Specificaties 17,3" (1600x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 1764 (N0076406) Review

croxz 16 maart 2010, laatste update op 17 maart 2010, 4.021 views

Dell Inspiron 1764 (N0076406)

Pluspunten

• Mooie laptop met goed scherm.
  • Uitgebreid toetsenbord.
  • Concurerende prijs voor de mix van prestaties en features.

Minpunten

• Scherm vergrendelt niet.
  • Glossy finnish dus stof en vingerafdrukken zichtbaar.
  • Card reader verstopt onder USB poorten.

---
Let op: de gekoppelde prijs bij Dell van 578,- euro is niet correct. Dat model mist een aparte videokaart en heeft 3GB geheugen ipv 4GB. Dit model wordt (denk ik) alleen verkocht door Dynabyte, de eerste fysieke winkel(keten) in Nederland die Dell producten verkoopt, voor 649,- euro. Er kunnen helaas handmatig geen prijzen van Dynabyte gekoppeld worden.
---

[Edit 2: Op verzoek specs toegevoegd]
Dell Inspiron 1764-2516 (model voor Dynabyte)
  • Kleur: zwart glossy buitenkant, metaal-look binnenkant
  • Processor: Intel Core i3 330M (2,13GHz)
  • Chipset: Intel Mobile HM55
  • Geheugen: 4GB DDR3 (SODIMM)
  • Video: Radeon HD4330 512MB
  • Beeld: 17,3" 1600x900 (WXGA++) glossy
  • Hardeschijf: 320GB 54000rpm
  • Optische Drive: DVD-RW
  • Webcam: ja met microfoon
  • Draadloos: wlan 802.11b/g, bluetooth 2.0
  • Aansluitingen: D-Sub (VGA), HDMI, 4x USB 2.0, Ethernet 100Mbps, mic in, headphone out, 7-in-1 cardreader.
  • Accu: 6 cell 49Wh
  • Gewicht: 2,89kg
  • Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64bit
Ik heb afgelopen weekend voor mijn ouders deze laptop gekocht bij Dynabyte voor 649,- euro. Het zal ingezet gaan worden als desktopvervanger, dus portabiliteit en degelijkheid zijn van ondergeschikt belang. Het zal gebruikt gaan worden voor MS Office, surfen en mailen, beetje skypen. Niet echt veeleisende applicaties, maar om een beetje voorbereid te zijn op de toekomst niet gekozen voor de echte instappers maar een model net daarboven. Verder was een beetje groot scherm een eis, dus 17".

Waarom Dynabyte
* Fysieke winkel die bij mij op 200m afstand zit. Geen verzendkosten. Bij problemen kan je makkelijk met het apparaat langs lopen.
* Dynabyte biedt (na op de vingers getikt te zijn door de consumentenautoriteit) 3 jaar (non-conformiteit) garantie op laptops. Natuurlijk slechts een bevestiging van je wettelijke rechten, maar lang niet elke winkel houdt zich hier (zonder aandrang) aan.

Uiterlijk
Glossy zwart met een soort metaal-look aan de binnenkant. Ik vind het zeker niet lelijk maar ben er niet zo fan van omdat vingerafdrukken wel erg opvallen.

Features vs Prijs
Ik vind 'm compleet: HDMI, VGA, 4x USB, 7-in-1 kaartlezer, WIFI, Bluetooth, DVD-RW, Webcam met microfoon. Aparte videokaart met dedicated geheugen (ok geen snelheidsmonster maar toch...). Wat overigens ontbreekt is een uitbreidingsslot (card interface). Dit in combinatie met een gebrek aan eSata of Firewire zorgt ervoor dat je nooit sneller kunt verbinding dan met USB 2.0.
Er is natuurlijk ontzettend veel aanbod rond deze prijs en in een enorme mix aan componenten, dus de prijs/feature combinaties zijn moeilijk te beoordelen. Maar na globaal wat te hebben vergeleken denk ik dat Dell/Dynabyte een mooie mix van features heeft neergezet voor een zeer concurerende prijs.

