1 review

House of Marley Bag of Riddim - Reviews

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

House of Marley Bag of Riddim Review

PeacekeeperNL 4 januari 2018, laatste update op 11 januari 2018, 677 views Product gekocht

House of Marley Bag of Riddim

Grote portable speaker met mooi geluid als je van lage tonen houd. Voor de normale retailprijs vind ik de speaker fors aan de prijs. Omdat het al een oudere speaker is, wordt via de leverancier de restvoorraad voor een redelijke dumpprijs verkocht. Al-met-al: prima koop voor de dumpprijs.

Pluspunten

• Bass
  • Volume
  • Looks
  • Draagtas

Minpunten

• Standaard geen accu meegeleverd
  • Capacitieve toetsen zijn wennen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Deze review wordt op een later moment nog aangevuld met foto's en nadere bevindingen, omdat ik het product nu pas net een avond heb getest.
Eerste update op 10 januari 2018 gedaan. Foto's toegevoegd en klein stukje aan persoonlijke bevindingen t.a.v. het geluid.

Van de Bag of Riddim zijn online al redelijk wat reviews te vinden. Helaas was dit bij Tweakers nog niet het geval, dus vind ik het een mooi moment om dit alsnog te doen, ondanks dat het product er bijna uit gaat.

Vooraf mijn excuses als ik niet de juiste terminologie gebruik. Zij die mij kennen weten dat Ik geen audiofiel ben, zolang er maar bass uit komt. Correcties voor terminologie zijn in ieder geval welkom :)

Ik was reeds in het bezit van een House of Marley Get Together, maar op iBOOD kwam een mooie aanbieding voorbij voor de House of Marley Bag of Riddim. Zelf heb ik deze via de leverancier zelf besteld, AutoVision. Voor de normale retailprijs waarvoor hij op dit moment (4 januari 2018) in de Pricewatch staat (239 euro) zou ik deze nooit hebben gekocht. De reden hiervoor is simpel: er zit standaard geen accu bij, als je 6 D-cel batterijen (oplaadbaar) koopt, moet je die uit het apparaat halen om deze op te laden... voor dat alles vind ik de Bag of Riddim voor 239 euro te duur.

Bij de leverancier wordt de restvoorraad nu voor een dumpprijs verkocht: 99,90. Ik kon via de leverancier direct de herlaadbare accupack erbij bestellen voor 49.90, wat ik ook heb gedaan. In verband met de jaarwisseling, werd mijn bestelling uiteraard pas op 2 januari verstuurd, en gisteren geleverd.
Verpakking/unboxing
De levering geschiedde middels DHL in 2 pakketten: één voor de Marley, één voor de accu. De Bag of Riddim was goed en stevig verpakt voor verzending, om schade te voorkomen. De doos van de Marley haalde ik dan ook onbeschadigd uit de omdoos. De accu zat zelf stevig in een doos verpakt. Deze zat echter in een te grote omdoos zonder opvulling, waardoor de omdoos van de accu zelf mogelijk had kunnen beschadigen. Zoals te zien in de foto's is dit gelukkig bij mij niet het geval geweest.

De Bag of Riddim zit netjes verpakt in de doos: over het berkenhouten front zit een dun laagje papier ter bescherming tegen krassen, dit alles zit in een plastic zak, wat in zijn geheel weer in een kartonnen mal zit ter bescherming van het product. In deze kartonnen mal zat tevens aan de ene zijde het voedingsblok, aan de andere zijde de stekker welke met het voedingsblok wordt verbonden, en een standaard AUX kabeltje. Helaas was dit niet zo'n mooi gevlochten AUX kabeltje welke ik online voorbij heb zien komen, welke vroeger was meegeleverd.
De looks
Persoonlijk vind ik het berkenhouten front van de Bag of Riddim prachtig, het is in mijn opinie een mooi aanzicht. De canvas tas/hoes vind ik een beter aanzicht dan de kunststof omhuizing van de Bag of Riddim. Dit laatste vind ik er persoonlijk goedkoop uitzien tegenover het houten front. Gelukkig kan je de speaker tijdens gebruik gewoon in de tas laten zitten: er zijn de nodige uitsparingen in gemaakt (zowel voor de laadkabel onder het 'zakje', en voor de twee subwoofer luchtuitgangen). De kleurstelling van de tas is grijs met Rastafariaanse accenten. Persoonlijk heb ik hier niks mee, maar ik stoor me er ook niet aan.

Over het ontwerp zegt Marley.nl:
"Een unieke mix van high-tech en eco-bewust ontwerp, Marley producten zien er net zo goed als ze klinken.

Elk element is kunstig ontwikkeld tot in de kleinste details. Met behulp van verantwoorde materialen, onze audio-lijn is voorzien van onze exclusieve REWIND & trade; stof, katoen en canvas, textiel, recyclebare metalen, bamboe en Forest Stewardship Council (FSC) gecertificeerde houtsoorten. De combinatie van schoonheid en duurzaamheid, Marley producten brengen uw muziek en stijl terug naar de aarde met een warmte en karakter dat is ongeëvenaard."

