Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • MVA • 5ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q3279VWF Zwart Review

InEtVa 28 november 2017, laatste update op 28 november 2017, 285 views

AOC Q3279VWF Zwart (Product gekocht)

Voor het geld bied deze scherm vrij veel waar voor je geld. De beeldkwaliteit is zeker voor de prijsklasse erg goed, met vrij natuurgetrouwe kleuren, een goed contrast en een mooie resolutie. Daar staan vrij ernstige banding, matige uniformiteit, veel ghosting en een matige voet tegenover.

Pluspunten

• Contrast
  • Vrij goede kleuren
  • Prijs/kwaliteit
  • Resolutie
  • Drukknoppen
  • AMD FreeSync

Minpunten

• Ghosting
  • Verticale banding
  • Backlight uniformiteit

Zoals veel anderen ben ik door de scherpe prijzen tijdens het Black Friday weekend overgehaald om deze monitor in huis te halen. 199 voor een 32 inch, 1440p, VA paneel was te mooi om over te slaan. Uiteindelijk is hij toch terug naar de winkel gegaan. Lees hieronder waarom.

Wat zit er in de doos?

Op het moment dat je de doos opent is het eerste wat natuurlijk opvalt het gigantische scherm. Het geheel is stevig verpakt, met naast het scherm nog de voet, een HDMI kabel, een Displayport kabel en een stroomkabel. De stroomkabel is overigens van hetzelfde type als een voedingskabel voor de PC, zonder adapter in de kabel zelf.

Bouwkwaliteit en design

Voor de prijs is dit prima. Plastic, uiteraard, maar het voelt desondanks solide aan. Ook de fysieke knoppen zijn erg fijn. Ik ben zelf nooit een fan geweest van touchknoppen. Echter valt op de voet wel wat aan te merken. Deze wordt met een schroef bevestigd op de monitor, echter kan deze schroef alleen door middel van een lip worden aangedraaid met de hand, een schroevendraaier is geen optie. Hierdoor was het vrijwel onmogelijk om de schroef voldoende aan te draaien. Dit leidt ertoe dat de voet wat wiebelt. De aanpassingsmogelijkheden van de voet zijn ook vrij beperkt, deze kan je alleen naar voor en achteren kantelen, that's it. Dit is ook niet op te lossen met een VESA-mount, deze wordt namelijk niet ondersteund.

Het design kan ik kort over zijn. Het is vrij neutraal. Niet heel bijzonder, maar vrij dunne bezels en vrij zakelijk verder.

Beeldkwaliteit

Bij het aanzetten word je gegroet door een vrij gigantisch beeld, maar in mijn ogen niet vervelend groot. Ook de resolutie van 1440p is voldoende voor dit formaat. Ik heb zelf altijd een voorkeur gehad voor VA panelen ten opzichte van IPS en TN. Dit vanwege het goede contrast, de goede kleuren en de redelijke kijkhoeken. Meestal is de backlight bleed ook wat minder.

De meeste voordelen zijn ook hier aanwezig. De kleuren zijn accuraat en het contrast is goed te noemen. Ik heb beter gezien, maar zeker in deze prijsklasse zijn beiden gewoon erg goed te noemen. Helemaal in combinatie met het grote beeld en de scherpe resolutie levert dit een mooi plaatje op. Dit is overigens zonder verdere aanpassingen die nodig zijn aan de instellingen dus chapeau daarvoor AOC. Ook AMD FreeSync is aanwezig, maar dit heb ik niet kunnen testen, aangezien mijn GPU dit niet ondersteund.

