Popcorn Hour A-200 Review

Hibernate 11 februari 2010, laatste update op 12 februari 2010, 1.350 views

Popcorn Hour A-200

Pluspunten

• goed te tweaken en naar eigen hand te zetten (YAMJ),
  • beeld kwaliteit,
  • prijs in verhouding tot concurrenten,
  • HDMI kabel mee geleverd,
  • ondanks Fan en HD toch stil genoeg

Minpunten

• design,
  • gebruiksgemak kan beter, dit komt vooral doordat Syabas er een handje van heeft om producten te vroeg in de markt te zetten. Harware matig klopt het wel maar de software is nog lang niet uit ontwikkeld,
  • menu stelt niet vee voor

Geluidskwaliteit Score: 4
Gisteren de PCH-A200 van wifimedia ontvangen met een 1,5 terabyte HD er in.

in eerste instantie deed de PCH niet veel. De HD werd niet herkent, NMT applicaties waren niet te vinden in het setup menu en films afspelen via het netwerk verliep haperend en niet alle files waren zichtbaar voor de PCH.

na enig onderzoek bleek dat de firmware waarmee dit apparaat op dit moment wordt uitgeleverd niet goed is. Op de popcorn update site die vermeld staat in het a4-tje documentatie die bij het apparaat zit zijn op dit moment nog geen firmware updates te vinden. ook niet de oude waardoor je via het setup menu niet via internet kan updaten.

na enig speurwerk vond ik in een thread op networkedmedia.com een post met daarin een nieuwere versie van de firmware (van 29-01-2010).

Installeren van deze firmware ging ook niet meteen goed. resetten van de PCH door de stekker er een keer uit te trekken en weer er in te steken was nodig maar daarna kon ik eindelijk de firmware updaten via een USB stick en de NMT applicaties installeren.

toen dit gelukt was was het een koud kunstje om de SMB server te starten en kon ik via de PC eindelijk de interne harde schijf benaderen. Films er op gezet en nu speelden ze vlekkeloos af.

Tot nu toe heb ik de volgende typen uitgeprobeerd vanaf interne HD en vanaf de NAS:
MKV(H.264)
AVI(H.264)
XVID
MP4(H.264)
VIDEO-TS
ISO

Bij de VIDEO-TS folder met VOB's er in viel me op dat bij afspelen vanaf de interne HD ik op de folder al op enter kon drukken om afspelen te starten. bij streamen van dezelfde film vanaf de NAS moest ik de eerste VOB selecteren. Waarom is me nog niet duidelijk.

verder had ik nog een probleem met het afspelen van MKV bestanden vanaf de synology NAS. Een firmware update van de NAS was noodzakelijk omdat in de nieuwere versies MKV via UPnP wordt ondersteunt.

Nu alles werkt ben ik erg tevreden over het apparaat. Ondanks dat er een fan en hardeschijf in zitten produceert hij niet veel geluid. Uiteraard is het design niet het allermooiste maar daar koop je hem ook niet voor. Omdat het apparaat klein is til je hem eenvoudig op en neem je hem mee naar vrienden of een andere tv in huis om daar te kijken.

De interface van het menu is nou niet echt om over naar huis te schrijven. Je kunt door je bestanden bladeren zonder veel meta informatie te zien. Gelukkig kun je dit zelf beter maken door met YAMJ een mooie Html index te genereren en deze te openen op je PCH. Je kunt films dan direct starten vanuit de HTML pagina. Voor de huis tuin en keuken gebruiker is dit waarschijnlijk geen optie maar ik kan het iedereen aanbevelen. Met een mooi YAMJ menu zul je iedereen versteld doen staan van dit apparaat.

Afgezien van het design kan ik alleen maar positief zijn tot nu toe. Er is een grote user community en er zijn vele fora waarop je terecht kan met vragen en of tweaks. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die een NMT overweegt.

• Synology DS209+ II
  • Philips LCD TV 32"

Heb jij ook een Popcorn Hour A-200?