Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

35517 8 januari 2006, laatste update op 9 januari 2006, 3.333 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• 4ms responstijd
  • DVI
  • Alle kabels meegeleverd
  • Veel instelmogelijkheden
  • Design
  • Geen ghosting
  • Geen pixeldefecten
  • Voeding ingebouwd in de monitor
  • Dunne randen

Minpunten

• Klepje aan de achterkant

Vooraf
Ik heb een dag geleden deze monitor binengekregen die ik bij EuroMaxi heb besteld. Voor de aanschaf van deze monitor heb ik erg veel reviews gelezen. Deze kwamen bijna allemaal heel erg positief uit (vooral bij de T.net productsurvey). De nadelen die ik tegengekomen ben zijn:
- Niet natuurgetrouwe weergave van kleuren
- Klepje aan de achterkant
- Hoge helderheid
- Zwart niet echt zwart
- Zoemende voeding bij lage helderheid (< 60%)

Het is mijn eerste TFT-monitor die ik zelf heb, ik heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal behalve mijn oude (CTX en Dell) CRT monitoren, en het scherm van mijn Dell Inspiron 6000.

Wat denk ik ook een rol zal spelen bij mijn beoordeling over de pixeldefecten, is dat ik gekozen heb voor een pixelgarantie bij de winkel waar ik deze TFT heb aangeschaft (TFT), zij testen voor het verzenden van de monitor het beeldscherm zelf op defecte (sub)pixels om de gebruiker tijd te besparen. Tevens geven ze nog eens 5 werkdagen garantie op eventueel bijkomende defecte pixels.

Featureset
Al bij het openmaken van de doos zag ik dat echt alle kabels meegeleverd waren, ook de DVI-kabel waarvan ik vaak hoor dat deze apart aangeschaft moet worden. Hier was ik dan ook zeer blij mee. De monitor beschikt zelf over twee ingangen (DVI en VGA) en een aansluiting voor de voeding. Een groot voordeel vind ik ook dat de voeding in het monitor geintegreerd zit.

De monitor beschikt niet over een USB-hub, of geintegreerde speakers, maar dit zijn naar mijn mening geen dingen waar je een TFT voor koopt, deze features mis ik dan ook totaal niet.

De belangrijkste feature van deze monitor is de responstijd van 4 ms waar deze monitor vrij bekend mee is geworden, hierdoor is deze monitor zeer geschikt voor het spelen van games en het kijken van films.

Kleurweergave, Contrast & Helderheid
In de standaardinstelling is de helderheid van deze monitor érg hoog. Ik heb deze dan ook meteen 75% lager gezet.
De monitor bied erg veel instelmogelijkheden wat betreft de kleurweergave en het contrast. Ook worden er programma's om deze instellingen nog meer te finetunen (MagicBright, MagicColor) meegeleverd. Mocht de kleurweergave dus niet naar wens zijn, dan kun je dit helemaal zelf veranderen. Ik heb zelf de weergave getest met enkele foto's van landschappen, een screensaver van een vissenaquarium (zie ook de foto) en ik vind dat deze monitor deze erg mooi weergeeft. Zwart is in mijn ogen ook echt zwart.

Ghosting & Pixeldefecten
Over de ghosting kan ik kort zijn, dit komt namelijk helemaal niet voor bij deze monitor, ik heb dit getest met de DVD het luizenleven, en de demo van de PC Game "Need for Speed: Most wanted".
Ook pixeldefecten komen helemaal niet voor bij mij, maar ik heb ook een pixelgarantie afgesloten bij de winkel waar ik deze monitor heb aangeschaft voor 25,- euro.

Bouwkwaliteit & afwerking
De bouwkwaliteit van de monitor is erg goed, er wordt een lekker zware voet meegeleverd die je zelf op een vrij grote ronde voet moet schroeven. Deze is vrij groot dus het gewicht wordt over de hele voet verspreid. Deze is ook niet de verschuiven, je moet de hele monitor optillen als je deze wilt verplaatsen, dat betekent dus ook dat hij niet snel omvalt.
De kabels aan de achterkant worden bedekt met een klepje, helaas is daar niet goed over nagedacht, omdat deze vaak vanzelf losschiet. Je kan dit klepje ook weglaten, ik zal het niet missen, deze zit immers toch aan de achterkant. Wat ik persoonlijk erg mooi vind, is dat de knopjes aan de onderkant zitten, dus je ziet geen ronde knop aan de voorkant, alleen een niet hinderlijk klein groen lampje dat aangeeft of de monitor aan of uit staat, en knippert als deze in de stand-by modus staat.
Zoals ik eerder al zei is het erg handig dat de voeding in de monitor zelf ingebouwd zit, dat betekend niet zo'n groot lomp blok op je bureau.
Van de zoemtoon bij lage helderheid heb ik geen last, de monitor hoor je echt helemaal niet.

