Specificaties HD-ready DLP-beamer • 180" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Salora DBS350 Review

kstang80Testpanel 19 oktober 2017, laatste update op 19 oktober 2017, 118 views Testpanel

Salora DBS350

Het is een erg leuke beamer in een compacte formaat die je overal mee naar toe zou kunnen nemen, gezien er een ingebouwde accu in zit. De beeldkwaliteit is vrij goed, de features zijn vooral leuk voor een alles in één apparaat als je geen mediaspeler erop aan wilt sluiten.

Pluspunten

• Compact (net zo groot als een Microsoft boek)
  • Relatief goedkoop
  • Android OS met PlayStore
  • Ondersteund alle gangbare formaten, inclusief RMVB
  • USB-poorten niet alleen voor USB-opslag, maar ook voor USB muis en toetsenbord
  • WiFi ingebouwd, Bluetooth (bijvoorbeeld voor speakers/ soundbars/ toetsenbord of ander randapparatuur)
  • 3D ondersteuning
  • AirPlay ondersteuning via app (HappyCasting)

Minpunten

• Infrarood aan voorkant
  • Geen automatische focus ring
  • Handleiding erg karig

Contrast / helderheid Score: 4

Dit is mijn eerste review voor het testpanel van Tweakers (ook mijn eerste uitgebreide). Ik heb nog nooit een beamer aangeschaft maar wel vaker overwogen, dus dit toen ik hoorde dat ik deze mocht reviewen kon ik gelijk kijken of het wat is. Mijn zwager heeft een 720p beamer waar ik films op heb gekeken en games op heb gespeeld. Aangezien ik nu een zolder heb met een loze ruimte leek het mij wat om een beamer neer te zetten om films te kijken en erop te gamen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ken Salora alleen van de goedkope televisies die te koop waren bij Blokker of BCC. Vaak zat er iets van een dvd-speler ingebouwd. Hieronder nog even de historie van de site.

"Geschiedenis van SALORA
De historie begint in 1928 in Salo (Finland), waar de heren Nordell en Koskinen kristalontvangers bouwden voor de nieuwe Finse radiozender. Snel volgden andere radio's met batterijvoeding en in 1930 met netvoeding. In 1945, na de Tweede Wereldoorlog, werd het bedrijf omgedoopt tot SALORA O.Y. De naam was een combinatie van de stad SALO en het product RAdio. SALORA groeide en met 300 mensen werden jaarlijks 15.000 radio's geproduceerd.

In 1957 startte SALORA met de productie van televisies en in het begin van de zeventiger jaren werden met 2.000 mensen 1.000 TV's per dag geproduceerd. Eind vijftiger jaren werd begonnen met draadloze telefoons voor het leger en de spoorwegen. In 1966 kwam ook de export van TV’s naar Zweden op gang. Eind jaren 70 was 60% van de productie bestemd voor export. In 1978 werd er een samenwerkingsverband gesloten met NOKIA – onder de naam "MOBIRA" voor de productie van mobiele telefoons.

In 1981 werden monitoren voor IBM in productie genomen. Daarna, in 1982, werd de mobiele telefoon divisie overgedragen aan NOKIA en in 1984 kocht NOKIA een meerderheid van de aandelen SALORA. In datzelfde jaar ging SALORA TV’s maken voor een bekend Japans merk, voor de gehele Europese markt. In 1992 werd SALORA in z'n geheel overgenomen door NOKIA.

Begin 2006 wordt SALORA overgenomen door Salora International BV."

