1 review

Edifier M3600D (Grijs, Zwart)

Specificaties 2.1 Satelliet speaker met 70W vermogen - Bekijk alle specificaties

Edifier M3600D (Grijs, Zwart) Review

Foritain 4 juli 2018, 1.141 views

Edifier M3600D (Grijs, Zwart)

Edifier wilde wat beters maken dan de inmiddels bejaarde Z623, en dat is precies wat je krijgt: ongeveer hetzelfde, maar wat beter en met meer aansluitingen voor twee tientjes meer. De grote uitdaging komt uit de hoek van 2.0 sets die voor dit geld toch wat beter in balans zijn.

Pluspunten

• Net geluid voor een 2.1 set in deze klasse, wat beter dan de directe concurrent en een uitdaging voor elke andere ons bekende 2.1 kit.
  • Veel inputs: 2x Analoog, Coax en Optical welke veelal ontbreekt op dergelijke setjes (handig voor o.a. consoles)
  • Kwalitatief netjes, oogt als een keurig volwassen setje.
  • Prima prijsstelling tov concurrent

Minpunten

• Ik blijf meer overtuigd van een nette 2.0 set voor dit geld. Satellieten van een 2.1 set kunnen daar niet tegenop; m.i. aantrekkelijker in de meeste muziekvormen, maar ook games.
  • Vaste ipv vervangbare kabels
  • Geen afstandsbediening

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/EDIFIERM3600D/901.jpg

Edifier M3600D review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

Edifier wond er geen doekjes om: hun nieuwe M3600D moet de Logitech Z623 op zijn donder geven. De populaire van origine ca 150 euro kostende Logitech staat steevast hoog in de populariteitslijstjes waarbij vooral het gebrek aan echte concurrentie opvalt. We hebben het er vaak over gehad, maar de markt voor pc speakersets lijkt niet iets waar al te veel merken meer in geloven. Winkelschappen liggen vol met Trust om de gemiddelde Media Markt binnenwandelaar van een stevige set met absurde Peak RMS rating aan te trekken, Logitech doet mee in de aantallen maar geen reviewer kan zich herinneren dat Logitech actief aandacht zocht voor hun speakersets (G560 daargelaten, die heeft RGB en RGB is hot), en feitelijk dient alleen Edifier zich actief aan als concurrent.

Logitech doet echter veel, Edifier maakt enkel audio producten, dus het moet kunnen zou je denken. Wij gingen hard op zoek naar een setje Z623 speakers om de claims te testen, wat ondanks de afwezigheid van Logitech speaker samples niet heel lastig bleek gezien het grote aantal gebruikers. Prijskaartje van de Edifier? Met 149 euro in de winkel momenteel iets duurder dan de Z623.

Uitpakken, bouw en features

In het doosje: de 2.1 speakerset zelf uiteraard, en een aansluitkabel voor een typische 3,5mm jack. Geen optische kabel erbij deze keer.

We beginnen met de satellieten. Design technisch denk ik geen gekke keuze van Edifier, ze zijn relatief strak gehouden en op een volwassen bureau hebben ze het eerste punt ten opzichte van de wat apart uitlopende Logitechs wel in de pocket. Kwalitatief is het redelijk, best netjes, net wat chiquer dan de concurrent maar laten we niet al te hard van stapel lopen. Achterop treffen we het eerste minpuntje aan, die ze overigens delen met de concurrent: ik zie liever losse, vervangbare kabels dan kabels vast in elke speaker.

In de satellieten zien we een 2,75 inch driver, nipt groter dan de tegenhanger. Op de rechter speaker hebben we een stevige, netjes voelende draaiknop waarmee we het volume kunnen regelen, tussen de twee inputs kunnen switches (indrukken), en de set aan/uit kunnen zetten (ingedrukt houden). De optie om je hoofdtelefoon aan te kunnen sluiten is hoe dan ook fijn.

Ter vergelijking: naast de Edifier S880DB.

Ook de Sub is net een maatje groter (1 inch grotere diameter) en met 8" voelt het als een relatief grote sub voor de satellieten die we zien. Bouwkwaliteit en afwerking zijn hier netjes in orde, we zeggen nipt beter dan Logitech maar ik denk niet dat de consument die één van de twee koopt daar echt stil bij gaat staan. Wat zij wel zullen zien is dat het logo met Edifier erop er scheef op zit, dat kan gewoon niet ondanks dat het een sticker is die je zelf recht kan zetten. Dat soort details moeten toch ook in één keer goed zijn.

