Melitta Caffeo solo Review

pclinde 6 december 2017, laatste update op 12 december 2017, 2.955 views

Melitta Caffeo solo (Product volledig gesponsord)

De Caffeo Solo is het instapmodel van de volautomaten van Melitta. Wil je een sterke espresso of gewoon een goede bak Nederlandse koffie, maar dan wel van koffiebonen? De Caffeo Solo komt deze belofte na! Genieten voor niet al te veel geld.

Pluspunten

• Zet een goede espresso en het typische Nederlandse bakje koffie zonder moeite.
  • Lekkere koffie (goede koffie, natuurlijk sterk afhankelijk van smaak en koffieboon).
  • Eenvoudig om schoon te maken.
  • Strakke en compacte uitstraling.
  • Warmhoudplaatje bovenop de machine.
  • Geluidsproductie zeer acceptabel.
  • Mooi instapmodel als je nog geen volautomaat hebt.
  • Prijs- kwaliteitsverhouding smakelijk in orde!

Minpunten

• Koffiedosering (waterhoeveelheid) is op de twee grootste standen te veel van het goede. Hier is de verhouding tussen koffie/water ver te zoeken.
  • Lekbak is vrij snel vol.
  • Niet echt een minpunt, maar wel om iets om rekening mee te houden: veel plastic, iets wat onvermijdelijk is in dit prijssegment.

Review: Melitta Caffeo Solo

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- Losse onderdelen
- Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Melitta Caffeo Solo productpagina

Na de avonturen met Coffee Lake begon mijn grijze massa (mijn bonenmaler) een nieuw idee te vormen. Als liefhebber van hardware, mopshonden, speciaal biertjes, wijnen en ook koffie begon het te kriebelen. Ik had al diverse gebruikersreviews gelezen over volautomaten op Tweakers, waar ik vaak in al mijn enthousiasme voor dit onderwerp een reactie plaats. De verbinding tussen hardware en op zijn Rotterdams: “een goed bakkie pleur” was al snel gemaakt. Ja, het is tijd voor een nieuwe fase… het is tijd om een volautomatisch koffiezetautomaat te reviewen!

Met mijn vriendin heb ik twee jaar geleden een semiprofessionele barista cursus gevolgd, hier heb ik kennis gemaakt met alle ins- en outs van het zetten van een goede espresso en cappuccino. Tijdens de cursus maakte we kennis met een pistonmachine, zo’n apparaat waar je eerst koffie maalt met een losse molen, en deze vervolgens in een koffiefilterhouder (piston/filterdrager) aanduwt met een koffie tamper. Daarna is het aandraaien in het systeem en koffie zetten maar. Hier gaan veel rituelen aan vooraf, de maling, hoe hard je de koffie aanstampt en de hoeveelheid met een gepaste doorlooptijd. Hier komt een stukje ervaring bij kijken, want iedere boon is anders, waardoor je echt wel even bezig bent. Heb je wat ervaring en een selectie aan bonen, dan kun je doorgaans vrij snel koffie zetten met een pistonmachine. Voor dagelijks gebruik zal het voor veel gebruikers een beetje te veel van het goede zijn. Er gaat namelijk een oriëntatiefase aan vooraf, waarna je nog enige ervaring moet opbouwen. Met een volautomaat heb je al deze ongemakken niet. Vaak is het een simpele druk op de knop, waarna de maler begint de draaien en de koffie in je kopje stroomt.

Zo’n volautomatisch koffiezetautomaat gaan we vandaag bespreken, om precies te zijn van Melitta. Bekend van de koffiefilterzakjes, diverse koffiezetautomaten en zelfs een eigen lijn aan koffiebonen mag niet ontbreken. Voor mij heb ik de Melitta Caffeo Solo. De Caffeo Solo gaat voor praktisch: koffie zetten met verse koffiebonen. Zo heeft de Solo geen ingebouwde melkopschuimer, wat zo zijn voor- en nadelen heeft. Wat de Caffeo Solo allemaal te bieden heeft lees je in deze review. Op het moment van schrijven kost de Melitta Caffeo Solo circa 299 euro.

Een overzicht van de Melitta Caffeo Solo:

Hierboven opgesomd zijn de belangrijkste specificaties van dit volautomaat. Zoals ik al in de inleiding benoemde gaat de Caffeo Solo voor praktisch. Het is de instapper van Melitta, waar het vooral gaat om een goed bakje koffie. Belangrijke eigenschap is het verstellen van de koffiedosis, oftewel de hoeveelheid aan water. Tijdens deze review breng ik de hoeveelheid per koffiedosis nog in beeld, zo krijg je een beter idee van de hoeveelheden. Temperatuur instellen, een grovere maling en de hoeveelheid van de maling zijn allemaal mogelijkheden van de Caffeo Solo.

Het volautomaat is 20 centimeter breed, 32,5 cm diep en 45,5 cm hoog. Dit maakt de Caffeo Solo vrij compact, echter zijn er compactere volautomaten op de markt. Mijn Philips HD8334/11 is 21,5 cm breed, 33cm diep en 42,9 cm hoog, waarbij het hoogte verschil tussen de twee volautomaten duidelijk zichtbaar is. Een mooie toevoeging van de Caffeo Solo is het warmteplaatje bovenop het volautomaat, iets wat ik mis op mijn Philips HD8334/11. De verstelbare koffie-uitloop van de Caffeo Solo kan tot 13,5cm in de hoogte worden versteld, waardoor het ook mogelijk is er een longdrink glas (voor een eventuele ‘luxere’ latte macchiato) onder te zetten. Hoe dit in de praktijk verloopt zie je verderop in de review terug.

