Middle-earth: Shadow of War, Xbox One Review

NoisiaTestpanel 22 oktober 2017, 104 views

Middle-earth: Shadow of War, Xbox One (Testpanel)

Middle-earth: Shadow of War lijkt veel op zijn voorganger maar dan op veel punten net iets verbeterd. De sfeer, het verhaal en het plezier van het najagen van orcs compenseren ruimschoots voor de nadelen van de repetitieve combat. De aanwezigheid van microtransacties heb ik niet als storend ervaren.

Pluspunten

• Sfeer
  • Nemesis Systeem
  • Uitgebreid
  • Intuļtieve controls

Minpunten

• Nemesis systeem stoort quests soms
  • Makkelijke gevechten
  • Microtransactie / bonussen
  • HUD belangrijker dan gamewereld

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 2
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Ter gelegenheid van het Tweakers testfest kreeg ik op de valreep nog de mogelijkheid om de game Middle-Earth: Shadow of War nog te testen. Een feest voor mij aangezien de game reeds een plekje op mijn verlanglijst verworven had.

Algemene beoordeling

Shadow of War is een toegankelijke game die voor het grootste deel lekker soepel wegspeelt. Het verhaal gaat verder waar Shadow of Mordor stopte. Langzaam ontvouwt zich het volledige plot en de characters die een aanzienlijke rol in de game hebben krijgen meer diepgang door de sidequests. Het is leuk om door de afbrokkelende wereld te lopen van aparte steden, strongholds en kampen. De sfeer in de game is goed en de uitdaging van de gameplay is voldoende om te vermaken en de snelheid erin te houden.

Gameplay

Over de gameplay van Shadow of War zou ik wellicht een heel boek kunnen schrijven maar ik zal me tot een paar kernpunten beperken.
Besturing
Bij de start van de game voelt de besturing meteen vertrouwd, de button-mapping komt dan ook aardig overeen met het eerste deel en met vergelijkbare titels. Dit maakt dat gevechten direct goed uitvoerbaar. Ga ik echter wat kritischer naar de game kijken dan vallen me toch een paar dingen op.
Ten eerste heb je drie elementaire moves in combat. Namelijk aanvallen, ontwijken en counteren. Dit maakt dat het uitvoeren van gevechten in het begin van de game nogal als button-bashen aanvoelt. Als je verder komt leer je meer bewegingen uitvoeren en meer combinaties van bewegingen toepassen maar het gevoel dat je ‘heel vaak op x drukt’ blijft aanwezig.
Spel elementen
Een van de elementen waar dit spel om geroemd wordt is het nemesis systeem. Het systeem lijkt nog steeds op dit element uit Shadow of Mordor waarbij je orcs en captains verslaat om informatie over hoger geplaatste orcs te krijgen. Op die manier werk je jezelf naar boven in de voedselketen. Leuke aanpassing is dat captains waarmee je al in aanraking geweest bent blijven reageren op jouw acties. Bijvoorbeeld door zelf te groeien, een andere titel te krijgen of bang te worden van jouw aanwezigheid.
De gevechten met de Captains zijn redelijk uitdagend. Elke orc heeft een willekeurig gegenereerde skillset en het is voor veel confrontaties echt handig om de eigenschappen van die specifieke orc te bekijken. Je ziet hiermee namelijk hun sterke en zwakke punten. Soms is het verslaan van een specifieke war chief aantrekkelijker dan verder gaan met de main questline.
Helaas zit er ook een vervelende kant aan het nemesis systeem. Tijdens sommige missies word je opeens geconfronteerd met een captain. Niet altijd een probleem maar tijdens stealth missies zeker niet handig omdat deze battles vaak een andere tactiek vragen. Tevens gebeurde het nu al meer dan eens dat orc captains door elkaar liepen en je om de zoveel tijd naar een nieuwe introductie aan het kijken bent. Ben je vervolgens in gevecht met drie captains dan zijn de graphics niet toereikend genoeg om deze uit elkaar te houden. Het resultaat is dat je vaak het onderspit delft. Voordeel hiervan is wel dat door jouw verlies deze orc weer sterker worden en je ze vervolgens in een wraak actie kunt vernederen. In ruil voor betere loot overigens.
Een spel element waar ik tijdens mijn speelsessie niet veel ervaring mee heb opgedaan is het verdedigen van de regio’s. Ik had hier niet heel veel moeite mee, maar in andere reviews heb ik gelezen dat verder in de game dit een repetitieve bezigheid wordt die je wel gemakkelijker kunt maken middels micro-transacties. Ik heb hier wel een vooroordeel over, maar heb zelf nog geen last gehad van een pay-to-win gevoel tijdens mijn speeltijd.
Uitdaging
Zoals ik eerder al benoemde bekroop mij het gevoel dat ik aan het button-bashen was tijdens gevechten. Afgewisseld met counteren en ontwijken op momenten dat de game mij daar een cue toe gaf. En die cues zijn niet bepaald subtiel. Zoals bij veel games in dit genre verschijnt gewoon in beeld welke knop je moet indrukken en krijg je een hint wanneer dit het beste resultaat oplevert. Ik dacht terug aan games waarbij je moest kijken naar de bewegingen van mobs om je counter move te kiezen.

