Xiaomi Mi Mix 2S (8GB ram, 256GB opslag) Zwart Review

dixet 13 juni 2018, laatste update op 11 juli 2018, 4.826 views Product gekocht

Xiaomi Mi Mix 2S (8GB ram, 256GB opslag) Zwart

Hi-end telefoon voor een net niet hi-end prijs.

Pluspunten

• Grip
  • Helder display
  • Groot scherm zonder notch

Minpunten

• Vingerafdrukken- en stofmagneet
  • Miui quirks
  • Toch niet helemaal bezel-less

Waarom deze telefoon

Alweer een half jaar voor deze aankoop ging het kriebelen. Met alle nieuwe ontwikkelingen vond ik het wel tijd voor een nieuwe telefoon. Mijn oog viel op de Xiaomi Mi Mix 2 (zonder S). Vooral de special edition met een keramische unibody leek me een prachtig produkt. Helaas bleek bij het bekijken van de specificaties dat dit toestel niet alle hier gebruikte 4G frequenties ondersteunde, waarmee hij direct afviel.

Gelukkig waren er al genoeg geruchten over een beoogde opvolger, de Mi Mix 2S. Met of zonder notch, een 4400mAh accu en een in-screen fingerprint scanner. Uiteindelijk zou het toestel tijdens het Xiaomi launch event op 27 maart 2018 gepresenteerd worden. Het is moeilijk, maar daar toch maar op gewacht.

Zoals verwacht bleek dat veel van de geruchten niet waar waren. Zoals de "S" in de naam al doet vermoeden is het een incrementele verbetering van de Mi Mix 2. Geen spectaculaire wijzigingen in het ontwerp dus, maar een verbetering van de interne hardware en een aantal kleine uiterlijke wijzigingen.

Hoewel ik een aantal andere toestellen zoals de Honor 10 en de OnePlus 6 heb overwogen had ik eigenlijk de keuze al gemaakt. De honor viel voor mij af omdat ik de Huawei support op mijn huidige Honor 7 te beperkt vond: geen tot weinig updates. De OnePlus heeft een notch, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar een notch-loze telefoon.

Bestelling

Wachten
Na de aankondiging op 27 maart was het toestel uiteraard nog niet te koop. Zeker niet in Europa. Op 3 april hield Xiaomi de eerste flash-sale. Dat is een voor Xiaomi gebruikelijke manier van verkopen: in een korte periode kan er uit een beperkte oplage besteld worden waarna het toestel "uitverkocht" is. Bij die eerste flash sale was dat binnen enkele minuten gepiept. Helaas is niet bekend hoe groot de voorraad was, dus die snelle uitverkoop zegt niet echt wat over de populariteit van de telefoon.

Nadat hij officiŽel te koop kwam ben ik gaan zoeken op de gebruikelijke plekken zoals gearbest. Helaas stond hij overal te boek als "aangekondigd" en was hij nergens direct te koop uit voorraad. Als je hem al kon bestellen dan was dit via een backorder zonder zekerheid over de levertijd.
Ali express
Uiteindelijk vond ik de variant die ik zocht op Mi Global Store op AliExpress. Ik wilde namelijk niet alleen de 2S, ik wilde ook zeker de meest uitgebreide variant met 8GB en 256GB opslag. Dat laatste vooral omdat er geen extra sd-kaarten in geplaatst kunnen worden, dus je moet het doen met de ruimte die er in zit.
Verwachte levertijd volgens de winkel is 4-8 werkdagen. Dat klonk goed!
Communicatie
Al op de dag dat ik de bestelling plaatste kreeg ik een heel nette vraag van de verkoper:
For Xiaomi Mi MIX 2S, it's Chinese version. It's pre-installed Chinese ROM. It has only English and Chinese and no Google Play. Global ROM is not available currently. We expectآ it will be available in 1 month.
We would like to provide the solutions below:
1. Ship the sealed box, we can process shipment in recent days. You can flash Global ROM by yourself when it is available. You may read the tutorial via the linke below:

2. Wait for Global ROM. We flash it for you.
Which option would you like to choose?
Ze denken dus in ieder geval mee met de niet-Chinese klant. Aangezien ik tweak en geen geduld heb wanneer ik eenmaal een keuze heb gemaakt voor een nieuw speeltje heb ik optie 1 gekozen. Ik gebruik mijn telefoon meestal toch in het Engels en zelf een nieuwe rom flashen is niet zo'n punt.