De Caffeo Solo is het instapmodel, de no-nonsense volautomaat van Melitta. Mijn persoonlijke verwachting is dat dit volautomaat vooral in de smaak valt bij Nederlanders, die het liefst een normale bak koffie naast de vaak gebruikelijke espresso’s drinken. Deze volautomaat is hiervoor uitermate geschikt doordat met de Caffeo Solo de koffiedosis (hoeveelheid aan water) gemakkelijk zelf te bepalen is. Op mijn Philips HD8334/11 moet ik het met de standardprogramma’s doen.

De Caffeo Solo komt in een gebruikelijke vierkante verpakking. Het volautomaat is netjes verpakt in folie en verder beschermd met kartonnen delen, waarin het apparaat rust. We gooien de verpakking even opzij, en gaan direct door naar de Caffeo Solo. Een eerste indruk is vrij compact, een deftige voorzijde met zilver en vrij minimalistisch. Dit minimalistische komt overeen met de eenvoud waarin deze koffiemachine in de consumentenwens voorziet; een goede bak koffie zonder gedoe met uitgebreide programma’s en ingebouwde melkopschuimers. Dit alles komt de bediening zeker ten goede; draaien aan de knoppen en zetten maar. Ik ben dit keer niet te vinden in de achtertuin, maar in de keuken!

Doen we een rondje om de Caffeo Solo, dan vallen de zijkanten en bovenzijde van het volautomaat vooral op. Op de bovenzijde vinden we het warmhoudplaatje, hierop kun je koffie kopjes kwijt om voor te verwarmen, let wel op dat het automaat ingeschakeld moet zijn. Met de power knop (grote knop op de voorzijde) zet je de Caffeo Solo aan. Na ongeveer 30 minuten ongebruikt schakelt de Caffeo Solo zich weer uit, er is geen stand-by modus op gebruik te blijven maken van het warmhoudplaatje. Achterop vinden we het bonenreservoir met een transparant klepje. Persoonlijk ben ik blij met een transparant klepje, niet zozeer om de hoeveelheid aan bonen te zien, maar juist het feit dat ik de bonen kan zien. Ik ben iemand die het heerlijk vindt om online te zoeken naar koffiebonen, deze te ruiken en te zien. Dit zijn symptomen van mijn koffievoorliefde. Op de linkerzijde van het apparaat vinden we het waterreservoir, Deze kun je met het hendeltje uit de Caffeo Solo tillen, makkelijk voor het vullen en afspoelen indien nodig. Het waterreservoir heeft een inhoud van 1,2 liter.

Op de voorzijde van het apparaat vinden we diverse knoppen, twee draaiknoppen en een aan- en uitknop. De Caffeo Solo heeft een display waarop iconen zichtbaar zijn ter informatie. Zo weet je wanneer het apparaat ingeschakeld is, en wanneer je het waterreservoir moet vullen, bonen moet aanvullen of een ontkalking moet uitvoeren, dadelijk krijg je de verschillende iconen nog te zien. Voor nu gaan we door naar de losse onderdelen van de Caffeo Solo.

Met de losse onderdelen bedoel ik de uitneembare delen van de Caffeo Solo. Denk hierbij aan de lekbak, het waterreservoir en niet te vergeten: de zetgroep. We beginnen aan de voorzijde waar we gebleven waren. Hieronder bevindt zich de lekbak met een roestvrijstaalrooster. Deze drie onderdelen zijn te demonteren, wat het makkelijk maakt voor onderhoud. Het bakje voor het koffiedik (de koffiekoekjes, de restanten van de maling) hoe je het ook wilt noemen kiep je eenvoudig leeg. Ik doe dit vaak gewoon in de gootsteen en spoel het weg met warm water, goed voor het leidingwerk. Het rooster krijgt naarmate je meer koffie zet wel wat krasjes van kopjes plaatsen, iets wat vrij gebruikelijk is.

In de lekbak zit een rode vlottertje, deze komt omhoog wanneer de lekbak vol is. De Caffeo Solo geeft op het display een melding wanneer de lekbak of het bakje met koffie vol zit. Je bent er dus altijd op tijd bij om beide te legen.

Niet geheel onbelangrijk is het waterreservoir, deze heeft een inhoud van 1,2 liter. Het waterreservoir moet minimaal gevuld zijn met 0,5 liter aan water, wanneer deze onder het streepje komt geeft het display een icoon aan om het waterreservoir te vullen. Eruit tillen aan het hendeltje, onder de kraan en terugplaatsen maar.

Als laatste blijft het belangrijkste onderdeel over van de Caffeo Solo: de zetgroep. Het gaat hier om een uitneembare zetgroep, wat een stuk eenvoudiger is voor het onderhoud. We komen dadelijk nog terug op een stukje onderhoud, aangezien je de zetgroep wel degelijk moet onderhouden. Niet alleen voor de werking van het systeem, maar ook om het persen van de koffiebonenmaling zo optimaal mogelijk te houden. Achterstallig onderhoud kan problemen en defecten veroorzaken, ook de koffiesmaak kan er zwaar onder lijden. We verwijderen de zetgroep van de Caffeo Solo door het deurtje aan de rechterzijde te verwijderen van het automaat. Nu is de zetgroep direct zichtbaar. Op de zijkant zit een hendeltje met een rode bevestigingsclip, deze druk je in, waarna je het hendeltje omhoog duwt. Je kunt nu de zetgroep nu met een trekkende beweging uit het automaat halen.

