Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF 50mm f/1.8D Review

roland83 1 februari 2010, laatste update op 1 februari 2010, 3.149 views

Nikon AF 50mm f/1.8D

Pluspunten

• zeer goede scherpte vanaf f/2.4, best vanaf f/4
  • geen zichtbare vignettering, chromatische abberatie of vervorming
  • metalen lensmount
  • primelens, dus licht in gewicht en klein
  • zeer goedkoop

Minpunten

• gemaakt van plastic
  • geen interne focus
  • op f/1.8-f/2.2 beetje soft
  • geen macrolens
  • primelens, je moet weten hoe ermee om te gaan

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3

Deze lens bestaat al jaren, en met een goede reden. Je krijgt ontzettend veel waar voor je geld, zolang je maar weet waar de nadelen zitten. Voor iedere (portret)fotograaf een must-have. En voor de prijs kun je hem niet laten liggen.

Ik wilde deze lens graag hebben omdat ik veel binnen fotografeer en voor weinig geld wilde experimenteren met grote diafragma's. Ook vind ik portretfotografie erg interessant, en deze 50 mm lens is op een DX-camera zeer geschikt om portretten mee te maken.

In deze review zal ik proberen over elk punt waar ik een beoordeling voor heb gegeven iets zinnigs te zeggen.

Bouwkwaliteit en dagelijkse omgang

De hele lens is gemaakt van zwart plastic, alleen de lensmount is van metaal gemaakt. Onderop staat met trots "Made in China", terwijl de meeste andere Nikonlenzen in Thailand in elkaar geschroefd worden. Het blijkt wel dat de Chinezen geen half werk hebben geleverd. Het plastic voelt vrij degelijk aan, en omdat het een primelens is zitten er weinig bewegende delen op. Voorop de lens zit de focusring, achterop de lens zit de diafragmainstelling. Dit laatste heb je alleen maar nodig op een oude analoge camera, op mijn Nikon D50 hoef ik er niks mee te doen. De ringen voelen allebei stevig aan. Het glas zit vrij diep in de lens, waardoor je geen beschermingsfilter voor de lens hoeft te gebruiken. En ook is een zonnekap eigenlijk vrij overbodig. Allemaal lekker makkelijk in de omgang, je hebt alleen een lens en een lensdop bij je.

Het focussen doet de camera zelf, er zit geen motor in de lens. Autofocus werkt dus niet op instapmodellen zonder focusmotor, zoals de Nikon D40, D60, D3000 en D5000. Het focussen gaat op mijn D50 behoorlijk snel. Het maakt wel vrij veel lawaai, en ook beweegt het voorste deel van de lens een centimeter naar buiten. In de dagelijkse praktijk is dit helemaal geen bezwaar. Manual focus is door het vrij grote bereik van de focusring goed te doen.

Beeldkwaliteit

Ik heb deze lens in gebruik op een Nikon D50. Deze is inmiddels alweer 5 jaar oud, en er zijn inmiddels natuurlijk camera's die een betere sensor hebben en daardoor mooiere foto's produceren. Voor mijn D50 is deze lens echter heel geschikt, en hij maakt de scherpste foto's, vergeleken met mijn andere lenzen.

Deze lens heeft een diafragmabereik van f/1.8-f/22. Op f/1.8 tot aan f/2.2 worden foto's scherp genoeg, al zie je wel dat ze een beetje aan de softe kant zijn. En door de geringe scherptediepte moet je goed opletten waar je op scherpstelt. Boven f/2.2, en zeker vanaf f/4 is de lens haarscherp.

Vervorming en chromatische abberatie zijn beide nauwelijks tot niet aanwezig. Dit komt natuurlijk grotendeels doordat dit een primelens is, een zoomlens heeft eerder last van vervorming. Voor lens flare moet je je best doen, maar de lens is er niet helemaal vrij van.

Het contrast en de kleuren die deze lens produceert zijn ook fantastisch. Dit is altijd goed natuurlijk, maar binnen komt het zeer goed tot zijn recht. Ook de lichtsterkte speelt hierbij natuurlijk een rol.

Het is ook wel duidelijk waar Nikon deze lens voor heeft gemaakt: portretfotografie of anders wel foto's waar scherptediepte belangrijk is. Die scherptediepte is heel mooi te maken, en ook worden de onscherpe delen op een mooie manier onscherp. De lens is echter totaal niet geschikt voor macrofoto's, de minimale afstand tot je object is een halve meter.