Achterop zien we een aan/uit schakelaar, twee analoge ingangen, een coax ingang en een optische ingang. Vooral die laatste valt positief op als je bijvoorbeeld ook een console aan wilt sluiten. Nog wat voordeeltjes voor Edifier dus.

Specificaties

In de praktijk

Een praktijkervaring stappen we het liefst zo neutraal mogelijk in. Als een set echter specifiek op een concurrent wordt gericht is het natuurlijk onvermijdelijk dat je die vergelijking wilt maken. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat de sets veel vergelijkbare eigenschappen vertonen, maar dat de Edifier op de meeste fronten net een stapje beter is. Beide hebben een sub die een maat forser is dan de instap modellen en daarmee goed aanwezig is, maar de M3600D is (vermoedelijk dankzij zijn extra inch) net wat voller. Dat merk je in hardere muziekstijlen, diepe knallen in (FPS) games, en in films, al zijn de verschillen verre van groot.

Beide modellen maken een positieve indruk wat de satellieten betreft als je kijkt hoe compact ze feitelijk zijn, en over de hele linie komt er een beschaafd, aangenaam geluid uit. Net als bij de woofer vergelijking geven we het net aan Edifier die vooral op de lagere volumes net wat voller klinkt, en op middelhoge volumes net wat minder scherp tot het gehoor komt. Wanneer we echter onthouden dat deze Logitech kit al 8 jaar wordt verkocht was te verwachten dat de uitdager alle tijd heeft gehad om iets neer te zetten wat net wat beter is. Het eerste probleem dat we aantreffen is dat met genoeg ervaring de verschillen aan te wijzen zijn, maar met onze gepatenteerde “hey, jij daar, kom eens luisteren” methode waren de reacties op set A niet heel anders dan op set B.

Wij zagen zelf een andere uitdaging, want de recent door ons (zeer positief bevonden) Edifier R1850DB speelt in grofweg dezelfde prijsklasse en is als 2.0 set natuurlijk een heel ander beestje. En het toevoegen van een degelijke 2.0 set zette serieus druk op beide 2.1 sets. Bij een 2.1 set zit vrij veel van je budget in de subwoofer, en de meerwaarde ervan is sterk content afhankelijk. Zo is het een fijne toevoeging bij muziekstijlen die echt knallen op hogere volumes, maar op moment dat het volume omhoog gaat dan missen zowel de Z623 als de M3600D eigenlijk de satellieten om dat echt aantrekkelijk te maken. Ze klinken alleszins redelijk, maar iets als een R1850DB bereikt veel overtuigender het niveau van ‘echt aantrekkelijk’. Dit is leuk voor een jonge generatie, minder voor een volwassene met enige audio ervaring. Ook op lagere volumes zien we overigens ook meer profijt van twee stevige satellieten, dus als je de sets voor achtergrondmuziek gebruikt is het R1850DB boven de M3600D boven de Z623.

Normaliter zou je verwachten dat de 2.1 set in gaming ook het voordeel pakt, 2.1 sets als deze zijn als pc speaker bedoelt en gaming is daar een onderdeel van. Ook hier gaven we echter de voorkeur aan de betere satellieten boven de sub. Bij vlagen was de sub fijn geweest, maar wederom versterkte de ervaring onze mening dat een subwoofer vooral een leuke toevoeging is wanneer je satellieten al dik zijn, en de M3600D zit eigenlijk dan nog wat te veel aan de onderkant van de markt. Doel bereikt dat we ze voor gaming net de voorkeur geven boven de Z623, en nogmaals zeker als console gamer voor wie de optische ingang erg handig is, maar wederom kijk ik naar de R1850DB.

Voor de goede orde: daarmee zeggen we dus niet dat een subwoofer ongewenst is, maar wel dat we liever zwaardere primaire drivers zien. Een set als de S350DB is een interessant voorbeeld van een set die dat veel beter doet: stevige satellieten die als chique 2.0 set ook over de toonbank zouden kunnen, aangevuld met een pittige sub.

