LG Hom-Bot VR9647PS

Specificaties Robot-stofzuiger met 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VR9647PS Review

s1h4d0wTestpanel 22 april 2018, laatste update op 29 april 2018, 392 views Testpanel

LG Hom-Bot VR9647PS

Een erg dure stofzuiger die helaas niet autonoom het huis kan schoonmaken zonder dat je zelf eerst je woning na moet lopen en voorbereiden op het stofzuigen. Zelfs wanneer alles vrij is kan de stofzuiger soms nog in een hoek vast komen te zitten.

Pluspunten

• Maakt goed schoon
  • Vierkant ontwerp met hoekborstels
  • Relatief stil

Minpunten

• Loopt constant vast op objecten
  • 5GHz WiFi maakt verbinden onmogelijk
  • Speciale tekens in WiFi SSID maakt verbinden onmogelijk
  • Guard mode nutteloos met huisdieren

Energieverbruik Score: 3

Inhoudsopgave

Aangezien ik nog nooit een andere robotstofzuiger heb gehad of gebruikt is deze review geschreven vanuit het oogpunt van iemand die niet bekend is met de gebreken of voordelen van andere merken of modellen. De review is gebaseerd op wat ik persoonlijk zou willen dat mijn ideale robotstofzuiger kan en met het premium prijskaartje in het achterhoofd.

Ik heb de LG Hom-Bot VR9647PS thuis gestuurd gekregen door LG en Tweakers na het Sneak Peak evenement op 14 maart. Helaas zag de doos er erg verfromaaid uit en was de Hom-Bot zelf behoorlijk vies. Ook stonden er nog foto's op van een ander evenement. Een beetje slordig van LG maar goed, na twee weken gaat de stofzuiger toch weer terug.
Inhoud van de doos
In de doos zitten twee extra borstels, een extra filter, een soort kammetje om de borstels gemakkelijk mee schoon te maken, twee microvezel doeken met een harnas dat onder de Hom-Bot te klikken is, een afstandsbediening, het basisstation en natuurlijk de stofzuiger zelf. Het is erg prettig dat LG extra borstels heeft bijgeleverd want na een paar dagen van gebruik liep de stofzuiger vast op een speeltje van mijn kat en is één van de borstels al helemaal vervormd.

Verbinden met de app... of toch niet
Na het uitpakken en het opladen van de Hom-Bot was het tijd om de app te openen en de robot te verbinden. Ik heb voor de zekerheid de handleiding erbij gepakt en daar bleek meteen dat de afbeeldingen in de handleiding er totaal anders uit zien dan de huidige versie van de app. In grote lijnen klopt het wel maar ik kan mij voorstellen dat dit voor een leek wellicht verwarrend is.

Goed, tijd om de Hom-Bot te verbinden met mijn WiFi. Ik voer alle stappen uit, voer het wachtwoord voor mijn WiFi in en... “Product registration failure”. Huh? Okay, nog een keer proberen dan. Helaas, alweer dezelfde error. Voor de zekerheid probeer ik eens mijn 2,4GHz netwerk in plaats van mijn 5GHz netwerk maar helaas, geen verbinding.

Ik herinnerde mij opeens een scherm dat ik eerder zag en nogal snel weg tikte, dit gaf onder andere aan dat sommige Hom-Bot’s geen ondersteuning hebben voor 5GHz WiFi en nog een aantal andere zaken waar ik wellicht rekening mee moest houden. Aangezien ik het topmodel test en het 2018 is nam ik aan dat mijn specifieke model gewoon ondersteuning zou hebben voor 5GHz WiFi. Later vond ik dit scherm weer en zag ik daar naast de 5GHz tip nog een andere tip staan die ik erg vreemd vond. Iets over dat sommige modellen wellicht geen speciale tekens in het SSID (de naam) van het WiFi netwerk ondersteunen. Dit leek mij eerlijk gezegd te achterlijk voor woorden, wederom, het is het top model robot stofzuiger en nogmaals, het is 2018. Ik daarom uit wanhoop mijn WiFi SSID veranderd naar een simpele alfanumerieke naam en raad eens, eindelijk kon ik de stofzuiger verbinden.

Hier kan ik met mijn hoofd niet bij. Er zijn genoeg mensen die thuis een WiFi netwerk hebben met wellicht een punt, een ampersand, een uitroepteken, etc. in de naam. Je zult in dit geval dus in moeten loggen op je router en je SSID moeten veranderen, zonder dat de app je duidelijk aangeeft wat er mis is. Wederom iets waar een leek op vast kan lopen.
TL;DR
De LG Hom-Bot VR9647PS ondersteunt geen 5GHz WiFi en geen speciale tekens in je WiFi naam.