Tot zover de losse onderdelen die onderdeel uitmaken van een volledig Caffeo Solo volautomaat van Melitta. We gaan nu over naar het hoofdstuk in de praktijk, waar je kennis maakt met alle ins- en outs van dit apparaat in de praktijk. Mocht je vragen hebben, laat dan gerust een reactie achter.

Bediening
De bediening van de Caffeo Solo bestaat grotendeels uit een aantal knoppen, waarvan je sommige alleen hoeft te gebruiken wanneer je instellingen wilt wijzigen. Primair is de aan- en uitknop, oftewel de grote powerknop op de rechterzijde van het volautomaat. Deze druk je in, waarna de Caffeo Solo een korte opwarmfase start met een reinig van het systeem. De reiniging bestaat uit het spoelen van het systeem, dit is een combinatie van het opwarmen, doorlopen van water waarna het in de lekbak terecht komt. Na de reiniging is het systeem klaar voor gebruik.

We gaan de knoppen even af, van links naar rechts: de koffiedosis knop voor de hoeveelheid aan water, gevolgd door twee aparte knoppen voor één of twee kopjes koffie, daarnaast de hoeveelheid van de maling, deze bestaat uit drie standen (één boon, twee bonen en drie bonen) en als laatste de aan- en uitknop. Wanneer de Caffeo Solo ingeschakeld is licht het display op dat gebruik maakt van iconen. Dit display is relatief eenvoudig, je zult geen teksten tegenkomen, alles gaat volgens de iconen. In het begin is het even kennismaken met de betekenis van de iconen, je kunt hiervoor de meegeleverde handleiding raadplegen.

De iconen zijn één-voor-één zichtbaar wanneer je door het instellingenmenu van de Caffeo Solo gaat. Hoe kom je in dit menu? Door de knoppen voor één kopje koffie en twee kopjes koffie te combineren, deze druk je gezamenlijk kort in. Waarna je door het menu gaat met de knop voor één kopje koffie, zodra je klaar bent druk je op de aan- en uitknop om terug te keren naar de standaardwaarde van het volautomaat. Hoe werkt het menu verder? De koffiebonen worden net als bij de hoeveelheid van een maling gebruikt om maateenheden aan te duiden. Wat van één tot en met drie koffiebonen zichtbaar is, er is nog een vierde stap, dit is wanneer er drie koffiebonen knipperend zichtbaar zijn. Het kopje koffie gebruik je dus om door de verschillende instellingen te gaan, het koffieboon knopje om de maateenheden in vier stappen te bepalen.

We bekijken de iconen nog even met een toelichting. Hieronder zien we een filter icoon, dit is om de waterhardheid aan te geven. Deze is in vier stappen te bepalen: één boon 0 – 10°dH, twee bonen 10-15°dH, drie bonen 15-20°dH en vier bonen >20°dH. Melitta levert een lakmoesstrip mee om de waterhardheid te meten, hier op Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland) ligt de waterhardheid tussen de 14 - 17°dH, er is dus sprake van hard water. Bij mij staat de Caffeo Solo op stand drie (drie koffiebonen). Melitta heeft een waterfilter beschikbaar voor in het waterreservoir. Deze kun je apart bestellen voor een prijs rond de 12 – 17 euro. Het waterfilter zorgt voor het filteren van het water en reduceert kalkaanslag. Hier op Goeree-Overflakkee vind ik het altijd aan aanrader gezien de hardheid van het water. Ik gebruik ook een waterfilter in mijn Philips HD8334/11. Wel maakt deze waterfilter het gebruik van de Caffeo Solo iets duurder, een filter gaat namelijk ongeveer 2 maanden mee of 250 zetbeurten. Nogmaals raad ik het aan als de waterhardheid dermate hoog is, om de levensduur van het apparaat te garanderen. Ook krijgt de koffie met een filter een zachtere smaak.

De zettemperatuur is aangegeven in een schaal van laag naar hoog, deze bestaat uit drie standen: één boon laag, twee bonen tussenin laag en hoog en drie bonen hoog. Standaard staat de Caffeo Solo hier op stand drie. De koffie is warm genoeg en direct te drinken. Naar inschatting zit deze rond de 70 – 80 graden Celsius, een beetje blazen kan geen kwaad. Een espresso kun je niet in één keer achterover tuigen.

Je kunt het apparaat laten uitstomen voor de hygiëne. Het kan voorkomen dat dit automatisch op je display komt, wanneer de Caffeo Solo langere tijd niet gebruikt is, en wanneer deze in transport is geweest. Dit is een bescherming tegen vorstschade. Wanneer het kraan icoontje op het display staat, moet je de uitstoom procedure opvolgen. In het instellingenmenu heeft het kraantje nog een functie, eigenlijk heeft deze drie functies: bij normaal gebruik duidt deze aan dat er te weinig water in het waterreservoir zit, in het instellingen menu functioneert deze voor de energiebesparende modus en wanneer deze automatisch verschijnt is het voor de uitstoom functie. De energiebesparende modus is regelbaar van 5 minuten (fabrieksinstellingen) tot 15 minuten met twee bonen, 30 minuten met drie bonen en helemaal uit met drie bonen al knipperend. In energiebesparende modus gaat het display op energiebesparing, waardoor deze minder fel is. Wanneer je op een willekeurige knop drukt gaat deze uit de energiebesparing modus.

