Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

ThermoSmart V3 Review

HBF88 11 maart 2018, laatste update op 29 maart 2018, 1.714 views

ThermoSmart V3

Goed product wat in de basis doet waarvoor het bestemd is. Standaard weekprogramma en dagelijks aanpasbaar programma werken prima. App laat te wensen over en beschikt niet over dezelfde functionaliteit als het web portaal.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Week/dag programma's
  • Strak design
  • Verbruik inzichtelijk na koppeling slimme meter
  • Mogelijkheid om te koppelen aan andere systemen (IFTTT, Domoticz etc.)
  • Altijd temperatuur aanpasbaar dmv app of web portaal
  • API beschikbaar

Minpunten

• Geofence werkt erg slecht
  • Geofencing heeft aparte app nodig
  • App heeft niet dezelfde functionaliteit als web portaal

Kwaliteit Score: 4

Het pakketje

De verpakking waarin de ThermoSmart V3 komt is eenvoudig maar wel stevig.
Er is geen loze ruimte en alles is lekker compact. In de doos vind je een tweetal andere doosjes. Één voor de thermostaat zelf en de ander voor de gateway. Daarnaast is er nog een kaartje aanwezig waar wat gegevens van de thermostaat opstaan die je later in het installatieproces nodig hebt. Ook wijst dit kaartje je naar het online stappenplan voor installatie.

Totale inhoud:
  • Thermostaat
  • Gateway
  • Stroomtoevoer voor gateway
  • Setje schroeven / pluggen
  • Kaartje wat je naar de online setup wijst

Installatie

De installatie is vrij eenvoudig. Zoals eerder genoemd is er een online stappenplan wat je moet doorlopen. Allereerst bevestig je de houder voor de thermostaat. Dit zal doorgaans gewoon passen op de bevestigingspunten van de oude thermostaat en is zo gedaan. Daarna is het tijd om de gateway aan te sluiten bij je ketel.

Het is hierbij helaas wel noodzakelijk om de kabel die van je ketel naar je thermostaat loopt door te knippen. De uiteindes van de doorgeknipte kabel dienen gestript te worden voordat je de kabeltjes in de gateway vastzet. Dit klinkt allemaal spannender dan het is maar zou zelfs voor iemand met twee linkerhanden geen probleem moeten zijn.
Na het inschakelen van de ketel en de gateway zou, als je alles goed hebt aangesloten, op je thermostaat het bericht moeten verschijnen dat er geen WiFi beschikbaar is.

Nu komt een stap waarvan ik mij afvraag of het voor iedereen even duidelijk is. Je WiFi router moet namelijk op een vast kanaal ingesteld zijn. Er wordt verder niet verteld hoe dat moet maar eerlijk is eerlijk, dat is voor elke router anders en kan dus ook niet opgenomen worden in het stappenplan.
Zaak dus om de handleiding van je router erbij te pakken, inloggen op je router en de instelling aanpassen.
Erg simpel, maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is.

Als je router eenmaal de juiste instellingen heeft is het verder heel simpel. Je verbind de thermostaat met je WiFi netwerk en daarna ben je eigenlijk klaar om aan de slag te gaan. Enige wat je nog moet doen is een account aanmaken op de website van ThermoSmart en je thermostaat aan dit account koppelen maar dit is erg duidelijk.

Gebruik

Het gebruik van de ThermoSmart V3 is eenvoudig en voor iedereen te begrijpen.
Via het web portaal van ThermoSmart kun je een basisschema instellen. Door verschillende blokken (er zijn er 4: Anti-Freeze, Not Home, Home en Comfort) naar de juiste dag / tijdstip te slepen kun je precies aangeven op welke tijden je een bepaalde temperatuur wilt hebben. De blokken kun je per kwartier instellen, wat meer dan voldoende is qua mogelijkheden.

De genoemde bloktypes hebben standaard een temperatuur, maar deze is aanpasbaar.
Wat ook interessant is is dat je per bloktype in kunt stellen of je ketel de warm water voorraad op temperatuur houdt of niet. Door hier gebruik van te maken kun je dus een extra stukje besparen op je verbruik.