Verder werkt de app wel prima, op het feit na dat wanneer je de app opent via een notificatie je altijd eerst een error krijgt dat er iets fout is gegaan met de verbinding met de Hom-Bot. Daarna maakt de app wel verbinding met de robot, dit duurt meestal een paar seconden.

In het hoofdscherm kun je jouw Hom-Bot aantikken waarna er verbinding wordt gemaakt. Je krijgt dan te zien wat de robot momenteel aan het doen is, je kunt op het webcam icoontje tikken om een live beeld van de camera te krijgen en je hebt knoppen om Home Guard starten, schoonmaken starten of de robot naar het basisstation laten terugkeren.

Tik je het webcam icoontje aan en is de robot met geen andere zaken bezig dan kun je de robot besturen als een soort drone. Je kunt hem naar links en rechts laten draaien en vooruit laten rijden. Het is echter niet bepaald iets dat je vaak zal gebruiken, het beeld is behoorlijk lage kwaliteit en de vertraging tussen de app en robot zorgen dat je niet echt gemakkelijk rond komt. Is de robot aan het schoonmaken of staat Home Guard aan dan kun je enkel meekijken.

Tik je in het hoofdscherm de drie puntjes in de rechter boven hoek aan dan kun je de instellingen van Home Guard, je schoonmakenschema, het schoonmaak log en de algemene instellingen bekijken, en kun je een slimme diagnose uitvoeren.
Home Guard
Wanneer je dit menu voor de eerste keer opent zal je gevraagd worden een startpunt voor de functie in te stellen. Dit scherm vond ik persoonlijk nogal verwarrend omdat er niet veel uitleg wordt gegeven over hoe Home Guard werkt. Patrouilleert de robot of blijft hij op één plek staan? Daarnaast kun je een schema instellen voor wanneer Home Guard actief moet worden en kun je de foto’s bekijken welke gemaakt zijn bij bewegingsdetectie. Ik heb echter een berg foto’s waar ik persoonlijk geen beweging op zie. Wellicht dat mijn kat net een paar pixels het beeld in kwam maar ik heb voor deze review door tientallen foto’s gekeken die er gewoon uit zien als mijn normale woonkamer, zonder enige indicatie van welke beweging gedetecteerd werd (wellicht een rood vierkantje als overlay LG?).
Schoonmaakschema
Dit spreekt redelijk voor zichzelf, maar in dit menu kun je een tijd kiezen dat de robot gaat schoonmaken. Je kunt daarna kiezen of hij dit eenmalig doet of dagelijks.
Schoonmaak log
Dit is een log met alle keren dat de Hom-Bot heeft schoongemaakt. Dit laat ook meteen de schoonmaakmethode zien en of de ronde vroegtijdig gestopt is. Tik je één van de logs aan dan krijg je een geinige 2D weergave te zien van de kaart die de Hom-Bot van jouw huis gemaakt heeft. Licht grijs zijn barrieres en donker grijs is waar de Hom-Bot schoon heeft gemaakt. Druk je op de “Play” knop dan begint het Hom-Bot icoontje te bewegen en zie je precies hoe de robot door jouw huis is gereden.

Slimme diagnose
Dit laat de robot door een aantal acties heen gaan om problemen op te sporen. In mijn geval zijn er geen problemen en duurt de slimme diagnose maximaal 10 seconden. De robot komt van het basisstation af, draait een keer rond en rijdt zichzelf weer terug.
Algemene instellingen
Je kunt dit scherm eerder een “about” scherm noemen want het toont de naam van je Hom-Bot, welk netwerk deze mee verbonden is en een versienummer. Daarnaast kun je de robot uit de app verwijderen en push meldingen aan of uit zetten.

De Hom-Bot is een robot stofzuiger, een stofzuiger die op eigen houtje je huis schoon houdt. Echter zoals eerder genoemd gaat het “op eigen houtje” niet altijd op. Je moet écht voor je de robot zijn ding laat doen je huis nalopen en zaken als schoenen, sokken, huisdierspeeltjes, speelgoed, etc. wegstoppen. Doe je dit niet dan kun je garanderen dat de robot vast loopt.

