken. Het scherm is van een flinke hoeveelheid plastic voorzien en glimt me tegemoet. Naast het scherm komen er nog diverse kabels mee, namelijk: USB-C-kabel, USB-A naar USB-C-kabel, HDMI-kabel, DP-kabel, netsnoer. Daarnaast een beknopte handleiding, een calibratierapport, cd met drivers en als allerbelangrijkste, een afstandsbediening!

Deze afstandsbediening is ideaal. Met zijn grootte en focus op console gaming was het meteen duidelijk dat de Philips 436M vervanger moet worden van mijn oude 40” Sony Bravia. Nu biedt de Philips een klein aan/uit knopje aan de achterkant waar het menu ook mee “gevingerd” kan worden. Vanwege de grootte van het scherm is deze echter niet even makkelijk bereikbaar.

Bij het aansluiten van de monitor liep ik direct tegen een probleem aan. Met zijn 1x HDMI, 1x DisplayPort, 1x Mini DisplayPort en 1x USB-C is de monitor namelijk niet erg rijk uitgerust. Omdat zowel mijn Ziiggo box, Macbook, vaste computer als PS4 allemaal gebruik maken van HDMI werd dit een beetje krap. In mijn ogen toch best een gemis. Hoewel de Philips officieel een beeldscherm is en geen televisie, is het niet vreemd om te bedenken dat dit beeldscherm in veel gevallen als televisie gebruikt gaat worden. Sinds digitale televisie is de tv-tuner in mijn tv inmiddels ook redelijk nutteloos. Dat Philips daarmee niet gedacht heeft meer aansluitingen toe te voegen is in mijn ogen een flink minpunt.

42UPrDp[/IMG]

3HZGh4G[/IMG]

Pixeldefecten, bouwkwaliteit en afwerking

De Philips 436M komt binnen in een enorme hoeveelheid plastic en ander beschermend materiaal. Met zijn formaat en 15 kilo is hij wat lastig hanteerbaar, maar het helpt dat het scherm ontzettend stevig is.

De voet bestaat uit 2 pootjes aan de voorkant en een brede poot aan de achterkant. Omdat het scherm in mijn geval op oneven planken staat was het wel even zoeken naar de juiste plek. Vanwege de enkele achterpoot over de gehele lengte stond hij namelijk niet direct stabiel. Een klein beetje schuiven verhelpt dit echter en vervolgens stond het scherm als een huis.

Het scherm kan gekanteld worden tussen -5/10 graden. Ook bij het kantelen voelt het scherm erg degelijk en blijft het perfect staan in de hoek waar je hem hebt losgelaten. Bouwkwaliteit dus zeker in orde!

Bij het aanzetten van het scherm lijkt het alsof Philips je extra wil benadrukken dat dit HDR-scherm op piek maar liefst 1000 cd/m2 haalt. Je wordt namelijk begroet met een mega blauw scherm met Philips logo. Makkelijk om direct te zien dat alle pixels meewerken, maar als je ’s nachts je scherm aanzet niet echt ideaal. Niet overdreven was het al direct een gewoonte om na de powerknop om te zetten mijn ogen af te wenden. Wat. Een. Bak. Licht.

OSD

Via het kleine knopje op de achterkant van het scherm is het OSD bereikbaar. Makkelijker is echter om gebruik te maken van de eerdergenoemde afstandsbediening. Van HDR tot refreshrate, van DTS tot input alles is terug te vinden in dit compacte en overzichtelijke menu.

Hier lopen we echter wel tegen een probleem aan. De afstandsbediening lijkt niet altijd goed op de input te reageren. Nu dacht ik eerst dat dit aan mij kon liggen, of mogelijk exemplarisch was. In het nalezen van een andere review over dit scherm kwam ik echter hetzelfde commentaar tegen. Dit lijkt dus iets waar Philips quality control nog even naar mag kijken. Want hoewel prettig in gebruik is meerdere keren op een knopje moeten drukken na een tijdje wat frustrerend.

Via het OSD zijn alle instellingen van het scherm terug te vinden. De diverse HDR-modi en alle instellingen die dit scherm tot een game-gericht scherm maken. Bij alles echter hetzelfde punt: er is totaal geen uitleg over de instellingen. De bijgeleverde handleiding zegt namelijk niks over wat het verschil is tussen de HDR-modi. En wanneer de smartresponse, smartcontrast of overscan het beste worden gebruikt is ook niet terug te vinden. De uitgebreidere online handleiding biedt ook geen uitkomst, waardoor ik uiteindelijk domweg ga googlen naar de juiste antwoorden. Toch wel een minpuntje waar Philips iets mee zou mogen doen.

