Sony KD-55XE8599 Zwart

Sony KD-55XE8599 Zwart Review

Jumpman 5 januari 2018, laatste update op 5 januari 2018, 2.682 views Product gekocht

Sony KD-55XE8599 Zwart

Zeer goede budget televisie met UHD, 100/120Hz, Android en HDR support.

Pluspunten

• Contrast
  • Zwart waarden
  • 120 Hz
  • Android
  • Design

Minpunten

• Kijkhoek
  • Geen Local Dimming (maar dat weet je van te voren)

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Al een tijdje was ik de TV markt in de gaten aan het houden, gezien ik mijn Full HD Sony KDL-55W809C graag wilde upgraden naar UHD met HDR. Mijn voorkeur ging uit naar een OLED met HDMI 2.1. In de hoop dat deze HDMI 2.1 televisies aan het begin van het eerste en het einde van ge tweede kwartaal van 2018 op de markt zouden verschijnen. Echter er verschenen er rond 21 december 2017 een aantal berichten dat HDMI 2.1 niet zijn intrede zou doen in de nieuwe modellen van 2018, maar in die van 2019. Hier baalde ik wel van. Hoewel ik nog erg tevreden was met mijn Sony KDL-55W809C wilde ik voor 4K Blu-ray en mijn Sony Playstation 4 Pro toch graag naar de UHD standaard upgraden. Eén ding was zeker, het moest weer een VA paneel worden en geen IPS paneel worden. Waarom ik daarvoor kies, staat hier heel goed uitgelegd.

Dus 27 december 2017 de Sony KD-55XE8599 gekocht voor € 697,00 bij Electro World Tummers. Het was een prijs waar ik niet omheen kon voor deze goede tussenoplossing, totdat OLED met HDMI 2.1 verscheen. Zelf ben ik een behoorlijke audio en video enthousiast, maar wel met een door mij zelf opgelegd gematigd budget.

Unboxing
Bij thuis komst heb ik meteen de televisie uit de verpakking gehaald en aangesloten. Dit ging vrij gemakkelijk met de stappen op de verpakking en daarna de installatie instructies die op de installatiehandleiding stonden. Deze installatie handleiding zie je meteen als je de verpakking opent, volgende de op de verpakking genoemde stappen. Vervolgens wat hoofdzaken getest zoals UHD en HDR materiaal, zag er allemaal goed uit.

Wat zit er in de verpakking:
Sony KD-55XE8599 TV;

Vervolgens aangesloten:
Sony STR-DG720;
Sony PlayStation 4 Pro;
Nintendo Wii U;
HTPC (Intel Core i5, 8GB).

Zoals jullie zien kan mijn Home Cinema Setup wel wat upgrades gebruiken. De Sony STR-DG720 ondersteund maar maximaal HDMI 1.4 met 1080p, de HTPC met zijn eerste generatie Intel Core i5, ondersteund ook maar maximaal HDMI 1.4 met 1080p. Hier zal ik dus in de toekomst aandacht aan moeten besteden om 4K met Dolby Atmos 7.1 zoals bedoeld af te kunnen spelen.

Een Unboxing video van de KD65-XE8596 is hier te vinden.

Review
Een review ga ik hier niet schrijven, dit hebben de mannen en vrouwen van Rtings al perfect gedaan, mijn inziens.

Kalibratie
Op dit moment gebruik ik de kalibratie instellingen van Rtings, wellicht zal ik dit de komende weken nog wat bijstellen.