Vormgeving
Ik zat tevoren al te kwijlen van het design van deze monitor toen ik hem alleen op internet zag. In het echt is hij alleen maar mooier. Alles is perfect op elkaar afgestemd. De kans is erg groot dat ik nog een zwart toetsenbord en muis ga kopen om het plaatje op mijn bureau helemaal af te maken. Wat ook erg fijn is, is dat de randen om de monitor heel dun zijn, daardoor oogt de monitor lekker slank.

Zelf heb ik deze monitor voor 354,- gekocht excl. pixelgarantie en verzendkosten. Ik wilde eerst de Samsung SyncMaster 913N kopen, maar ben vanwege de DVI aansluiting (die bij de 913N niet aanwezig is) en de 4ms responstijd (in vergelijking met de 12 ms van de 913N) toch voor de 930BF gegaan. Hier heb ik ook helemaal geen spijt van, deze monitor is zijn geld elke cent waard! Ik had de monitor wel precies op het goeie moment gekocht, want twee dagen daarna was deze monitor 10 euro duurder geworden bij dezelfde winkel, en nu is hun hele voorraad monitoren van dit type op en verwachten ze een levertijd van een week (Toen ik de monitor had besteld hadden ze nog een ruime voorraad).

Op het vervelende afdekklepje na, ben ik geen enkele nadelen tegengekomen. De nadelen die ondekt zijn komen volgens mij omdat ze niet de tijd genomen hebben om te kijken wat de monitor allemaal kan, of dat ze uit een ongelukkige productielijn komen.
Ik ben zelf veel bezig met webdesign & webscripting, kijk af een toe een filmpje en speel op hele zeldzame momenten wel eens een spelletje, daar is deze monitor echt uitstekend geschikt voor. Ik maakte me eerst ongerust omdat ik na de aanschaf (tijdens het wachten op de levering) op GoT las dat het in de "Die-hard gamer" categorie stond in plaats van de All-round categorie. Maar ik denk dat de keuze op "Die-hard gamer" is gevallen vanwege de lekker snelle responstijd van 4ms. Ik ben erg tevreden over dit product en zou dit product aan iedereen willen aanraden die op zoek is naar een prachtige all-round TFT-monitor voor een mooie prijs.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Heb je dit ook al gelezen? Het klopt namelijk dat hij geen ghosting heeft zoals die oude trage LCDs hadden, maar doordat dat nogal overgecompenseerd is heb je weer andere artifacts, die je tot nu toe niet door hebt gehad...
In die link staat een goeie uitleg van het technische verhaal bij de introductie van het artikel.
Ik heb met dead pixel buddy even het hele scherm zwart gemaakt, en als je er goed voorzit (ook als je niet goed ervoorzit eigenlijk), zie ik helemaal niks van die BackLight Bleeding.

Ook heb ik even een lichtkrant gemaakt met zwarte letters op een grijze achtergrond, maar ik zie helemaal geen wit spoor zoals op die link te zien is.

Blijkbaar heb ik dus heel erge mazzel gehad met een nieuwere productielijn ofzo :)
Helaas kan ik mijn vorige post niet editen, maar ik ben erachtergekomen dat ik dat witte spoor wel zie, als ik de refreshrate op 60 Hz zet. Zet ik mijn refreshrate of 70 Hz of hoger, dan zie je het niet :)

(Best raar, want ik meen ergens gelezen te hebben dat TFT's niet met een refreshrate werken)
Zinnige, goed uitziende review. Het meest opvallende m.i. is de prijsbeoordeling. Dat heeft meer te maken met jouw goede keuze van de shop. Keek even op Pricewatch en dan schrik je. Voor 420 Euro weet ik niet of ik deze koop.
In de PW ligt de laagste prijs zo rond de 350,-

Ik heb de mijne voor 379,- op de kop getikt, incl. pixelgarantie en ben er tot nu toe zeer tevreden over (review volgt nog wel als m'n nieuwe PC binnen is).
LOL, en gelijk SafeClean promoten 8-)
Ik heb dit scherm ook net gekocht, prima scherm inderdaad!
Helaas heb ik wl een defecte pixel, in het midden, welke alleen rood weergeeft :(
Gelukkig heb ik pixelgarantie!
Dat beeldscherm :9~ :9

Hij lijkt wat klein zo op de foto.
hoewel het 19" is.
ik heb zelf een 17" monitor (CRT), en mijn toetsenbord is bijna niets breder dan mijn beeldscherm, maar dit komt omdat het toetsenbord in de breedte best compact is ;)

ik denk er zelf over om de 730BF aan de schaffen