Featureset

Helderheid1600 Lumen
Formaat20" tot 180" (457CM)
Native Resolutie1200x800
TypeHD LED
Support Resolutie1920x1080
Contrast1000:1
AansluitingenDC In/ HDMI/ VGA/AV/ Micro SD (max. 32GB)/ USB 2.0/ USB 3.0/ Hoofdtelefoon
FeaturesIngebouwde speaker, geluid minder als 25 dB, 360 graden image flip,Diverse talen in OSD, Electrische zoom (via AB)
OSAndroid 4.4
CPUMstar-6A628VX quad core 1.5 GHz
Geheugen1GB DDR3
Opslagruimte6GB (voor Androids apps)
VerbindingenBluetooth 4.0, Wifi 802.11ac 2.4/5 GHz
Levensduur LED lamp20.000 uur
Accuduur10.000mAh Li-Ion accu (± 120 min)
Afmetingen productH×B×D = 38x175x145 mm
Gewicht620 gram

Unboxing

Toen ik thuis kwam op dinsdag was de beamer al bezorgd. Ik had een veel grotere doos verwacht en was dan ook verbaasd toen ik zag dat het zo'n klein doosje was. Er zit een afstandsbediening in, een adapter en een gebruikershandleiding. Het doosje is marginaal groter als de beamer. Er zitten geen kabels bij voor de aansluiting van de beamer, zoals een HDMI kabel. Maar tegenwoordig kun je wel verwachten dat de meeste mensen dat wel in huis hebben.

Vormgeving

Wat mij gelijk opviel aan deze beamer is dat deze erg compact is. In de foto hieronder heb ik hem vergeleken met een iPhone 6s, zo heb je een beter beeld bij het formaat. Het is best knap dat ze dit in zo'n kleine behuizing kunnen stoppen (voornamelijk de accu en mediaspeler).

Voor de rest is het vrij simplistisch qua design. De behuizing voelt goed en stevig aan. Het enige wat ik minder goed vind aanvoelen, is het schuifje van de aan/ uit knop (dus niet de power-knop), deze voelt wat fragiel aan. Aan de onderkant zit een plastic lipje die je uit kan klappen om de beamer wat te verhogen. Voor de rest kun je de beamer via de schroefgat aan de onderkant vastmaken aan een standaard, maar lijkt me niet prettig om deze omgekeerd op te hangen hiermee.

Geluidsproductie

Het geluidsniveau heb ik niet kunnen meten, aangezien ik hier de apparatuur niet voor heb. Maar wat ik wel kan vertellen is dat het best wel veel geluid maakt, indien je deze aan hebt staan zonder dat je de ingebouwde audio gebruikt. Zodra je een film opzet, dan merk je er nauwelijks wat van. Maar zoals veel Tweakers het al gemeld hebben, het is veel harder als de door de fabrikant opgegeven geluidsproductie.

Gebruikersgemak

Aansluitingen
De handleiding die in de doos zat was erg karig, meer dan één A4 aan tekst stond er niet op. Voor een beamer met mediaspeler functionaliteit had ik net wat meer verwacht, omdat je toch wat meer van de voorgeïnstalleerde apps gebruik gaat maken. De aansluitingen spreken voor zich, er zitten twee USB-poorten op, één HDMI, een ingang voor de stroomadapter, VGA/AV, MicroSD en een hoofdtelefoon aansluiting.
Menu
Bij het opstarten van de beamer kom je gelijk in het Android menu terecht. Er staan al verschillende apps voorgeïnstalleerd, waaronder Facebook, ESExplorer, HappyCast, Twitter en Youtube. Voor het afspelen van media of voor beeld via de HDMI/ VGA/ AV-aansluiting, kies je "Multi-media" en op het bijbehorende icoon. Via het icoon "Local Media" kun je de media via het netwerk of via de USB-poort (kies hierbij voor sda1) afspelen.
PlayStore
Na het instellen van de Wifi, wat wel een uitdaging is gezien het Chinese toetsenbord standaard aan staat, kan ik mijn Google accountgegevens invullen voor de PlayStore. De PlayStore is zoals gewoonlijk gevuld met allerlei apps. Ik wilde vooral games testen, maar vooralsnog kon ik geen games installeren. De PlayStore kwam met een generieke foutmelding en kon het downloaden/ installeren niet starten.
De app "HappyCast" is een leuke toevoeging die AirPlay ondersteund, je kan dan via je iPhone/ iPad een video streamen (vooral handig bij apps die geen ondersteuning bieden voor Chromecast). Zo heb ik het even getest met een video app om daar naartoe te streamen, waarbij je wel in hetzelfde Wifi netwerk moet zitten, en dat ging best goed. Soms had ie last van haperingen, maar niet heel verstorend.
Bluetooth support
Om de Bluetooth verbinding te testen heb ik gebruik gemaakt van een soundbar. De verbinding opzetten ging vrij makkelijk, je kan Bluetooth aanzetten via het Bluetooth icoon onder Settings. Hierna vindt ie automatisch het Bluetooth apparaat in de buurt, in dit geval de soundbar, en maakt connectie. Na een uur film te hebben gekeken, kan ik constateren dat de verbinding erg stabiel is. Het geluid is niet één keer uitgevallen.
Wifi support
Wifi configureren ging vrij makkelijk, alleen had ik last van een Chinees toetsenbord in Android die niet mee wilde werken.
Na deze uiteindelijk te hebben uitgezet, ging het configureren erg vlot. De verbinding (2.4 GHz) was af en toe wat instabiel met het bekijken van Youtube video's op 720p (hoger kon ik niet selecteren). Met Youtube films op lagere kwaliteit leek het veel beter te gaan.

