Medion Akoya P56001 Zwart Review

TimmyT 11 februari 2010, laatste update op 11 februari 2010, 8.675 views

Medion Akoya P56001 Zwart

Pluspunten

• 1 Prijs! ¤ 249,- dat is gewoon cheap!
  • 2 Aansluitingen HDMI is aanwezig!
  • 3 1920 x 1200
  • 4 Ziet er degelijk uit

Minpunten

• De DVI aansluiting zit wat lastig.
  • Het standaar contrast staat te oogverblindend....
  • Geen HDMI kabel aanwezig

Persoonlijk was ik een lange tijd op zoek naar een monitor met (voor mij) 4 zeer belangrijke specificaties.

1 Minimaal 25.5 inch
2 Resolutie van 1920 x 1200
3 1 HDMI aansluiting.
4 Zo goedkoop mogelijk.

De reden voor deze punten zijn simpel. Ik game regelmatig en af en toe kijk wat filmpjes of wordt er een website gemaakt. Daarnaast moest het een goedkope monitor zijn. Duurder is alleen maar luxe en features die ik (en waarschijnlijk de gemiddelde gamer) niet gebruiken. Tilt is leuk maar volgens mij gebruik je het zelden. Een USB poort... grappig maar ik heb er genoeg op mijn pc. Hoogte verstelbaar, dat zo wel een pluspunt zijn. Maar het moest gewoon een monitor zijn en klaar! Ik heb regelmatig tweakers bezocht maar kwam altijd uit op monitoren rond ¤ 350,- en dat vond ik te duur.

Toen kwam Aldi, voor ¤ 249,-(!) met deze medion 25.5" monitor:

25,5" Full HD TFT breedbeeld monitor
Maximale resolutie 1920 x 1200 (16:10)
Reactietijd 2 ms. (overdrive)
Reactietijd 5 ms.
Kijkhoek horizontaal 170°
Kijkhoek verticaal 160°
DVI-D en HDMI aansluiting met HDCP
2 geïntegreerde luidsprekers
Meertalig On Screen Display (OSD)
Universele netspanning (100-240V 50-60Hz)
Zwarte high glossy behuizing

Dit alles was voor mij meer dan voldoende. Want wat moet je nog meer? Ik zag op tweakers geen uitgebreide review, dus ik dacht laat ik daar een simpele review neerzetten.

Algemene beoordeling:

De doos zag er een beetje fluberachtig uit. Het blijft karton he... Maar het gewicht was aardig. 8.2 kg. Eenmaal thuis de doos opgemaakt en meteen werd duidelijk dat deze monitor stevig verpakt zat. Kabeltjes erbij (geen HDMI kabel) dus gaan met die banaan.

Featureset:

Tja, plane and simpel just as i wanted. Hij is niet in hoogte verstelbaar. Maar je kan hem wel wat naar achteren kantelen zoals de backslash maar dan iets verder \. Dit ondekte ik vanmorgen pas. Maar goed het zit erop. Standaard de gewenste aansluitingen. 1x dvi, 1x VGA, 1x HDMI en 1x audio in. Er zitten ook speakers in maar die heb ik niet getest. Ook zijn er op de voorkant van de monitor 4 knopjes te vinden waarmee je de instellingen kan regelen. Deze zijn goed de vinden maar het blijft wennen en uitzoeken wat wat is. Als je dat door hebt zitten de knopjes op de goede plaats en ze vallen totaal niet op! pluspunt dus... Volgens mij kan je via een knop ook wisselen tussen de verschillende aansluitingen (of dit moet is snel automatisch zijn gegagaan.) Ook is het keuze menutje duidelijk en volgens mij kun je daarmee goed uit de voeten.

Kleurweergave, contrast en helderheid:

Toen het beeld voor de eerste keer op kwam stond het contrast en scherpte vol open. Dit was te veel van het goede. Dit terug geschroeft en het was veel beter. Sterker nog, ik heb instellingen zo gelaten. Wat wel op viel was dat het witte van de verkenner aan de rechterkant een lichte bruine waas gaf... Maar als je ging verzitten was die weg. Bij games en films topkleuren! Dus ik vermoed dat die waas met instelling helemaal weg te krijgen is. Ook zijn de letters van je bureaublad allemaal goed te lezen en deze zijn totaal niet wazig. Zwart is ook echt zwart.

Ghosting:

In films nog geen ghosting gezien alles gaat soepel en vlot. In COD MW 2 dacht ik 1x ghosting te zien maar dat zou ook een lagje geweest kunnen zijn. Maar om dit goed te beoordelen heb ik nog te weinig gegamed.

Pixeldefecten:

Voor zo'n scherm is het toch altijd afwachten of er geen dode pixels zijn. Mijn oude 22" monitor had één dode pixel links boven in het scherm. Dit was zeer acceptabel en noemde hem dus pixie. Nu bij deze monitor heb ik afscheid van pixie genomen want ik kon er op het oog, (zoals 80% van de meeste gebruikers zullen doen) geen ontdekken. Knap dus.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Goed. Alles mooi omrand met plastic tegen beschadiging. Hij voelt ook solide aan. Net zoals de knopjes. Je kan er op drukken en de monitor verschuift niet. Een nadeel is de DVI aansluiting. Deze zit net boven de voet en moet dus moet je de kabel even wat buigen. Het is zeker wel te doen en als die zit dan zit het goed. Wat ik een beetje storend vind is het powerlampje. Deze zit niet in het midden of links of rechts. Maar goed dat is een kwestie van wennen.

Vormgeving:

Wat moet je hier van zeggen? Netjes, strak en een beetje glossie. Niets mis mee.

Prijs:

Hier komt de klapper... ¤ 249,- Tja en voor dat geld heb je toch echt heel veel monitor. En als het werkt dan werkt het. Is het een duurzame monitor? Dat weet je niet. Maar dat weet je nooit.

Onderbouwing / Review:

Nogmaals voor de spec die ik wilde voldoet hij prima. Ik ga niet zeuren over kleine dingetjes. Zeker niet voor dit geld. Het is dus top dat er zelfs geen kleine of storende dingetjes zijn! De fotos zijn genomen met mijn gsm dus de kwaliteit laat wat te wensen over...

Heb jij ook een Medion Akoya P56001 Zwart?

mooie review, helaas sluit je met met Waterfiends aan, slechte ervaringen met medion, na 1 of 2 jaar dode pixels (meerdere malen gehad)
Is dat zo, dat zou dan jammer zijn en jammer dat dit hier niet goed terug te vinden was. Maar misschien zijn ze nu wel wat beter ontwikkeld, het is een nieuw model. Daarnaast zal het bij mij wel 4 jaar duren want zo'n super active gamer ben ik ook weer niet. :9
mooie review netjes en uitgebreid, alleen ik zal hem nooit kopen door nare ervaringen met medion.
ps laatst heb ik bij de Aldi een tv kaartje gekocht! € 20,- inc afstandbediening + teletekst en radiozenders. Het werkt als een toeter. Natuurlijk is dat consumenten 'rommel' maar waarom veel geld uitgeven als je tevreden bent met minder? Want zelfs het duurste is dan niet goed. Mijn eerste TFT monitor was van LG een ook met 1 dode pixel. En als die niet storend is, swa... Het wordt natuurlijk wél een ander verhaal als na 1 jaar de totale monitor uit elkaar valt...of de dode pixels zo groot zijn als een knikker ;)
Als het voldoet is er geen reden duurder te kopen.
Een vriend van mij kocht destijds een high-end CD-speler, merk Accuphase, kostte ƒ12.000,-
Mooi spul is dat, veel zinvolle mogelijkheden, hoge signaal-ruis-verhouding enz.
Alleen overklast zelfs een middenklasse cd-speler de signaal-ruis-verhouding van een high-end versterker, en ook die is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de speakers. De zwakste schakel is bepalend, dus kun je in zo'n geval beter een goedkopere speler kopen en betere speakers en versterker. (Zelfde gold ook ten aanzien van cd-speler en andere digitale apparatuur versus analoge, zoals platenspelers en cassettedecks, met betere, duurdere digitale apparatuur is nauwelijks winst te behalen t.o.v. de goedkopere, maar met duurdere analoge apparatuur wel en vergeleken met een budget cd/dvd-speler zijn vervorming en signaal-ruis-verhouding van zelfs een high-end analoog casssettedeck om te huilen.)

Sterker nog, kort na zijn aanschaf kwamen de dvd-speler en de SA-CD en DVD-Audio. Beide technieken gaan in signaal-ruis-verhouding en wat betreft vervorming op hun sokken de high-end cd-speler voorbij. En hetzelfde gebeurt met de volgende generatie (blue-ray tel ik dan niet mee, want dat is tot nog toe alleen film) dus blijf jeachter de feiten aanlopen. Daarbij, genoeg is genoeg, op een gegeven moment hoor je het verschil toch niet meer.

En zo is het in veel gebieden. Duur professioneel gereedschap is soms beter, degelijker, duurzamer als goedkoop consumentenspul, maar soms is het ook onhandig groot, zwaar en niet eens geschikt voor het typische gebruik thuis.

Een dode/hete pixel kan enorm storend zijn op een monitor aan een bureau, bv op kantoor, maar bij het film-kijken of gamen met een console zal het vaak niet eens opvallen
Persoonlijk zou ik nooit iets van Aldi Medion en Acer kopen :) Allemaal consumenten rommel die na 1a2jaar standaard defect gaat.

Toch een compliment voor je nette review, ga zo door!
valt wel mee hoor mijn medion pc gaat al 4 jaar mee.
Mijn laptop gaat al 5 jaar mee, kgebruik hem niet veel meer maar toch..
Heb nu toch al 4 jaar een Medion laptopje en dat heeft het 4 jaar erg goed uitgehouden.
Nu is het wel compleet klaar voor het schroot, maar toch :)
Heb hier nog een P4 medion systeempje staan, zo'n 9 jaar oud en werkt nog perfect!
het was bij mij 1 oranje pixel :P was bij mijn oom op zn 19" tft van de aldi.
Niet bepaald een gamer. De man is in de 70.
misschien zijn de spullen nu beter maar daar kan ik niet over meepraten :)
Het spul heeft natuurlijk wel 3 jaar garantie ;)
ik kreeg er 1 terug met 3 dode pixels :)
Normaal 5ms met Overdrive 2ms? Hoe werkt dat?
Meese mensen zullen het verschil niet merken.
Als je het wel merkt is het bij snelle acties in films (race) of in snelle games, zoals FPS.

Als Normaal 5ms is, dan zal die 2ms ook wel wat andere consequenties hebben, zoals kortere levensduur, mindere kleuren, slechtere zwartwaarde of minder contrast.
Laaste zijn niet zo erg, maar kortere levensduur dus wel, en wat het is staat waarschijnlijk niet vermeld. Kortom, gewoon op 5ms laten staan.
Beats me... Ik vermoed dat je dit in het keuzemenu kunt instellen maar zo ver ben ik nog niet gekomen... ;) En zo lang dat niet nodig is laat ik dat maar zo.