Ghosting, HDR en Ambiglow

Zie ik geesten?
Met een grijs-naar-grijs responsetijd van 4ms zet Philips met dit scherm in op gamers en zouden ghosting en input lag iets uit het verleden moeten zijn.

Tijdens het gamen op de Playstation 4 heb ik op geen enkel punt last gehad van ghosting of blur. Hierbij heb ik getest met een combinatie van games (sommige voor 4k geoptimaliseerd) waaronder Mortal Kombat XL, God of War, Horizon Zero Dawn, The Crew en Call of Duty WW1. Zeker in de snellere games was hierbij niets aan te merken.
Gezien je op console echter een aantal meter van het scherm af zit, besloot ik ook mijn pc in te zetten. Hierbij koos ik voor Titanfall 2. Daarbij mochten er een aantal instellingen flink terug voordat mijn GTX970 dit op een acceptabele framerate weer kon geven. De snelheid van Titanfall, en het feit dat ik nu dicht op het scherm zat, gaven echter wel een klein gevoel van motion blur.

Bij het testen van de verschillende SmartResponse settings kwam “off” het beste uit de bus. Niet geheel wat je zou verwachten, maar door het gebrek aan documentatie lag dit misschien aan mij. Om te voorkomen dat dit lag aan het feit dat ik geen steady 60FPS haalde, besloot ik verder te zoeken.

Daarom heb ik het scherm aan de UFO motion test onderworpen. Ook hierbij gaf “off” de beste resultaten. Onderstaande foto is genomen op 960 pixels per seconden. Hierbij is een klein maar duidelijk trail zichtbaar achter de UFO. De instellingen veranderen naar fast, faster of fastest maakte dit vreemd genoeg alleen maar erger. De extracorrectie zorgt voor meer blur, het gevoel dat ik ook kreeg tijdens het gamen. Hierbij moet wel gezegd worden dat dit verder prima prestaties zijn voor een MVA-paneel en je hier met gamen minimaal tot geen last van zal hebben. Het scherm biedt ondersteuning voor FreeSync. Helaas had ik geen kaart met de mogelijkheid dit te testen.

Als een zon zo fel.
De Philips 436M is een HDR monitor die voldoet aan de Vesa HDR 1000 en UHDA maatstaf. Hierbij maakt hij gebruik van 32 locale dimming zones om een zo groot mogelijk contrast te geven. Op piekmomenten is de monitor in staat 1000 cd/m2 weer te geven. Een hoeveelheid licht die er letterlijk voor zorgt dat je ogen pijn doet op het moment dat je in een slecht verlichte kamer zit.

Via het menu is de Philips 436M in te stellen op 3 verschillende HDR-modi. Hierbij gaat het om “Normal”, “Vesa HDR 1000” en “UHDA”. Zelfs na het uitgebreid testen op verschillende manieren (games, netflix en hdr youtube filmpjes) is het verschil tussen die laatste twee mij nog steeds niet duidelijk. Een verschil met normal is er echter wel degelijk.
Normal
De Normal setting bleek voor games het meest geschikt. Deze versie heeft iets minder diep zwart, maar geeft wel een beter contrast in de donkere delen. In games is er een goede combinatie waarbij details in het donker nog goed zichtbaar zijn, terwijl felle kleuren (muzzle-flash, naar de zon kijken etc.) er echt uit “springt”.

Bij Netflix begon mij echter wat te irriteren. Bij snelle schakeling tussen donkere en lichte scenes of een groot contrast ontstond een licht “bloom” effect. Donkere tussen werden duidelijk lichter aan de randen en andersom. Dit viel het meeste op bij korte volledig zwart momenten tussen scenes in. Toen ik dit probeerde vast te leggen met de camera leverde dat het volgende prachtige plaatje op:

Nu is dit vanwege de lange sluitertijd iets overdreven, maar het effect is duidelijk zichtbaar en ervaarde ik toch als wat storend.

