Soundmagic PL30 (Zwart) Review

Bozozo 19 maart 2010, laatste update op 19 maart 2010, 3.895 views

Soundmagic PL30 (Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Uitstekend middenbereik
  • Levendig geluid, veel diepte
  • Veel accesoires
  • Draagcomfort

Minpunten

• Matige bas
  • Onbedienbare 'bass-boost' knopjes

Ik heb de SoundMagic PL-30 In-ear oordopjes gekocht naar aanleiding van een tip op het Tweakers forum. Vrijwel alle reviews op het internet zijn buitengewoon lovend, en met een prijskaartje van ongeveer 25 euro durfde ik het risico van een onbekende merknaam wel aan.

In de doos
De dopjes worden geleverd in een nette doos met bijzonder veel accesoires, zoals te zien op de bijgesloten foto. In het pakketje zitten 3 maten siliconen tips, 3 maten foam tips, en 1 maat dubbel-flange siliconen tips. Verder wordt een handig beschermtasje meegeleverd (klein, sterk, en weegt niets), alsook twee 'over-ear-guides' (schijnbaar prettig tijdens het hardlopen) en een clipje. Ik heb alle tips uitgeprobeerd; de siliconen tips zaten wel redelijk maar ik vond mijn oude tips (van Sony) prettiger zitten en beter afsluiten.

Er is overigens een draaiknopje aangebracht op beide dopjes, waarmee je het basniveau kunt instellen (twee standen). Bij het rechter dopje krijg ik echter geen beweging in het knopje, zelfs als ik zoveel kracht zet dat ik het plastic beschadig. Bij het linker dopje ging het iets makkelijker, maar ik moet zeggen dat ik geen verschil hoorde (moeilijk te beoordelen met maar één dopje). Van mij hadden deze knopjes er niet op gehoeven.

Draagcomfort
Het eerste wat opvalt aan de PL-30 is de aparte draagwijze: de draad wijst vanuit het dopje niet omlaag maar naar voren. Je voert hem over je oor naar achteren, en dan weer naar voren zodat links en rechts elkaar ontmoeten op je borst. Ik heb voor de duidelijkheid een foto bijgevoegd. Het (geringe) gewicht van de kabel hangt zodoende niet aan de dopjes maar aan je oren, waardoor je aanmerkelijk minder gedreun hoort tijdens het lopen / rennen. Het omdoen van de dopjes kost wel iets meer moeite, en ziet er misschien wat maf uit.

Geluid
Dan nog het geluid. In eerste instantie klonken de dopjes al aardig goed, maar ietwat blikkerig. Na een paar uur inspelen is dat flink verbeterd; wat een geluid! Het midden- en bovenbereik zijn uitgesproken en helder, beter dan bij mijn oude Sony MDR-EX71 (ook prima dopjes, drie jaar geleden +- ¤50). De bas laat iets te wensen over; de punch is er wel maar langere sustain is matig. Wat het meest opvalt is echter de soundstage; de diepte in de muziek is buitengewoon. Je hoort alle instrumenten duidelijk gescheiden, en de zang springt er echt uit. Op dit punt overtreft de PL-30 andere middenklassers ruimschoots.

Ik luister voornamelijk naar singer-songwriter en indie, en in beide genres zorgen het sterke middenbereik en de uitstekende soundstage voor een heerlijke luisterervaring en af en toe zelfs licht kippenvel. Op een blauwe maandag wil ik ook nog wat heftiger muziek luisteren (metal of dirty electro) en dan houden de dopjes zich redelijk. Nog steeds valt dan de soundstage op in positieve zin, maar je mist net een beetje bas.

Overigens wil ik nog opmerken dat de dopjes wel érg gevoelig zijn. Waar mijn oude Sony's aangenaam luisterden op niveau 12 (van 40) moet ik deze dopjes niet harder zetten dan 6, waardoor nauwkeurig kiezen van het volume er niet makkelijker op wordt. Op mijn laptop staan ze zelfs al te hard als ik de volumeregelaar nét boven 0 zet, zodat ik ook de Wave regelaar omlaag moet draaien. Het ruisniveau van de dopjes is verder prima.

Deze in-ears van het relatief onbekende Chinese merk SoundMagic bieden veel waar voor hun geld. De luisterervaring is bijzonder danzij het sterke middenbereik en de enorme diepte in de muziek. Ook het draagcomfort valt in positieve zin op, en het meegeleverde draagtasje is handig. Als je een middenklasse setje in-ears zoekt kan ik de PL-30 van harte aanbevelen, tenzij een stevige bas voor jou een belangrijk criterium is.

Heb jij ook een Soundmagic PL30 (Zwart)?

Bedankt voor je review, na een aantal jaar tevreden een Sennheiser CX400 gebruikt te hebben was ik dus aan een vervanging toe. Geluid is echt zo helder, veel beter dan een CX400.
Draagcomfort
Het eerste wat opvalt aan de PL-30 is de aparte draagwijze: de draad wijst vanuit het dopje niet omlaag maar naar voren. Je voert hem over je oor naar achteren, en dan weer naar voren zodat links en rechts elkaar ontmoeten op je borst. Het (geringe) gewicht van de kabel hangt zodoende niet aan de dopjes maar aan je oren, waardoor je aanmerkelijk minder gedreun hoort tijdens het lopen / rennen. Het omdoen van de dopjes kost wel iets meer moeite, en ziet er misschien wat maf uit.

^
afknapper imo.
Valt mee; het zit in ieder geval prima. Ik heb een foto bijgevoegd zodat je kunt zien hoe het eruit ziet.
Gekocht op dealperfect/popbuying?
Nee, bij Tweaks4U. Hij staat ook in de pricewatch (andere webshop) tegenwoordig.
Net gekocht bij Focalprice, ik ben benieuwd.
Deze besteld bij hifitogo om iPod oordopjes te vervangen - wat een verschil! Veel stiller in de trein, veel beter, voller geluid en zowaar bass (dat mis je wel met standaard oordopjes).

De draaiknopjes zijn ook bij mij erg lastig maar met een tangetje (:D) wel te doen. Verschil merk ik echter ook weinig.

Het over-the-ear is eigenlijk wel fijn want als het snoer in bv. je kraag blijft hangen vallen ze er niet uit.

Niet zo duidelijk zichtbaar op de foto's: er zit een clip aan het snoer om hem aan bv. je jas vast te clippen.

Al met al dik tevreden, en weinig aan de review toe te voegen :)
Ik verwacht morgen (vandaag wordt er niet bezorgd, morgen wel he?) een setje PL-21's binnen, van MP4nation. Heb voor die dopjes gekozen vanwege hun normale draagwijze (over the ear lijkt me niet heel erg prettig).

Zal ze eventjes een paar uurtjes inluisteren en dan plof ik ook wel een reviewtje online.

Overigens luisteren we volgens mij redelijk dezelfde muziek, dus ik hoop dat mijn 21s ook een beetje dezelfde eigenschappen hebben, want je review klinkt erg positief over de dopjes bij deze muziek :D

[Reactie gewijzigd door Sorbo op 13 mei 2010 12:17]

Aanvullend: de bass-knopjes laten meer lucht toe voor meer volume. De knopjes willen echter nogal eens los laten en dan krijg je ze er natuurlijk nimmer meer op.

Sommige doen dit express (verwijderen) wat de 'fate mod' heet, maar zoals gezegd: niks meer aan te doen daarna :)
Vandaag binnengekregen, binnenkort een review.