Scythe Kama Reader 2 Review

BlackWhizz 13 maart 2010, laatste update op 13 maart 2010, 354 views

Scythe Kama Reader 2

Pluspunten

• 45 types kaarten kan deze kaartlezer lezen

Minpunten

• Onduidelijk hoe aan te sluiten
  • Er brand altijd een ledje (ook al staat de PC uit)

Voorwoord
Tweakers, ik heb deze reader voor een pc van een klant gekocht. Hij is geinstalleerd in een CM Sileo 500. Ik heb de tijd er niet voor genomen om te benchmarken, a omdat ik geen snelle geheugenkaarten heb (de geheugenkaart is dus altijd de bottleneck) en b omdat ik niet alle soorten kaarten heb en c het is een pc van een klant.

Featureset
Klant wilde een kaartlezer, vorige desktop was een Pentium 4 Medion en die was vervangen door een Core i5 systeem. Er was geen duidelijkheid welke types kaarten gelezen zou moeten worden. Daarom heb ik een zo breed mogelijke keuze gemaakt (45 in 1). Ook moest die zwart wezen en het zeker 5 jaar moeten volhouden. Vanwege eerdere ervaringen met sweex heb ik hem die niet aangeraden en ben voor de Scythe gegaan. Ook kun je deze kaartlezer blijkbaar extern gebruiken (er worden 2 usb kabels meegeleverd, 1 voor intern usb en 1 voor extern usb).

Installatie
Tsjah. Wat verwacht je ervan. 3,5 cover dr vanaf. Interne USB kabel verbinden met cardreader. Cardreader (samen met interne usb kabel) der in schuiven en daarna schroefjes erin doen (in mijn geval een kliksysteem).

En dan kom je aan het twijfelen. Hoe om moet ik hem aansluiten? Ik vond het vrij onduidelijk, en ook word het te onduidelijk gedocumenteerd in de handleiding hoe om de kabel moet. Blijkbaar heb ik hem in 1 keer goed aangesloten want hij deed het.

Uiterlijk
Ik had de zwarte versie gekocht. Het is een plastic behuizing met een matzwarte kleur (en echt goed zwart geen zwaar donker grijs). Er staat bij welk slot waarvoor is en dat is. Daarnaast brand er een ledje. En hier komt het eerste nadeel. Het ledje is vrij fel en brand altijd, ook al staat de PC uit. Dit ledje had veel beter weggelaten kunnen worden of alleen aan moeten staan/knipperen bij geheugenkaartjes in de pc of kaart-lees-activiteiten.

Scythe heeft met deze kaartlezer een erg prijsscherp product geleverd. Het heeft 2 minpuntjes. Onduidelijkheid over hoe die aangesloten moet worden en een constant brandend (fel) ledje. Desondanks zou ik dit product 4 sterren geven omdat het zo strak is geprijsd en het tot nu toe altijd heeft gewerkt.

Heb jij ook een Scythe Kama Reader 2?

Goede review, en lekker uitgebreid ingegaan op een simpele cardreader :P vindt het altijd knap hoe iedereen het met weer kan bedenken ;)

Maar nog wel een opmerking over je minpunt,

Dat ledje brand (volgens mij) omdat die op dezelfde aansluiting zit als het ledje op je moederbord, hier staat altijd spanning op... en deze zal dus ook altijd branden tenzij de voeding geen stroom krijgt
(correct me if i'm wrong)
Jup, daar heb je helemaal gelijk in. Zo gauw de voeding geen stroom krijgt brand het ledje ook niet. het schijnt dat je dat kunt uitschakelen met jumpers op je moederbord. Maar feit is dat het storend is en dat dat een punt van verbetering kan zijn voor Scythe.

De kaartlezer krijgt nml stroom via de 5Vsb (5V Standby [dus die staat altijd aan]) rail.

[Reactie gewijzigd door BlackWhizz op 13 maart 2010 20:21]

Helemaal eens met deze review. Prima ding, werkt goed. Enige minpunt dat ik heb is inderdaad het geelgroene ledje dat altijd brandt. Momenteel geen probleem voor mij, want hij zit verstopt achter een deurtje, maar het is wel iets om rekening mee te houden, mocht je zoiets storend vinden.
Inderdaad, als je de Standby 5volt rail uitzet, brand het LEDje niet. Net als dat constante groene LEDje op het moederbord zelf. Zo heb ik het ook gedaan op mijn P7P55D met i5 750 :P

Mazzel gehad dat je het kabeltje er goed indeed, ik heb het voor elkaar gekregen dat niet te doen. Stinken dat ding: doorgebrand. Gelukkig nu een nieuwe, en dat ding is lekker snel. Prima cardreader, als 'ie het doet...!
Ik heb net de hele user manual van de p7p55d pro doorgespit, maar ik kan nergens vinden hoe ik die 5vsb rail uit krijg. Zou je dat hier even uit kunnen leggen, of moet ik daarvoor op het forum wezen? :>