Prestaties vs Prijs
Tja, wat moet je daar over zeggen? Alle waar is naar zijn geld. Voor elke euro meer koop je betere prestaties, en voor hetzelfde geld koop je een andere mix van CPU/GPU prestaties.
Ik heb gekozen voor de i3 omdat dit toch nieuwere technologie dan de Core Duo reeks. En dan ga ik er gemakshalve maar van uit dat nieuwer ook beter betekent :+ Niet voor de i5 gekozen want het enige dat die toevoegt is (een beperkt aantal) megaherzen, en dat is mij de meerprijs niet waard.
Zoals gezegd is de videokaart geen gamemonster, maar het is in ieder geval een losse GPU met dedicated geheugen dus belast je RAM niet. En verder prima in staat om HD-video af te spelen. Ik heb als referentie een 1080p WMV HD-trailer van de Microsoft site afgespeeld met ~20% processor belasting.

Warmte en geluid
Hij wordt wat wel wat warm aan de onderkant. Of het onprettig warm is weet ik (nog) niet omdat ik 'm altijd op een kussen op schoot heb staan. Qua geluid niets te klagen, ik hoor 'm niet of nauwelijks.

Beeld en geluid
Het beeld kan ik bij gebrek aan referentiemateriaal niet beoordelen, maar ik vind 't in ieder geval mooi. Wel erg glossy waardoor je niet bij een raam kan gaan zitten. Stemmen klinken duidelijk en muziek best aardig, maar verwacht geen bas.

Bouwkwaliteit en mobilieit
Robuustheid is niet echt een issue voor ons, maar de laptop voelt degelijk genoeg aan. Komt denk ik ook door het best lage gewicht waardoor er ook niet zoveel spanning op de behuizing komt te staan bij het tillen. Wat me wel opviel is dat het scherm niet echt sluit (vergrendeld) maar alleen door frictie dicht blijft. Dat 'voelt' toch wat minder robuust. Bij het openen moet je de body tegen de tafel duwen, anders klapt deze door de frictie en het lage gewicht met het scherm mee omhoog.
De laptop oogt mooi dun, maar dat kan komen door het flinke formaat. Ik heb niet vergeleken met andere modellen.
De adapter was verrassend dun en licht, ik ben ze lomper gewend. Ook leuk dat de stekker die je in je laptop steekt een blauw oplichtende rand heeft.
Toetsenbord bevalt goed, lekker veel toetsen en prettige aanslag. Ook de touchpad voelt lekker aan en glijdt soepel.

[Edit 1]
Grafisch: 4,4
Grafische weergave voor spellen: 5,9
Primaire hardeschijf: 5,7
Basisscore (bepaald door laagste score): 4,4

Ik begrijp niet waar die relatief lage score voor aero vandaan komt. Ik heb alle grafische toeters en bellen aan staan in Windows en het draaiit super soepeltjes (had ook niet anders verwacht).

Toetsenbord
Door het brede formaat laptop is er plaats voor een uitgebreide toestenobord met prettige aanslag. Opmerkelijk is dat bij de functietoetsen standaard de alteratieve functie actief is (mute, volume harder/zachter, helderheid hoger/lager, etc). Je moet juist op <Fn> drukken om F1 t/m F12 te gebruiken. Wat mij betreft een goede keuze.

Card reader
Ik vind de card reader wat ongelukkig geplaatst zo vlak onder de 2 rechter USB poorten. Het is vrijwel onmogelijk om de card reader te gebruiken als deze USB poorten in gebruik zijn.

Webcam
Cam en microfoon zijn prima geschikt voor Skype. Ook bij kunstmatig licht nog een bruikbaar beeld beschikbaar.

Software
De laptop komt met Windows 7 home premium 64 bit. De virusscanner is een trial, deze heb ik direct verwijderd en vervangen voor AVG free. Verder: Roxio burn (nog niet bekeken), MS Works (vervangen voor MS Office, PowerDVD DX (nog niet bekekekn), Dell support center (best handig, gaat o.a. direct naar de relevante drivers, software etc op Dell site) en Dell dock (vertraagt wel het opstarten van Windows).

[Edit 3]
En nu ook wat snel geschoten plaatjes toegevoegd. Voor studio foto's even googlen op "inspiron 1764 review" of kijk op dell.nl.

Heb jij ook een Dell Inspiron 1764 (N0076406)?

Mooie review. Mis alleen een volledig lijstje specjes, als ik zoals nu op mijn telefoon aan het lezen ben heb ik geen zin om eerst nog de specs op te zoeken :)

Omtrent de lage score in windows: in Vista draaide aero al op een score van 2.0 op het grafische vlak. Houdt dus in dat deze het ook zeker kan.

En omtrent de fn-knoppen, mocht dit lastig worden of zijn, dan kan dit uitgezet worden in de bios iirc. Dat is in ieder geval zo bij de dell van de vriendin van mijn broer.

Nette review, specs en plaatjes zouden niet misstaan.
Zodra deze zijn toegevoegd van mij 4 sterren.
Mja, maar wat is de toegevoegde waarde van een beoordelingspunt voor Aero dat een lage beoordeling toekent terwijl het 100% werkt? Het heeft helemaal geen zin om te upgraden om alleen dit punt te verhogen want er valt niets te verbeteren. Het geeft nu zonder reden dit systeem een lage(re) rating, anders had het 5,7 gescoord
specs en plaatjes zouden niet misstaan.
Voor de luie lezers ;) onder ons heb ik de specs toegevoegd. Ik zal vanavond eens kijken of ik wat foto's kan schieten.
Ok, dat ging niet helemaal ok hierboven :'). Maar wat ik dus wou melden is dat er een fout zit in de BIOS (is al door Dell toegegeven) van deze Inspiron versie (en andere dell core i laptops) waardoor de ventilator constant aanspringt met een behoorlijk hoop lawaai erbij. Zelfs in idle stand doet mijn laptop dit constant en ben dus ook niet de enige met dit probleem: http://en.community.dell..../p/19322654/19659263.aspx. Maar wel interessant om dan te lezen dat jij hier niet last van hebt. Misschien omdat je een videokaart hebt ipv van de Intel media HD acc.??
Ik had er inderdaad geen last van. Ik kan het nu niet meer verder controleren, want de laptop staat bij mijn ouders.
Ik voorspel dat je laptop het zeker geen 3 jaar volhoud op deze manier: omdat ik 'm altijd op een kussen op schoot heb staan.

Een kussen is een en al stof, de laptop zuigt het stof aan via de ventilatoren, deze gaan daardoor vastzitten. Tevens bedekt het kussen aan de onderkant alle ventilatiegaten, dit kan ook nog een reden zijn waarom deze ontzettend warm wordt.

Het ergste is dat ze dan nog onder de garantie uit kunnen komen door de reden: er is niet zorgvuldig mee omgegaan ofterwijl het is de gebruiker zijn eigen schuld.

Wees slim en zet er een snijplank onder (als je er een kunt vinden die er mooi onder past) of een laptop koeler. Dit verlengt de levensduur van de laptop drastisch.
Bedankt voor de tip! Maar het is verder geen probleem omdat ik alleen alle meuk installeer. Volgende week verhuisd hij naar mijn ouders om de rest van zijn leven te slijten op een computertafel. Vandaar ook dat mobiliteit en robuustheid geen eisen waren.
Meen je nou dat deze Inspiron niet of nauwelijks lawaai maakt?? Die ventilator van mijn 1764 maakt echt vreselijk veel lawaai (zelfs in idle stan