Samsung Galaxy Tab A 10.1 16GB (2016) WiFi Zwart - Reviews

Samsung Galaxy Tab A 10.1 16GB (2016) WiFi Zwart Review

johan223 23 oktober 2017, laatste update op 23 oktober 2017, 1.365 views Product gekocht

Samsung Galaxy Tab A 10.1 16GB (2016) WiFi Zwart

Een uitstekende tablet voor thuisgebruik. Het biedt veel waar voor zijn geld: een goede accuduur, een scherp en mooi scherm en draait de meeste zaken soepel. Het is een tablet geschikt voor het bijhouden van socialmedia, lezen van websites en boeken, films kijken en spelletjes spelen.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Schermverhouding
  • Accuduur
  • MicroSD

Minpunten

• Geen vingerafdrukscanner
  • Samsung versie beheer

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe tablet uiteindelijk de keuze laten vallen op de 'Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016)'. Ik heb de tablet nu ongeveer een week in huis en dus werd het hoog tijd voor een review! In deze review allereerst een overzichtje van de (belangrijkste) technische eigenschappen, gevolgd door de indrukken die de tablet op mij hebben achter gelaten, de pluspunten en de mindere punten.

De foto's hebben minimale kwaliteit door de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Volgende keer bij meer tijd betere foto's ;)

Technische specificaties

• Huidige versie Beveiligingspatch: 1 mei 2017
Volledige specificaties (tweakers.net):

Productpagina Samsung:

Algemeen

Deze tablet is in mijn ogen bedoeld voor eenvoudig gebruik. Snel even op de bank een website bekijken, je mail beantwoorden, Facebook en Twitter checken en een spelletje kunnen doen voor tussendoor. Met dat gebruik in het achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar een tablet. Ik wilde sowieso niet de hoofdprijs betalen en sowieso android als besturingssysteem. Mede gebaseerd op de uitgebreide review hier op Tweakers viel mijn keus op deze tablet.

Unboxing

Heel ouderwets naar de winkel getogen om de tablet aan te schaffen. Bijna te veel betaald voor een 'voor geļnstalleerde' tablet. In mijn ogen de grootste flauwekul maar blijkbaar is er een markt voor. Gelukkig daarna met de juiste door naar huis!

De tablet zit boven in de doos in een beschermend 'zakje'. Daaronder de oplader met snoer (Standaard micro USB oplader van Samsung) en het (in mijn ogen) nutteloze Quick Start blaadje. tot zover geen bijzonderheden.

De behuizing oogt in eerste instantie solide en betrouwbaar. Geen rare kieren of makkelijk te buigen delen (heel voorzichtig geprobeerd). Het scherm heeft een beetje een randje naar de zijkant toe. De smaken zullen daarover verschillen, maar ik vind het wel prettig met het vast houden en de bediening.
De cameralens steekt iets uit de behuizing waardoor de tablet nooit helemaal vlak om tafel zal komen te liggen. Dat heeft als voordeel dat hij makkelijk op te pakken is. Als nadeel dat hij altijd een (klein) beetje scheef licht als je hem plat op tafel wilt bedienen (Persoonlijk geen hinder van ondervonden). tijd zal moeten leren of hij daardoor ook snel krasjes op de lens oppikt.

Installatie

Ook tijdens de installatie geen bijzonderheden. Het apparaat update zich direct naar de laatste beschikbare versie (mits wifi ingesteld uiteraard). De versie waar het apparaat dan op uitkomt is Android 7 met beiviligingspatch van 1 mei 2017. En dat is voor mij ook direct een heikel punt. Doordat Samsung elke update uitgebracht door Google nog weer beschikbaar moet stellen loop je best wel redelijk achter qua updates en beveiligingspatches. Zeker met in het achterhoofd de laatste 'lekkages' rondom WIFI wel een zorgelijk punt. Helemaal omdat deze tablet niet het topmodel is en Samsung niet de beste reputatie heeft als het gaat om het up to date houden van hun modellen. Voor mij geen dealbreaker (zou ook zo geen goede alternatieven weten die dit sneller en beter doen, behalve wellicht Apple. Zij lijken vaak sneller te zijn met het uitbrengen van updates).

Nadat de tablet klaar was met installeren viel het mij op dat er eigenlijk weinig extra applicaties op staan. Samsung heeft zelf uiteraard een aantal apps meegeleverd zoals hun eigen appstore en email client, maar verder valt het vanuit die kant wel mee. Verder staan de meeste Google apps voor geļnstalleerd en ook een reeks aan Microsoft Apps (Office). Mijn vorige tablet was van Acer en die stond aanzienlijk voller. Scheelt dus weer in het verwijderen :)

Gebruik

Beeld
Wat mij gelijk opvalt is het superieure beeld ten opzichte van mijn oude Acer tf300 tablet (stamt alweer uit 2012) Op zich natuurlijk geen wonder. Het aantal pixels is toegenomen en de techniek heeft ook niet stilgestaan als het gaat om kleurweergave. Wat ik persoonlijk ook prettig vindt is de andere verhouding van de tablet. Beide zijn 10.1" tablets, maar door de andere verhouding (Samsung tablet is in portrait stand minder breed) vind ik hem fijner te hanteren en lekkerder vast te houden. De verhouding (16:10) zorgt ook voor een prettige weergave van de meeste websites in zowel landscape als portrait stand. En wat betreft de resolutie: ik ben nog geen apps tegen gekomen die hier niet zo goed mee omgaan, maar wellicht is het mij gewoon nog niet opgevallen dat apps uitgerekt worden van 1080 naar 1200 pixels. Tekst is zeer duidelijk en scherp, ook als je speelt met de lettergrootte. Daardoor is het scherm goed leesbaar en zou hij waarschijnlijk (ook mede door de verhouding) ook prima dienstdoen om een boek mee te lezen.

