Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit - Reviews

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit Review

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

Prachtig scherm, goede beeldkwaliteit, hoge refreshrate en relatieve prijs spreken voor zich, samen met de uitgebreide mogelijkheden. De minpuntjes zijn dan meer in de categorie: "als we dan toch moeten zeiken" en de bouwkwaliteit is daarvan de grootste

Pluspunten

• Relatieve prijs
  • Lage Input voor VA
  • Beeldkwaliteit
  • FreeSync
  • USB dock
  • PIP/PBP
  • Clean Design
  • Minimale bezels

Minpunten

• Afwerking/design rondom scherm niet tof
  • Kabelmanagement was leuk geweest
  • Het blijft een hoop geld
  • Had nog wel een DVI of VGA willen zien
  • plek van de USB dock voor mij niet handig

Introductie

Via tweakers.nl/actie de mogelijkheid om (wederom) een monitor te testen? Die kans laat je natuurlijk niet aan je voorbij gaan. Aangezien mijn zwager verzot is op Ultrawide schermen en ik er nog niet mee gewerkt heb leek mij dit dus de uitgelezen kans. Bij voorbaat wil ik Philips en Tweakers dus bedanken voor deze kans!

In deze review zet ik de korte ervaring van mij met 2 weken deze monitor als hoofdscherm uiteen. De Philipsmonitor zal worden vergeleken met mijn huidige monitor, een Asus PB287Q 4K monitor van 28". deze dus en een "normale, kleine" FHD monitor van LG, dat is deze

Beide panelen zijn dus TN, met een refreshrate van 60Hz.
note; ik weet dat niet alle foto's scherp zijn. Maar aangezien ik maar 1 keer kan uitpakken en die foto's pas naderhand gecheckt zijn, heb ik ze er voor de volledigheid toch ingevoegd.

Wat zit er in?

In de ontzettend grote doos waar de gemiddelde tweaker makkelijk in past vinden we uiteraard allereerst een hoop piepschuim. Op de binnenkant van de flappen van de doos staat zelfs hoe je de monitor moet uitpakken, iets waaruit blijkt dat hier zorgvuldig over na is gedacht.
Aangezien ik nog steeds de bibbers krijg van het vastpakken van de dure apparatuur en dus extreem voorzichtig ben heb ik even hulp ingeschakeld bij het uitpakken; iets wat ik hierbij dan ook adviseer! Het piepschuim voelt stevig aan en heeft uitsparingen waar de kabels netjes in hun zakje in liggen, en de voet wordt stevig op zijn plek gehouden door een ander stuk piepschuim. Indien je het met ook maar een beetje liefde behandelt komt dit dus goed.

De kabelset bestaat uit het volgende;
1x DP kabel
1x USB host naar USB type A (3.0)
1x HDMI kabel (2.0)
1x 3.5mm jack naar 3.5mm jack
1x Voedingskabel van het stopcontact naar het voedingsblok
1x Voedingsblok naar monitor input (120W, 6A 20V)

Om even bij dat voedingsblok te blijven; allemachtig wat is dat ding huge! Een solide 17x7.5x4 cm!
Uiteraard kun je dit prima wegwerken in/achter/onder je bureau, maar bijzonder vind ik het wel, bij mijn Asus zit de voeding ingebouwd in de monitor zelf. Ik snap de overweging (design/dikte/gewicht wat de voet moet dragen) maar hier kan ik wel inkomen.

Iets wat mij opviel aan de kabels was het feit dat deze een andere tint wit hebben dan de monitor zelf, als je dit eenmaal gezien hebt kun je dit niet "ontzien"

Features

Zoals eerder gezegd heeft deze monitor nogal wat dingen voor zich; een paar op een rij:
  • 34" Ultrawide (21:9)
  • 3440 x 1440 resolutie
  • 100Hz refreshrate
  • Freesync
  • USB 3.0 dock (4x)
  • PIP/PBP
Montage is vrij eenvoudig; de poot zit al in elkaar en wordt in 1x uit de doos geschoven
Het scherm klik je er vervolgens van de bovenkant op, en binnen 30 seconden staat de monitor klaar. Geen gedoe met vastschroeven of iets dergelijks, dit gaat snel!
Middels de knop op de achterkant achter de poot kun je het scherm net zo makkelijk weer losklikken. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ELxcd18q4lSJAm.jpeg

Qua IO vinden we op de achterkant de USB hub samen met een HDMI 1.4 poort aan de ene kant:

En het IO met de DP en HDMI 2.0, en audio/microfoon jacks naast de power in aan de andere kant
de joystick zit aan de zelfde kant als de USBhub. Aan de andere kant zit nog een Kensington lock.
De Ingebouwde speakers zijn decent, als je uitgaat van monitorspeakers. Deze zijn enkel getest tijdens wat youtubesessies, want bij het gamen miste ik toch diepte in het geluid. Uiteraard is dat ook wel logisch als je een Logitech Z623 gewend bent, en vergeleken bij andere monitorspeakers klinkt dit gewoon best wel prima. Ik zou ze zeker als bruikbaar bestempelen.
Ik heb hiervoor ook mijn Oneplus 3T via de kabel aangesloten op de audio in en spotify afgespeeld. Eigenlijk was ik best verrast; een heel klein beetje blikkerig, maar een klein speakersetje van 20 is eigenlijk geen noodzaak meer, nice!

Heel hard kan het allemaal niet, maar er treed dan ook nagenoeg geen vervorming op. Nou heeft de telefoon geen geweldige versterker, maar ook aangesloten op de Z623 was de vervorming nagenoeg niet merkbaar. Het volume kan dan wel weer een stukje hoger.

Verbruik

Tijdens het typen van deze review verbruikt de monitor op dit moment zo'n 60-65W, dit is met de monitor op sRGB, volle lichtbak en de speakers uit. Speakers aan op normaal volume maakte eigenlijk niets uit.

Bouwkwaliteit

Dat de Asus van beton gebouwd is kan Philips ook niets aan doen, de Philips oogt en voelt hierdoor wel een stuk eleganter. Echter zijn mij meerdere dingen opgevallen tijdens het gebruik;

• Randjes rondom het paneel, de behuizing is net een mm te groot in het midden bovenin, wat oploopt tot 1.6mm aan de randen (lang leve de schuifmaat). Aan de linkerkant bovenin is het minder dan 1mm, maar onderin is het wel weer die 1mm. Met name de rand bovenaan vind ik irritant, aangezien je dit vrij vlot ziet.

• De bezel onderin is wat wispelturig met betrekking tot de afstand tot het paneel

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is niets anders dan super. Mocht het niet helemaal naar je gading zijn kun je je helemaal uitleven in de instellingen om er iets van te maken wat jou beter past. Zelf vond ik de monitor nogal fel staan, maar de helderheid iets naar beneden schroeven was zo gedaan.

Fijn dat ze aan de nachtbrakers gedacht hebben door een blue light mode erop te zetten, echter heb ik deze mode maar 1 keer gebruikt omdat ik geen zin had om continu het menu in te duiken. Wellicht een idee voor monitorfabrikanten, een dedicated button om direct hier naar toe te gaan?

Kleuren zijn realistischer dan op mijn Asus TN monitor; ik betrapte mijzelf er dan ook op dat ik graag met m'n fotohobby bezig was de afgelopen 2 weken, meer dan anders.

Defecte pixels en ghosting waren afwezig, wat je natuurlijk ook graag wilt bij zo'n dure monitor. Het VA-paneel is snel genoeg voor gamen, ik merkte er geen verschil in (bij BF1 en World of Tanks) met mijn normale monitor. Wel was de beeldverhouding bij WoT 12:5 ipv 21:9 bij deze resolutie, dit gaf een "platter" beeld. Hier kan de monitor uiteraard niets aan doen, en bij BF1 was het dan ook prima.
mijn 1060 had het wel zwaar op deze resolutie, en zeker als je ook nog boven de 100Hz wilt uitkomen.

Op het moment van schrijven van deze review gaat de monitor naar de nieuwe eigenaar voor zo'n 780-800 euro. Een hoop geld als je 't mij vraagt, echter voor de features die genoemd zijn valt de prijs best wel mee. Goedkopere Ultrawides gaan namelijk niet tot boven de 60Hz en missen functies als FreeSync, en hebben een matte coating. Om nog maar te zwijgen over de curve en het VA paneel.

In deze prijsklasse zijn zowel van Samsung, BenQ en Asus (en vast nog meer) concurrenten met vermoedelijk hetzelfde curved panel te vinden, waarbij deze Philips dan consequent de goedkoopste is. Andere monitoren maken specificatiegewijs indruk met bijvoorbeeld een Qi charger in de voet (Asus) of een USB type C/Thunderbolt poort.

De prijs is in mijn ogen hoog; maar gerechtvaardigd; mits je echt graag FreeSync, curved en 100Hz wilt.

