Tweakers zegt: 8,5

Logitech G433 Blauw Review

Tman11S 3 november 2017, 301 views

Logitech G433 Blauw (Product gekocht)

Ziet er goed uit, zit lekker, geluidskwaliteit kon beter.

Pluspunten

• vervangbare oorschelpen
  • vervangbare draad
  • bruikbaar voor bijna alle apparaten
  • makkelijk verstelbaar
  • afneembare microfoon
  • afstandsbediening op draad

Minpunten

• prijzig
  • geluidskwaliteit is niet meer van deze tijd
  • fragiel
  • De sofware is waardeloos

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 3
Ik ben een zeer actief PC gamer en mijn oude logitech G35 brak in twee stukken, dus het werd tijd voor vervanging.
Omdat ik nogal fan ben van de kwaliteit van logitech heb ik besloten om n van hun nieuwste modellen te kopen: de G433.

Het eerste wat mij aansprak aan deze headset is dat hij in meerdere kleuren wordt geleverd en de blauwe vond ik het aantrekkelijkste. Ook de genoemde features stonden me aan: afneembare microfoon, vervangbare draad, compatibel met meerdere apparaten, ...
Hij werd geleverd in een nette doos met magneetsluiting met een hele hoop kabels, reserve oorschelpen en een handig zakje om hem (en zijn kabels) in op te bergen.

Wat de kabels betreft:
-Een kabel van hoofdtelefoon naar 3.5mm jack (voor gsm's voornamelijk)
-Een kabel voor de pc
-Een usb soundcard voor dolby 7.1
-Een analoge splitsing voor microfoon en 3.5mm jack

Wat de accessoires betreft:
-Een paar ventilerende oorschelpen van stof (mijn favoriete)
-Een paar oorschelpen met kunstlederen afwerking
-Een opbergzakje

Eenmaal de handleiding gelezen (want dit was nodig) en met de soundcard aangesloten op mijn pc was het tijd om de bijhorende logitech gaming software te installeren en hier begon nogal wat miserie.
De software had ik al, maar hij moest gepdate worden en de nieuwe versie loopt de hele tijd vast. Ik heb snel de 7.1 aan kunnen zetten, maar verder kun je niets met de software. Mijn andere logitech G apparaten hebben geen problemen met de software, maar vanaf dat je de G433 selecteert loopt het hele programma vast en kun je niets meer doen.

De software terzijde, zit de headset lekker op je hoofd.
De ventilerende oorschelpen zorgen ervoor dat je niet achter je oren gaat zweten (zoals bij de G35) en de kunststoffen afwerking houdt de headset licht (in tegenstelling tot de G35)
Verder ziet hij er ook gewoon uit als een normale hoofdtelefoon, wat hem erg bruikbaar maakt voor bijvoorbeeld op het openbaar vervoer.

Er is helaas n stukje in het design waar ik een hartaanval van kreeg toen ik het zag: het fragiele stukje bij dat de oorschelpen draaibaar maakt.
Dit is waar mijn oude G35 afbrak en is naar mijn mening ook erg overbodig.
De headset zit prima zonder de oorschelpen te draaien en in het verder erg stevige ontwerp is dit een erg zwakke plek langs de twee kanten.

Over de microfoon kan ik niet veel zeggen: goed om te communiceren, niet goed genoeg voor professionele doeleinden. Een enorm pluspunt is dat deze afneembaar is, dan zit hij niet de hele tijd in de weg tijdens het kijken van een een film of serie.

De geluidskwaliteit dan, dit was een teleurstelling.
Het geluid klinkt niet slecht, maar het is ook niet erg goed. Het lijkt er op dat logitech sinds de G35 geen vooruitgang heeft geboekt op vlak van geluidskwaliteit en dat is zielig om te zien. Als je van plan bent om deze headset te gebruiken om enkel muziek mee te luisteren, dan kan ik je vertellen dat er veel goedkopere en betere oplossingen zijn.

In het algemeen ben ik er dus wel tevreden over, alleen lijkt het er op dat logitech zijn hoofd elke keer aan de zelfde steen stoot. Het kwetsbare punt in het design en de geluidskwaliteit van 5 jaar geleden tonen dat ze meer mogen investeren in R&D. Andere mankementen van vroeger zijn dan wel opgelost geraakt, zoals het oor-zweet het enorme gewicht van de vorige modellen.

Ik raad hem aan, aan mensen die hem voor de juiste doeleinden willen gebruiken: namelijk gamen.
Het is de headset voor de stijlvolle gamer, zou je kunnen zeggen.

Heb jij ook een Logitech G433 Blauw?

Ik lees deze review naar aanleiding van reviews: Vijf gaming headsets van 100 euro - Gelijke prijs, grote verschillen
Ik neem aan dat deze headsets buiten de kleur om hetzelfde zijn? Waarom geeft Tweakers deze headset de voorkeur dankzij het goede geluid en de prijs terwijl jij precies het tegenovergestelde beweerd?
In de reacties van mensen onder deze roundup komt ook meerdere keren naar voren dat mensen zich niet in de conclusie kunnen vinden over de geluidskwaliteit.
Misschien is toch de roundup van tweakers de vreemde conclusie?
@3raser Uiteindelijk probeer ik mijn reviews zo objectief mogelijk te houden, maar iets zoals geluidskwaliteit blijft toch grotendeels opinie. Persoonlijk vind ik dat de geluidskwaliteit een stuk beter kan, we zien op de markt wel degelijk andere modellen die hier verder in staan.
Ook blijf ik merken dat de audiokaart problemen heeft met nieuwe AAA games, zoals AC origins en CoD WWII. Bij deze games moet je ofwel je 7.1 af zetten (wat niet gaat omdat de software shit is) of je geluidskaart weghalen en vervangen door een stereokabel.
Het is vooral hierdoor dat ik tot mijn conclusie ben gekomen en ik durf dus te twijfelen aan de expertise van de tweakers roundup.