Specificaties 5" E-Paper scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

Hanvon WISEreader N516 Zwart Review

Kareltje538 28 juni 2010, 2.143 views

Hanvon WISEreader N516 Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm,goede accessoires meegeleverd.

Minpunten

• Geen.

Veelzijdigheid Score: 5
Dit is en review over een e-reader,maar geplaatst in de PDA-afdeling.
Vandaar af en toe geen mening bij de antwoorden.

Was op zoek naar een ereader en heb er veel over gelezen. Alle voors en tegens, maar van dit model kon ik niet zo veel vinden.

Het grote voordeel dat deze op de rest heeft is uiteraard de meegeleverde SD-kaart van 2GB en een heel makkelijk hoesje (waar je hem links of rechts in kan klikken met magneten,zeer handig). Bij een vergelijkbaar model (BeBook Mini) zit er al geen hoesje bij.

Verrassing was ook dat er in het pakket een usb-stopcontact-lader zat,zodat je hem ook buiten de PC om kunt opladen. Net als de BeBook Mini heeft ie dus ook de voordelen dat je er meerdere formaten op kunt zetten,SD-kaart uitbreidbaar is en er MP3's mee af kunt spelen,dit alles kan bijvoorbeeld bij de Sony 300-reader niet. Het scherm is echt geweldig,het is mijn eerste e-ink-apparaat maar het leest fantastisch. Standaard staat er op de SD-kaart al ruim 800 MB aan Engelse e-books (Jules Verne etc.) maar die heb ik er afgegooid vanwege de ruimte.

De taal die je in kunt stellen is voor sommigen misschien een nadeel (2 soorten Chinees en Engels) maar voor mij niet. Het is nog even stoeien met het juiste formaat om er op te zetten,maar voorlopig volstaat epub. Ook PDF gaat goed, alhoewel je niet elke PDF in kunt zoomen (maar dat ligt aan het PDF-formaat).

In samenwerking met het gratis programma Calibre (die dit apparaat mooi herkent) is dit een top-apparaat! Voor mij geen gewone boeken meer!

28-06-2010 Update :

Inmiddels al ruim 3 maanden dit apparaat in gebruik en (ook al ben ik geen boekenverslinder) ik heb hem nog maar 2 keer op hoeven te laden. Hij bevalt hier in huis zelfs zo goed dat ik hem eigenlijk al kwijt ben aan mijn vrouw ;-)

Ik zit zelf te twijfelen tussen nog zo'n zelfde of (iets heel anders) een Android tablet met een 7-inch scherm.
Maar goed die 2 kun je niet vergelijken natuurlijk.

Heb op kieskeurig ook een review geplaatst en daar komen er ook regelmatig vragen en reviews van anderen.
Afgelopen week heeft iemand daar een review geplaatst met daarin de melding dat deze reader in Spanje
ook verkocht wordt onder een andere naam : de Woxter Scriba 150.Hij meldt ook dat hij een update gevonden heeft.

Op die Spaanse site is een firmware-update te vinden die o.a. het bladeren sneller maakt, wat meer functies toevoegt (zoals wachtwoord instellen, bestanden verwijderen, sorteren en een screensaver) en het allerbelangrijkste: je hebt meer talen om uit te kiezen waaronder Nederlands !

De update vind je hier : http://www.woxter.com/dat...717a62d9b66_0firmware.rar

Plaats de uitgepakte bestanden los op de SD-kaart,kies bij Settings voor Software-update en
je hebt na het opnieuw opstarten een heel ander apparaat lijkt het wel ! Zie foto's 2 en 3 bij deze
review voor het NL-menu en het nieuwe menu in een map met ebooks (o.a. verwijderen).

In hoeverre de garantie via Hanvon nog aanspreekbaar is als je hem update is voor eigen verantwoording!

Dus als sommigen als nadelen noemen dat hij niet in het NL is en dat hij een beetje traag bladert is dat
met deze update opgelost !

Heb jij ook een Hanvon WISEreader N516 Zwart?

Ik vond dit een leuke nuttige review voor een ereader en om deze nu te vergelijken met een ipad van 500 euro zie ik ook even niet zitten. De accuduur van dit ding is 7000 pagina's dus hoe lang je ermee doet ligt aan de snelheid waarmee je leest en niet aan de tijd dat dit apparaat aanstaat.
De mp3 functie is leuk op dit ding maar niet erg nuttig omdat hij gemaakt is om ebooks te lezen.

Zou je misschien wel een paar extra foto's kunnen plaatsen zodat ik hem vanaf hier al goed kan bekijken.

Groeten Marcel
7.000 bladzijdes...?

Misschien ben ik niet up to date wat betreft de technologie van e-ink, maar volgens mij heeft elk scherm altijd wel een verlichtingselement dat aan moet staan wilt het een beeld weergeven. Kortom niet afhankelijk van hoe snel je leest. Daarmee is 7000blz in mijn ogen eerder een of andere schatting op basis van een gemiddelde lesssnelheid bij een bepaalde letterdichtheid en paginagrootte van hoe lang hij aan kan staan. Je weet wel, zo'n "meer duidelijke" vorm die het eigenlijk veel vager maakt voor mensen die denken. Ik wil gewoon weten hoe lang dat ding aan blijft staan als je alleen aan het lezen bent, in uren en minuten als het even kan. Als wat ik zeg klopt, is dat ook helemaal niet zo gek om dat te willen weten.
Weet je eigenlijk wel wat e-ink is? Volgens mij niet anders zou je deze
reactie niet geven, want e-ink gebruikt namelijk net als echte inkt het licht
van de omgeving om zichtbaar te zijn.

M.a.w. : als je een pagina laat staan op het scherm gebruikt het apparaat zo goed als geen stroom (helemaal geen kan ik niet zeggen want dat kan ik niet meten).

Dus als je 7.000 pagina's per dag leest zal hij op 1 dag leeg zijn.

Ik heb het apparaat inmiddels al 15 dagen en al best veel op gelezen en
mp3's mee beluisterd etc. maar de accu is nog steeds vol.
Leuk, maar geen woord over mobiliteit en accuduur terwijl je die wl 5 sterren geeft. Is het hebben van maar 1 taal die wij Europeanen kunnen lezen niet een nadeel? Hoeveel kosten e-readers met een soortgelijke feature set? Hoeveel kosten de spulletjes die met dit ding zijn meegeleverd los? Waarom bouwkwaliteit 5 sterren gegeven en er verder met geen woord over gerept? Hoe zit het ding in mekaar? Zitten sommige dingen los? Kan je de buitenkant ombuigen, het scherm makkelijk een flink stuk induwen?

Hoezo is dit apparaat veelzijdig als het blijkbaar alleen boeken en mp3tjes af kan spelen als bijvoorbeeld de ipad veel meer kan? Hoe is de geluidskwaliteit bij het afspelen van mp3tjes?
E-reader is misschien niet helemaal het goede woord voor de iPad, maar het heeft wel een e-reader functionaliteit n je kunt je boeken er direct op downloaden via de iBookstore. Om nog niet te spreken van alle apps die je kan draaien op de iPad.

Dat de batterijduur "perfect" is, zegt nog steeds niemand iets. Want hoe lang kan gaat de accu mee op standby? Hoe lang gaat hij mee als je muziek luistert? Hoe staat het bij andere concurrenten?

Zit er voor de muziek een geluidsequalizer op? Hoe is de geluidskwaliteit? Welke tonen zijn minder sterk aanwezig? Welke weer heel sterk?

En een review is wel degelijk bedoeld voor prijsvergelijking. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de reviews die de tweakers staff doet van moederborden (vaak een heel rommeltje tegelijkertijd). Daar wordt voor zover ik me herinner altijd wel een bord gekozen dat een goede balans slaat tussen prijs en features. Dt is wat veel kopers immers willen weten.
Als je op de productpagina kijkt zie je de originele foto's staan.
Die zijn waarschijnlijk beter dan dat ik ze kan nemen :+
Zie http://www.hanvon.com/en/products/ebook/products-N516.html

Mocht je andere foto's bedoelen dan daar getoond,laat het even weten,dan zet ik ze erop.

En Marcel : ik had het niet beter kunnen zeggen over accuduur!

Tsja en Mejust : als je apps wil draaien en de iPad zo geweldig vindt waarom
lees je dan een review van een simpele ereader???
Mobiliteit is perfect en de accuduur ook. Tot nu toe in ieder geval. Mobiliteit lijkt me simpel,
je neemt hem zo mee in je jaszak of zo. De accuduur : hij was en is vol na 3 dagen intensief gebruik (bladzijdes lezen kost niet veel stroom, mp3's afspelen wel).

De talen zie IK niet als nadeel, iemand anders misschien wel,maar dat dat moet hij of zij dan maar in zijn of haar review aangeven.

Deze kostte me incl. verzendkosten €181,50, de vergelijkbare Bebook Mini heb je vanaf
€187,50 maar dat is zonder SD-kaart en hoesje (samen betaal je daar dan toch al gauw €35,- voor). En ik geloof zelfs zonder usb-stopcontact-lader, waar je op zijn minst ook weeral €5,- voor betaalt. Dus een aanzienlijk verschil! Je hebt ook nog de Sony PRS-300 (of andere kleuren, dus andere letters) vanaf €175,- maar die heeft buiten de niet meegeleverde accessoires niet eens een SD-kaart-slot.Prijsvergelijking daar
hebben we trouwens websites voor en daar is een review niet voor bedoelt maar goed.

De bouwkwaliteit vind ik zeer goed omdat hij er stevig uitziet en aanvoelt (combinatie kunststof en leer). Hij is niet buigzaam en ik ga niet aan het scherm zitten rommelen
(het is een ereader, geen korte cursus apparaten slopen).

Hij is in zoverre veelzijdig dat je er foto's mee kan bekijken en mp3's mee kan beluisteren (of podcasts of audioboeken dus) buiten het doel van het apparaat zelf.

Je kunt hem niet vergelijken met de ipad want dat is geen ereader!.
Dat is meer een groot gsm-display en gebruikt dus ook geen e-ink.
Je vergelijkt een nokia-telefoon ook niet met een batterijlader of zo.

Geluidskwaliteit ten slotte vind IK prima. Niet beter of slechter dan de MP3-speler
die ik gebruik, maar in alle eerlijkheid heb ik hem daarvoor ook niet gekocht.

Het zal je verbazen maar ik heb hem gekocht omdat je er ebooks op kunt lezen.

En dat doet hij perfect ;-)

Ik hoop dat het zo iets beter is, ik dacht alleen te helpen omdat er nog geen
review van dit apparaat te vinden was...
Ik dat de foto's ondertussen gevonden :D
ehhh, mejust; voordat je alles gaat zitten afzeiken eerst even kijken of je zeker weet waar je het over hebt, ok?
Zeg luister eens. Ik heb hier deels commentaar op een zeer incomplete review anderzijds commentaar op dingen die ik niet zeker weet. Van dat laatste heb ik ook nog eens aangegeven dat ik het niet zeker wist. En jij loopt me hier een beetje op de man aan te vallen. Dat vind ik onvolwassen en idioot gedrag.
zeer incompleet,nou ja....