Opmerkingen

Ik noem deze sectie opmerkingen, omdat ze in mijn ogen niet voor iedereen negatief zijn.
Zo vind ik de rand rond het scherm fantastisch, heerlijk dat je bijna geen bezels hebt. Echter zweeft het paneel wat aan de bovenkant, tussen de behuizing achter en het paneel zelf zit zo'n 2-3mm ruimte. Of dit met opzet is gedaan, weet ik niet, het kan ook bijvoorbeeld met het productieproces te maken hebben. Al met al vind ik dit jammer, maar voor anderen kan dit een non-issue zijn.

Een ander puntje is dat ik graag een DVI of VGA connector had gezien, en dan met name de VGA. Dit aangezien VGA nog een veelgebruikte standaard is met name in de industrie waar nagenoeg elke laptop deze uitgang heeft. Dat VGA deze resolutie niet kan aandrijven snap ik, maar voor de PIP/PBP mode waar zoveel mee gepronkt wordt lijkt mij dit een nuttige toevoeging. HDMI zal alles wel overnemen en in principe kom je met 2x HDMI en 1x DP niet snel te kort, maar goed; als we dan al een potentieel minpuntje moeten noemen; dan zo maar!

Iets wat mij stoorde was het kabelmanagement; simpelweg; het gebrek eraan. zelf met 3 kabels moet je zelf al met tierips aan de gang om het een beetje toonbaar en clean te houden bij je bureau. Dit zou ik zeker aanraden omdat het anders snel afbreuk doet aan het prachtige clean design van de monitor, zonde!
Daarmee samenhangend had ik de USBpoorten graag anders gezien. Zelf gebruik ik vooral oplaadkabels en USB-sticks, en de feature om dit via het scherm te doen vind ik fantastisch, maar ik heb zo zitten prutsen om al die sticks er in te krijgen....
Positief hieraan is natuurlijk dat als je er een toetsenbord/muiscombinatie op aansluit dat je dan de kabels wel netjes kan routen en de poorten uit het zicht hebt.
Doorvoersnelheden waren prima trouwens; geen volledige test gedaan; maar onbewust dus wel grote files van en naar een Sandisk Ultra USB3.0 stick en die snelheden waar niet verschillend van de normale read/write op m'n front of rear IO, dus daarmee zit het wel snor.

Een 34" ultrawide curved met wat toeters en bellen en dan ook nog een clean design, wat vind ik daar van? Allereerst moet ik zeggen dat het wit totaal niet strookt met mijn kamer, maar goed, dat ligt dan weer niet aan de monitor.
Onopvallend kun je vergeten, iedereen die binnenkwam viel direct over het design van de monitor, in positieve zin; "oooooh" en "aaaaah" werden dan ook snel gevolgd door "mooi!" of "strak!". Dat zit dus wel goed.

De positieve punten gaan verder bij de features en de beeldkwaliteit. FreeSync kon ik niet testen wegens gebrek aan een AMD-kaart, maar dat nemen we dan maar even for granted. Met een GTX1060 kun je een prima plaatje tevoorschijn toveren; echter wordt met 100Hz de uitdaging wel groot. Die 100Hz was zeker fijn, zeker in combinatie met het curved scherm, absoluut een pluspunt!

De Opmerkingen uit de paragraaf hiervoor zijn dan voornamelijk ook persoonlijke "irritaties" die geen weerslag op iedereen hebben. Echt zware kritiek op deze monitor heb ik niet. Het grootste minpunt is dat je een diep bureau moet hebben vanwege het design van de voet. Het scherm hangt redelijk ver naar voren en opzicht van de basis en ik merkte dat ik af en toe te dicht op de monitor zat dankzij de geringere diepte van mijn bureau (60cm). De voet hangt 21cm achter de dichtstbijzijnde rand van het scherm, dit betekent dat de zijkant nog dichter naar je toe komen. Ten opzichte van mijn Asus is dit dus een verschil van zo'n 6cm in het midden van het scherm.

De monitor kopen zou ik zelf niet; simpelweg omdat ik al een 4K monitor heb en dit voor mij voldoende is, ook met 2 documenten naast elkaar. Uiteraard spelen ook budgetoverwegingen mee; voor iemand die echter op zoek is naar een nieuwe monitor met deze resolutie; kijk er naar! Het design is fantastisch, de prijs is prima voor de features en er zijn weinig pijnpunten, waarvan de grootste dan toch de bouwkwaliteit is.

Heb jij ook een Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit?

Een scherm van 600 euro met DVI/VGA.... Gaat ie? Kotswaardig als je het mij vraagt. Verder prima review. ;)