Daarnaast loopt de robot geregeld vast op dingen als kabels, randjes en verhogingen tussen de 2-3cm. Deze kan de robot blijkbaar niet zien en rijdt zichzelf daardoor vast. Als laatste lijkt de robot soms in een willekeurige hoek vast te komen zitten, iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan met zoveel sensoren op het apparaat en nota bene twee camera’s aan de voorkant.

Hoe schoon?
Best wel schoon. De robot weet alles netjes op te zuigen en dat terwijl mijn kat behoorlijk wat haar los laat soms. Door de roterende borstels en vierkante vorm van de robot worden ook hoeken redelijk goed schoongemaakt.

Het compartiment boven in de robot waar het vuil verzameld wordt is niet geweldig groot met zijn 0,6 liter inhoud maar prima wanneer je deze leeg maakt elke paar rondes. De robot zal dit ook zelf aangeven. Het compartiment is wel erg gemakkelijk uit de robot te halen en leeg te gooien in de prullenbak. Een leuke toevoeging is dat op de bovenkant een klein borsteltje zit geklikt waarmee stofresten gemakkelijk weg te halen zijn.

Na de laatste keer legen gaf de stofzuiger echter weer aan dat het compartiment vol zat, er lijkt dus snel stof voor de sensor te komen.

Smart? Niet zo.
Hij is soms niet bepaald slim. Er wordt tijdens het schoonmaken wel een kaart gegenereerd van de woning maar het lijkt bijna alsof deze bij de volgende schoonmaakbeurt het raam uit wordt gegooid. Volgens LG leert de Hom-Bot je woning kennen maar iedere keer weer stootte de robot tegen tafelpoten aan en reed hij keer op keer de voer- en waterbak van mijn kat omver.

De robot lijkt een probleem te hebben met objecten die net lager zijn dan hijzelf en objecten die redelijk smal zijn zoals tafelpoten. De motor heeft ook redelijk wat kracht want mijn salontafel is altijd een 10 cm verschoven na een poetsbeurt. Helaas brengt dit ook problemen met zich mee, zo heb ik nu zwarte strepen ter hoogte van de bovenkant van de Hom-Bot op mijn tafelpoten zitten.

De Hom-Bot lijkt hier zelf ook onder te lijden en vertoont al aardig wat strepen en krassen zowel op de zijkanten als de bovenkant.

Turbo modus
De robot heeft een turbo modus waarmee hij agressiever zal zijn. Hiermee kan hij gemakkelijker over tapijt en andere lastige zaken komen. Deze turbo modus wordt ook ingeschakeld wanneer de robot ergens vast komt te zitten. Dit helpt echter maar de helft van de tijd en laat je de stofzuiger automatisch ’s nachts lopen dan wordt je hier zeker van wakker wanneer hij net buiten je slaapkamerdeur vast komt te zitten.
Microvezel doekjes
Bijgeleverd is ook een soort harnas met microvezeldoekje dat je onder de Hom-Bot klikt. Dit zorgt ervoor dat bij het stofzuigen extra stof wordt opgeveegd maar voorkomt ook dat de Hom-Bot werkt op tapijt en andere moeilijke ondergronden.

Ik heb in mijn appartement enkel laminaat liggen maar toch bleek helaas dat met de microvezeldoek de robot nóg sneller vast liep. De doek zorgt voor extra wrijving en wanneer de robot vast komt te zitten op een kabelworm dan komt hij er nooit meer vanaf, waarbij dit eerder vaak wel lukte met de turbo modus.

Naast de stofzuig modus heeft de Hom-Bot ook een “Home Guard” modus waarbij je een plek kunt aangeven vanuit waar de stofzuiger beweging zal detecteren. Bij beweging krijg je via de app een melding en wordt er meteen een foto genomen. Deze foto's hebben helaas maar een resolutie van 320x240 pixels. De bewegingsdetectie is daarnaast niet heel geavanceerd, heb je een huisdier dan kun je tientallen foto’s per dag verwachten.

Daarnaast heb ik wel eens een melding gekregen waarbij op de foto bleek dat er een vogel langs het raam vloog. Deze functie heb ik daarom weer snel uit gezet en ik zou LG aanraden hier flinke verbeteringen in door te voeren. Iedereen kent het verhaal van het jongetje dat wolf riep; hoe vaker je vals alarm slaat hoe minder mensen je zullen geloven. Na 10 meldingen nam ik niet meer de moeite de foto's te bekijken.