Het icoon van het verwijderen van de lekbak heeft in het instellingen menu nog een secundaire functie, net als het kraan icoon hierboven. De Caffeo Solo gebruikt het lekbak icoon standaard wanneer je deze moet legen. Als secundaire functie is deze verantwoordelijke voor de Auto-OFF-functie. Met fabrieksinstellingen schakelt het apparaat zichzelf uit in 30 minuten, met twee bonen is dit 2 uur, met drie bonen 4 uur en met drie bonen al knipperend 8 uur. Je kunt met deze toevoeging beter gebruik maken van het warmhoudplaatje bovenop de Caffeo Solo. Vanuit duurzaam perspectief vind ik dit niet de beste oplossing. Het is slimmer om de Auto-OFF-functie standaard op 30 minuten te laten staan. Spoel gewoon even een kopje onder de warme kraam om deze voor te verwarmen.

Ons laatste icoon op het display is het reinigingsmenu. Je kunt hiermee koffieresten verwijderen, hier zijn aparte middeltjes voor te verkrijgen. Idem dito voor de ontkalking van de Caffeo Solo, hiervoor zijn aparte ontkalkingsmiddelen voor verkrijgbaar. Sommige iconen worden voor meerdere functies gebruik, wat best wel wat verwarrend kan zijn. De structuur, maateenheden zijn duidelijk, echter heb je wel het boekje nodig om goed kennis te maken met de diverse instellingen, het blijft een beetje zoeken.

Onderhoud
Eerder had ik het over onderhoud, zowel het reinigen en ontkalken van de Caffeo Solo zijn van belang. Dit is overigens niet alleen zo voor de Caffeo Solo, maar voor alle volautomatische apparaten. Onderhoud vergroot de levensduur en heeft een positief effect op de smaak van koffie. Ik vind het zelf vies om de zetgroep nooit te spoelen. Wekelijks spoelen onder de kraan raad ik aan. Ga je op vakantie? Spoel dan alles even van te voren door, maak bakjes leeg en spoel de zetgroep even door. Laat de zetgroep tijdens je vakantieperiode buiten het apparaat staan, zodat het apparaat zelf ook even kan luchten. Doe je dit niet, dan heb je kans op ophoping van koffieresten, een viezere smaak en erger nog opbouw van schimmels en diverse insecten. Fruitvliegjes zijn bijvoorbeeld fan van koffiedik. Tijdens een warme zomerperiode kan het flink gaan broeien, deze vliegjes gaan dan het apparaat in om lekker te vermenigvuldigen. Spoelen en schoonhouden is een aanrader!

De Caffeo Solo heeft met zijn compacte formaat een vrij kleine lekbak. Het waterreservoir is ook net wat kleiner dan op mijn Philips HD8334/11, is dit een probleem? Nee, wat mij betreft niet. Ik maak graag gebruik van vers water, iedere dag doe ik een waterwissel als ik koffie zet. Dit is één van mijn geloofsovertuigingen voor goede koffie. Wel is de lekbak mij wel wat te snel vol, enerzijds is dit positief voor de hygiëne van het apparaat, omdat je vaker een handeling moet verrichten. Anderzijds zie ik het wel als minpunt.

Voor de Caffeo Solo en Caffeo Passione is er blijkbaar een app ontwikkeld die begeleiding geeft in de reiniging/ontkalking van het apparaat. Net wat meer inzicht!

Koffie!
Even genoeg over bediening en onderhoud, we gaan door met koffie. Ik benoemde de Caffeo Solo eerder als een mogelijke kandidaat voor een prima bakje koffie voor de Nederlander. Het apparaat is makkelijk te bedienen als het om koffie zetten gaat. Je drukt op de aan- en uit knop, draait aan de knop voor de hoeveelheid water en kiest voor één of twee bakjes koffie, easy as that! Met een maalhoeveelheid van (drie bonen), de grootste maalhoeveelheid ben ik gaan experimenteren. Eerst eens kijken wat de hoeveelheid is aan koffie op verschillende standen. Ik neem de draaiknop even mee in de foto’s hieronder, om een goed idee te krijgen van de verschillende hoeveelheden.

Ik ben helemaal links begonnen met de draaiknop, waarna ik per blok (zie bovenstaande foto) opgeschoven ben in de hoeveelheid. De foto hierboven laat links de kleinste hoeveelheid zien, opvolgend zijn de andere hoeveelheden te zien. De kleinste stand is prima voor een kleine espresso en een échte doppio met een mooie body en een klein crema laagje. Met de Caffeo Solo kun je dus een goede espresso zetten. Denk hierbij ook aan de bonen die je wilt gebruiken. Tijdens de fotosessie heb ik gebruik gemaakt van Lavazza Café Espresso en Grand Maestro Italiano, een favoriet hier in huis. De Grand Maestro Italiano is overigens een zeer gangbare koffie voor alledaags gebruik: volromig met een fluweel zachte afdronk voor een zeer schappelijke prijs per kilo. Momenteel ergens rond de 12 euro als ik mijn niet vergis. We geven nogmaals een draai aan de knop met de drie overige standen. Hier ga je echt richting een volle bak koffie.

Met een maling van drie bonen (de hoogste verstelbaarheid) en de grootste hoeveelheid aan water, liet de Caffeo Solo mij even vallen. Melitta is wat mij betreft hier net wat te ver gegaan in de hoeveelheid aan water en de maalhoeveelheid van de Caffeo Solo. Met geen enkele boon, zowel met een fijne en grove maling verhouden smaken zich niet mee. De laatste ‘twee stappen’ met een grotere hoeveelheid aan water, de koffiedosis hoe Melitta het zelf omschrijft is te veel gevraagd van de Caffeo Solo. Het is ook aan de verhouding water en koffie te zien, zie de foto hieronder.