Vesa HDR 1000 / UHDA
In vergelijking tot de Normal modus gaven deze beide opties een nog donkerder zwart. In games liep ik echter tegen het probleem aan dat hiermee sommige details verloren gingen. Zeker in games als Horizon, waar in donkere grotten gezocht moet worden, bleek dit lastig. Hoewel ik de in-game instelling lichter instelde dan strikt noodzakelijk bleef het soms turen om iets in de duisternis te kunnen onderscheiden.

Bij Netflix gaf deze instelling echter een beter resultaat dan Normal. Het “Bloom” effect bij een compleet zwart scherm was een stuk minder en kleuren leken nog beter uit te komen dan in Normal.

Na een aantal keer wisselen tussen Vesa HDR 1000 en UHDA deed zich trouwens het volgende fenomeen voor (in UHDA).

Een beetje het gevoel alsof Suits zich voortaan in de Matrix afspeelt. Dit zal ongetwijfeld een raar soort bug zijn. Ik kon het niet nogmaals reproduceren.
Het lampjesfestijn
Bij het opgeven voor het Tweakers Testpanel werd gesproken van een Ambilight scherm. Gezien mijn scherm tegen een geheel witte achtergrond stond leek me dit een mooie ervaring. Je begrijpt daarom misschien de kleine teleurstelling toen ik erachter kwam dat dit scherm slechts Ambiglow heeft: 10 ledlampjes aan de onderzijde van het scherm.

Het is met deze lampjes dat ik ook niet helemaal begrijp wat Philips wil. Alleen licht naar onder toe is mogelijk logisch als je dicht op het scherm zit, zoals bij desktop gebruik. Dit scherm wordt echter gepromote voor console gaming. Iets waarbij je meestal verder van het scherm af zit, waardoor het effect van de Ambiglow niet tot nauwelijks van toegevoegde waarde is. In sommige scenes met afwisselen licht en donker kon het zelfs afleidend werken, omdat de ledjes constant aan en uit gaan. Last heb ik er niet van gehad, maar meer dan een leuke gimmick zou ik het niet noemen.

DTS Geluid

Je zou haast vergeten dat er naast het beeld nog meer punten belangrijk zijn. En alsof HDR, Ambiglow, en 4K nog niet genoeg was beschikt dit scherm ook over 2x 7 watt speakers met DTS-geluid.

Hier kan ik kort over zijn: Het is indrukwekkend goed. Gewend aan mijn (stuk dikkere) Sony tv met slecht geluid had ik niet verwacht dat zo’n dun scherm goeie boxen zou herbergen. Het geluid klinkt echter ontzettend ruimtelijk, helder en vol. Zowel gamen als film kijken is hiermee aangenaam zonder dat je extra speakers hoeft in te schakelen. Bij gebruik als monitor had ik wel soms het gevoel zelfs iets té ruimtelijk klonk en klonk het minder “direct” dan ik gewend was.

Ook in het laag brengt dit scherm voldoende voor een standaard film of serie, een gebrek er aan valt in ieder geval nooit op. Dit verdween toen ik muziek begon te luisteren. Met een muzikale voorkeur voor wat de meeste mensen herrie noemen (zowel Hard Rock als Hardstyle) werd het snel duidelijk dat het hierbij te wensen over liet. De bas klonk een stuk platter, en was op geen manier te vergelijken met mijn Z-5500. Laten we eerlijk zijn, dit is dan ook zeker niet waar het scherm voor bedoeld is. Voor gewoon gebruik is het zeer goed en heb ik geen enkel moment de nood gevoelt mijn Z-5500 aan te sluiten.

Wat zeg je nu over een monitor van €750 euro die je twee weken gratis mag testen. Je kan er niet omheen: met een prachtig rijtje afkortingen als DTS, HDR en 4K is het makkelijk om lovend te zijn. Zeker gezien deze monitor op ontzettend veel van deze vlakken erg goed presteert. In deze twee weken ben ik toch een beetje verliefd geworden op de kwaliteit, de kleuren en de overdaad aan pixels. Ik heb er echter geen €750 aan uitgegeven. Iemand die net zijn portemonnee heeft getrokken is mogelijk (terecht) wat kritischer.