Na die eerste positieve communicatie kwam de klad er helaas in. Na 4 dagen krijg ik bericht dat het toestel toch uitverkocht was. Of ik alvast de levertermijn wilde verlengen met een maand (bij AliExpress moeten leveranciers binnen een bepaalde termijn de goederen versturen. Alleen de klant kan die termijn verlengen). Hierbij wilden ze wel een cadeautje geven voor het ongemak: een Xiaomi Mi Band 2. Omdat ik al zo'n speeltje heb vroeg ik of ze niet in plaats daarvan de Xiaomi wireless charger cadeau konden doen. Die kost minder dan de Mi Band en kon ik bij de Mi Mix 2s mooi gebruiken! Helaas was dit niet mogelijk. De keus was dus de bestelling annuleren of dit cadeautje accepteren. Omdat hij bij andere winkels nog steeds niet te koop was en hij in de Mi Global Store zelfs duurder was geworden heb ik het aanbod maar geaccepteerd.

Tot mijn verbazing kreeg ik twee weken later al bericht dat ze mijn zending klaar hadden gemaakt. Het zou via DHL naar Groot BrittanniŽ gestuurd worden en daar vandaan naar Nederland. Twee dagen later werd dit veranderd naar UPS omdat DHL "het te druk zou hebben". Hier bekroop mij toch het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden werd. Maar er zal een tracking nummer bij, en ik kon mooi volgen waar mijn telefoon was. Uiteindelijk duurde de shipment 9 dagen.

Uitpakken

Helaas dit keer geen cadeauverpakking, maar een envelop. Ondanks het uiterlijk blijkt de telefoon goed verpakt in meerdere lagen foam.

Wanneer alle verschepings-verpakking is verwijderd blijft een egaal zwarte doos over met daarop in goud de letters MIX.
En natuurlijk mijn cadeautje. Als extraatje hebben ze een verloopstekker van Chinees model naar Europees model toegevoegd. Die voelt zo plastic aan dat ik hem meteen weggooi, daarmee wil ik geen risico's lopen en ik heb USB laders genoeg in huis.

Wanneer ik die openmaak vindt ik
  • De telefoon
  • Een USB lader (chinees stopcontact)
  • Een USB-C laadkabel
  • Een USB-C naar 3,5mm koptelefoon verloopkabel
  • SIM tool
  • Zwart beschermhoesje
  • Een volledig Chinese handleiding?

Uiterlijk

Als dan eindelijk al het uitpakken en afpellen is gebeurd blijft er niets anders over dan een zwart blok.
Aan de voorkant is alleen zwart te zien. Boven het scherm vindt je een kleine groeve waar de luidspreker zit. Rechts onderin zie je een klein rondje waar de front camera zit (daarover verderop meer). Wanneer je het toestel omdraait is er iets meer te zien. De dual camera zit linksboven met een gouden randje. Voordat ik het toestel bestelde twijfelde ik of ik de zwarte wel wilde hebben vanwege deze gouden details. Zwart met goud klinkt voor mij erg kitscherig. Gelukkig is het een erg subtiel dun randje en staat het wel chique. Ook de tekst "MI MIX DESIGNED BY XIAOMI" is in het goud. Daarnaast zit in gecentreerd iets boven het midden de vingerafdrukscanner. Dus niet zoals sommige geruchten deden vermoeden aan de voorkant onder het scherm.

Wat ook meteen opvalt is het gewicht. Ik was een Honor 7 van 157 gram gewend. Deze Mi Mix 2S is met 189 gram ruim 30 gram zwaarder. Dat klinkt niet veel maar je merkt goed het verschil. De afmetingen van het toestel vallen me reuze mee. Ondanks het veel grotere scherm is het toestel nauwelijks groter dan mijn Honor: 150,9x74,9x8,1 voor de Xiaomi vs 143,2x71,9x8,5 voor de Honor. Vooral in de hoogte is de Mi Mix 2S wel een stuk groter.