Ze wonden er vooraf geen doekjes om, en de ervaring bevestigde het: Edifier heeft met de M3600D duidelijk gekeken naar wat populair is (Vooral de Logitech Z623, gek veel meer is er niet in dat segment), gemerkt wat de sterke kanten aan dat ding zijn (meerdere inputs, geluid waarvan een typische koper zal zeggen ‘klinkt lekker’, stevige subwoofer), en gezorgd dat die sterke kanten net wat aangedikt zijn. Zo zijn de satellietjes net wat beter (althans al vergelijking), is de sub net wat dikker, en zien we de toevoeging van nog meer inputs, waarbij de toevoeging van optical in wel zeer gewaardeerd wordt. Kortom: gewoon all-round de wat aantrekkelijkere aankoop.

Uiteraard merken we op dat de Z623 in tech termen al bejaard is en dat Edifier dus alle tijd heeft gehad om eea beter te doen, iets wat zeker gezien de zeer beperkte interesse van Logitech in de evolutie van hun speakersets niet direct een collectie achterwerk veren waard is. Oftewel het zal Edifier niet extreem veel moeite hebben gekost om tot de M3600D te komen, en met dat in het achterhoofd vragen we ons altijd af of het niet nog een beetje beter had gekund, oftewel “is het voldoende om mensen van de bekende namen af te doen stappen” zelfs als Edifier inmiddels redelijk ingeburgerd lijkt; de extra inputs lijken dan een tastbaarder argument. Als consument op zoek naar een speakersetje in 2018 zullen randzaken als hoe oud de set is je een zorg moeten zijn, en gaat het erom wat beter is. De Z623 is prima, de M3600D is wat beter en praktischer voor iets meer geld.

Positief resultaat wat de onderlinge verhouding betreft dus voor de M3600D, zelfs in de wetenschap dat de Edifier een tientje of twee meer kost; die vinden we prima begrijpelijk. Toch dwaalt het zinnetje “voor de bühne” de laatste dagen door ons gezamenlijk hoofd hier wanneer we over deze set praten. Het voelt namelijk sterk alsof de primaire motivatie achter deze set is om exact in te spelen op wat reeds populair is, en te weinig te sturen richting wat populair dient te zijn. De combinatie compacte satellieten met een grote sub voelt een beetje ouderwets wanneer we jongere sets zoals de R1280DB, R1850DB en de S880DB voor onze neus hebben staan, die zowel op gebied van muziek, film, en zelfs game all-round een chiquere ervaring weten te geven. Sure, een paar hardere stijlen profiteren wat meer van die subwoofer, en soms zijn die knallen inderdaad lekker, maar in veruit de meeste scenario’s presenteert de grofweg even dure R1850DB als beter, aantrekkelijker, meer volwassen alternatief, ook in games of film. Misschien niet voor een 14 jarige, maar hoog leggen we de leeftijdsgrens niet waarop 2.0 interessanter wordt voor dit geld.

Misschien wijken we hier iets te veel af van onze rol als testers en reviewers, maar audio is een lastig onderwerp gevuld met emotie. Wanneer wij met twee luisteraars overtuigd zijn van een andere richting, in dit geval 2.0 boven 2.1 in deze prijsklasse, dan willen we dat graag delen. Begrijp mij niet verkeerd, ik snap volkomen dat de Z623 populair is omdat hij gewoon best lekker klinkt, zeker als je een goedkopere 2.1 set gewend bent en dan snappen we volkomen dat Edifier net als menig ander bedrijf de wens van de typische consument niet mag negeren (en laten we duidelijk zijn: hiermee prima bedient). En als je echt per sé een 2.1 set wilt ‘want subwoofer 4tw brah!’ of omdat je nu eenmaal al jaren 2.1 sets hebt dan kom je niet teleurgesteld thuis. Echter als we weer één pc enthousiasteling kunnen overtuigen dat wanneer je rond de 150 euro uit wil gaan geven voor een speakerset het toch de moeite is even te luisteren naar een stevige 2.0 set dan voelt dat als een stap in de goede richting. Zeker wanneer je dan bedenkt dat aan iets als een R1850DB later alsnog een sub kan worden toegevoegd.