Wat is DLP?

De meeste van ons weten wat DLP (Digital Light Processing) is. In het kort, wat ook op Wikipedia staat, houdt het in dat er een lamp op een micro-elektromechanisch systeem schijnt die gebruik maakt van een groot aantal microscopisch kleine spiegels, door een kleuren draaischijf in de kleuren rood, groen en blauw gaat en het projecteert op een oppervlak.
Ik vond trouwens een filmpje met uitgebreide uitleg op de site van Texas Instruments link.
Vanuit het verleden werden er vaak veel nadelen genoemd van een DLP beamer ten opzichte van een LCD beamer, maar dit valt tegenwoordig heel erg mee. Het is vaak een kwestie van voorkeur.

Contrast en helderheid

Een beamer zou ik voornamelijk gebruiken voor het kijken van films, series en voor het spelen van spellen. Daarmee heb ik ook de testen doorlopen om te kijken hoe dat weergegeven wordt. Ik heb onder andere Mission Impossible 3 en een onderwater film (ben de naam vergeten) film gekeken. Het is erg fijn om weer een keer via een beamer een film te kijken, even wat popcorn en fris erbij en je krijgt bijna het gevoel dat je in een bioscoop zit. De actie scenes waren goed te volgen en onderwater zag je gewoon goed de contrast verschillen tussen de donkere en lichte gedeeltes in het water.
Gamen op de Nintendo Switch
Voor het testen van de beeldkwaliteit tijdens het gamen heb ik twee verschillende consoles aangesloten op de beamer, een Nintendo WiiU en een Nintendo Switch. Op de Nintendo Switch heb ik Splatoon 2 en Pokken Tournament gespeeld, op de WiiU speelde ik Mario Kart 8 en Smash Brothers. Bij beide consoles en alle vier de spellen merkte ik geen ghosting of rainbow effect op, waar vaak over gesproken wordt bij DLP beamers.
Beeldscherpte bij diverse afstanden
Beeldscherpte heb ik op diverse afstanden bekeken. Op 2 meter afstand was het heel helder en zeer duidelijk. Op 5 meter is het nog steeds goed, maar al wel iets minder helder. De focusring moest wel elke keer worden gebruikt om de scherpte bij te stellen.

Kleurenweergave

Voor de kleurweergave heb ik een standaard testbeeld gevonden van het formaat 720p. Hierbij zie je van een afstand van 3 meter, geen overloop van kleuren. Naarmate je dichter naar de muur toe loopt, zie je dat er wel degelijk sprake van is. Vooral bij de randjes van de overgang van roze naar zwart en van wit naar zwart.
Tijdens het gamen heb ik hier echter niks van gemerkt, ook niet bij het spelen van spellen die erg veranderlijk en kleurrijk zijn. Wat vaak ook opvalt bij een beamer is dat er een soort witte waas over het beeld heen komt, maar bij deze beamer had ik dat niet gemerkt. Zowel overdag als in het donker kon ik het beeld erg goed zien.

3D functionaliteit

Aangezien deze beamer ook 3D ondersteund wilde ik dit graag ook testen. Ik keek vaak 3D films via mijn Bluray speler, die 3D ondersteund. Hierbij hoef ik alleen op de TV de 3D modus aan te zetten en de juiste weergave te selecteren. Op de afstandsbediening van de beamer zit een 3D-knop, waarbij je een menu te zien krijgt bij het indrukken. Hij probeert dan automatisch de juiste modus te selecteren voor het weergeven van de 3D beelden. Bij diverse films die ik had afgespeeld leek dit niet te werken, ook niet bij het handmatig selecteren van de 3D modus. Nu had ik ergens gelezen dat 3D meestal alleen werkt bij 3D Bluray films afgespeeld via een Bluray speler. Dit had ik dan ook maar aangesloten om te testen.

Ik had verwacht dat 3D op een beamer via de passieve 3D methode werkte, aangezien je in een bioscoop altijd een dunne passieve 3D bril krijgt, maar helaas werkte de Solara blijkbaar met actief 3D. Mogelijk dat ik dit in de review nog een keer update als ik een actieve 3D bril kan lenen/ bemachtigen.

Prijs/ alternatieven

Als je in de Pricewatch kijkt van beamers tussen de 500 en 700 euro, dan zie je genoeg alternatieven. Deze ondersteunen vaak ook native full HD, waardoor de resolutie hoger ligt als deze beamer.Waar de Salora DBS350 zich onderscheid, is dat deze op Android gebaseerd is en een standaard mediaspeler is. De PlayStore biedt onwijs veel mogelijkheden met alle apps die geïnstalleerd kunnen worden. Zo kun je deze ook gebruiken om via Facebook of Twitter informatie te vertonen. Ook zou je games kunnen spelen die je vanuit de PlayStore hebt gedownload en met de muis en toetsenbord besturen. Je hebt hierbij ook geen ChomeCast of een dergelijk apparaat nodig om bijvoorbeeld series te kijken via Netflix.

Opdracht van Tweakers

Door Tweakers is gevraagd om iets te projecteren op een zo groot mogelijke oppervlakte.
Halloween komt er bijna aan en ik speel nog erg graag Pokemon Go, dus had ik een toepasselijk plaatje gevonden om mee te testen. Allereerst geprobeerd dit in een park op bomen/ struiken te projecteren, maar dit resulteerde in een erg wazig en bijna onzichtbaar beeld. Hierbij speelt denk ik ook de afstand mee, ik stond er ruim 20 meter vanaf.

Hierna toch maar een muur opgezocht (in het stadshart Zoetermeer) en dit resulteerde in een beter beeld.

Al met al is dit een leuke compacte beamer voor een aardige prijs. Deze stel je met name op prijs als je geen mediaspeler hebt en graag een beamer wilt aanschaffen. De software heeft nog last van een aantal bugs die hopelijk nog gefixt gaan worden, maar gezien het Android is, betwijfel ik dat. De lichtopbrengst en kleuren zien er goed uit bij diverse media (films, games). Daarom heb ik deze beamer toch vier sterren gegeven vanwege het uitgebreide featureset, de ingebouwde mediaspeler en goede performance tijdens het spelen van spellen.
Terug naar de inhoudsopgave

Heb jij ook een Salora DBS350?

Mooie review, geeft een goed en duidelijk beeld (no pun intended) over wat je van deze beamer kan verwachten.
Ben benieuwd hoeveel zo'n led beamer daadwerkelijk bij veel gebruik in lichtsterkte achteruitgaat.
En hoe vaak je hem gebruikt zodra het nieuwtje eraf is.
Dank je voor je review.
Dank je wel :) . We gamen niet zo vaak, maar het is een mooie toevoeging en de kinderen vinden het prachtig om op een veel groter scherm te gamen. Vooral Zelda Breath of the Wild wordt een veel leukere ervaring.