>Observer_, Windows Review

Gamebite 8 december 2017, 214 views Product gekocht

>Observer_, Windows

Pluspunten

• Gevoel en sfeer
  • Verhaal

Minpunten

• Collectible's zijn nutteloos

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Stabiliteit Score: 4
Jij bent Daniel Lazarski. Beroep is, detective van de speciale politie unit, Observer. Je beschikt over de mogelijkheid tot het hacken in mensen hun angsten en herinneringen. Wat begint als een normale detective dag, veranderd snel naar een zoektocht om je zoon Adam Lazarski te vinden.

Om niet te veel weg te geven van het verhaal, probeer ik het zo beknopte mogelijk uit te leggen. Het land word bestuurd door 1 grote corporatie genaamd Chiron. Hun zijn de puppet masters van elke burger met lichaamelijke augmentaties. Probeert er iemand van het ideale pad af te wijken zal Chiron er ook voor zorgen dat dit niet meer gebeurt. Natuurlijk zijn er ook mensen die in opstand willen komen tegen de corporatie!

Het verhaal laat je dan ook kennis maken met een x aantal van deze mensen en kom je er uiteindelijk achter dat heel dit verhaal een groot schaakbord is verstopt in een bizarre en verwarrende wereld waar eigenlijk niets is wat het lijkt.

In deze donkere cyberpunk wereld hebben de bewoners ook te maken met oorlogen, ziektes en vervuiling. Hierdoor raken mensen het padje kwijt en krijgt de definitie normaal een heel andere betekenis.
Deurtje open, deurtje dicht
Aangezien de game zich volledig in first person view afspeelt heb je de standaard controls van lopen, sprinten, rondkijken. Wat hier een toevoeging op is, is dat je deuren zelf open en dicht moet doen door, bijvoorbeeld, je linker muis knop ingedrukt te houden en vervolgens naar boven/onder te bewegen. Niet alleen deuren kun je open maken maar ook kasten, voorwerpen vast pakken en verplaatsen, schakelaars aan/uit zetten.

Ook heb je als detective de beschikking over twee scanners en nightvision. Zo heb je een scanner die voornamelijk gebruikt word voor technische voorwerpen en een scanner voor biologische voorwerpen.

Stel je voor, een crime scene waar iemand eerst is vermoord en vervolgens is opgehangen met kabels. Met de biologische scanner kun je dan het schot of steek wond analyseren en met de technische scanner kun je de kabels analyseren. Nightvision spreekt natuurlijk voor zich en is eigenlijk gewoon de vervanging voor een zaklamp.

Ook kun je bij sommige mensen een Dream Hack uitvoeren. Wat je dan doet is jezelf koppelen aan de geheugen chip die sommige karakters in hun hoofd mee dragen. Wat je hier te zien krijgt is een van de charmes van het spel, dus daar kun je het best zelf achter komen! Wat ik wel kan zeggen is dat je een deel verleden en de weg naar het heden te zien krijgt en hoe deze persoon is geworden zoals hij/zij nu is.

De controls werkte over het algemeen naar behoren, alleen de nightvision was hier en daar vervelend, ik kon namelijk vaak minder zien met nightvision dan zonder. Het vastpakken van los hangende voorwerpen wilde soms ook niet lekker meewerken, nu was dit voornamelijk op stukken waar er niets spannend gebeurde dus was zeker niet storend.
Bah, bah! Dat moet ik toch niet aanraken?
Dit zijn de twee onderdelen die voor mij de game deden shinen! In mijn playthrough heb ik minimale stoteringen of vastlopers gehad, en om heel eerlijk te zijn, gewoon geen. Er zijn momenten in Observer waar ik echt van zat te kijken en mezelf afvroeg hoe mijn PC het zo soepel bij kon houden. Dit heeft zeker te maken met de optimalisatie van hun engine en game.

Over het algemeen is het een heel donkere game in een cyberpunk setting. Dus veel donkere kleuren in combinatie met neon. Ze weten de sfeer van een klasse A appartement ( armoede ) goed over te brengen. Het hotel waar je 90% van de tijd zit, zit vol met junkies en bewoners die het padje kwijt zijn. Ook ziet alles er vies, vuil en oud uit. Het gevoel dat je liefst niets wil aanraken was bij mij dan ook aanwezig.

Het geluid is ook erg ondersteunend aan het hotel en setting, van klapperende deuren tot achtergrond stemmetjes, geluiden waar je de oorzaak niet van weet, lopende water kranen, soms het geluid van stilte of gewoon het wazige geluid dat ze gebruiken om bepaalde veranderingen aan te geven.

Lekker dus voor een avondje in het donker met je koptelefoon en het volume lekker hard, bij mij werkte dit in ieder geval.
To buy or not to buy
Ik zat al jaren te wachten tot er weer een game kwam die met mijn hoofd kon spelen, tot Observer in mijn Steam lijst werd toegevoegd. Deze indie horror adventure game heeft een speciaal plekje gekregen. Vind je spellen leuk zoals Amnesia of Outlast, dan is dit zeker een die erbij hoort.

Wat ik gezien heb van de achievements heb je minimaal 2 playthroughs nodig, dit omdat je in het spel op bepaalde momenten keuzes krijgt. Nu zie ik mezelf dit verloopig niet nog eens spelen, gewoon al door het feit dat ik zijn uniekheid wil houden, dit verdwijnt een tweede of derde keer bijna gelijk.

Zeker de moeite om aan te schaffen als je even niets te spelen heb of niet weet wat je moet kopen. Het spel is niet al te lang en laat je na een speel sessie zitten met vragen.

Heb jij ook een >Observer_, Windows?