De bouwkwaliteit is prima, de robot zit goed in elkaar, voelt stevig aan en weegt behoorlijk wat met zijn 3kg. De borstels en overige bijgeleverde zaken zijn gemakkelijk te vervangen of te plaatsen op de robot. Ik had graag gezien dat ze extra gewicht hadden geplaatst in het basisstation. Deze is erg licht en de robot verschuift het vaak wanneer hij weer terug naar de basis gaat.

Volgens LG zou de Hom-Bot VR9647PS bij normaal opereren zo’n 60dB geluid moeten opleveren. Mijn eigen metingen met een (zeer waarschijnlijk onprecieze) iOS app geven aan dat dit redelijk klopt. Zit ik echter op de bank en is de Hom-Bot aan de andere kant van de kamer bezig dan zakt het geluid al snel naar een beter te verdragen 50dB.

De Turbo modus levert daarentegen 70dB op maar aangezien ik geen tapijt heb springt die praktisch nooit aan. Tenzij de Hom-Bot vast komt te zitten natuurlijk, dan springt de turbo modus aan en weet je meteen waar in huis hij vast zit.

De ondersteuning vanuit de fabrikant lijkt redelijk standaard te zijn, alhoewel dit lastig te beantwoorden is met een testperiode van 2 weken. LG biedt natuurlijk de normale 2 jaar garantie op de robot maar helaas maar een half jaar op de accu. De robot kan geupdate worden middels een USB stick (waarom geen OTA updates LG?) en via de website van LG is een kopie van de handleiding te downloaden.

Met een prijs van rond de €750 is dit momenteel de op twee na duurste robot stofzuiger in de pricewatch. Ik vind het een mooie en professioneel uitziende machine maar ben niet onder de indruk van de prestaties. Met alle sensoren had ik verwacht dat de robot veel meer zou kunnen “zien” en niet zo klungelig rond zou rijden. De camera’s zijn een leuke toevoeging maar de resolutie is zo slecht dat ik twijfel of het gezicht van een inbreker herkenbaar zou zijn.

Wanneer je de Hom-Bot eindelijk verbonden hebt gekregen met je WiFi is de app redelijk gebruiksvriendelijk. Je start hem op, tikt “Schoonmaken” aan en de robot doet zijn ding. Met de stembegeleding vertelt hij wat er aan de hand is en of iemand verbinding maakt via de app. Het feit dat de robot echter vaak vast loopt op obstakels maakt helaas wel dat je altijd toezicht moet houden.

Hier houdt Mono toezicht

Het energieverbruik lijkt iets hoger te liggen dan de gemiddelde robot stofzuiger, maar de Hom-Bot heeft twee extra borstels op de voorste hoeken. Dit zorgt ervoor dat de consumption power op 15W komt te liggen. Na drie uur op de lader kan de Hom-Bot 100 minuten schoonmaken.

Ik ben benieuwd of veel mensen het door LG opgegeven bereik van 150m² op één lading halen. Mijn eigen woning is zo'n 60m² en daar was de Hom-Bot zo'n 40 minuten mee bezig vaak. Ik gok daarom dat die 150m² meer een "in a perfect world" getal is.

Ik kan de LG Hom-Bot VR9647PS niet aanraden. Je moet je huis volledig robot proof maken en eerst zorgen dat er geen obstakels op de vloer liggen voor je de robot laat schoonmaken.

Ik heb zelf een klein appartement waarbij dit snel gedaan is maar daardoor is zelf even de ouderwetse stofzuiger pakken vaak net zo makkelijk. Bij een groter huis zou je denken dat het dan wel een aanwinst kan zijn, maar ik kan mezelf amper voorstellen dat de stofzuiger dan ooit rond komt zonder vast te lopen op een veter, kabel of een hoek. Voor die prijs zou ik als consument erg teleurgesteld zijn.

Ik heb hem uiteindelijk het vaakste gebruikt terwijl ik zelf achter de PC zat of op de bank lag. Zo kan de Hom-Bot overal komen zonder dat ik in de weg zit en kan ik hem toch een handje helpen wanneer hij weer ergens vast zit.

Aan de ene kant is het fijn om op de bank te gaan liggen en dan een half uur later een mooi schoon huis te hebben wanneer de kamer weer eens vol kattenharen ligt. Maar aan de andere kant vind ik dat een robot stofzuiger zelfstandig moet kunnen werken zonder af en toe een zetje te vereisen. Daarom krijgt de LG Hom-Bot VR9647PS van mij 3 sterren.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VR9647PS?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite