Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

avdh35 29 november 2005, 2.603 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Uitgebreide configuratiemogelijkheden

Minpunten

• Alleen amerikaanse firmware voor v5. Kanaal 12 en 13 toont hij wel maar deze werken niet.
  • De router stoort alle WiFi kanalen, welk kanaal je ook instelt voor gebruik.
  • De router loopt regelmatig vast.
  • Het bereik komt niet boven de 85% ook al gebruik je een Linksys netwerkkaart en

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Het betreft een v5 editie die inmiddels berucht is om zijn instabiliteit.

De helpdeskervaringen verdient toelichting. Telefonische ondersteuning in nederland valt als redelijk goed te beoordelen, maar verwijst vaak door naar hun hoofdvestiging.

Een kort rijtje adviezen voor problemen die ik van ze kreeg in volgorde van idiootheid.

1. Helpdesk: "Gebruik geen antivirussoftware of firewall op uw PC"
2. De Wireless functie is instabiel. Helpdesk: "Vervang de kabel naar uw PC"
3. Ik heb een Linux PC. Helpdesk "Ga via Start, Configuratiescherm naar Internet instellingen"
4. Als ik instellingen opsla via de configuratiepagina loopt de router vast. Helpdesk: "Staat de router dan aan wanneer hij vastloopt ?"
5. Helpdesk: "U moet uw (Linksys 54G - 54 Mbit) kaart nooit boven de 10 Mbit/Half duplex instellen want anders werkt het niet"
6. Helpdesk: "Misschien moet u uw ISP eens vragen of ze weten waarom de router steeds vastloopt"
7. Helpdesk "Het moet aan uw PC liggen dat de router hangt"

I rest my case......

Ik heb de emails nog om het te bewijzen.

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Ik heb deze router, Linksys WRT 54G V5, zelf sinds gisteren. Hiervoor had ik een V2. Na een jaar trouwe dienst had waarschijnlijk de adapter het begeven, waardoor het powerlampje maar bleef knipperen.

Ik ben wel benieuwd waaruit de instabiliteit van de V5 blijkt eigenlijk? Heb je toevallig een bron of is er een draadje op Got te vinden :)?

De problemen die je beschrijft deel ik namelijk totaal niet. Bij het aansluiten van de nieuwe router was het eenvoudig: setup cd-draaien, draden aansluiten en klaar. Heb zelfs de nieuwste firmware, 1.002 (US) erin geflasht en alles draait als een zonnetje, signal strength excellent ;) Zowel op een interne Centrino WLAN als een MSI WLAN PCI-card 54G...
@ Dune...

De reden waarom ik geen aparte voedingsadapter heb gekocht en geprobeerd is simpel: Het apparaat zat nog in de garantie, 30 dec 2004 gekocht :) . De vriendelijke verkoper (Funprice Groningen :*)) heeft me een nieuwe router gegeven en de adapter ook vervangen. De oude was 1000mAh en de adapter die bij V5 zit 500mAh.

@ avdh35.....

Mocht ik alsnog problemen krijgen dan meld ik dat hier natuurlijk, want ik hou deze post in de gaten ;) Destijds heb ik inderdaad ook het een en ander gelezen over WAG54 modems en de slechte support daarvan dus ik besef zeker dat je niet de enige bent die ontevreden is over Linksys en hun support.
Het lijkt me zeker een goed idee om verschillende gebruikserservaringen te zien.

Ik wil het liefst van het apparaat af, dat is duidelijk maar kan er bij de winkel niks mee omdat ik hem langer dan 8 dagen heb gehouden. Insturen ter reparatie of omruilen willen ze wel doen maar onder de hudige omstandigheden lost dat niets op.

LinkSys weigert in te gaan op mijn vraag waarom ze de v5, waarvoor alleen US firmware is (kanaal 1 t/m 11) verkopen in de EU waar je 2 kanalen meer heeft. Deze kanalen zie je echter wel en dat is gewoon slordig.

Verder een quote uit hun laatste email."The Linksys Router can be configured using the web based utility and.... but Linksys will offer no technical support"

Ik geef het hier verkort weer, het was een nogal lang stuk maar waar het op neerkomt is dat je het ding maar met de CD wizard moet configureren. Het kan wel via de webinterface maar da's wel zonder support dus jammer voor mij dat ie continu vastzit als ik een instelling wil aanpassen. Het is maar even een weet. Het is natuurlijk ERG ongebruikelijk routers via een webinterface managen en... opnieuw volgens Linksys. GEEN support als je een Non-Windows PC zich laat verbinden met hun routers. Je zit dan in hun ogen helemaal fout.

Ik heb ze bedankt namens de Novell, OS/2, Unix, Linux, BSD en Mac communities voor deze bizarre bepaling uit hun EULA
Heb je geen alternatieve firmware geprobeerd,
of is die nog niet beschikbaar?
@Tremor.

Ik had versie 1.00.1 en heb geupdated naar 1.00.2 die van november is dus heel recent. Het maakte nauwelijks verschil. Misschien iets minder vastlopers.

Alternatieve versies zijn niet mogelijk omdat het geen Linux-on-chip meer is zoals met de v1 t/m 4. In plaats daarvan is er een beperkt OS met VxWare in gegruik. Er zit dan ook maar 4 mb geheugen in ipv de 16 of 32 van zijn voorgangers.

De versienummers boven geven al aan dat het om de US versie gaaat. Dus geen kanaal 12 of 13 beschikbaar.
Als vermoedelijk alleen de voedings adapter defect is waarom koop je dan niet alleen een vervangende voedings adapter?

@avdh35, ik heb nog helemaal nergens problemen gehoord of gelezen over de WRT45G. Ik vindt het prima routertje. Zelf heb ik een eerste revisie, deze werkt uitstekend.
@Dune: Ik ben niet de eerste die dit apparaat gereviewd heeft en er zijn er meer met problemen met de v5.

Verder vind ik het een ongezonde situatie dat ze alleen een US firmware hebben maar wel de EU frequenties tonen. Op vragen hoe dit zit komt geen reactie.
Ook is aan de verpakking niet te zien (laat staan kopen via internet) om welk model het gaat. Ze zitten allemaal in dezelfde doos terwijl de v4 nog wel in productie/verkoop blijkt (bron: Linksysinfo.org)

Verder levert een kleine zoektocht op google op WRT45G v5 ook genoeg info op lijkt me. Of kijk gewoon even naar andere WRT45G reviews op dit forum. Ik heb de mijne toegevoegd omdat ik specifiek het storen van alle kanalen en de helpdesk reactie wilde toevoegen.

Als iemand mijn problemen niet heeft, prima, houden zo. Maar ik vind het gewoon een product wat zich niet kan meten met de reputatie van Cisco/Linksys
Je hebt m sinds gister. Ik wil graag horen wat je er over een paar weken van vindt. Hopelijk heb ik ongelijk
WIlde toch ff melden dat ik reeds 1 keer een complete vastloper heb gehad inmiddels (6 dagen oud :) ). Even de stekker er uit en er weer in was voldoende om hem weer actief te krijgen :P
Dat valt nog mee, 1 vastloper in een week. Maar ik denk dat de frequentie wat hoger is omdat ik de hele tijd die antenne uit/aan moet zetten vanwege de storing.

Die storing op de frequenties komt dus idd van de US software. Dat weet ik weer via de NL helpdesk van Linksys. Na een aantal telefoontjes en uitleg dat ik echt niet bereid ben een US apparaat te accepteren in Europa mag ik hem omruilen via een RMA voor een 3.30 of een 4.0 editie.

Ze hebben voor de vele problemen (kennelijk ben ik niet de enige) geen oplossing in huis en ook niet op korte termijn.

Mijn gok is dat dat nieuwe OS niet lang blijft.

P.S. Ik kreeg ook nog de info van Linksys dat @home gebruikers de v5 absoluut dienen te mijden omdat er problemen zijn tussen de router en de kabelmodems van @home.
Inmiddels 3 vastlopers gehad, zie ook andere survey waar je op gereageerd hebt :)