Naast het basisschema kun je ook een agenda invullen. Ook de agenda werkt met het slepen van blokken naar bepaalde periodes op een dag. De agenda heeft hogere prioriteit dan het basisprogramma. Staat je basisprogramma ingesteld op 20 graden maar je agenda op hetzelfde tijdstip op 18 graden, zal de thermostaat dus zorgen dat het 18 graden is.
De agenda functie is echt een uitkomst voor huishoudens waar een of meerdere mensen onregelmatig thuis zijn. Je hebt gewoon je basisschema wat altijd geldt. Weet je dat je toch niet (of juist wel) thuis bent? Geen probleem, voer het in in de agenda en het geldt eenmalig voor dat tijdstip (of beter gezegd, tijdsblok).
Zo hoef je dus niet telkens je basisprogramma aan te passen naar je wensen.

Naast de schema's kun je natuurlijk ook gewoon handmatig de temperatuur instellen. Dit heeft altijd voorrang op zowel de agenda als het basisschema. Wil je toch het lopende programma hervatten, dan zul je simpelweg het programma even moeten pauzeren en hervatten.
Overigens biedt de thermostaat zelf wel een knop om direct het programma te hervatten.

App(s)

Naast het webportaal is er ook een app beschikbaar om je thermostaat te bedienen.
De app is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Inloggen in de app gaat met dezelfde gegevens als waarmee je inlogt in het webportaal.

De functies in de app zijn helaas wel beperkter dan in het webportaal. Zo kun je je basisschema niet aanmaken of aanpassen in de app. Wel kun je je agenda invullen en aanpassen.
Ook handmatig de temperatuur instellen is mogelijk in de app. Hervatten van het huidige programma werkt weer hetzelfde als in het webportaal. Even pauzeren / hervatten en je programma heeft weer voorrang.
Geofencing
Wat bovenaan mijn lijstje stond bij deze thermostaat was de mogelijkheid tot geofencing.
Dit houdt in dat gedetecteerd wordt of je je binnen een bepaalde straal van je huis bevindt. Is er niemand in deze straal, wordt het programma gepauzeerd. Komt er weer iemand de straal binnen, wordt het programma weer hervat.
Potentieel zou je dus niet meer je agenda in hoeven te vullen, maar kan alles automatisch geregeld worden met je basisprogramma en de geofencing functionaliteit.

Ten eerste heb je voor geofencing de app nodig. Geen probleem denk je. Maar wat blijkt, geofencing wordt niet ondersteund in de standaard app van ThermoSmart. Voor geofencing hebben ze de ThermoSmart AutoPause app.
De AutoPause app biedt dan weer geen mogelijkheid om je agenda in te vullen, dus als je toch van alle mogelijkheden gebruik wil maken zul je toch echt beide apps moeten installeren. Erg jammer.

Na wat eigen onderzoek (apps zijn mijn werkgebied) blijkt dat de 'basis' app van ThermoSmart niets anders is dan het webportaal wat wordt ingeladen in je app. Ga je bijvoorbeeld in de browser van je smartphone naar het webportaal, zie je exact hetzelfde als in de app. Dit betekent dus ook dat het op je smartphone gewoon echt niet mogelijk is om alle functionaliteit van de ThermoSmart te gebruiken, zelfs niet via het webportaal!

De AutoPause app daarentegen is wel echt specifiek voor de smartphone gebouwd. Doordat de basis app dus een website in een app is en de AutoPause app niet is het lastig (maar zeker niet onmogelijk!) om de geofencing functionaliteit in de basis app in te bouwen. Vanuit mijn oogpunt als app ontwikkelaar snap ik overigens niet waarom ze niet iets meer tijd hebben genomen en de AutoPause app dezelfde functionaliteit te geven als de basis app. Hadden ze dit wel gedaan hadden ze de AutoPause app als basis app kunnen gebruiken en was de huidige basis app overbodig geworden. Dat zou voor iedereen makkelijk en vooral ook duidelijker zijn geweest!

Genoeg daarover, nu maar eens een oordeel over de werking van geofencing in de AutoPause app.
In één woord: Dramatisch.
Ik wou dat ik er wat positiever over kon zijn, maar het werkt gewoon niet goed.
Het programma wordt nooit gepauzeerd als er gedetecteerd wordt dat er niemand meer in huis is. Hoe ik weet dat het wel gedetecteerd wordt? Simpel, via het webportaal kun je een lijstje zien met smartphones die gebruik maken van de AutoPause app. Daar zie je ook de huidige status. Zelfs als er staat dat alle devices niet in de zone zijn, blijft de thermostaat gewoon lekker het huidige programma volgen zonder te pauzeren.
Wat hierdoor ook pijnlijk duidelijk wordt is dat statusupdates van de smartphone (zone in/uit) naar de thermostaat lang niet altijd doorkomen.

Gemiste kans dus, geofencing is echt een functionaliteit die iets toevoegt aan een slimme thermostaat.
Gelukkig is dit goed op te lossen door gebruik te maken van de agenda functionaliteit, maar het zou natuurlijk gewoon moeten werken!

Uiterlijk

Het uiterlijk van de thermostaat is simpel maar toch strak. Van zichzelf is de thermostaat voornamelijk wit, waarbij de voorkant net ietsje donkerder is. Alles wat weergegeven wordt op het display is oranje van kleur, dit is verder ook niet aan te passen.
Wel kun je de helderheid van het display in standby mode instellen of zelf uitzetten.

ThermoSmart biedt ook de mogelijkheid om je display te customizen door middel van ThermoArt. Hierbij kun je kiezen uit bestaande designs of je eigen design maken. Dit wordt dan geprint op een folie wat je over je display kunt plakken. Ik heb het zelf niet geprobeerd en ga het waarschijnlijk ook niet proberen. Mijn muur waar de thermostaat aan hangt is wit. Wit op wit vind ik prima en valt niet zo op. Voor mij biedt ThermoArt dus niet echt toegevoegde waarde, maar ik kan me zeker voorstellen dat als je muur niet wit is en je toch wilt zorgen dat de thermostaat niet zo opvalt, ThermoArt een prima oplossing is.
Uiterlijk apps / webportaal
Het uiterlijk van de apps en het webportaal vind ik wat saai. Het is allemaal wel functioneel en het doet wat het moet doen, maar naar mijn idee het er meer van gemaakt kunnen worden.

Zeker de apps laten te wensen over. Zoals gezegd is de basis app, welke je het meest zult gebruiken, het webportaal welke wordt ingeladen in de app. Wat op het webportaal dus prima werkt (slepen van blokken, blokken vergroten/verkleinen) kan op je smartphone wat lastig zijn, vooral op kleinere schermen (en met dikkere vingers ;) )

Wellicht ben ik hier te kritisch op vanwege mijn werk als app ontwikkelaar, maar ik word er niet warm (of koud) van.

Hopelijk komt ThermoSmart nog met de nodige updates hiervoor.

Verbruik

Over het verbruik valt nu nog weinig te zeggen. Ik heb de thermostaat nu een halve week in gebruik dus het is wat kort dag om hier een uitspraak over te doen.

ThermoSmart biedt wel de mogelijkheid (na goed zoeken: https://support.thermosma...ssions/topics/24000000628) om je slimme meter te koppelen zodat ook verbruiksgegevens inzichtelijk worden. Na toestemming geven om je slimme meter uit te laten lezen duurt het nog een paar dagen voordat daadwerkelijk het verbruik zichtbaar is in het webportaal. Dat is ook gelijk de enige plek waar het inzichtelijk is, in de app mist ook deze functie.

De ThermoSmart V3 is makkelijk te installeren en ook makkelijk in gebruik.
Leuke toevoeging is de mogelijkheid om je slimme meter uit te laten lezen zodat je verbruikrapportage kunt krijgen.

Geofencing werkt erg slecht (of gewoon niet) terwijl dit wél een selling point is (staat zelfs een icoontje op de verpakking van de thermostaat), als dit gewoon zou werken is er functioneel niets op aan te merken.

Update 29-03-18

We zijn een aantal weken verder, tijd om de balans op te maken.
Qua gebruik is er eigenlijk niet zoveel meer over te zeggen dan wat eerder al is gezegd. Voordat ik de ThermoSmart ontving was ik erg benieuwd naar de geofencing functionaliteit. Voor mij leek dit het stukje toegevoegde waarde te kunnen zijn wat deze thermostaat toch net dat extra zetje zou kunnen geven ten opzichte van thermostaten zonder deze functie.

Helaas werkt deze functie (nog steeds) niet naar behoren. Ik heb contact gehad met de fabrikant en deze gaf aan dat ze vaker te horen krijgen dat de Android variant (welke wij thuis gebruiken) niet naar behoren werkt. Dit zou worden doorgegeven aan de ontwikkelaar. Tot nu toe nog geen update gezien, hopelijk komt dit op korte termijn alsnog.

Dat gezegd te hebben, ik mis de functionaliteit eigenlijk niet. De combinatie van vast programma en de in te stellen agenda voor uitzonderingen lost het probleem op, althans voor ons wel. Ook al wordt er onregelmatig gewerkt, vooraf weten we wel wanneer er wel of niet iemand thuis is. Een keer per maand even de agenda van de thermostaat vast invullen op basis van het werkrooster is geen grote moeite.
Maar dat is onze situatie. Als je in de situatie zit dat je niet vooraf goed kunt voorspellen of en wanneer er iemand thuis is gaat de slechte werking van de geofencing functie wellicht beter opvallen.
Besparen?
Dan natuurlijk de hamvraag:
Bespaar je nou ook echt door het gebruik van deze thermostaat?