Ervaringen
De TV staat bekend om het beeld, en dat maakt het zeker waar. Ik ben erg onder de indruk van het beeld (zeker voor deze prijs). De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met dat van de Sony KDL-55W809C en dat is een compliment! Hier waren goede zwart waarden, goed contrast en een lage latency de basis. De hogere resolutie van 3840 x 2160 pixels, het grotere kleurenpalet, de ondersteuning voor HDR en de nog lagere latency komen hier nog bovenop. Al met al kan stellen dat het beeld dus een goede upgrade heeft gehad. Beide televisies beschikken over een VA (Vertical Alignment) paneel van dezelfde fabrikant: AU Optronics.
Zijn er ook negatieve punten? Ja, zeker.
Zelf al wat televisie mogen testen, dus deze TV ook even op de pijnbank gelegd. De zwakke punten van de televisie zitten hem in de kijkhoek en de HDR weergave. VA panelen staan er om bekend een erg goed te zijn met contrast, zwart waarden en latency t.o.v. van IPS. OLED even buiten beschouwing gelaten, want deze techniek is superieur aan VA en IPS, maar ook een stuk prijziger.
De kijkhoek: Als je er niet recht voor zit, zie je dat de kleuren en zwart waarden al afnemen. Het is een beetje aan jezelf hoe storend je dit zal ervaren. Gezien wij recht voor de televisie zitten en maar zelden rondom de TV, is dit voor mij niet echt een minpunt, maar ik vind dat het toch genoemd moet worden. Echter alleen met belangrijke voetbal wedstrijden, de Olympische Spelen of belangrijke actualiteiten wordt er hier met meerdere personen om de televisie heen gekeken.
HDR weergave: De televisie ondersteund HDR, maar geeft geen HDR weer zoals het bedoeld is. Dit heeft drie technische redenen: De televisie kan de 1000 nits niet halen, de televisie heeft geen Local Dimming aan boord en de VA techniek moet inboeten op zwart waarden als de helderheid op maximaal gaat, wat benodigd is voor HDR.
HDR zie er prachtig uit, bijvoorbeeld met natuur documentaires of extreme sports videos die met 4K HDR camera’s zijn geschoten. Echter ga je de demo’s van LG met veel zwart en enkele fel gekleurde elementen afspelen, dan zie precies de zwakte van televisies met deze technieken aan boord. De TV gaat naar zijn maximale helderheid, maar is niet in staat de zones waar het felgekleurde object zicht bevindt goed te dimmen, wat dus tot gevolg heeft dat de zwart waarden hard achteruit gaan.
Begrijp mij niet verkeerd: Het beeld is prachtig en één van de beste dat te krijgen is in dit segment televisies (zeker voor deze prijs). De minpunten los je alleen volledig op door voor een OLED televisie te gaan. De Local Dimming problemen zijn ook op te lossen met bijvoorbeeld de KD-55XE9005 of KD-55XE9305 die wel Local Dimming aan boord hebben, maar deze televisies zijn op moment van schrijven € 500,00 tot € 750,00 duurder dan de KD55-XE8599.
Wij zitten 2,4 t/m 2,5 meter van de televisie af en dit kijkt erg prettig. UHD komt goed tot zijn recht, en bij veel dingen zie je dat de ‘kartelige randen’ t.o.v. Full HD verleden tijd zijn, ook bij het kijken van 1080p content dat geupscaled wordt door de televisie zelf. Dit upscalen wordt overigens automatisch gedaan, gezien de TV standaard altijd op zijn eigen native resolutie van 3840 x 2160 pixels de content wil afspelen. Voor ideale afstanden en formaten in jou situatie kan je hier kijken.

Design
Sony heeft naar mijn mening zich wijselijk gehouden aan de weg die ze zo’n drie jaar geleden zijn ingeslagen: Mooie minimalistische designs van mooie materialen met op sommige punten toch mooie details. De meeste aansluitingen zitten nu aan de zijkant en de kabels kunnen netjes afgevoerd via de kabelgeleiders in beide zijden van de voet.
Image.

Bezel met chrome rand:

De zijkant:

Voet:

Achterzijde met de kabel geleider zichtbaar:

Software

De televisie draait op Android 6.0. En dit is wat mij betreft een groot voordeel. Kodi kan bijvoorbeeld direct uit de Android Play Store geinstalleerd worden, waardoor de functionaliteit van de televisie enorm vergroot wordt. De meeste bestanden kunnen direct van een NAS of PC afgespeeld worden op de PC. Zo niet, dan heeft dat de televisie ook nog de optie om content naar de televisie te casten, als ze beide op hetzelfde netwerk zitten.

Android 6.0:

De review update ik nog bij de komende weken, als ik meer tijd heb gehad om te testen.

Heb jij ook een Sony KD-55XE8599 Zwart?

goede duidelijke review ! met plezier gelezen.
Fijne en duidelijk beschreven gebruikerservaring!

Heb ik nog een vraag;
Speelt de Sony tv ook MKV files af via USB? In het verleden hadden Sony tv's nog wel eens moeite met dit soort formaten.
Via USB heb ik het nog niet getest, wel vanaf mijn NAS. Een bestand met x265 3840x2160 (23.976 fps) @ 19.8 Mb/s (CRF 17) en English DTS-HD MA 5.1 @ 2411 kb/s geeft hij niets om. Ik heb toch nog maar weinig TV's gezien die H265 zo goed doen.

MKV is overigens een container, hier kunnen van allerlei soorten coderingen en videoformaten in zitten.
Nice, maar je hebt t over de review van rtings ... gaat dat niet over deze tv: pricewatch: Sony KD-65XE8505 Zwart

Die modelnummers zijn verwarrend (USA vs Europe) Vraag me af wat nu het verschil is tussen jouw tv en deze (afgezien van t formaat) Alleen motionflow 800 vs 1000 toch?
Die laatste twee getallen betreffen alleen wijzigingen in Motionflow, design of een retailer specifiek model.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen