Specificaties 5,99" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi 5 Plus (4GB intern) Zwart Review

Techrvw 8 mei 2018, 3.866 views

Xiaomi Redmi 5 Plus (4GB intern) Zwart

Een smartphone van onder de ¤160 met vingerprint scanner, snapdragon processor en een enorm goede accuduur? De Xiaomi Redmi 5 Plus is een aanrader voor lichte gebruikers. WhatsApp, Instagram, Facebook of Internetten? Geen enkel probleem. Naast de goede hardware, ziet de Xiaomi Redmi 5 Plus er zeer degelijk uit.

Pluspunten

• Design
  • Batterij duur tot 12.5 uur
  • Performace (Snapdragon 625)
  • Prijs/Kwaliteit

Minpunten

• Enorm glad
  • Micro-USB poort

Een smartphone dat aanvoelt alsof het high end is, maar niet de hele wereld kost. Xiaomi laat zien dat het kan met de Xiaomi Redmi 5 Plus. Het 5.99" scherm en de Snapdragon 625 welke je 2.0 GHz aan snelheid geeft. Hoe goed werkt deze budget telefoon?

Via GearBest kan je de Xiaomi Redmi 5 Plus kopen voor nog geen ¤150!

Introductie & Specificaties

Xiaomi is goed in het maken van betaalbare telefoons welke een goede performance geven. Zoals ook de Xiaomi Redmi 5 Plus. Het doet alles wat je verwacht, misschien zelfs wel meer, voor een zeer schappelijke prijs.

Specificaties
  • Body: Metal unibody, 2.5D glass front
  • Scherm: 5.99" IPS LCD, 1080p (403ppi); Gorilla Glass (undisclosed version)
  • Processor: Snapdragon 625, 8x Cortex-A53@2.0GHz, Adreno 506
  • Geheugen: 3/4GB RAM + 32/64GB storage, Hybrid microSD slot
  • Camera: 12MP, f/2.2, PDAF, 2160p video @ 30fps
  • Selfie Camera: 5 MP, 1080p video @ 30fps
  • Operating System: Android 7.1.2 Nougat, MIUI 9 on top
  • Batterij: 4,000mAh (non-removable)
  • Connecties: Hybrid Dual Nano-SIM (hybrid microSD slot); LTE Cat4 150/50 Mbps support; Wi-Fi g/b/n; Bluetooth 4.1; GPS with GLONASS; FM radio; 3.5mm audio jack; microUSB port
  • Overig: Fingerprint reader

Unboxing

De Xiaomi Redmi 5 Plus heeft een andere doos dan we gewend zijn van Xiaomi. Inplaats van de typsiche witte kleur van de overige producten, heeft de Redmi 5 Plus een rode doos. Verder staat de naam van het product op voorkant en de zijkanten. Aan de achterkant hebben we minimale informatie.

Zelf vind ik de minimalistiche look van de doos erg mooi.

Hardware & Design

Toen ik de Xiaomi Redmi 5 Plus voor het eerst zag, geloofde ik niet dat het zo een goedkoop toestel was. Hij voelt stevig aan en ziet er premium uit. Ik heb een zwarte versie gekregen waardoor je de bezel niet ziet als het scherm uit is. Het lijkt alsof het een volledig scherm is, waardoor het er nog beter uit ziet. Aan de bovenkant heb je een selfie camera, de speaker en wat sensoren welke alleen zichtbaar zijn onder een bepaalde hoek of als je een wit scherm hebt.

Aan de rechterkant zitten de volume knoppen en de power knop, net zoals bij de Xiaomi Mi Note 3. Ze voelen goed aan en ik heb nog geen problemen gehad met het inklikken van de knoppen. Elke keer als ik wil klikken, klikken ze zonder problemen.