So far so good, right? Waarom heb ik hem dan toch teruggestuurd? Helaas was niet alles met betrekking tot de beeldkwaliteit positief. Ik had al verhalen gelezen over de ghosting op dit scherm en niets bleek minder waar te zien. VA panelen hebben over het algemeen iets meer last van ghosting dan IPS en VA panelen, maar dit neem ik meestal op de koop toe. Ik gebruikte hiervoor ook een VA paneel en ik ben redelijk gewend aan wat ghosting. Dit scherm gaat wat dat betreft echter nog een stapje verder. Zelfs bij de muisaanwijzer op het bureaublad is het te zien. Dit was overigens met de overdrive ingesteld op 'weak' er zijn nog twee sterkere instelling, maar deze leverden duidelijk zichtbare overshoot artifacten op, waardoor ik weak prefereerde. De overige game modus profielen zijn overigens af te raden, deze verslechteren de beeldkwaliteit enkel.

Was dit het enige probleem geweest, dan had ik dat voor de prijs wel geaccepteerd. Echter bleek de uniformiteit van de backlight ook een pijnpunt te zijn. Mijn exemplaar had wat lichte clouding, maar vooral ernstige vertical banding. Dit zorgde ervoor dat bij bepaalde kleuren donkerdere en lichtere 'banden' in het beeld aanwezig zijn, wat voor mij te storend was. Het lijkt erop dat de uniformiteit een algemeen probleem is met dit model. Een vriend welke hetzelfde scherm heeft besteld had last van vrij veel backlight bleed vanuit de hoeken (evenals een groene stuck pixel). Voor mij was dit de reden hem terug te sturen.

Er valt veel positiefs te zeggen over dit scherm. De algemene beeldkwaliteit is goed, het design zakelijk doch mooi (subjectief), de bouwkwaliteit is redelijk en de prijs erg mooi. Toch heeft dat voor mij niet kunnen opwegen tegen de nadelen (ghosting, backlight bleed en vertical banding). Hier moet wel een kanttekening bij worden geplaatst dat ik enkele jaren in de televisiewereld heb gewerkt, waardoor ik vrij kritisch ben. De eerder genoemde vriend heeft uiteindelijk wel besloten om hem te houden, dus het belang van de nadelen moet je voor jezelf afwegen. Want nogmaals, voor de prijs krijg je wel veel beeldscherm als je door de nadelen heen kan kijken.

Heb jij ook een AOC Q3279VWF Zwart?

Denk je dat de AMD Freesync functie het ghosting probleem oplost/verminderd?
Dat lees je her en der namelijk wel - ben benieuwd naar jouw inschatting.
Ik heb het bij die vriend van mij recent uitgeprobeerd en ik vond het nog steeds zeer veel ghosting (sterker nog, ik was alweer vergeten hoe erg het was!)
Ai, dat is jammer. Je geeft wel aan dat je een getraind oog hebt door je ervaring in de TV winkel.
Welk model zou je ipv deze aanraden/heb je gekozen?
Ik heb op dit moment een Benq EW3270ZL, welke helaas ook wat banding heeft, maar een replacement daarvoor is onderweg. Kleuren zijn natuurgetrouwer, heeft betere backlight uniformity (afgezien van de banding dus) en een stuk minder ghosting (ook betere pixel overdrive, zowel minder overshoot als undershoot). Mits de banding bij de vervanging minder aanwezig is, wordt dit de monitor die ik zal blijven gebruiken. Kanttekening hierbij is wel dat ik heb voor 299 euro heb kunnen kopen.

IPS modellen heb ik mij niet heel erg in verdiept, omdat deze voor mijn gebruik door de IPS glow ongeschikt zijn. Tevens heb ik curved modellen in mijn zoektocht buiten beschouwing gelaten, omdat dit in mijn ogen de beeldgeometrie bij CAD/CAM werk te sterk verstoort.
Hmm, thanks voor de tips so far!

Hoe is de viewing angle met de Benq? Heb je doordat hij zo groot is niet relatief snel dat die slechter wordt in de uithoeken?
(En stel je gebruikt hem 90% van de tijd als monitor, maar 10% van de tijd om films te kijken - hoe recht moet je er dan voorzitten vanaf ~2meter om n beetje fatsoenlijk beeld te hebben? Zou dat met zn 2en ook nog lukken?)