De achterkant is van keramisch materiaal. Dit zou krasbestendiger moeten zijn dan glas, maar ook breukgevoeliger. Niet laten vallen dus! De achterkant voelt aan de ene kant vrij plastic aan, vooral door de holle doffe klank als je er op tikt. Maar aan de grip merk je toch dat het geen plastic is, De achterkant is lekker stroef. De zijkanten zijn wel van kunststof en voelen rubberachtig aan. Ook hier dus goed grip als je de telefoon vasthoudt.

Na inmiddels ruim een maand in gebruik kan ik beamen dat de achterkant erg krasbestendig is. Ik ga niet extreem voorzichtig met mijn toestel om, maar er is nog geen krasje te bekennen. Wel merk ik dat op dit materiaal erg veel vingerafdrukken zichtbaar zijn. Dat zal met de witte variant waarschijnlijk beter zijn.

Wat bij het uiterlijk nog het lastigste is, is dat er bijna geen herkenningspunten voor boven of onder zijn. De knoppen aan de zijkant zijn nauwelijks zichtbaar wanneer je toestel op tafel ligt en alles is zwart. Ik pak het toestel dus regelmatig op de kop op :)

Eerste gebruik

Nadat alle materiaal verwijderd is wordt het natuurlijk tijd om het toestel aan te zetten. Eerst het sim-kaartje geplaatst. Met de bijgeleverde prikker kan je de lade makkelijk openen. Hier zijn twee openingen voor nanosims. Bij mij vooralsnog maar 1 in gebruik.

Direct bij het opstarten is het duidelijk dat MIUI 9 draait. Met daaronder een volledig duidelijke Chinese tekst.

Gelukkig is het eerste scherm waar je iets moet doen de taalkeuze, en Engels staat er gelukkig niet in het Chinees.

Daarna nog een uitgebreide privacyverklaring (ongelezen geaccepteerd...) en een scherm om met de MI Cloud te synchroniseren. Ik heb wel een MI account, maar daar zie ik toch maar van af.

Na die nog wel verwachte schermen kreeg ik nog een leuke kennismaking met de eigen spraakassistent van Xiaomi. Of ik even "XiaoAi TongXue" wil zeggen :D.
Na drie pogingen snapt hij met toch niet en geeft het op

Dit blijkt niet het enige te zijn wat er aan herinnerd dat China toch wel de grootste markt is. Hoewel het toestel op Engels staat zie je her en der nog wel Chinese tekens, bijvoorbeeld op het toetsenbord.

Gelukkig blijkt er al een Global rom beschikbaar te zijn en een BŤta van de europese. Ik zal hier verder niet op de installatie daarvan ingaan. De forums op xiami.com en xiaomi.eu geven voldoende uitleg. Dat zijn ook de plaatsen waar je de respectievelijke roms kan downloaden.

MIUI

Zoals gezegd draait het toestel de eigen Android skin van Xiaomi, genaamt MIUI. Skin is een te lief woord, want het is een grondige aanpassing van Android die veel verder gaat dan alleen het uiterlijk. Omdat alle toestellen van Xiaomi MIUI draaien zal ik hier niet teveel bij stil staan. Het OS is een review op zich waard. Ik zal vooral de zaken die mij opvallen en de aanpassingen die ze volgens mij specifiek voor dit toestel hebben gedaan.
Uiterlijk
Hoewel voor mij niet het belangrijkste valt de UI natuurlijk als eerste op. De reden dat dit voor mij niet zo belangrijk is omdat de launcher bij Android "just another app" is, die kan je dus vervangen als hij niet bevalt. En mij bevalt hij niet. Hoewel ik verder best onder de indruk ben van MIUI is de user interface duidelijk geÔnspireerd op iOS. Geen app drawer zoals de meeste Android launchers, maar alleen schermen waarin alle apps te vinden zijn in mappen. Die qua vormgeving ook weer op iOS geÔnspireerd zijn. Ik hou zelf meer van een schoon scherm met alleen de meest gebruikte apps en widgets. De rest vindt ik graag in een appdrawer.

Bij de installatie van de launcher die ik op mijn vorige toestel gebruikte bleek direct dat de 18:9 verhouding nog geen gemeengoed is bij Android ontwikkelaars. Evie wordt wel op het volledige scherm getoond, maar de "dock" onderin wordt verhoudingsgewijs veel te groot. Daardoor oogt dit raar en kan je de extra schermruimte niet goed gebruiken.

Na korte zoektocht ben ik overgegaan op Microsoft Launcher (voorheen Arrow Launcher). Ook Nova schijnt al 18:9 te ondersteunen.
Gestures
Eťn van de aanpassingen die Xiaomi je biedt is een optionele fullscreen ervaring. In plaats van de gebruikelijke knoppen voor "home", "back" en "tasklist" kan je er voor kiezen het scherm volledig voor apps te gebruiken. De bediening doe je dan met swipe-bewegingen: omhoog vanaf de onderkant van het scherm voor Home, omhoog en vasthouden voor de taaklijst en vanaf de linker- of rechterkant swipen betekent Back. Ik hou er wel van nieuwe features te proberen dus ik zet hem in deze stand. Ik heb niet voor niets een groot scherm! Helemaal probleemloost werkt het niet. Sommige apps willen zelf ook op gestures reageren en dat kan conflicteren met MIUI. Microsoft Launcher bijvoorbeeld laat je het Dock vergrote met een swipe up. Gelukkig kan ik dat uitzetten waardoor dit in de launcher in ieder geval geen problemen oplevert. Van scherm naar scherm swipen doe je met dezelfde beweging als "back". De truc is hier dat MIUI een swipe onderin als back ziet en verwacht dat je in de bovenste helft swipet voor interactie met je app. Even wennen, maar dan werkt het best lekker.
Ook bij sommige games liggen de MIUI gestures wel eens dwars, wat erg frustrerend is als je halverwege een lever per ongeluk "back" swipet!
Verdere MIUI features
Al vanaf mijn MI2 was ik gecharmeerd van MIUI. De grondige aanpassingen zijn overwegend positief, al is het verplaatsen van instellingen naar andere schermen dan stock android wel eens verwarrend. Al toen Android permissies nog een "alles of niets" waren bij de installatie van een app had MIUI per app permissies: iedere permissie kon je na installatie naar believen aan en uitzetten. Ook datagebruik is per app in te stellen: wel of geen wifi, mobiele data of roaming. Geen idee of dat bij Stock android inmiddels ook kan, maar erg fijn is het wel.

Een groot toestel kan lastig te bedienen zijn met ťťn hand. Xiaomi biedt daarom de mogelijkheid tot een one-hand mode. En daar laten ze bij dit toestel een steek vallen. De gebruikelijke manier van activeren is een swipe van links naar rechts over je bedieningsknoppen (home, back). Maar die heb je niet in full-screen mode! De activering is ook niet aanpasbaar naar een andere gesture. Het alternatief dat ik heb kunnen vinden is de "Quick ball", een snelmenu dat zich onopvallend aan de zijkant van je scherm bevindt. Vaak vindt ik dit soort menu's alleen maar in de weg zitten, maar de MIUI implementatie is best netjes. En met een snelkoppeling naar one-hand mode daarin kan ik toch snel (en met 1 hand) overschakelen naar die modus.

Als laatste nog een specifieke feature bij de full screen mode. Omdat blijkbaar niet alle apps daar goed mee overweg kunnen kan je per app aangeven of deze wel of geen fullscreen ondersteunt. Van bekende apps zal MIUI dit zelf al voor je instellen, maar je kan het overrulen. Een app waarvan je aangeeft dat hij niet in fullscreen kan zal in de klassieke schermverhouding worden getoond, met als gevold een extra dikke "chin" onderaan het toetsel.
Updatebeleid
Een laatste woord over MIUI. Een veelgehoorde klacht bij Android is dat telefoonfabrikanten te weinig en te laat updates beschikbaar stellen. Mijn ervaring met MIUI was anders, en ook bij dit toestel lijkt het prima in orde. Geleverd met MIUI 9 gebaseerd op Android O heb ik al een week na de installatie van de Global Rom een nieuwe update gekregen. De global rom heeft een vaste updatefrequentie van 1x per maand voor stable releases en voor de echte tweakers een wekelijkse beta build.
En as we speak is er een developerpreview van Android P voor dit toestel uitgebracht.

Beeldscherm

Zonder formele benchmark is het altijd een kwestie van gevoel en smaak, maar wauw! wat een fantastisch scherm. Voor een "gewone" lcd dan. De Mi Mix 2S heeft geen OLED, maar voor een LCD spatted de kleuren van het scherm, ook zwart doet goed zwart aan. En als je niet tevreden bent over de kleurweergave biedt MIUI legio mogelijkheden om je display aan te passen, van warmte tot contrast.

Ook in helder zonlicht is het scherm nog goed af te lezen. Ik heb zelf de instellingen op automatische helderheid staan en daarmee past het toestel zich goed aan de omstandigheden aan, al moet je hem een heel enkele keer "helpen" door het scherm iets naar het licht of er juist vanaf te draaien.

Camera

Hoewel ik de camera van een telefoon niet veel gebruik heb ik toch maar wat gespeeld met deze. Aan de achterkant heeft het toestel een dubbele camera, volgens de specificaties beide 12MP, waarbij de hoofdcamera f1/8 diafragma heeft en de secundaire f/2.4. De tweede lens is een "tele" lens, waarmee een 2x optische zoom kan bewerkstelligen. Xiaomi is blijkbaar trots op z'n dual camera systeem, want met de standaard instellingen krijg je een watermerk in je foto's met de tekst "shot on MI MIX 2S AI dual camera". Gauw uitzetten die onzin!

Aan de voorkant zit de selfie-camera op een ongebruikelijke plek: rechtsonderin de kin van het toestel. Dit is Xiaomi's manier om zonder notch toch zo min mogelijk bezel te maken. Je moet bij een selfie het toestel dus iets hoger houden dan je gewend bent - anders krijg je je neusharen zo zichtbaar op de foto - of het toestel even omdraaien. Voor mij geen probleem, maar voor de echte selfiefielen misschien wat lastiger. Bij videobellen is op de kop houden geen optie: dan ziet je gesprekspartner je op de kop :). Daar dus even opletten dat je het toestel hoog genoeg houdt zodat je gesprekspartner niet de hele tijd in je neusgaten zit te staren!

De resultaten van beide camera's zien er voor mij acceptabel uit, maar zie dit niet als een uitgebreide camera review. Wellicht vul ik dit stukje nog aan wanneer ik wat meer foto's heb gemaakt.

Conclusies

Xiaomi heeft in mijn ogen een fijn toestel afgeleverd dat dit kan meten met de high-end toestellen van de hier bekendere merken. Hij blinkt niet uit in design, maar hoeveel kan je je nog met design onderscheiden als je hele toestel scherm is?

In het gebruik werkt het toestel fijn en snel, wat je met dergelijke hardware natuurlijk mag verwachten. MIUI als OS moet je liggen. Ik zelf vindt het een fijne Android aanpassing, maar dan wel met een andere launcher dan standaard in MIUI zit.

Belangrijkste minpunten zijn de software-aanpassingen in MIUI die niet overal al geschikt zijn voor het full-screen 18:9 scherm en daardoor heel incidenteel wat onverwacht gedrag opleveren als je kiest voor full-screen gebruik in plaats van navigatieknoppen. .

