1 review

Trust GXT 383 Dion

Specificaties Bedraad met USB en 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Trust GXT 383 Dion Review

eazyq 30 april 2018, laatste update op 14 maart 2019, 666 views Product gekocht

Trust GXT 383 Dion

Na lang geen vertrouwen in dit merk gehad te hebben (pun intended) wegens goedkoop bleek duurkoop gevallen. Toch besloten om het een kans te geven. Immers een merk wat zich vooral in de lagere prijsklasse roert zal in deze prijsklasse toch wel zorgen dat ze zich staande houdt? of niet?

Pluspunten

• draagcomfort
  • 7.1 (digitaal)
  • gunstige prijs - zie de update
  • geen RGB
  • geen eigen software

Minpunten

• merknaam
  • mic erg kort
  • vreemde schakeling in-kabel volumeregeling
  • geen RGB
  • geen eigen software

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4

Waarom deze?

Ik zal eerst even uitleggen waarom ik voor deze headset heb gekozen. Ik had een Soundblaster 3D Rage maar wat ik ook probeerde de Mic wilde niet werken. Aangezien je dan toch maar naar een ander model gaat zoeken en heel eerlijk gezegd Trust niet bepaald mijn eerste keuze was, probeer je je toch aan een budget te houden en ik wilde toch wel surround. En met een max van €80,00 wordt je keuze moeilijker. Want er is veel te koop en veel gevestigde namen passeren de revue. Dan ga je kijken naar levertijden en beschikbaarheid in je eigen buurt. Twijfel, twijfel, online kopen of toch naar een befaamde dozenschuifer die lang niet alles op voorraad heeft. Maar ik wilde hem nu kopen. Dus wat was er dan wel op voorraad? Nou deze dus. Even snel wat reviews bekeken en wat er van te vinden was, was eigenlijk alleen maar positief. Zou Trust dan eindelijk weer waar voor zijn geld leveren en onder het juk van goedkoop is duurkoop zijn uitgekomen?

Uitpakken en aansluiten

Eerste indruk
Na de standaard nieuwe doos van deze headset geopend te hebben, zat alles goed en netjes verpakt, zoals het hoort. Er wordt zelfs een 50cm lange optische kabel meegeleverd, al is de kwaliteit daarvan discutabel, het is dan ook meer een kabeltje dan een kabel. Verder is de headset te gebruiken voor zowel PC als Xbox en Playstation, ik gebruik hem alleen op de PC dus ik review daar over. Ik had helaas geen tijd om zelf wat foto's te schieten dus ik heb er een paar van het net geplukt. De headset heeft een bauwe gloeiende ring op de schelpen en dat is het. Prima, ik ben niet zo van de RGB dus dat zie ik als een pluspunt.
Aansluiten
eerst even zoeken naar de coaxiale ingang op het moederboard, dat was eigenlijk het meeste werk. De rest wordt duidelijk aangegeven op het tegenwoordig standaard aanwezige snel aansluitfoldertje en dat is gewoon duidelijk en zoals het moet. Zoals ik al zei, het bijgeleverde coaxiale kabeltje is vrij fragiel maar 7.1 digitaal in deze prijsklasse kun je er ook niet echt een zware kabel bij verwachten. Optisch kabeltje in het moederbord geprikt en het andere uiteinde in de bijgeleverde converter. USB plug in de converter en een USB poort op de PC, 3,5mm jack in de headset aansluiting op de converter en hij wordt direct herkend door windows. Kind kan de was doen, trust kan kloppende aansluitingen maken. Er is dus geen Trust eigen driver software om instellingen aan te passen. Of dat een min of pluspunt is moet je zelf uitmaken denk ik.
Opzetten
Het eerste wat opvalt is het groteske uiterlijk van deze headset. Maar ondanks zijn omvang voelt hij licht aan. Het opzetten gaat dan ook zonder moeite en de zelfstellende hoofdband doet zijn werk goed. De schelpen voelen zacht aan en drukken niet echt, maar je wordt desondanks toch wel afgesloten van de buitenomgeving. Je krijgt ook niet dat warme gevoel wat sommige over-ear headsets je geven, alsof je om je oren zweet. Totaal niet, zelfs na ruim een uur op bliift hij comfortabel zitten. Je vergeet bijna dat je zo'n enorme headset op hebt totdat je hem weer af doet. Dat is toch wel een belangrijk plus punt.

De Test

Het Geluid
Allemaal leuk en aardig maar hoe klinkt dit apparaat? Als eerste Titanfall 2 gestart, alleen die kan echt alleen de windows instellingen volgen en welke headset je ook aansluit, het blijft stereo. Gemiste kans, mocht iemand daar nog een tip voor hebben, graag. Overwatch dan maar. 7.1 en dat is het ook echt. En het geluid valt ver van tegen en is eigenlijk gewoon goed te noemen. Vervolgens wat youtube beluisterd van unbox therapy omdat deze qua geluid toch meestal wel vet zijn en dat valt ook niet tegen,. sterker nog, het klinkt gewoon goed. Wat muziek afgespeeld vooral om de bas eens goed te testen en dat gaat hem gewoon goed af. Het Bas Vibration systeem heb ik nog niet echt iets van gemerkt, maar ik heb dan ook niet op max volume getest.En wellicht dat dat in-game wel werkt.
De Mic
De microfoon pakt veel geluid op, en ook snel. Ondanks dat deze uitschuifbaar is en dat maar een klein stukje is, is dat eigenlijk maar goed ook anders zou je jezelf steeds horen ademen. Hij aan de gevoelige kant maar dat is een kwestie van instellen met de draaiknoppen op het in-kabel volume paneeltje.Hoe precies ben ik niet helemaal uit overigens.

pluspunten
Al met al een forse, goed zittende, surround headset die in gunstige prijsklasse zit vooral omdat hij ook coaxiaal aangesloten kan worden. Qua geluidskwaliteit doet hij het verbazingwekkend goed maar dat kan ik ook zo stellen omdat ik dit merk jarenlang gemeden heb en lage verwachtingen had. De bouwkwaliteit lijkt in orde maar zal zich op de lange termijn moeten bewijzen. Maar er zijn slechtere keuzes in deze prijsklasse en ik moet zeggen dat blij ben dat ik Trust een nieuwe kans heb gegeven. Positief verrast dus.
Minpunten
Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel, de bijgeleverde optische kabel is erg iel en met 50cm eigenlijk wat aan de korte kant. En wat een vreemde instelling is, is dat het volume van het geluid via "chat" schakelaar werkt en niet via de "game" of "headset" schakelaar. En ik zie het toch wel als een nadeel dat er geen eigen software bij zit om bijv de Bass Vibration aan te kunnen passen of een aantal andere leuke features die bij een surround headset zouden passen.

Heb jij ook een Trust GXT 383 Dion?

Kwa geluid heb je een referentie koptelefoon? Ik bedoel is deze bijvoorbeeld gelijkwaardig of zelfs beter dan XXX model die twee keer zo duur is en algemeen beschouwd word als goede koptelefoon. Ik heb een trust headset gehad (inmiddels kapot) waarvan ik ook zeer tevreden was over het geluid.
Diverse stereokoptelefoons van o.a. sennheiser, Pioneer en Sony. Daar haalt deze het niet bij maar die waren allemaal een andere prijsklasse. Best in de buurt komen toch wel de duurdere turtlebeach modellen.
Bedankt, ik heb niet echt naar turtlebeach gekeken. Mijn indruk van dat merk was (dus waarschijnlijk onterecht) dat dit meer als duur verkocht werd door zogenaamd de merk trutlebeach erop geplakt in combinatie met "gamingheadset". Bijvoorbeeld de hyperX cloud modellen zijn takstar pro 80s, maar dan iets duurder verkocht als gamingheadset en soms wat extra features. Waarvan over het algemeen de hyperX Cloud als zeer goed geluid word ervaren, terwijl ik juist naar beter op zoek ben. Ik was bijvoorbeeld in het verleden zeer te spreken over het geluid van een Trust headset.
De hyperx cloud 2 is inderdaad heel goed, de turtlebeach ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Alleen de duurdere versies hebben een fatsoenlijke kwaliteit.