Geluid
Tweede opvallende aan de tablet is zijn 2 speakers. Okė vooropgesteld, verwacht geen hoge kwaliteitsniveau's, maar rekening houdende met het feit dat ze in een tablet verwerkt zitten valt het met het geluid nog best redelijk mee en, de Samsung bezit 2 speakers en kan dus stereo afspelen, maar wat ik vooral prettig vind is dat je bij het vasthouden niet de speaker meer volledig blokkeerd met je hand. Als ik met de tablet in landscapemodus in de hand zit (bv voor een filmpje) zit ik met mijn rechterhand aan de zijde van de speakers, de onderste speaker zit dan vaak 'in' mijn hand en daardoor wordt het geluid gedeeltelijk geblokt. Door de 2e speaker merk je dit minder goed. (En laten we eerlijk zijn, een echte stereo ervaring wordt het nooit.)
Kortom prima speakers voor mijn gebruik. Kijk je echter veel films of luister je muziek zijn een koptelefoon of (bluetooth)speakers aan te raden.
Snelheid
Voor mij stond het thuisgebruik voorop. Voor mij dus geen zware of veeleisende kantoorapplicaties of per sé tig dingen tegelijk moeten kunnen doen of gigabytes aan documenten en foto's op kunnen slaan. En dat is prima. het is geen high end tablet. Het gaat geen vervaging van je laptop worden en zolang je in je achterhoofd houdt dat je (op dit moment) 215 euro betaald voor deze tablet kom je erachter dat hij dat bedrag prima waard is.

Films speelt hij soepel. Websites lezen gaat makkelijk en prettig en spelletjes spelen is geen probleem. Wil je weten hoe de tablet zich verhoudt tot vergelijkbare tablets dan verwijs ik je graag door naar de review van Tweakers. Daarin staan meerdere benchmarks. Uitkomst? De Samsung is snel (ten opzichte van prijsklasse genoten)

Camera
Persoonlijk doe ik er niets mee, maar voor de vorm toch even naar de camera gekeken. Om met de deur in huis te vallen. De foto's zijn niet veel bijzonders. De 8 megapixel camera is niet echt lichtgevoelig en foto's worden snel korrelig of wazig. Ook de kleuren laten wat te wensen over. Wellicht dat de kwaliteit overdag beter is. Ik heb er niet veel foto's mee gemaakt, maar mijn advies zou zijn: mocht je een tablet zoeken om foto's mee te maken? Koop een fototoestel (of desnoods een telefoon met geode camera). Referentiefoto's zijn gemaakt met de tablet en een Samsung S7. 1 foto is zonder flits, de andere met in slechte lichtomstandigheden in een kamer met spotjes.

Samsumg TAB A (2016)

Samsung S7
Accu
Tot slot de accuduur. De forse accu (7.300mAh) zorgt ervoor dat je het apparaat lang kunt gebruiken. Tot op heden is het mij nog niet gelukt om hem op 1 dag leeg te krijgen. Sterker nog, tot op heden heb ik hem met een weekje gebruiken 2 keer opgeladen en nog niet 1 keer was hij helemaal leeg. uiteraard gaat dit sterk afhangen wat je met de tablet doet, maar bij mijn gebruik (spelletjes, websites lezen en een filmpje kijken) hield hij het uitstekend vol. Ondanks de prima leesbaarheid in zonlicht (toegegeven, oktoberzonnetje) en de toen hoge helderheid van het scherm.

In de accutest in het tweakers review wordt dit onderschreven. Zij hebben een echte test gedaan, ik niet, maar ik deel hun bevindingen wel. Ook is hier te zien dat de Samsung tablet veel waar biedt voor zijn geld.
Keerzijde van de grote accu is een langere laadtijd (maar in verhouding zal het om het even zijn?)
Verbeterpunten
Om een persoonlijk 'jeukwoord' te gebruiken: Verbeterpunten van deze tablet zijn in mijn ogen het ontbreken van een vingerafdrukscanner. Wellicht verschrikkelijk verwend, maar vind het ideaal op de telefoon. Ondanks dat mijn dochtertje de telefoon wel eens jat komt ze er niet in omdat ze mijn vingers niet heeft. Een vergrendelpatroon is natuurlijk zo afgekeken en nagedaan. Een wachtwoord vind ik dan weer te veel van het goede (en te veel werk). Wellicht tijd om met haar opvoeding te beginnen en haar te leren dat ze van de tablet af moet blijven....

(Overigens voor de kinderen wel een prima Kidsmodus aanwezig, maar dat even terzijde)

Een ander verbeterpunt heb ik al even aangehaald en dat is de beschikbaarheid van updates. Dat mag en moet eigenlijk beter en sneller. Het gaat mij niet zozeer om de nieuwste versie van android maar met name om de beveiligingsupdates die toch wat achter lopen.

De Samsung galaxy Tab A (2016) is een uitstekende tablet voor thuisgebruik. Het biedt veel waar voor zijn geld: een goede accuduur, een scherp en mooi scherm en draait de meeste zaken soepel. Het is in mijn ogen een tablet geschikt voor het bijhouden van je socialmedia het lezen van websites en eventueel zelfs boeken en het spelen van een (simpel) spel en uiteraard speelt hij filmpjes ook prima af. Dat kan met de stereoluidsprekers, maar stel je wat meer eisen aan het geluid (of ben je grootverbruiker) zijn een hoofdtelefoon of boxjes aan te raden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab A 10.1 16GB (2016) WiFi Zwart?