Vergelijkingsmateriaal

Ik heb twee andere lenzen: een Nikon 18-105 DX ED VR voor dagelijks gebruik en een Sigma 18-200 3.5-6.3 OC voor als ik veel zoombereik nodig heb. De 50mm gebruik ik echt alleen als ik portretfoto's wil maken, de 18-105 vooral voor reportagefotografie.

De belangrijkste verschillen tussen deze 50 mm -- behalve het niet kunnen zoomen -- zijn de veel betere scherpte en het betere contrast van de 50mm. Als de tijd het toelaat, zal ik binnenkort wat vergelijkingsmateriaal hier neerzetten.

Prijs en conclusie

De prijs dan. Dit is de goedkoopste lens die Nikon aanbiedt. En daar merk je niks van. Voor deze prijs, en eigenlijk in het algemeen, kun je zeggen dat je een uitstekende lens in handen hebt. De scherpte en het contrast zijn fenomenaal, zo ook het gebrek aan vervorming en chromatische abberatie. Veel beter dan menige zoomlens.

En helaas kan ik niet om de volgende opmerking heen: dit is dus een primelens. De brandpuntsafstand staat vast op 50 mm. Je kunt zeggen dat elke zichzelf respecterende fotograaf een 35mm, 50mm of 85mm lens dient te hebben, maar je weet wel dat je die alleen kunt gebruiken als je goed voorbereid bent en weet hoe je ermee moet omgaan. Of je zult moeten rennen. Dit kun je als een nadeel zien. En dus heb je nog een lens in je tas zitten, voor de onverwachte situaties.

Heb jij ook een Nikon AF 50mm f/1.8D?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Nou, om dat direct als onzin te bestempelen vind ik wat ver gaan. Natuurlijk had je vroeger niet anders dan 50mm, maar ook met 50mm op een fullframecamera kun je aardig portretten maken. Vooruit, een 85 mm lens is dan handiger.
Met een groothoeklens kun je ook een portret maken op fullframe (ga maar wat dichterbij staan) maar dat maakt het nog geen 'portretlens'.
Met een 'portretlens' wordt een bepaalde range betreffende brandpuntafstand bedoelt en daar valt 50mm niet onder. Vziw ligt dat ongeveer tussen de 85 en 130mm.
Bij portretten draait het allemaal om perspectief. Des te langer je lens, des te meer gecomprimeerd alles is (het lijkt dicht op elkaar te staan). Groothoeklenzen zorgen ervoor dat een dichtbij object veel groter lijkt dan de achtergrond, wat heel leuk is voor landschappen maar minder goed werkt bij portretten, tenzij je onderwerpen van de Pinokkio-look houden ;)

Rules are meant to be broken, en ik heb goede portretten gezien met een wideangle, maar over het algemeen is een portretlens toch echt 85-135mm, en in sommige gevallen nog langer (200 of meer).
En daar hebben we de technische beredenering, die ik zo gauw niet onder woorden kon brengen.
Kan overigens een leuk effect geven die Pinokkio-look... (denk maar aan de 'gabbertje' video destijds...) maar dat is niet het effect dat je zoekt met een portret lens...

[Reactie gewijzigd door servies op 2 februari 2010 15:20]

Nette review. Misschien nog even erbij vermelden dat deze lens niet focust op de goedkopere bodies zoals de D3000/5000 en hij is helemaal perfect :)
Goed punt. Maar er staat natuurlijk al in de review dat er geen motor in de lens zit he ;)

Notitie toegevoegd in elk geval.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 1 februari 2010 23:12]

Ik weet het, maar ik weet uit ervaring dat het voor nogal veel verwarring zorgt voor mensen die naar deze lens kijken (er komen heel veel vragen voorbij op een forum waar ik zit). :)
Goed review van inderdaad een juweeltje dat iedereen met een fatsoenlijke Nikon dSLR in z'n tas moet hebben (zolang je natuurlijk een motor in je body hebt). Ik heb 'm ook op een D50 en dat valt zeker niet tegen.

Desalniettemin: met de komst van steeds meer motorloze bodies van Nikon verwacht ik dat ze binnenkort stoppen met de productie van deze prachtige lens, zeker omdat ze ook een (duurder uiteraard) alternatief hebben met interne motor.
Dat is natuurlijk onzin, deze lens is al ver voor het digitale tijdperk op de markt gebracht en 50mm is fullframe de standaard prime lens. Dat het tegenwoordig met de APS-C sensorgroottes in de buurt komt van een portretlens qua brandpuntsafstand is mooi meegenomen.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8