Video van combat met volledige HUD en hints aan.

Gelukkig kun je veel hulpmiddelen uitschakelen in het opties menu. Hierdoor wordt de game een stuk uitdagender en ook leuker. Ik ging beter opletten wat de orcs in mijn omgeving van plan waren en ik werd echt uitgedaagd om mijn moves te timen. Je kunt goed zien wanneer er van je gevraagd wordt om te ontwijken of te counteren. En het gebruik van de boog wordt helemaal spannend als je geen cursor meer hebt dit oplicht wanneer je een headshot kunt treffen.

Video van pijl & boog actie zonder indicator.

Helaas bleek dat de game hier eigenlijk niet op gemaakt is. Veel moves zijn afhankelijk van je opgebouwde hit-streak of will power. Echter zit er geen visuele cue in het character wanneer je zover bent. Een oplichtend zwaard voor hit-streak of gloed van Celebrimbor wanneer je will-power vol is had dit al mogelijk gemaakt. Helaas moet je de HUD aanzetten om te zien waar je bent.

Video van combat zonder HUB en alle hints uit.

Beeld

De graphics zijn voldoende. Wat de game goed doet is de grootse sfeer van de steden en vlaktes rondom Mordor weergeven. De omgevingen zijn afwisselend genoeg om je niet te vervelen en voldoende herkenbaar om snel beslissingen te kunnen nemen. De animaties in de cut-scenes zijn mooi vormgegeven.

Waar het spel echter tekort schiet zijn de in-game graphics op momenten dat het beeld vertraagt. Bijvoorbeeld wanneer een captain zichzelf introduceert of wanneer Talion een executie uitvoert. De animaties schieten dan soms tekort.

Geluid

Ik heb geen bijzondere geluidsinstallatie en het geluid komt bij mij over een 20 jaar oude versterker met twee speakers zonder losse woofer. Ik vond het geluid beter dan bijvoorbeeld bij Assasins Creed of Dishonored maar slechter dan bij de meest recente Doom game. Het gebruik van een headset maakte voor mij geen verschil in ervaring.
Wat ik wel storend vond is dat het geluid al vrij in het begin twee keer weg viel tijdens een tussen scene. Een bugje waardoor ik stukjes van het verhaal dus heb moeten missen. Gelukkig was het bij side-quests.

Prestaties

Ik speelde de game op een orginele Xbox One. Ik heb geen haperingen of stotteringen waargenomen. Iets waarvoor ik in het algemeen wel bang ben nu consoles niet meer met generaties geupdated worden maar kleine iteraties krijgen. De laadtijden zijn niet storend lang wanneer je respawned of van regio wisselt, iets wat ik bij sommige andere games ontzettend frustrerend vind.

Replaywaarde

Ik vind bij dit soort games de replaywaarde erg laag. Wanneer je het verhaal een keer gehoord hebt en alle sidequests hebt voltooid zul je het spel niet zo snel nog een keer oppakken om het op een andere manier te spelen. Je hoeft namelijk niet te kiezen tussen verschillende speelstijlen. De originele speeltijd van de game wordt wel ontzettend vergroot door het genot van het najagen en uitschakelen van Orcs en het verdedigen van torens.

Kwaliteit & stabiliteit

Behalve de eerder genoemde geluids-glitches heb ik niet veel gekkigheid gemerkt aan het spel. Maar volgens mij is er ook al een en ander gepatched. Voordat ik kon spelen moest ik een update van 2GB installeren. Ik blijf hier verdeeld over, aan de ene kant fijn dat je geen bugged spel blijft spelen, maar het genot van disc erin en spelen maar is daarmee ook weg.

De prijs van games ligt volgens mij al jaren rond de 60¤. Dat blijf ik persoonlijk erg hoog vind, maar blijkbaar wordt het eraan uitgegeven. Wat ik nog meer verbazingwekkend vind is dat micro-transacties voorkomen in games waar je in eerste instantie al voor hebt betaald. Als mensen bereid zijn om geld uit te geven aan een paar pixels waardoor je plotseling een piratenhoed draagt in een single player omgeving... naja het zal wel. Vervelender vind ik dat je blijkbaar gepushed wordt om geld uit te geven aan, de kans op, betere gear en versterkingen. En daar wil ik nog aan toevoegen dat ik het uiterst vreemd vind dat je een 3% XP boost krijgt wanneer je je op de Shadow of War nieuwsbrief aameldt.

Net als zijn voorganger vind ik Sadow of War een uiterst vermakelijke game. Mijn grootste kritiek tot nu toe is dat het Nemesis systeem soms je quest verstoort en dat je veelal meer bezig bent met kijken naar het vollopen van een metertje of signaal dat je op een knop moet drukken dan met de animaties en acties in de game. Maar dat wordt in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, het verhaal en het genot van het afmaken van orcs.

Je hebt zojuist het resultaat van mijn eerste uitgebreide review ooit gelezen. Tips altijd welkom.

Heb jij ook een Middle-earth: Shadow of War, Xbox One?