Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C32HG70 Zwart Review

Mister HardwareTestpanel 8 november 2017, laatste update op 20 januari 2018, 274 views

Samsung C32HG70 Zwart (Testpanel)

goeie monitor die juist op de kleine dingen mis schiet. Hij doet wat hij beloofd. Als je een echte qled fan bent is deze monitor geschikt voor jou. Ben je dat niet, maar wil je wel meer weten over deze eerste 32inch qled gaming monitor. lees dan mijn uitgebreide review.

Pluspunten

• doet bijna alles wat hij beloofd
  • nadat hij geļnstalleerd is. Is het gewoon plug-and-play
  • 144hz, 1ms response, 1440p, qled.
  • mooi afgewerkt met een grote aluminium rand.
  • curved
  • 3 modus die je kan aanpassen
  • veel instelling

Minpunten

• eerste qled monitor. Het scherm mag nog wat feller(in de zon moeilijk af te lezen).
  • Zwart is niet echt zwart zoals ze zeggen.(bij een oled scherm is dat het er wel)
  • eye care modus maakt je scherm dof en grijs achtig
  • knop voor de instellingen is hetzelfde als de aan en uit knop
  • nogal dik(maar dat komt door de curve
  • voet nogal groot(maar dat komt door het gewicht van de monitor)
  • hij krast nogal snel en de bouwkwaliteit van de voet en de steun mag wat beter.
  • der mogen wel wat meer knoppen op dan 1(voor de instellingen)

Als eerste wil ik tweakers bedanken voor het uitlenen van deze geweldige monitor.

En dan nu wil ik een korte samenvatting geven over deze monior.
Het is een goeie monitor, maar vanwege de grote weet ik niet of het bedoeld is als monitor of als tv. Hij is gewoon te groot voor mijn bureau(heb een 2 meter bureau maar daarnaast werk ik ook met boeken en dan kan ik netn niet goed schrijven). Daarnaast is het niet verstandig om 50cm er vanaf te zitten.
Samsung beweert dat het beeld echt zwart is, maar dat is het niet. Voor de rest doet hij wat hij beloofd. Zelf vind ik hem best wel goed, Alleen de prijs is nog een puntje waar je naar uit moet kijken.
Daar zal ik het later in deze review het er over hebben.

samsung c32hg70

Inhoud
Featureset
Pixeldefecten
Kleurweergave
Bouwkwaliteit en afwerkingen
Contrast en helderheid
featureset
De monitor heeft alle features die je zou verwachten. Een 3.5mm ingang, mic ingang en nog 1 uitgang, 1 displayport, 2 hdmi en 2 usb ingangen.
Daarmaast heeft hij een uitgebreide interface. Soms is het jammer dat je bij een bepaalde modus niet de helderheid meer aan kan passen. Wel kan je instellen op hoeveel hz hij draait of hoe snel je inputlag(reactie tijd) is. Bij mij stond hij alijd op zo laag mogelijk met zoveel mogelijk hz. Tijdens het gamen had ik hem op de zoveel mogelijk fps functie en tijdens normaal computer gebruik op cinema mode.

Ook een andere leuke optie was het instellen van zwart waardes (1-20) bij de hoogste optie was het contrast echt heel erg mooi. Met elke optie werd het contrast verhoogt. Dat nam wel af van de helderheid. Dat was wel jammer. Bij een zonnige dag kon ik het beeld moeilijk aflezen als de zwart waarde op 20 staat.

Iets wat ik jammer vind is de functie eye care. Het maakt alle kleuren dof en zwart word grijs. Op de site werd dat heel erg anders geadverteerd.
Pixeldefecten
Dit onderwerp is nogal moeilijk te behandelen. Zelf had ik de monitor voor 15 dagen(14 dagen ervan kunnen gebruiken) Ik merkte geen defecten voor zover.
Kleurweergave
Zelf kon ik hem maar net op 100fps draaien, maar ik kon de kleuren niet echt goed kalibreren. Zelf heb ik call of duty ww2 gespeeld op de monitor daarna vergeleken met lcd monitor en der is een nogal groot verschil. Vooral door de extra hdr effect die freesync toevoegt.
Jammer genoeg was zwart gewoon niet zwart zoals bij een oled tv. Daarmee word er wel geadverteerd.

Wel moet ik er bij zeggen dat dit pas de eerste qled monitor serie is. Dat betekent dat het nog gezien moet worden als een prototype. Qled op kleiner diagonaal moet zich nog ontwikkelen. Zelf zou ik nog een jaar wachten en wachten op de nieuwere modellen, waarschijnlijk hebben die ook hdmi 2.1 en zijn het 4k schermen.

(Ik zal nog een link naar youtube maken om het filmpje te laten zien hoe call of duty ww2 er uit ziet op de monitor.)