De crema laag is aanwezig, maar bestaat uit een smaakloos brouwseltje. Ook de koffie zelf heeft een waterige smaak. Deze kritiek wil niet zeggen dan de Caffeo Solo geen goede koffies weet te zetten, alleen is de waterhoeveelheid een beetje te hoog gegrepen voor dit volautomaat. Een normale mok koffie gaat met de Caffeo Solo prima, het Nederlandse bakje koffie dat gewoon smakelijk is maar niet te sterk. De waterhoeveelheid mag dus op een toekomstige Caffeo Solo wat kleiner worden, zes stappen is te veel.

De Caffeo Solo zet prima koffie op de verschillende standen. De gemiddelde Nederlander kan hiermee een braaf Nederlands bakje koffie zetten, maar biedt tevens een cafeïne kick voor de mensen die de voorkeur geven aan een pittige espresso. De boon en grofheid van de maling is altijd bepalend, met een klein beetje spelen kun je de Caffeo Solo geheel naar eigen smaak instellen. De doorloop van de koffie en temperatuur gaan goed samen, de crema laag, zie de foto hieronder is compact en smakelijk, iets wat ik persoonlijk verlang van een espresso.

Met de afwezigheid van een ingebouwde melkopschuimer kun je melk buiten het apparaat bereiden, met bijvoorbeeld een losse melkopschuimer, of gewoon met een pannetje op het vuur. Een koffie verkeerd is een handomdraai gemaakt, een pompje Monin koffiesiroop erbij en genieten maar. Het ontbreken van een ingebouwde melkopschuimer heeft zo zijn voordeel. Je ziet vaak dat je te maken hebt met melkresten, wat gewoon niet hygiënisch is. We sluiten dit hoofdstuk af met een filmpje van de Caffeo Solo in actie. De geluidsproductie van de Caffeo Solo is zoals ieder volautomaat wat aanwezig, maar zeker niet storend of te bestempelen als luidruchtig.

De Caffeo Solo het instapmodel om volautomatische koffie te zetten van Melitta. Het merk zelf gaat voor praktisch met de Caffeo Solo, gewoon praktisch koffiezetten, zonder te veel poespas. Komt de Caffeo Solo zijn belofte na? Je leest het in deze eindconclusie.

Laat ik beginnen met een eerdere uitspraak uit deze review: “ik vermoed dat dit volautomaat vooral in de smaak valt bij Nederlanders.” Na een uitgebreide testperiode kan ik bevestigen dat dit volautomaat interessant is voor de Nederlander die interesse heeft in een volautomaat. Kom je van filterkoffie of een koffiepad apparaat, en verlang je een normale bak koffie, niet te sterk, maar ook weer niet te slap? Dan kun je dit letterlijk in een handomdraai met de Melitta instellen. De zogenoemde koffiedosering knop maakt het eenvoudig om de hoeveelheid water per bakje koffie te doseren. De middelste stand is ideaal om dit Nederlandse bakje koffie te zetten. Het experimenteren met verschillende bonen maakt dit koffie avontuur nog leuker. Een goede espresso met een krachtige body, een mooie crema laag is met de Caffeo Solo goed te zetten. Op de kleinste stand heb je een fijn cafeïne shot. Wel moet ik toevoegen dat stand 5 en 6, de twee grootste standen wat ongebalanceerd aanvoelen op de Caffeo Solo. Te veel water, wat zich niet mooi verhoudt met de hoeveelheid koffie die dit volautomaat kan malen. Ik raad je dan ook aan om tot 5 te gaan, wat ruim voldoende is voor vrijwel iedere koffie.

De Caffeo Solo is het instapsegment van Melitta. Dit apparaat heeft geen melkopschuimer en gaat primair voor koffiezetten. De Caffeo Solo oogt strak, is niet al te groot en is fijn in onderhoud. De zetgroep is te verwijderen, zodat je deze makkelijk onder de kraan kunt afspoelen. De lekbak en het opvangbakje voor koffiedik (de koffiekoekjes) zijn eenvoudig om te spoelen. Het reinigingsprogramma en ontkalkingsprogramma zijn met een beetje kennis van de instellingen eenvoudig te doorlopen. Als het om onderhoud gaat is de Caffeo Solo gewoon erg fijn. Houd er wel rekening mee dat veel onderdelen van plastic zijn, dit kan ook niet anders in dit prijssegment. Wil je een volautomaat vervaardigd uit roestvrijstaal, dan zul je toch wat dieper in de buidel moeten tasten.

Bediening van het apparaat om koffie te zetten is ook pure eenvoud. Het instellingenmenu waar je kennis mee moet maken, aan de hand van het boekje vereist wat meer verdieping. In de meegeleverde handleiding kun je genoeg informatie vinden hoe je verschillende variabelen kunt instellen. Sommige iconen hebben meerdere functies, waardoor je soms even moet zoeken wat je precies aan het doen bent. Bij normaal gebruik zijn alle iconen, variërend van het legen van de lekbak, het bijvullen van het waterreservoir en de sterkte van de maling met de koffieboontje meer dan duidelijk.

De Caffeo Solo is in veel opzichten gewoon een prima apparaat waarmee je voor niet al te veel geld een volautomaat op het aanrecht hebt staan. Espresso, een normale bak koffie en wat variatie om zelf te experimenteren gaan allemaal prima samen met de Caffeo Solo. Vooral met de kerstdagen voor de deur kun je de familie verassen met smakelijke koffiespecialiteiten. Zoek vooral even een koffieboon op die jezelf kunt waarderen, volgens mij heb je dan wel de perfecte formule om succes te garanderen!