Toch zijn er wat puntjes welke ik graag anders had gezien. Zo zit er bijvoorbeeld geen USB-C poort op, maar Micro-USB poort. Natuurlijk zal dit er voor zorgen dat de telefoon duurder wordt, maar misschien in de Redmi 6 Plus. Daarnaast is de Xiaomi Redmi 5 Plus ook erg glad. Gelukkig zit er een hoesje in de doos, anders is dat iets wat je zeker moet halen.
Batterij Duur
Dit is geweldig! De Xiaomi Redmi 5 Plus heeft veel plus punten, maar de batterij duur steekt er met kop en schouders bovenuit. Niet alleen de test resultaten zijn goed, maar ook in het dagelijks gebruikt scoort de Redmi 5 Plus meer dan voldoende. Tijdens de AnTuTu Battery Test wordt de batterij constant belast door berekeningen uit te voeren terwijl het scherm aan staat. De Xiaomi Redmi 5 Plus had 12 uur en 35 minuten voor het percentage van 100% naar 20% zakte! 12 uur en 35 minuten!

Als je de telefoon gebruikt tijdens dagelijkse activiteiten, kan je hier gemakkelijk ander halve dag mee doen. Dat is meer dan ik had verwacht van deze goedkope budget telefoon.
Opladen
Je kan de Xiaomi Redmi 5 Plus opladen via de Micro-USB poort aan de onderkant. Het duurt ongeveer 2 tot 2,5 uur voor de telefoon volledig opgeladen is. Dat klinkt misschien lang, maar hij laadt bijvoorbeeld in 1 uur en 30 minuten tot 75% op! Over de laatste 25% doet hij gemiddeld een uur. Door de geweldige batterij duur kan je gemakkelijk met 75% het einde van de dag halen. Door het opladen in combinatie met de geweldige accu duur, ben ik zeer tevreden over de batterij.

Vingerafdruk Scanner
De vingerafdruk scanner zit aan de achterkant van de telefoon wat je steeds meer ziet. Ik moet zeggen dat ik het in het begin niet fijn vond, maar nu ik de telefoon eventjes gebruik, ben ik er snel aangewend. De plek zit eigenlijk precies goed en het bijna natuurlijk hoe je hem unlocked.

Over de snelheid van de scanner heb ik niks te klagen. Het voelt bijna alsof hij direct unlocked zodra je je vinger erop legt. Zelf merk ik geen verschil met de Xiaomi Mi Note 3, welke vele malen duurder is.
Audio
Ik vraag mezelf wel eens af waarom je de beste speaker in een telefoon moet hebben. Ik kan me maar een paar situaties bedenken waar ik de speaker zou gebruiken. Bijvoorbeeld als ik een telefoon gesprek moet voeren terwijl ik beide handen vrij moet houden, als ik spelletjes speel waar geluid echt belangrijk is en ik geen koptelefoon bij de hand heb of dat ik een video aan vrienden wil laten zien.

The Xiaomi Redmi 5 Plus is gelukkig perfect in staat om bovengenoemde situaties geluid te geven. Het geluid is helder, maar niet super hard. Ook is er een heel klein beetje tot geen bass, maar dat is prima om een telefoon gesprek te voeren.

Performance

De software van de Xiaomi Redmi 5 Plus voelt er goed en snel aan. Er wordt bijna direct gereageerd op een beweging of klik actie. Gelukkig heeft Xiaomi gekozen voor de Snapdragon processor inplaats van de goedkopere MediaTek processor. Ze leveren wel iets aan winst in, maar gaan wel voor premium onderdelen.

Door de prestaties van de Xiaomi Redmi 5 Plus voelt de telefoon helemaal niet aan alsof deze goedkoper is dan ¤200. Ik heb nog geen software bug gehad, een vastloper of iets dergelijks.
AnTuTu Becnhmark
De AnTuTu Benchmark geeft je een goed overzicht van de prestaties van de hardware, maar een slechte score betekent niet meteen dat de telefoon slecht is. De score van de Xiaomi Redmi 5 Plus is bijvoorbeeld maar beter dan 15% van de gebruikers dat AnTuTu gebruiken.

Hier zijn de scores:

Zoals je kunt zien scoort de Redmi 5 Plus erg hoog op de multi-core test, waardoor de score (gelukkig) wat hoger uitvalt. De Xiaomi Redmi 5 Plus verdient een hogere score als je het mij vraagt.
GeekBench
GeekBench test het weer net op een andere manier met een andere score. Hier is de score van GeekBench:

PC Mark
PC Mark is de derde en laatste test welke ik draai. Hier zijn de scores:

De score betekent misschien helemaal niks voor jou, wat ik goed kan begrijpen. Hieronder beschrijf ik mijn ervaringen in het dagelijks gebruik van de smartphone.
Dagelijks Gebruik
Alle scores hierboven zijn maar nummertjes en zeggen alleen iets voor mensen die daar naar kijken. Ik heb de smartphone een aantal weken gebruikt en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Eerst dacht ik dat het aan zou voelen als een goedkope telefoon. Gelukkig heeft Xiaomi wederom bewezen dat een smartphone niet enorm duur hoeft te zijn om goed te werken.

Als je gaat browsen, e-mailen, WhatsAppen of Instagrammen merk je geen seconden dat dit een telefoon is die goedkoper is dan ¤200. Alles voelt soepel en snel aan. Door het bijna bezelles design voelt het echt alsof je een premium telefoon in je hand hebt. Als we de prijs vergelijken met de kwaliteit, is dit één van de beste telefoons die ik gereviewed heb.

Camera

Ik heb eerder goedkope telefoon gehad, zoals de Maze Alpha, Bluboo S8 of de Bluboo S1. Allemaal hadden ze hetzelfde verbeterpunt, de camera. Xiaomi staat erom bekend dat ze redelijk goede camera's in de smartphones stoppen en ook bij de Redmi 5 Plus hebben ze een goede camera gebruikt. Je kan natuurlijk geen iPhone of Samsung kwaliteit verwachten, maar ik had het slechter verwacht. Je kan met de Redmi 5 Plus goede foto's maken.

Achter Camera
Er zit een 12MP camera aan de achterkant van de Xiaomi Redmi 5 Plus. Met de camera kan je video's maken in 2160p op 30 fps. Wat ik zelf best indrukwekkend vind voor een toestel met deze prijs. Foto's komen er goed en scherp uit, maar soms ogen ze wat korrelig. Hier zijn wat voorbeelden van de achter camera:

Voor Camera (Selfie)
De selfie camera wordt voor meerdere doeleinde gebruikt dan alleen foto's maken. Zo kan je er een Skype of Duo gesprek mee voeren, foto's maken met Snapchat of gewoon lekker selfies maken. Xiaomi heeft hier een 5MP camera ingebouwd, welke video's kan maken in 1080p. Voor een selfie camera op een budget toestel is dat meer dan prima. Hier zijn een aantal selfies van mijn vriendin:

Video Kwaliteit
Hier is een video gemaakt op de normale stand:

Video: https://www.youtube.com/watch?v=1MWr2wBLyyM

Hier is een video gemaakt op de slomotion stand:

Video: https://www.youtube.com/watch?v=GzEbfkpSBOs

Software/MIUI

De Redmi 5 Plus draait op Android 7.1 met MIUI versie 9. Dit is gemaakt door Xiaomi zelf en het ziet er goed en netjes uit. Er zit zo goed als geen bloatware op en het voelt snel en soepel aan. Er zit wat standaard programmatuur op van Xiaomi. Zelf denk ik dat het een goede move is van Xiaomi om MIUI op de toestellen te zetten. Ze krijgen regelmatig updates, zelfs de oudere modellen. Hierdoor blijf je up to date zonder elke 2-3 jaar een nieuw toestel te kopen. Zoals ik al zei zitten er veel apps op van Xiaomi zelf, welke echt super handig zijn!
MI Messages
Dit is net zoals iMessages van Apple, maar dan voor Xiaomi gebruikers. Zelf gebruikte ik die functie erg veel op mijn iPhone 6 toen ik voor Apple werkte. Ik gebruikte het eigenlijk voor iedereen die geen Apple device had. Nu kan je hetzelfde doen met Xiaomi, alleen hebben veel minder mensen een Xiaomi toestel.

Je kan Mi Messages op de volgende manier activeren. Als het geactiveerd is, worden de berichten automatisch omgezet naar Mi Messages als de tegenpartij het ook beschikbaar heeft.
  • Ga naar "Instellingen"
  • Klik "System Apps"
  • Klik "Messaging"
  • Schakel "Mi Messages" in
Nu is Mi Messages geactiveerd en kan je gebruik maken van Mi Messages met al je Xiaomi vrienden welke het ook aangezet hebben. (Mochten ze het nog niet geactiveerd hebben, laat ze het dan meteen activeren!)

Je kan het verschil tussen een normale SMS en Mi Message gemakkelijk zien. Zo heb je in het veld waar je in kan schrijven nu "Mi Message" staan in plaats van "Text Message". Ook de kleur van het bericht is anders. Een blauwe tekst bubbel is een Mi Message en een groene bubbel is een normale SMS.
MI Drop
Deze app vind ik geweldig. Het werkt super simpel en je kan hiermee bestanden versturen en ontvangen van Xiaomi apparaten in de buurt. Het lijkt erg op AirDrop van Apple, maar bij Xiaomi heet het Mi Drop.Als je de app opent, kan je kiezen of je wilt versturen of ontvangen. Als je wilt versturen kies je de file welke je wilt versturen en wordt er gekeken naar Xiaomi apparaten in de buurt welke klaar zijn om te ontvangen. Zodra ze gevonden zijn, wordt het verstuurd.
MI Mover
Als je van een andere Android telefoon af komt kan je alles gemakkelijk over zetten via de Mi Mover. Met deze app worden al je bestanden en gegeven overgezet naar je nieuwe Xiaomi smartphone. Je installeert je app op je oude telefoon, selecteert welke bestanden je over wilt zetten, scant de QR code met je nieuwe telefoon en dan is het wachten tot het klaar is.
Infrarood
Dit is een leuke extra toevoeging. Er zit een infrarood sensor aan de bovenkant van de Redmi 5 Plus. Met deze scanner kan je de TV bijvoorbeeld bedienen of de Airco, je ventilator, een projector of een DVD speler. Zolang er infrarood op zit, kan je het bedienen met de Redmi 5 Plus.
Als je de app opent, moet je kiezen wat voor apparaat je wilt bedienen. Je kan vervolgens het merk kiezen. Als dat gekozen is, moet je een aantal keer op aa/uit of volume omhoog/omlaag klikken. Zodra het apparaat reageert, geef je dat aan en heb je een verbinding die werkt.

Ik ben verbaasd over hoe goed de Xiaomi Redmi 5 Plus werkt. Door het strakke design en de goede performance voelt deze telefoon totaal niet aan als een budget telefoon. Voor een telefoon waarvan je weet dat je updates krijgt, een vingerprint scanner heeft, een Snapdragon processor en een mooi design is de prijs van ¤160 euro zeer goed. Deze telefoon is prima geschikt voor een grootdeel van de mensen. Als je spelletjes wilt spelen, is dit misschien niet de telefoon voor jou, maar gebruik je het alleen voor WhatsApp, Instagram, internet of mail? Dan kan de Xiaomi Redmi 5 Plus een zeer goede telefoon zijn voor je.

Toch zijn er wel wat aanmerkingen. Zo zit er een Micro-USB poort op inplaats van een USB-C poort. Ook is de telefoon enorm glad waardoor een hoesje echt nodig is.

Via GearBest is de Xiaomi Redmi 5 Plus te koop voor nog geen ¤150!

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 5 Plus (4GB intern) Zwart?

Duidelijke review, op vele punten ben ik het ook met jou eens. fantastisch toestel voor die prijs. Echter is de camera ronduit slecht, dat vind ik zelf en krijg ik ook te horen van mensen waar ik foto's mee deel. Eventuele kopers moeten daar wel rekening mee houden.
Bedankt! Toch zijn de foto's onbewerkt en kan ik niet anders zeggen dat ik de camera voor die prijs goed vind functioneren. De verwachting van mensen kan misschien anders zijn.
Hoe zit het met 4g?
Net even getest met een T-Mobile Unlimited sim kaart in Amsterdam Zuid. Daar haalde ik 68,5 Mbps download en 45,1 Mbps upload.
Hier nog een Redmi 5 Plus (4Gb/64Gb versie, maar detail) gebruiker....
Met een sim-only van Hollands Nieuwe tot dusver geen enkel probleem ondervonden. (65d/40u)
video's werken niet bij mij. - update 20:11 en nu weer wel, thx

[Reactie gewijzigd door martyblock op 10 mei 2018 20:11]

Doen ze het nu wel? Even aangepast in de instellingen van YouTube :)
Bij de specificatie staat bij 4G geen B20 welke o.a. voor het KPN netwerk wordt gebruikt. Klopt dit? Of heeft de global versie dat wel?
Als het goed is, heeft de Global Version inderdaad de B20 band.