Lang verhaal kort: Leuke set, stevige sub, opvallend heldere satellietjes gezien de beperkte afmetingen en een groot aantal inputs waaronder optical wat veel sets missen. Iets duurder maar ook leuker dan zijn grote concurrent, dus eigenlijk wel de '2.1 to beat' in dit segment. Maar nogmaals: denk stiekem toch nog één keer na over een 2.0 setje als alternatief, in deze prijsklasse zijn die opties lastig te verslaan.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier M3600D (Grijs, Zwart)?

Veel mooier spul voor niet al te duur
Dali IKON1
Een willekeurige receiver
Een miniDSP UMIK1
Een miniDSP in a BOX 2 x in 4 x uit
4 willekeurige subwoofers

[Reactie gewijzigd door Lip op 6 juli 2018 12:18]

Vreemde satellieten, waar zijn de zonnecellen? +3
Om al die kracht uit de TL buizen in het plaform op te nemen zeker. Sounds like a plan :D
Editastische review!
Apart: Een soort van VGA / COM stekker om een box aan te sluiten?
Thanks!

En zo'n stekker zit al jaren op de meeste pc speaker subs :D
Mooie speaker set en gave review :) ik ben toch nog steeds zeer tevreden met mijn 2x Logitech Z623 :)

Edit: Z623 kost nu zeer weinig bij een grote dozen schuiver :D

[Reactie gewijzigd door VECTOR ® op 4 juli 2018 15:17]

Niets mis met een Z623, nog altijd niet, maar er zijn dus wel betere alternatievne :D Volgende keer toch niet aan de 2.0? Leeftijd terzijde ofc ;)
Very good indeed, sir.

Wat ik mij afvraag; geef jij speakers altijd de tijd om 'in te spelen' als je ze reviewt? Uit de doos klinkt vrijwel geen enkele speaker(set) meteen goed en het verschil met >25 uur inspelen is echt enorm.

Ik vind het hele 2.0 vs. 2.1 verhaal overigens altijd erg lastig en het komt voor mij persoonlijk heel erg aan op waar de nadruk ligt: muziek of films/games (en vooral welk type). Ik speel bijvoorbeeld, áls ik game, voornamelijk War Thunder, Battlefield en dat soort games. Dan is een set waarbij mid en high op zithoogte klinken en laag vanaf de vloer mijns inziens fijner. Voor muziek en music/dialog-driven games vind ik 2.0 sets weer veruit superieur. Ik heb nu bijvoorbeeld een 2.0 set (actieve DJ Monitors) en ik merk dat ik die in-your-face bass terwijl ik in een tank aan het rondrijden ben, behoorlijk onnatuurlijk vind klinken. En met muziek dan weer precies andersom :)
*tips hat* Thank you ever so kindly.

- De eerste dagen oordelen we normaliter helemaal niks. Niet zo zeer voor het 'inspelen' op de manier zoals jij aangeeft, dat is een beladen discussie (beladen met enige subjectiviteit), maar wat de laatste jaren overduidelijk is geworden dat je zelf vooral aan het 'andere' geluid moet wennen. Een paar uitzonderingen daargelaten (veelal duurdere sets die direct wow gevoelens geven) klinken de meeste sets niet heel indrukwekkend als je ze net aan zet en je oren aan wat anders gewend zijn. Hoe lang we wachten wisselt een beetje per product, maar het minimum zit wel rond een volle dag of 2-3, meestal nog een stuk langer.

- 2.0 vs 2.1 is ook beladen inderdaad. Deels subjectief waarover niet te discussieren valt, en deels ook budget gedreven. Een dikke sub is heerlijk, maar op een laag prijspunt gaat het ten koste van andere zaken. Iets van een S350DB (299 euro bijv) is een voorbeeld van een heerlijk 'dikke' 2.1 pc set die mij weer wel overtuigde gezien op dat prijspunt de sub meer toe gaat voegen dan een primary driver upgrade. But again, dat is ook weer content afhankelijk.

Lastig lastig dus, en zoals ik al zeg twijfel ik soms om niet te veel te sturen in reviews. Desodanks is de overtuiging dat meer mensen profiteren van stevige R1850DB dan een M3600D (of Z623), of iets lager van een R1280T/DB dan een vergelijkbaar geprijsde 2.1 set, wel heel erg diep genesteld. Ik zeg overigens 'meer', niet 'alle'.