ThermoSmart V3 - Reviews

Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

ThermoSmart V3 Review

hrigteri 12 maart 2018, laatste update op 26 maart 2018, 152 views

ThermoSmart V3

De ThermoSmart is een mooie, moderne, slimme thermostaat waarvan de installatie goed te doen is en die op alle fronten de concurrentie aan kan gaan met de bekende thermostaten. Google Home en HomeKit integratie lijkt te missen. Lees verder voor een uitgebreidere review.

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Designer look
  • Geofencing
  • Gratis je eigen design folie
  • Klein
  • OpenTherm en aan/uit
  • Veel API en integratie opties
  • IFTTT

Minpunten

• De ketelmodule installeren is niet voor iedereen
  • Geen Google Home integratie?!
  • Geofencing behoeft nog verbetering
  • Geen draaiknop

Kwaliteit Score: 5
Verpakking
De ThermoSmart zit in een leuke verpakking, er is geen onnodig plastic gebruikt maar er wordt slim gebruik gemaakt van karton.
De verpakking is eigenlijk opgedeeld in 2 delen, met aan de ene kant de thermostaat en in het andere doosje de ketelmodule. En 1 papiertje met de verwijzing om naar setup.thermosmart.com te gaan.

Design
Eigenlijk heel verrassend voor mij: het formaat. Ik was verbaasd hoe klein de thermostaat was toen ik deze uit de doos haalde. Het leek een halve tablet op de foto's maar het is een kleine rechthoek. Groot genoeg om handig te zijn in gebruik, klein genoeg om niet op te vallen aan de muur. Wat mij betreft: top.

Het witte uiterlijk is in ieder geval zeer goed passend in een modern interieur met het strakke scherm met afgeronde hoeken. Het uiterlijk is goed aanpasbaar, je kan gratis 1 folie bestellen om je eigen uiterlijk aan de ThermoSmart V3 te geven. Smaken verschillen natuurlijk, maar dit helpt iedereen om het apparaatje te personaliseren.

Displaykwaliteit
De Thermosmart heeft een erg mooi scherm, de diverse foto's op internet zijn realistisch. Het scherm is goed leesbaar, niet overdreven aanwezig. Top.

Functionaliteit
Er wordt veel geroepen over de geofencing mogelijkheden als je over deze thermostaat leest, als dat dit het 'unique selling point' is. Ik had er ook wel een hoge verwachting van, maar het valt me wat tegen. Je hebt er een aparte app voor nodig en de registratie van waar we(mijn vriendin en ik) zijn, werkt niet altijd even vlekkeloos. Dit ligt zeker niet uitsluitend aan de Thermosmart; mijn IFTTT functionaliteit om de Philips Hue verlichting 's avond (1 uur of later na zonsondergang) automatisch aan te doen zodra we bij huis zijn, op basis van de geofencing werkt net zo min vlekkeloos. Voor het uitzetten van de verwarming wanneer we beiden het huis hebben verlaten denk ik wel dat het heel nuttig is en lijkt het ook wel te werken, maar meestal doen we dit toch wel handmatig voor we vertrekken. Als een backup voor wanneer we het vergeten zelf te doen is dit wel een handige optie natuurlijk; stel dat je een weekendje weg gaat en dit vergeet? Nou ja, dan kun je altijd nog via internet de thermostaat omlaag zetten en is geofencing gewoon wat het is: een leuke gimmick :) Een collega van me is over deze functie echter wel lyrisch en hij gebruikt het zelf ook volop: hij beweerd dat het bij hem 100% werkt.

Gebruiksgemak
Het scherm is niet heel groot zoals ik al zei, maar wel groot genoeg. Het aanraakscherm werkt nagenoeg perfect, maar af en toe lijkt het scherm mijn aanraking niet goed te registreren. Vette vingers helpen zeker niet mee. Maar eigenlijk - ik mis een draaiknop. Je kan niet even makkelijk een slinger geven aan de thermostaat (voor ronde-Honeywell gebruikers, zoals wij tot kort geleden waren... of de Google/Nest, die dat wel heeft). Even kwestie van wennen natuurlijk dat je er geen slinger aan kunt geven, maar je vinger op het (prachtige) display moet laten rusten.

Installatie
Het zelf doen, kan altijd. Maar voor wie nog geen ketelmodule heeft zal het wel even heel erg spannend zijn om die thermostaat-draad door te knippen. Ik zou dit dus ook zeker niet zaterdagavond gaan doen, maar doe het op een moment dat je een ketel-monteur kunt bellen. Of wanneer het in ieder geval geen -10 is.
Het wordt wel goed uitgelegd op de setup.thermosmart.com website; wat mist in de handleiding is - wat als er al wel een module hangt? Ik ging over van de Honeywell Round die al OpenTherm gebruikt en we hebben 2 klimaatzones. Dus tja. Wat dan?
Het idee van 'je kan het zelf' is grotendeels waar, maar niet altijd.

Apps en portal
Er is een portal, er is een app en er is nog een app. De 2e app noemde ik net al: de geofencing app. Waarom ze dat in een aparte app hebben ondergebracht? Ik vermoed zodat niet iedereen de 'hele' app hoeft te hebben op de telefoon (bijv je partner/kids), maar wel van de geofencing ondersteuning gebruik kan maken. Dat is een vermoeden. De eerste app is de "echte" app met alle opties en instellingen, hoewel - niet echt alles. Een aantal dingen vindt je alleen op de portal.

Handig is dat je de temperatuur via je telefoon kunt installen. Verder instelbaar zijn de dag- en weekschema's (tot op een kwartier, sommige concurrenten kunnen het minimaal per 30 minuten).

Integratie
Misschien wel het allerbelangrijkste bij al die productie die zichzelf 'smart' noemen: de integratie mogelijkheden. Die zijn vrij uitgebreid, maar nog niet "af". Hoezo is er standaard geen Google Home/Google Assistant integratie? Ik heb zelf 2 Google Home's staan (en een Alexa semi ingepakt in een doos; Google Assistant > Alexa!) dus het is erg teleurstellend dat ik Google niet kan vragen de temperatuur een graadje omhoog of omlaag te zetten. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het leuk zou zijn. Via IFTTT scripts is er wel van alles mogelijk. Alexa integratie werkt wel. Sinds 2016 lijkt er vrij weinig nieuw op dit vlak te zijn gebeurd qua integratie mogelijkheden, dus ik vraag me een beetje af of ThermoSmart nog wel actief bezig is met haar integratie uit te bouwen.

Energie besparen?
Een van de belangrijkste verkoopargumenten van een slimme thermostaat is dat je er energie mee gaat besparen. Eerlijk gezegd denk ik dat je mogelijk zelfs meer energie gaat gebruiken - maar wel op de slimste manier en je gaat het meer comfortabel hebben. Wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld in gaat stellen dat je om 08:00 het graag 21 graden wilt hebben. Normaal zou je de verwarming aan doen om 08:00 en het eerst nog een beetje koud hebben. Nu zal je woonkamer al lekker op temperatuur zijn. Voordeel is wel dat de verwarming op 21 graden zal staan en je hoeft dus niet het 'even' naar 22 of 23 graden te zetten, wat extra energie gebruik (gas) zou betekenen in een kortere periode.
Bij ons heeft het in deze korte tijd wel voor meer comfort gezorgd, dat is zeker. Of het ook energie bespaard heeft is moeilijk te zeggen door het idiote weer van de afgelopen paar weken.

Een mooi product, waarbij er nog wel wat bij te schaven is qua software en functionaliteit.
De geofencing werkt redelijk, maar heeft nog echt wat liefde nodig om helemaal volwassen te worden.
Google Home integratie die niet out of the box aanwezig is, is echt niet ok anno 2018.
HomeKit staat ook nog niet op hun website, nu is dat speeltje van Apple er ook nog niet, maar ondersteuning lijkt er ook nog simpelweg niet te zijn. Alexa ondersteuning is er wel.

Heb jij ook een ThermoSmart V3?