Online had ik vooraf al wat reviews gelezen, en in vele reviews las ik dat men het niet eco-bewust vindt dat gebruikers 6 D-cel batterijen moeten gebruiken voor de voeding van de speaker als ze op pad willen ermee. Persoonlijk ben ik van mening dat het weglaten van een ingebouwde, vaste accu juist wél eco-bewust is: op het moment dat de accu 'op'/versleten is, hoef je niet het hele product te vervangen, alleen de accu of batterijen. Met een vaste accu is dit vaak moeilijk voor de eindgebruiker, en mag het nodige kosten. Daarom wordt er in dat soort gevallen vaak besloten het gehele product te vervangen.

Eerste set-up
Voor het plaatsen van batterijen, of in mijn geval de accu, moest ik de speaker uit de zak halen. Dit ging redelijk eenvoudig met het loshalen van de 4 drukknopen. Voor het vervangen van de batterijen heb je wel een platte schroevendraaier of een relatief dun muntje nodig om de twee schroeven los te draaien. Het viel mij op dat het veertje welke dient om het klepje omhoog te wippen initieel niet zijn werk deed: ik moest een tang gebruiken om het klepje los te trekken. Dit zal denk ik komen, doordat de speaker lang in opslag heeft gestaan, en het klepje een beetje was gaan klemmen. Nadat ik de accu had geplaatst, kon het klepje wel eenvoudig door het daarvoor bedoelde veertje opgewipt worden.

Vervolgens heb ik de speaker aan de netstroom gehangen om de accu op te laden, en de speaker alvast te starten. De speaker is aan de voorzijde voorzien van vier capacitieve toetsen. De powertoets is niet 'gevoelig', waarmee ik bedoel, je moet je vinger er korte tijd op houden om de speaker te starten. Dit voorkomt per ongeluk inschakelen van de speaker. Persoonlijk vind ik het aan de lange kant, want deze speaker steek je niet even in je broekzak, en zelf zou ik hem ook niet op een plek zetten waar ik er eenvoudig tegenaan kan stoten.

Bij het starten van de speaker maakt deze eenzelfde geluid als mijn Get Together speaker. Het pairen met mijn smartphone via Bluetooth ging verder eenvoudig en snel.

Het geluid
Omwille van mijn tijd, en aangezien ik de speaker tot nu toe slechts kort heb getest, houd ik het hier nu nog even kort. Ik plan dit op een later moment verder aan te vullen.
Wat iemand van het geluid van een speaker vind, is denk ik meer persoonlijke smaak en afhankelijk van je eigen voorkeuren en muzieksmaak. Zelf houd ik van muziek die in de buurt van de categorieën house en hardstyle zitten, en mijn voorkeur zit in: hoe meer bass, hoe beter. Op een later moment zal ik de speaker ook nog testen met andere muziekstijlen zoals klassiek (totaal niet mijn ding), Top40 en reggae (waar de speaker eigenlijk voor bedoeld is, schat ik zo).

Zoals eerder gezegd: ik ben geen audiofiel. Ik heb dan ook geen fijn gehoor zoals ik wel eens voorbij zie komen bij menig review van andere speakers. Ik vind dat de speaker een mooie, diepe bass heeft op zowel laag als hoog volume. De vormgeving van het geluid, zover ik dat nu kan beoordelen, is prima voor mijn oren. Het maximale volume is redelijk hard, maar niet zo hard als ik had verwacht. Tevens zit er een klein verschil in volume tussen op accu, of op accu+netstroom. Dit verschil viel mij op, doordat ik de speaker even van de netstroom haalde om deze mee te nemen naar een andere ruimte. Op alleen netstroom heb ik nog niet getest, maar ik verwacht hier geen (merkbaar) verschil in.

Update 10-01-2018
Het geluid is op normaal niveau prima, in mijn opinie. Wat mij is opgevallen is dat bij klassieke muziek, op het moment dat er ook maar enige vorm van bass in zit, de bass al snel de muziek begint te overheersen.

Verder heb ik zo nu en dan, op maximaal volume en in mijn equalizer iets meer bass t.o.v. de rest, dat intern in de speaker iets mee lijkt te resoneren. Ik heb nog niet mijn vinger erop kunnen leggen wat het precies is, maar het is natuurlijk wel een extreem geval: maximale bass, maximaal volume. Dat is vragen om problemen.

Verder is bij mij in het houten front een klein, niet opvallend deukje ontstaan. Ik vermoed door onzorgvuldig gebruik van mijn kant, maar ik denk dat dit best makkelijk/snel is gegaan.

TO BE CONTINUED

Heb jij ook een House of Marley Bag of Riddim?