Bouwkwaliteit en afwerkingen
Dit is een onderwerp waarop de monitor naar mijn mening niet zo goed op scoort. Hij heeft een mooi afgewerkte aluminium rand. Aan de onderkant recht zitten 3 knoppen waar je 3 verschillende modussen in kan opslaan. De knopjes voelen niet zo stevig aan. De voedingkabel kan alleen maar in 1 richting geplaatst worden, daardoor moet je de kabel buigen om hem achter de plaat te krijgen.
Dit is heel erg jammer. Had verwacht dat samsung wel wat meer tijd hier in had gestoken. Nu staat de kabel de hele tijd krom. Daanaast is de voeding kabel 1 meter lang en aan de linker kan. Voor mij was dat nogal moeilijk, sinds dat mijn stopcontact rechts en op de grond zit. Hierdoor moest ik me hele set up naar rechts brengen.
Daarnaast hebben de kabels die je mee geleverd krijgt allemaal een adapter(een groot blok net voor de uitgang). Alleen de adapter pas niet in de cablemanagement ruimte. Dat is iets waar ik me heel erg aan heb lopen storren.
Daarnaast kan je ook de plastic beschermplank(plank/hoes weet niet hoe ik het moet ver-woorden) op de cablemanagement ruimte zetten. Alleen die gaat met plastic klikkende pinnen er in. Maar netzoals bij een bluetooth muis kunnen die snel kapot gaan. Ze zijn ook nogal fragiel.
Op de foto hieronder, aan de lnkerkant zie je wat ik bedoel. Heb jammer genoeg gaan standalone foto gemaakt.

Nog 1 laatste ding waar ik me aan heb gestoord. Is de aan en uitknop die ook diende als menu knop. Het is maar 1 knop die je in 4 verschillende richtingen in kon duwen.
Ik zelf had gehoopt op meerdere knoppen en niet 1 knop. Ik snap dat hij niet veel gebruikt gaat worden eenmaal ingesteld, maar er mocht wel wat meer aandacht aan de knop worden besteed.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EdX3F31bUMu4jy.jpeg

De voet is nogal groot, maar dat kan je samsung niet kwalijk nemen. Het is toch wel een 32 inch monitor. Het in elkaar zetten ging ook best makkelijk. Even de handleiding door lezen. Een grote schroevendraaier pakken en je bent klaar om te beginnen.

De afwerking is groten deels van hard plastic. Het voelde stug en duurzaam aan. Maar het ziet er niet zo mooi uit naar mijn mening. Het is reflecterend plastic, gelukkig laat hij geen vinger afdrukken zien.
Contrast en helderheid
Het is een nogal helder beeld met een goeie contrast-waarde. De belichting kan wel wat beter. Als de zon er op schijnt is hij niet goed meer af te lezen. Daarnaast zijn der lekker veel instellingen met vooraf ingestelde soorten weergaves. Je kan veel zelf veranderen.
Ik kan hier niet zo veel over zeggen, omdat ik niet andere monitors heb gezien van 1440p en 32 inch.
Het is een nogal vrij dure monitor. Je krijgt er wel wat voor terug. Hij doet bijna alles wat hij beloofd. Eenmaal als alle kabels er in zit; je 3 dagelijkse modussen(gamen/surfen op het web/film kijken) ingesteld zijn en hij op zijn plaats staat. Is het gewoon een plug and play apparaat. Geen gerotzooi dan meer met de kabels en de instellingen. Hij doet wat hij moet doen.

Als je echt een qled fan bent die een pc heeft en die ook games(witcher/gta/call of duty/ crisis) op 1440p met minimaal 100hz aan kan, dan is dit gewoon de monitor die je moet gaan halen. Alleen ik zou hem wel ook nog is met je eigen ogen in de winkel bekijken. Ook om te kijken of hij op je bureau past ;)

Als 17 jarig student is het nogal moeilijk om monitors te reviewen. Hopelijk vinden jullie dit een goed geschreven review. Laat wat achter in de comments.

Heb jij ook een Samsung C32HG70 Zwart?

Er lijkt iets mis te zijn gegaan met het uploaden van je review. Ik zie wel een inhoudsopgave, maar verder niets.
Als iemand vragen heeft kunnen jullie mij een berichtje sturen of hier in de comments zetten.

Dit is mijn 2de review dus als iemand aanvullingen heeft op hoe ik het beter kan hoor ik het graag.
Ik heb dit scherm ook maar zwart is bij mij wel echt zwart tenzij ik minder zwart in stel maar dan is weer wel weer meer detail te zien. Bij oled heb je het zelfde of je hebt perfect zwart en dan mis je detail. Hoe is het zwart op een foto van het helal, bij mij is dat echt diep zwart.
Nou bij mij is oled zwart hetzelfde als de tv zo der dat er iets aan staat. Als ik tussen een volledig zwart beeld zat naar te kijken en ik deed het de. Monitor uit dan zag ik toch net even wat meer verschil in zwart. Als ik hen weer aan deed zag ik dat het nog steeds helderder is dan als het beeld uit staat. Bij oled is dat niet zo.

(zelf heb ik ook een oled tv gekocht, maar die staat beneden.)
Ik snap wat je bedoeld dat is VA glow in een lichte mate. Ik denk dat je dat nog aankunt passen door de helderheid lager te zetten, standaard is 100 helderheid en dat is te hoog voor SDR gebruik. Bij HDR beelden kun je beter het scherm op 100 helderheid laten.