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Melitta Caffeo solo?

+3 , leuk apparaatje voor een acceptabel bedrag , aanrader ?
Zeker een acceptabel bedrag. Voor een goede espresso en normale koffie (zeker als je overstapt) is het een fijn apparaat. Wat heb je momenteel zelf staan?
3 stuks , filter , nespresso en dolce gusto voor de rare dingen :) maar 3 opruimen, 1 terug, would save some space.

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 6 december 2017 11:02]

Damn! Drie stuks. Nu moet ik wel zeggen dat een filterautomaat handig is voor verjaardagen. :P Welke is het lekkerste? Nog grote verschillen tussen de Nespresso en Dolce Gusto?
jah niet mijn idee.... vrouwen.... hehe. en dan klagen jah ik heb te weinig werk ruimte.... Duhh :)

Nespesso standaard koffie's , dolce wat meer cappucino's en choco shizzle.
Hahahaha. :P #blame Ik had het al in de supermarkt schappen gezien, Dolce Gusto doet veel met vreemde smaakjes. Gewoon een nieuwe keuken met meer werkruimte voor een 4e apparaat.
Zeker een aanrader, dit model bestaat al een tijdje en ik heb er 5 jaar lang veel plezier van gehad.
Natuurlijk zonder onderhoud gaat elke volautomaat snel stuk ook een Jura haha
True! Jura is de afgelopen twee jaar ook meer naar de consumentenmarkt verschoven. De RVS modellen zijn wel enorm chique, vooral met touch paneel. :p
Ik heb deze al ruim drie jaar in bezit (nooit in mij op gekomen een review op tweakers te zetten, excuses).
Een bijzonder fijn apparaat, prettig in gebruik en gemakkelijk te onderhouden. Als je net als ik alleen zwarte koffie drinkt doet deze precies wat je wil en ben je blij dat er geen andere toeters en bellen op zitten.

Overigens, hulde voor deze prachtige review!
Bedankt! Drie jaar, ook al weer een langere tijd. :D Tot zover heb ik veel plezier van de Caffeo Solo. Nooit een koffie verkeerd of espresso? :D
Espresso is ook zwart ;)
Ik heb de maalstand ook na een paar maanden (gewacht conform advies uit de gebruikershandleiding) gelijk naar de fijnste stand geschoven.

Nee, naar mijn mening dienen melk en koffie strikt gescheiden te worden genuttigd. Bezoek wat daar anders over denkt moet zelf maar aan de slag met een cupje en roerijzer.

Het grootste nadeel, maar dat geldt evengoed voor vergelijkbare apparaten, is dat poederkoffie uit goedkope kantoorautomaten echt niet meer smaakt.
Kantoorautomaten en poeder mag wat mij betreft verleden tijd worden, smerig! Je ziet veel bedrijven overstappen op een kantoorautomaat met maler, weg die poeder troep! :D

Op de zaak hebben we een inbouw van Siemens, prima apparaat met koffiebonen.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 12 december 2017 10:55]

Wellicht ben ik de enige hier, maar ik vond deze machine echt verschrikkelijk. Had er een gekocht en teruggestuurd. Heb toen tweedehands een Quickmill 3035 gekocht voor 430,- (piston machine). Wat een verschil. Als je de keuze hebt, en je wilt wat meer tijd investeren om een bakje espresso te maken, kijk daar eens naar (is m'n persoonlijk advies).
Er zit wel een duidelijk prijsverschil- productpositionering verschil tussen de 3035 en Caffeo Solo. :D Wat heb je al verschrikkelijk ervaren?
De kwaliteit van de espresso was gewoonweg ondermaats voor de 300,- die je er voor neerlegt. Als je voor een minimale investering een product kan krijgen wat enorm robuust it (wel tweedehands), beduidend betere koffie kan produceren en makkelijker is in het onderhoud, is de keuze snel gemaakt.
Probeer eens een geode kop espresso uit een piston machine, en dan je bakje uit deze. Het verschil is dag en nacht. Voor ik dit apparaat had, wist ik niet dat het zoveel kon schelen. Het is moeilijk om het op papier te zetten, omdat het om smaak gaat.
Vergelijk het met een goedkope margarine en volle, verse roomboter.

/edit
De druk die een volautmaat kan opbouwen is veel minder (stabiel, hoog) dan een piston. Het loont de moeite

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 8 december 2017 16:16]

Een prijsverschil van 130 euro noem ik nog fors, vooral voor de gemiddeld consument. De prijs dat dit instapmodel zal voor velen al fors zijn, vooral als je de overstap maakt van bijvoorbeeld Senseo. Een pistonmachine is in veel gevallen ideaal, maar je moet zelf ook wel wat ervaring hebben. Een fijne of grove maling, de hoeveelheid, de druk die je met de tamper uitoefent, de watertemperatuur en daarbij de doorloop in seconde, afhankelijk van de boon. Er komt net wat meer bij kijken. Nu zeg ik ook niet dat bij ieder volautomaat elke boon perfect is, aangezien er drogere en vettere bonnen zijn, afhankelijk van het gebied en brandproces. De vettere boon heeft veelal meer last om netjes door een zetgroep te gaan. Soms heb je dan bittere koffie of juist weer zure koffie.