Maar wat heb je dan eigenlijk gekocht voor die €750? Dat is voor mij persoonlijk nog de grootste vraag. Want hoe goed de monitor ook is, heeft hij voor mijn gevoel een soort identiteitscrisis. Als computermonitor is hij mij te groot. Natuurlijk is dit persoonlijk, en ik hou van grote schermen, maar voor gebruik waarbij je dicht op het scherm zit zou ik gaan voor een kleiner formaat 4K scherm. Met een pixeldichtheid gelijk aan een 21.5” HD-scherm zit het op zich goed. Echter hoor ik mijn manueeltherapeut al lachen over de te verwachtte nekklachten die ik ga krijgen. Zelfs helemaal op het einde van mijn bureau kreeg ik na een uur al last van mijn nek van het rondkijken. Daarnaast kwam voor mijn gevoel het DTS minder tot zijn recht en zullen veel gamers een headset/speaker set gebruiken in dit geval.

Als tv dan? Nou.. niet echt. Het gebrek aan tv-tuner is nauwelijks meer een probleem, veel mensen hebben immers digitale tv. Het beperkte aantal aansluitingen was daar voor mij echter wel een minpuntje aan. Nu kijk ik weinig tv, maar de afgelopen 2 weken heb ik dat helemaal niet gedaan. Steeds achter het scherm kruipen om kabels om te wisselen was me te veel werk. Ja, dit is op te lossen met een splitter of door een andere aansluiting dan HDMI te gebruiken. Toch blijf ik het raar vinden dat voor deze prijs geen extra HDMI-ingang mogelijk was. Mede hierdoor heb ik ook het PiP van het beeldscherm helaas niet kunnen testen.

Alleen voor gamen? Dit is waar Philips de monitor speciaal voor gemaakt schijnt te hebben. Waarom men dan echter voor Ambiglow in plaats van Ambilight gaat is mij een raadsel. Juist in dit geval zou ik graag nog een beetje meer betalen voor die extra immersie. Maar €750 aftikken voor een scherm dat alleen aan je console gekoppeld staat… ik zou het persoonlijk niet doen. Daarbij voelt het haast als zonde om een scherm als dit alleen daarvoor te gebruiken.

Fysiek gezien is het een prachtig scherm. Hij staat als een huis, de afwerking is netjes en met dunne bezels is het een mooi design. De kleuren zijn sprankelend en de kijkhoek van het MVA-paneel is goed. Het scherm verbruikt wel een flinke hoeveelheid stroom. Je merkt het aan de hitte die van het scherm afkomt met het ingeschakelde vermogen van 62.9 W. De extra usb aansluitingen heb ik niet gebruikt, maar biedt voor sommige mensen zeker een toegevoegde waarde.

Al met al zou ik het scherm dus zeker aanbevelen. Als je kan leven met de minpunten en je €750 over hebt voor het eerste scherm met de Vesa HDR 1000 standaard dan is dit het scherm voor jou. Los van wat specifieke test heb je geen last van ghosting en afhankelijk van je voorkeur is Ambilight een toevoeging of niet meer dan een leuke gimmick. Niet geheel zonder minpunten weet ik wel zeker dat iedereen die dit scherm aanschaft kan genieten van een prachtig scherm.

Dank aan Tweakers en Philips voor de kans om dit scherm te reviewen.

Heb jij ook een Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart?

Hoi, thanks voor de review. Lang heb ik nagedacht over de mogelijkheid om 43 inch 4k als desktopscherm te gebruiken. Toen ik deze monitor zag innde aankondiging een tijd terug op Tweakers had ik zoiets van: dat gaat mijn nieuwe scherm worden! Omdat ik toch ietwat ongeduldig was, en mijn gtx1080ti ook eens aan de tand gevoelt moest worden heb ik gekozen voor de lg 43 inch 4k. Na het lezen van je review heb ik daar geen spijt van gehad. Met name de reflectie welke bij dit scherm aanwezig is zou ik als zeer storend ervaren en zoals je zelf al zei: ambiglow heeft geen toegevoegde waarde op die plaats. Zelf heb ik hiervoor een 1080p philips gioco 3d 27 ibch gehad die de ambiglow aan beide zijkanten had. Dit was voor mij een prettige ervaring. Verder vindt ik het een dooddoener om maar 1 hdmi aansluiting te leveren. Zeker als game scherm heb je meerdere devices aangesloten. Zelf heb ik momenteel mijn desktop pc en mijn ps4 aangesloten op de monitor. Als laatste ervaar ik game. Op 43 inch als desktop monitor als iets extreem groots wat zeer snel went. Ik zou zelf durven upgraden naar 50 inch. Nogmaals bedankt voor je review!