AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler

Specificaties AM4 socket • Octa (8) core @ 3,6GHz-4GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler Review

bke 29 december 2017, 490 views Product gekocht

AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler

Omdat er maar weinig reviews zijn van de Ryzen 1800X schrijf ik hieronder kort mijn bevindingen. Dit is geen uitgebreide of technische review, maar mijn persoonlijke indruk. Ik hoop dat ik je toch kan helpen om al dan niet deze CPU te kiezen of te laten liggen.

Pluspunten

• Voorlopig de topper der Ryzens
  • 8 echte cores, 16 threads
  • Eenvoudig overclocken met software en UEFI
  • Future proof
  • Performance
  • AMD is terug van weggeweest

Minpunten

• Geen koeler in de doos
  • Prijsverschil t.o.v. prestatieverschil niet verantwoord
  • Geheugenproblemen AM4 platform

Ik heb deze CPU vorige maand gekocht aan een zeer gunstige prijs. Ik ging oorspronkelijk een Ryzen 7 1700 kopen, maar wegens het enorme prijsvoordeel rond Black Friday heb ik hem bemachtigd voor € 314,00. Ik kon deze dus niet laten liggen voor deze prijs.

Het leukste aan deze CPU is om voor het eerst een computer te hebben met 8 echte cores en 16 threads. Voor mijn gebruik (webbrowsen, muziek en films spelen, zeer occasioneel The Sims 4 gespeeld door de vriendin...) is deze CPU uiteraard zwaar overkill en zullen bepaalden mij gek verklaren, maar voor de reeds eerder vermelde prijs kon ik het echt niet laten. Op dit moment kost hij terug €349.00 bij de goedkoopste shop van de pricewatch en € 400,01 bij de tweede goedkoopste.

In het verleden heb ik altijd oudere platforms gekocht en nu wou ik eens iets nieuw en krachtig, "top of the line" zeg maar. Desondanks de Ryzen 7 serie reeds enkele maanden op de markt is. Nu ben ik ook terug een aantal jaar future proof. Mijn vorige systeem was gebaseerd op een AMD FX 8300. Dit is een enorme upgrade. Het vorige AM3+ platform was verouderd en hopeloos te laat gelanceerd. Met het AM4 platform geniet ik van enorm veel USB 3.0 en enkele 3.1 poorten. Ook het M2 SSD slot is leuk!

Het installeren ging zeer eenvoudig en zoals ik gewoon ben van een normale assemblage. De pinnetjes zitten op de CPU en de gaatjes in de socket. Bij deze CPU zit geen boxed koeler. Hierdoor heb ik de Cooler Master Hyper TX3 Evo genomen, wegens het zien van vele positieve reviews hier op Tweakers. Van deze koeler ben ik echter toch iets minder tevreden. Idle staat de CPU bij een kamertemperatuur van 22°C rond de 32°C te draaien en bij licht computergebruik (browsen met muziekje erbij) varieert het tussen de 32 en 42°C. Na enkele minuten CPU-Z stresstest komen we al vlotjes aan de 72°C volgens HWMontior. Veel hoger komen we niet. Hoe correct deze waarden zijn weet ik niet, gezien de Asus Al Suite hier 7°C vanaf trekt.

Het stroomverbruik heb ik niet nagemeten, maar deze CPU is met zijn 95 watt TDP veel zuiniger dan de voorgaande FX 8300. Op toolls is te zien dat de Ryzen 1800X zijn cores individueel terugschakelt naar een lagere snelheid om zo stroom te sparen. Idle staan de cores samen op 9W in HWMonitor. AMD heeft goed nagedacht om zoveel mogelijk individuele onderdelen op de CPU te kunnen uitschakelen, zonder dat je daar iets van merkt.

Het grootste nadeel van het AM4 platform blijft wel de geheugenondersteuning, maar dat ligt niet volledig aan de CPU zelf. Moederbordfabrikanten hebben dit hoofdzakelijk in de hand. Gelukkig komen er voldoende BIOS updates uit. Ik heb 2 reepjes van 8 GB Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R geheugen. Deze werken voorlopiog 100% stabiel op 2933 MHz en bijna stabiel op 3066 MHz. Op 3200 MHz draait het systeem volledig instabiel en crasht Windows binnen de 5 minuten.

Mijn eindoordeel van deze CPU is in overeenstemming met de verwachtingen. Het is een beest van een CPU, veel te snel voor wat ik nodig heb. Het is jammer dat er geen boxed koeler bij is en dat de prijs t.o.v. de iets lager geclockte Ryzen 1700 en Ryzen 1700X toch aan de hoge kant is. Als je het geld ervoor over hebt: zeker doen. Je haalt er het topmodel van de reeks mee in huis.

Mijn volledige systeem: gallery: bke

Heb jij ook een AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler?

Vraag & Aanbod

Nice review, het valt mij op dat jouw temps toch reuze meevallen? Stress test 72 graden met 8 cores en een relatief basische CPU koelert lijkt me prima. Zo lang je geen last hebt van een ramping fan is dit toch helemaal toppie?
32 idle vind ik ook zeer netjes. Dat red ik met mijn huidige (intel) cpu echt niet.