Ik heb het gemiddelde weekverbruik over twee periodes vergeleken:
Periode 1: Begin 2018 tot de week dat de thermostaat is geinstalleerd
Periode 2: Installatie thermostaat tot aan nu

Het gemiddelde weekverbruik van periode 2 is ruim 37% lager dan het gemiddelde weekverbruik in periode 1. Tuurlijk wordt het naarmate het jaar vordert buiten ook iets warmer, maar niet zo warm dat het verbruik opeens zoveel omlaag gaat.
Voor mij staat dus vast dat deze thermostaat mij zeker helpt om mijn verbruik terug te brengen. Buiten dat het beter is voor het milieu is het natuurlijk ook goed voor je portemonnee!
ThermoSmart V3, kopen of niet?
Een beetje een oneerlijke vraag. Eigenlijk zou de vraag moeten zijn:
Een slimme thermostaat, kopen of niet?

Het antwoord op die vraag is zonder meer JA!
Met heel weinig moeite bespaar je toch op je stookkosten en dat is altijd mooi meegenomen. Het kost even wat om aan te schaffen, maar dit ga je zeker terugverdienen.

Zou ik dan de ThermoSmart V3 aanraden?
Ja, eigenlijk wel. Ik zou wel als kanttekening de geofencing er bij willen noemen, maar als je daar mee kunt leven (en er vanuit gaande dat er wel een update komt waarin dit wordt opgelost), is er geen enkele reden om hem niet aan te schaffen.
Ik zie voorlopig geen reden om een andere thermostaat te gaan proberen, ik vermaak me nog wel een tijdje met de ThermoSmart V3!

Heb jij ook een ThermoSmart V3?

Bedankt voor de goede review, ik ben me momenteel ook aan het oriënteren op een slimme thermostaat en deze staat ook op mijn shortlist. Je hebt in ieder geval ook de zorgen weg genomen over de installatie (ik ben zo'n persoon met 2 linkerhanden, maar dit moet ik inderdaad wel kunnen).

Verder inderdaad jammer dat de geofencing niet goed werkt. Heb je daar toevallig ook al contact over proberen op te nemen? Ik ben wel benieuwd hoe ze om zouden gaan met zo'n melding van een klant over toch wel een serieuze bug.

Wat ik me daarnaast nog afvroeg is in hoe verre deze thermostaat eventueel te koppelen is aan een smarthome/domotica netwerk. Daarover kon ik vooralsnog alleen een workaround vinden via IFTTT: https://www.youtube.com/watch?v=ntykW-b0C2E Misschien dat andere gebruikers hier nog wat meer over kunnen zeggen (al dan niet voor alternatieven). Een slimme thermostaat zou voor mij een eerste stap zijn in een domotica omgeving met als doel om uiteindelijk bijvoorbeeld een fibaro home station te gaan gebruiken. Het zou dan jammer zijn als het meteen al niet goed samenwerkt. (Al is het maar omdat geofencing dan misschien op een andere manier op te lossen zou zijn).

Nogmaals bedankt voor de review en ik ben benieuwd hoe je ervaring na een wat langere periode is.
Sorry, ik heb dit even helemaal gemist!
Zie ook mijn update van de review.

Ik heb dus ondertussen contact gehad over de geofencing problemen.
Ik kreeg vrij snel antwoord daarop en ze gaven aan vaker berichten te krijgen over het probleem. Het zou dan met name gaan om de Android versie van de app. Dit is ook de versie die wij gebruikt hebben.
Naast het antwoord hebben ze ook gelijk even gekeken naar ons ingestelde programma en ons nog wat tips hierover gegeven. Lost het probleem niet op, maar toont toch wel de bereidheid om mee te denken met de klant.

Qua koppeling met een smarthome of domotica netwerk kan ik je helaas niet verder helpen. Het enige slimme in huis tot nu toe is dus de thermostaat. Ik wil dit wel uitbreiden, maar dat is er nog niet van gekomen. Misschien kun je eens kijken naar Domoticz (https://www.domoticz.com). De ThermoSmart is hier mee te koppelen als ik zo snel kan zien is er ook een link met Fibaro mogelijk. Wellicht kan Domoticz ook Fibaro overbodig maken.