Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

JapyDooge 21 januari 2010, 1.107 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• Erg fijne oorkussens, goede afsluiting tegen geluiden van buiten met muziek aan, met de muziek uit hoor je vrijwel alles
  • Prima bass, ook op hoog volume geen kraakje te horen
  • Ontkoppelbare microfoon
  • Prijs (35-50 euro)
  • Handig etui
  • Volumeregeling in het snoer
  • Door scharnieren in de hoofdband ’scheef’ te dragen (dwz, op maar 1 oor, handig voor bijv. geluidstechnici)

Minpunten

• Zit wel erg krap, hoofdpijngeval. Is misschien wel op te rekken
  • ‘Lekt’ erg veel geluid, duidelijk geen alternatief voor speakers
  • Microfoonconnector gaat wel erg zwaar
  • Geluidskwaliteit van de microfoon is erg dof / overgevoelig voor omgevingsgeluiden
  • Snoer en connectors komen niet heel hoogwaardig over, nogal fragiel
  • Microfoonkussen schuift er wel erg makkelijk af, dat kun je eenvoudig kwijtraken

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 2
Na al een tijdje op zoek te zijn geweest naar een betaalbaar headset kwam ik deze tegen bij de Dixons.

Nu was mijn ervaring met Creative niet heel erg goed, en in het verleden heb ik al eens een Fatal1ty muis gehad die van ellende uit elkaar rolde, maar een nieuwe kans wilde ik het wel geven. Volumeregeling in het snoer, afneembare microfoon met goed buigbare hals, comfortabele oorkussens en meer beloofde de doos. Ook was het een ‘Age of Conan’ certified headset en ontdanks dat ik die game nooit heb gespeelt, leek het me een naam die niet aan het eerste beste product verbonden is.

Thuisgekomen kwam ik nog een verassing tegen die niet heel opvallend op de doos staat aangegeven: een stevig etui om de headset in mee te nemen, bijvoorbeeld naar lanparty’s maar ook ideaal voor in een tas zodat hij niet vies word of in de knoop raakt. De headset knelt een beetje bij het opzetten, maar niet extreem (mijn hoofd is te breed of de headset te smal). Is goed verstelbaar, maar dat gaat wel een beetje zwaar. Tot dusver ben ik nog tevreden, ik draai muziek, kijk wat filmpjes, en het klinkt allemaal uitstekend.

Aangezien het een headset is zal ik er ook eens tegen moeten praten om hem goed te testen, en daar is waar de eerste problemen om te hoek komen. De microfoon aan de hoofdtelefoon koppelen gaat erg zwaar, en er af halen ook. Het zou me niets verbazen dat een eigenaar van deze headset ineens een microfoon met zwanenhals in z’n hand heeft, en de connector nog doodleuk in de headset zit. Ik bel een vriend op Skype en vraag: ’merk je iets?’. Nou, en of hij wat merkte: ‘praat eens wat zachter joh, ik hoef niet doof!’. Na de microfoon aan zwanenhals een flink eind weggeschoven te hebben was ik verstaanbaar, maar erg dof. Spelen met het microfoonvolume in de Skype client leverde weinig bruikbaars op. Het kussen van de microfoon afhalen was helaas ook geen oplossing.

Na een weekje testen heb ik de headset helaas moeten terugbrengen: het knellen op mijn hoofd bleef een probleem, ik kreeg er na een lange avond hoofdpijn van en het leek ook niet te slijten. Daarnaast de slechte kwaliteit van de microfoon heeft me doen terugkeren naar de winkel en ‘m omgeruilt voor een ander model.

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

sorry hoor maar ik heb zelf ook deze headset en hij is uitstekend, niet knellend zoals hier staat vermeld en de microfoon is ook perfect helemaal niet te hard of te zacht.

de microfoon is er makkelijk uit te halen en weer in te zetten en het verstellen van de headset is ook gemakkelijk.
Knellen is natuurlijk persoonlijk, waarschijnlijk heb ik een dikkere kop ;) wat de microfoon betreft: daar zie ik of hele positieve of hele negatieve ervaringen over (zie ook andere reviews).
Het lijkt dat er een serie is geweest met productieproblemen oid. :)
Ik heb de headset ook. In het begin knelde de headset inderdaad, maar na een tijdje gaat wordt hij wat losser, nu zit hij perfect. Hoe je erbij komt dat de microfoon van slechte kwaliteit is weet ik niet maar bij mij is de kwaliteit van de microfoon perfect. een vriend van mij heeft hem ook en als hij tegen mij praat op skype hoor ik hem perfect.
Tja, zoals je hierboven kan lezen vermoed ik dat er een slechte serie is, een paar andere reviewers klagen er ook over ;)
je hebt deze toch al voor ~30 euro als je goed zoekt en dan krijg je waar voor je geld, wil je meer dan zul je gewoon meer moeten betalen en richting steelseries siberiav2 gaan bijvoorbeeld.
Klopt, ik heb er helaas 50e voor betaald aangezien ik 'm 'per ongeluk' tegenkwam rond de sinterklaas. Heb hem inmiddels niet meer (heb nu een Logitech ClearChat Comfort USB) en tja het is wel waar voor je geld, maar ik lees dat veel mensen na langdurig gebruik toch problemen krijgen (krullende kabel, slecht contact, ruis, verstelmechanisme lam, enz).
Ik heb een n00b vraag over deze headset. Ik overweeg om deze aan te schaffen maar ik game ook regelmatig met het geluid over mijn speakers. Ik heb nu een USB-headset/microfoon. Moet ik met deze headset telkens de plugjes achter in de pc omsteken als ik wil switchen tussen speakers of headset/microfoon?