Ik vind dat de Caffeo Solo het zeker niet slecht doet in zijn prijsklasse. Ook de boon blijft een bepalende factor, de toevoeging van een waterfilter kan ook nog veel schelen. :)
Wat was er zo verschrikkelijk aan dan?
Ik heb een 2ehandsje gevonden, defect maar voor mij geen probleem.
Als die er netjes uitziet verder ben ik voor slechts 50 euro de nieuwe eigenaar :9
Goede deal. Ben wel benieuwd naar je Caffeo Solo reparatie avontuur! Heb je snel geregeld na onze eerste 'reactie kennismaking' van gister, nice one!
Hij heeft waarschijnlijk een verstopt of defect drainage ventiel. (De klacht is 'water mengt niet met de koffie')
Dus even het hele apparaat open om goed schoon te maken en te testen.
En dan voor een dubbeltje op de 1e rij! :+
Nice! Daar kan geen enkele actie tegen op. :P Nu is het niet alleen meer repareren, maar ook genieten van Caffeo Solo koffie. :D
Dat deed ik toch al hoor, op het werk tijdens de reparaties ;)
Ahhh natuurlijk. ;) Dat zijn aardig wat bakjes koffie dan per dag. :P
Het meeste word wel weggegooid, en je wil ook niet uit elk apparaat een bakje drinken (hygiëne :X )
Maar zo nu en dan, vooral in de ochtend, is de verleiding moeilijk te weerstaan!
Dat kan ik mij voorstellen. :D Ik kan ook niet meer zonder koffie. ;)
Inmiddels in huis.
Inderdaad defect binnenwerkje, voor 3 tientjes nieuwe onderdelen besteld.
Volgende week lekkere koffie!
Awesome! Voor drie tientjes klaar, erg netjes. Al een idee welke bonen je gaat nemen? :)
Ik heb een zak Roodmerk koffiebonen gekocht. Niet te duur.
Kan ik even op het gemak alles instellen.
Oké. De Lavazza Caffè Espresso variant (500 gram) bij de AH is ook goed te doen. De Rosa variant van Lavazza (mix robusta en arabica) is weer wat zachter van smaak. De Tierra! zakjes zijn duur, maar zeker het proberen waard. Als je nog even gek wilt doen voor de kerst: Cagliari SuperOro, man man man! Wat een geweldige boon is dat. Wel naar mijn mening minder geschikt voor een volautomaat, de boon is namelijk vrij vet, waardoor de zetgroep duidelijk meer moeite heeft om deze soepeltje te duwen, dit was het geval bij mij Philips, ging wel, maar net met wat meer moeite. Ga ‘m gelijk even bestellen om te proberen met de Melitta.
Bedankt voor de tips, zal er zeker eens naar kijken!
You're welcome. Ik heb vanochtend nog koffie verkeerd gemaakt, pannetje erbij, wat koffiesiroop... not bad! :D
Lekker hoor, ik moet nog even wachten.
De Solo ligt helemaal uit elkaar, alles schoongemaakt, hij is bijna weer als nieuw.
Maandag of dinsdag komen de onderdelen binnen :9~
Bijna. :D Zorg alvast voor een goede koffie voorraad. :P
Wow, hele uitgebreide review van een apparaat wat ik bijna dagelijks repareer en onderhoud.
Wel grappig om te lezen en fijn om ook eens iets positiefs te zien.
De Solo's die ik vaak behandel zijn vaak voorzien van negatief commentaar.
Uiteraard heel vaak een onderhoudskwestie, dat vinden veel mensen toch wel lastig.
Maar idd, als je goed voor je Solo zorgt, zorgt je Solo voor een goed bakje koffie! ;)
Denk je dat het prijssegment hierin meespeelt? Dan mensen die een nog duurder apparaat aanschaffen zich beter realiseren dat onderhoud een vereiste is?

De grote vraag: heb je zelf ook een Solo staan? Ik voer zelf altijd frequent onderhoud uit, een goede bak koffie is mij veel waard. :P

Nog een vraag: welke problemen kom je dan vooral tegen? Kalkproblemen? Opbouw van koffie in de zetgroep? En tof dat je zo vaak in aanraking komt met de Caffeo Solo, een échte kenner (de expert)! :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 6 december 2017 22:33]

Nee prijssegment speelt geen rol. Mensen zijn gewoon lui/te makkelijk/slordig. Problemen zitten ook bij de duurdere modellen.

Ik heb zelf (nog) geen volautomaat. Maar misschien voor m'n verjaardag eens kijken :)

Bij de Solo's zijn de meest voorkomende problemen:
- Smerige apparaten, met name de zetgroep en de drive unit (het gedeelte wat achter de zetgroep geschroeft zit)
- Vastzittende zetgroep. Mensen zijn denk ik te ongeduldig met opstarten en proberen te vlug de zetgroep eruit te halen. Met als gevolg dat de driver verder draait en de zetgroep niet meer 'op tijd' staat en dus vast zit of er niet meer terug in past.

Verder gaat er weleens een pomp stuk of een display, gewoon slijtage maar niks noemenswaardig.
Het zijn behoorlijk goede apparaten.
Ai, de zetgroep uit de machine halen terwijl deze zijn cycle maakt, oeps! :P Ik vind het niet onderhouden zo zonde. Je zal dan wel dagelijks vieze apparaten tegenkomen, opbouw van koffie en schimmels.

Een paar jaar geleden was ik bij een maatje, hij heeft een Saeco staan (Philips). Ook een gevalletje niet onderhouden. Ik trok het deurtje open om de zetgroep te inspecteren, los van de 'schuureffecten' van koffie was het een puinhoop. Koffiedik overal, aangekoekte troep en schimmel, bah! De koffie heb ik maar overgeslagen tot ik thuis was. :P
Saeco is idd hetzelfde verhaal, die komen ook langs bij ons.

Over het algemeen maak ik de meeste apparaten wel gewoon schoon, slechts een enkeling is te ranzig om aan te pakken en die gaat dan ook meteen weer retour.
Ik heb dit monster vroeger tig keer gerepareerd, was destijds een geweldige vakantiebaan, veel plezier gehad. :D Uiteindelijk is de Puc van de markt gehaald, tig RMA. Moest de tegenhanger worden van de Senseo. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 6 december 2017 23:17]

Mooie review van een zeer gave en betaalbare koffiemachine :) +3
Thanks Vector. Welk koffiezetautomaat gebruik je zelf?
Daar kan je mij niet meer mee plezieren. :P Ik ben een echte espresso man. :P Alles is al snel te slap.
Hier een Nespresso drinker. Ik stop de machine altijd eerder omdat ik een lungo vaak wat te slap vind en een espresso qua smaak goed, maar het is zo weinig.

Dus dan lijkt zo'n machine een betere optie voor mij?

Of heeft iemand een gouden tip voor een cupje wat wel smaakvol blijft bij een lungo.

PS: Mooie uitgebreide review weer! (waar haal je de tijd vandaan ;) )

[Reactie gewijzigd door Starck op 6 december 2017 11:42]

Thanks! Soms zijn 24 uren te weinig in één dag. :p

De Melitta Caffeo Solo zet een prima espresso. Geen gedoe met voorgeprogrammeerde programma's, die heel fijn kunnen zijn, maar het ook weer zo breed maken. Bij de Caffeo Solo draai je simpel aan de knop voor de hoeveelheid water, zo kun je precies instellen of je sterk wilt of net wat minder sterk met meer water. Je kunt dubbele espresso's nemen voor meer. ;) Ik denk dat de Caffeo Solo best interessant is voor je. Door de waterhoeveelheid aan te passen zit je met net wat meer water, en alsnog een pittig kopje koffie. Zeg maar een semi-espresso. :D

Je hebt nog niet eerder een volautomaat gehad begrijp ik?
Klopt, ik ben begonnen met koffie drinken toen Nespresso in opkomst was. Ik dacht altijd dat ik koffie niet lekker vond, maar het bleek aan de koffie te liggen die ik altijd voorgeschoteld kreeg.

Maar ik merk wel dat ik een voorkeur heb voor een pittig kopje koffie. Dus zelf gemakkelijk de hoeveelheid water kunnen variëren, en dat het goed op smaak blijft zou voor mij ideaal zijn.
Ik zou dan toch eens een volautomaat proberen met een goede espressoboon. ;) Grand Maestro Italiano of de Altezza Slow Roast koffiebonen; klein crema laagje, subtiel met een wat scherpere afdronk. :D
Leuke review, mooi uitgebreid!

Ikzelf heb een Jura, inmiddels mijn 4e. Ik koop ze het liefst jong 2e hands, een nieuwe is me gewoon te gortig kwa prijskaartje. Zonder meer goede koffie uit mijn ENA Micro 1, simpel apparaat wat met een beetje handigheid ook zelf te onderhouden is, ondanks Jura's pogingen de gebruiker buiten de deur te houden.
Op de zaak hadden wij ook een Jura, dan is het financieel gewoon goed te doen. Alsnog vond ik het vrij duur, onderhoud en ieder jaar terug voor een servicebeurt, een beetje het APK idee. Nu tapt zo'n automaat gemiddeld heel de dag door, dus het is ergens wel wenselijk. Na deze review begint het toch wel een beetje te kriebelen. Laatst naar Jura zitten kijken en... *zoekt*

Gevonden: een Solis pistonmachine met bonenmaler bovenop, ook wel interessant. :D
Pistonmachine heb ik ook gehad, maar dat was me uiteindelijk teveel werk in de ochtend.

Ik heb met andere volautomaten gespeeld, maar kwam toch altijd weer tot de conclusie dat de bouw kwaliteit van een Jura net even iets beter is. Mijn machines hebben ook allen zonder problemen een respectabele leeftijd bereikt, dus uiteindelijk is het de investering wel waard mocht je hem nieuw kopen.

Een nadeel van mijn Jura: geen display. Tenzij je de machine kent toch iedere keer weer het boekje nodig voor instellen/reinigen. Mocht je er een gaan kopen zou ik dus voor de ENA gaan, niet de Micro.
Display wil ik wel graag in de toekomst, vooral voor het onderhoud. Mijn Philips HD8334/11 heeft ook een display, maar doet toch nog veel met iconen op dit display, de handleiding blijft daardoor benodigd tijdens het schoonmaken. :)
Ik wil meer koffiereviews! Krijg gelijk zin in een goede espresso :P
Coffee Lake is ook erg leuk, maar van deze review heb ik op een andere manier kunnen genieten. :P Latte, espresso en gewoon een normale bak koffie.
Net na mijn 2de espresso van onze (bedrijfs) Rocket, ga ik zo aan mijn 3de bakkie.
Toppert!
Tof om te horen! Even iets anders dan de gebruikelijk hardware, wel erg leuk. :D Waarom niet gelijk een dubbele espresso? ;) :D

Edit: wij hadden destijds nooit cappuccino, altijd gezeur met zure melk, omdat iemand weer vergat de boel schoon te houden. :p

[Reactie gewijzigd door pclinde op 6 december 2017 10:16]

De man, de expert, de koffieliefhebber. Je moet gewoon een koffiekanaal beginnen, man. :)
Daar heb ik over nagedacht. :p Lijkt mij best leuk haha.