Humax iHDR-5050c Review

Buzzfuzz 23 februari 2010, 2.908 views

Humax iHDR-5050c

Pluspunten

• Beeld en geluid kwaliteit, vooral HD zenders
  • Gebruiksgemak
  • Optische aansluiting geluid (Dolby Digital)
  • USB poort voor externe harde schijf
  • FTP server

Minpunten

• Simpel LCD scherm wat ook geen dimfunctie heeft
  • Updaten van de ontvanger gebeurt automatisch en is niet in te stellen
  • Opstart tijd en soms HDMI handshake probleem
  • Geen equalizer mogelijkheden
  • Te kleine harde schijf intern
  • Snelheid van opnames over zetten via FTP/USB

Geluidskwaliteit Score: 4
In het begin

Mijn besluit om deze ontvanger met HDD recorder te kopen kwam al vrij snel nadat we ongeveer 1,5 jaar terug zijn over gegaan naar Ziggo.
We kozen voor Alles In 1 Extra waar ook al een Humax 5000C bij zat.

Het was niet makkelijk om de ontvanger te krijgen, ze werden maar mondjesmaat geleverd en ik heb er inclusief een Ziggo DTV pakket en HDMI kabel 462 euro voor betaald voor een 320GB versie.
Installatie was vrij gemakkelijk, even lezen wat wat doet op de afstandbediening en je hebt de ontvanger vrij snel ingesteld.

Een aantal maanden veder

Als je eenmaal door hebt wat de ontvanger kan en hoe je een externe schijf eraan moet hangen, dan blijf je opnemen en kijken.
Ken je een beetje linux, dan kan je bijvoorbeeld met een Ubuntu opstart cd een externe schijf formatteren in EXT3 en in mijn geval een 1 TB WDC My Book, dan kan je aardig wat uurtjes opnamens opslaan.
De interne 320GB schijf is eigenlijk te klein en niet van deze tijd als je bedenkt dat 1 uur opnemen in HD al iets meer dan 8 GB in beslag neemt.

Het kijken van zowel SD als HD kanalen is prima via HDMI, vooral Discovery HD is echt een belevenis bij goede programma's.
Opnemen is kinderspel met de EPG, kiezen wat je wilt opnemen, wat extra begin tijd en eind tijd instellen en je programma wordt netjes opgenomen.

Het geluid heeft niet veel opties, afgezien van de mode die je kan kiezen PCM of Dolby Digital, kan je alleen maar het volume regelen.
Een equalizer mogelijkheid zit er niet in en dat was toch wel handig geweest, vooral omdat ik de ontvanger aan een Logitech Z-5500 heb hangen via de optische uitgang.
Via die uitgang heb je ook Dolby Digital en dat maakt het net even wat mooier, mits het ook echt verwerkt is in TV programma.

De FTP functie is een handig extraatje, maar de snelheid is niet bijster hoog, zelfs al heb je een 1 GBps netwerk, je komt niet echt veel veder 5500 Kbps.
Je kunt dus beter zorgen dat je externe schijf te lezen is via een tooltje op je pc, maar ook het overzetten van een opnamen naar je externe schijf gaat vrij langzaam, je zou verwachten dat van schijf naar schijf via een USB poort toch behoorlijk snel moet gaan.

Van mij had het LCD display wel iets moderner gemogen en met dim functie want nu heb je dat niet en het display geeft aardig wat licht als het donker is in je slaapkamer.
En ook omdat de ontvanger om de paar uur geüpdate wordt gaat de ontvanger weer even aan en uit.
Ook niet echt leuk als er een externe schijf aan hangt, want ook die spint even weer op en dat is iets wat je 's nachts niet echt wilt horen/zien.

Is het wat?

Ja, als je de wat mindere punten kan overkomen, dan is het een ontvanger waarmee je nooit meer wat op TV mist.
Tuurlijk, het lange opstarten en die kleine bugs als een HDMI handshake probleem zijn soms vervelend, maar daar wordt aan gewerkt.
Ondanks dat ik niet zoveel TV kijk, is het toch een must have bij digitale TV, vooral voor HD zenders.

Heb jij ook een Humax iHDR-5050c?

Meer advertenties

Die van mij is nog nooit geupdated? En volgens mij moet je normaal ook altijd zelfs de updates uitvoeren, weet je wel zeker dat het niet gewoon aan je decoder ligt?

[Reactie gewijzigd door WildJoe op 24 februari 2010 00:24]

Hij bedoelt waarschijnlijk het updaten van de EPG.
Precies ja, EPG updaten leuk, maar doe dat als de ontvanger aan gaat, als ie uit staat is het toch niet nodig.
Ik had hiervoor voor de Cisco 8455, gister heb ik de 5050c ook gehaald :)

Je geeft als negatief punt aan de opstarttijd, volgens mij is dit een van de snelste starters, hij is in ieder geval veel sneller dan de 8455 van Cisco.. Ik vind het een erg prettig apparaat, werkt heel prettig en logisch..

De kleine harde schijf kan een minpunt zijn, maar je kunt hem vervangen of er inderdaad een externe schijf aan hangen..

Het grootste nadeel is de levertijd, mijn bestelling heeft er 2weken over gedaan, en heb er 329 voor betaald.. Dit is nog te doen, ik had hem in 1e instantie bij 4Launch besteld, dit duurde mij echter te lang..

[Reactie gewijzigd door rscheper op 24 februari 2010 10:50]

Snelle start is het niet, de 5000C die beneden staat is veel sneller, je ziet het Humax logo en daarna is het gelijk beeld, de 5050C moet eerst nog een paar seconden 'nadenken' op zwart beeld en dan pas komt het beeld.

Schijf vervangen kan ik uiterraard pas doen als de garantie vervallen is en dan nog is het de vraag of het werkt, ik weet niet of er iets op staat om op te starten (verborgen partitie).