Hier zijn de netwerken volgens GearBest:
4G LTE: FDD B1 2100MHz,FDD B20 800MHz,FDD B3 1800MHz,FDD B4 1700MHz,FDD B5 850MHz,FDD B7 2600MHz,FDD B8 900MHz,TDD B38 2600MHz,TDD B40 2300MHz
Een tip die ik heb geleerd: Vertrouw nooit op de specificaties van webshops!
Zoek de specificaties zelf op en lever daar eventueel bewijs van.
Mooie review.

Voor USB-C liefhebbers is er de Mi A1 met ongeveer dezelfde specs (en 100% zeker B20-freq) en die is nu eenvoudig bij Belsimpel te bestellen (morgen in huis, geen gedoe met garantie etc) voor minder dan ¤ 200!

Wat betreft de discussie over de camera; die zou op de Mi A1 ook "slecht" zijn bij opnames met weinig licht. Daar heb ik weinig van gemerkt. Pas als je ze een paar keer vergroot is het zichtbaar. Wie doet dat? Wie maakt foto's die kamerbreed worden opgehangen? Ik ken die mensen niet. Bovendien moeten die mensen een echt fototoestel kopen (hebben ze waarschijnlijk ook wel) Voor huis-tuin en keuken-foto's die je deelt op social media is de camera van de Mi A1 absoluut voldoende en ik vermoed die van de Redmi 5 Plus ook.
Bedankt!

De Mi A1 is inderdaad een optie voor USB-C liefhebbers. Mijn vriendin heeft die tot gister bijna een jaar gebruikt en was daar zeer tevreden over. Je kan de camera's denk ik vergelijken, waar de Redmi 5 Plus net een tikkeltje beter is. Helemaal met selfies vind ik de Redmi 5 Plus erg sterk.

Voor mensen die de camera voor dat doeleinde gebruiken, zullen ze nooit een Mi A1 kopen. Wat je al zegt, daar gebruiken ze of een echte foto camera voor, of ze nemen een veel beter toestel met een veel betere camera. Voor de prijs ben ik zeer tevreden over beide camera's.
Ik snap die obsessie met USB-C niet zo goed: wat voor voordeel brengt je dit in het dagelijks gebruik van de telefoon?

Het lijkt mij vooral een nadeel, omdat al je bestaande Micro USB kabels in een klap waardeloos zijn. Dus dan mag je weer nieuwe kabels kopen, of je moet die ene USB-C kabel overal mee naartoe willen slepen.
Het is niet zozeer een obsessie, voor mij is het meer dat ik op dit moment meer apparaten heb met USB-C dan Micro-USB. Zelf verwacht ik ook dat het in de toekomst meer en meer gaat worden waardoor je dit probleem alsnog krijgt. Dan is het alleen maar handig als het er al op zit.

Een ander voordeel wat ik kan bedenken voor de minder "technische" mensen is dat je het niet verkeerd om in de USB-C poort kan doen :)
Ik ben vooral niet zo overtuigd van de daadwerkelijke voordelen: ja je telefoon kan sneller opgeladen worden. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op.

En mensen die een micro USB kabel er verkeerd erom in proberen te forceren, zijn gewoon geen smartphone waard. Maar in de toekomst zal USB-C natuurlijk wel de nieuwe standaard zijn.

Tot die tijd moet je het doen met een kabeltje.
Ik heb al bijna 2 jaar USB-C en weiger pertinent een telefoon met Micro-USB te kopen. Ik plug mijn telefoon vaak (kort) in de lader, zoals in mijn auto. Het niet hoeven hannessen met het passen is dan echt heerlijk. Niet dat Micro-USB onwerkbaar is, maar eenmaal aan USB-C gewend wil je liever niet terug.
Voor in de auto kan ik mij dat wel voorstellen: maar eigenlijk is het beter, om gewoon even langs de kant van de weg te stoppen.
Geen voordeel (voor mij). Maar de Mi A1 kwam nu eenmaal met een USB-C en ja, de meegeleverde kabel was niet genoeg, dus heb ik er een kabel bij moeten kopen (ook niet zo'n ramp hoor).

Dat USB-C sneller zou opladen vind ik persoonlijk geen echt voordeel. Dat een USB-C altijd past vind ik dan wel handig, maar is niet perse een argument om USB-C te nemen.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8