Op dit moment zijn er zowel een global als een EU rom beschikbaar. Wanneer je dit toestel zou willen bestellen, let dan goed op wat je krijgt. Bestel je in China zal veelal de Chinese rom er op zitten, maar veel winkels bieden aan om de global rom voor je te installeren. Dat betekent dan wel dat de doos open wordt gemaakt in die winkel! Ik zelf zou er - als tweaker - voor kiezen om zelf een ROM te flashen, wat erg eenvoudig is met de door Xiaomi ondersteunde unlock van de bootloader en de diverse Xiaomi fora.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Mix 2S (8GB ram, 256GB opslag) Zwart?

Mooie review

Ikzelf heb de 'gewone' Mix 2,en heb volgens mij dezelfde 4g banden als de MIX2S ?!

LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 27(800), 28(700), 29(700), 30(2300), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500)

Verder zou ik een andere launcher absoluut afraden,omdat MIUI anders opgebouwd is dan standaard Android,en je bij bepaalde situaties problemen gaat krijgen.(virusscanners,batterijapps,....)

Ikzelf had vroeger altijd standaard android en custom roms (lineAge OS en Resurrection Remix,...),maar na enkele weken werken met Miui en alles uitgedokterd te hebben,wou ik nooit meer terug(heb nog custom roms op andere toestellen)

Ik gebruik wel de Xiaomi.eu rom die nog beter aangepast is aan ons continent en gebruik.

Je kunt de fulscreen wipes gebruiken,en alle apps ook fullscreen instellen

SETTINGS>Full screen display>Full screen gestures>Fullscreen mode(alle apps toestaan)

Verder bij Settings>DISPLAY>Contrast en Colors> Increased contrast (geeft veel mooiere kleuren en hogere helderheid volgens gsmarena)

Bij de settings van de camera moet je ook 4K aanleggen bij video,en eventueel uw foto's in 18:9 trekken,geeft een speciaal effect. Tip focus altijd zelf(altijd tikken voordat je foto neemt) op of naast een object,dat geeft altijd mooie(re) foto's,vooral bij overbelichting.....

Verder gebruik ik de Gcam app vooral voor betere selfies

Voor tips over Miui

Veel plezier met je toptoestel!

:*)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 14 juni 2018 18:32]

Tenzij je de Google meuk niet wilt, dan kun je LineageOS zonder GApps of LineageOS + microG installeren. Da's wel voor de Mi Mix 2 (chiron). Geen idee of het ook op de Mi Mix 2S werkt.
Kijk, dat zijn de betere tips! Volgens de meeste specs heeft de Mi Mix 2 niet alle 4G banden, maar als jouw specs kloppen had ik die variant misschien wel genomen (de full ceramic special edition ziet er echt fantastisch uit!)

De MIUI tips ga ik zeker uitproberen, tnx!
Ik wil zelf ook een nieuwe telefoon bestellen over 2/3 weken maar mijn oog viel ook op de Xiaomi Mi Mix 2s. Maar ik ben bang dat ik import kosten moet gaan betalen en als dat zo is dan kan ik voor dat geld beter een Oneplus 6 kopen. De versie die ik wil van de 2s is namelijk niet te krijgen in Nederland. Wat is jullie ervaring met import kosten met een telefoon van Aliexpress of bij GearBest?
Bij bestellen buiten de EU moet je inderdaad altijd rekening houden met importheffingen en Btw.
De shop op AliExpress waar ik hem besteld heb durft te beloven dat je die niet hoeft te betalen. Dit doen ze door eerst de boel naar de UK te verschepen. Pas daarvandaan wordt het naar je huisadres gestuurd en is het dus verzending binnen de EU. Hoe ze dat regelen met de heffingen bij aankomst in de UK durf ik niet te zeggen, maar dat is aan de shop.

Xiaomi verkoopt ook officieel in Spanje, je zou ook daar op zoek kunnen gaan naar een webshop. Betaal je meestal wel meer omdat daar die heffingen al bij de prijs op gedaan zijn.

Goed opletten waar je hem koopt en hoe ze de telefoon verzenden dus!
Ik had even op het forum gekeken hier op Tweakers. Ik denk dat ik hem ga bestellen bij Geekmaxi. Zij hebbben een opslag in Duitsland dus dan weet ik zeker dat alles goed gaat komen.