×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Stereo geluidsweergave - Bekijk alle specificaties

Edifier G4 Zwart Review

009martijn 20 september 2017, 107 views

Edifier G4 Zwart (Product volledig gesponsord)

Pluspunten

• Stevig
  • Prettig draagconform
  • Inschuifbare microfoon
  • Mooie uitstraling (niet overdreven)
  • Prijs kwaliteit
  • Scherpe ledverlichting
  • Geen overdreven gaming uitstraling
  • Aanpasbaar geluid + microfoon

Minpunten

• Geen verdraaibare oorschelpen
  • overbodige in-line controller
  • Goedkope in-line controller
  • Trilling bij aanraken headset

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
De Edifier G4, een voor mij onbekend merk waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb. Deze headset is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen, namelijk: Witte behuizing met blauwe led, Zwarte behuizing met groene led en zwarte behuizing met rode led. Ik heb de zwart/rood variant ontvangen om te reviewen. Deze review schrijf ik overigens op basis van de staat waarin de headset is geleverd met een test periode van 2 weken. Dit doe ik vooral tijdens het spelen van competitie gerichte games zoals CS:GO, H1Z1 en PUBG.

Om te beginnen ga ik het hebben over de verpakking van de headset en hoe deze aangeleverd wordt. De headset zit in een prima afgewerkte “gaming” doos. Je kunt duidelijk zien dat er in het belang van de headset is ingepakt. De headset zit goed vast in zijn plastic binnen verpakking en is daarnaast snel en gemakkelijk los te krijgen. Ook zit er weinig extra poespas in de doos. Er zit een instructieboekje bij met duidelijke instructies over bijvoorbeeld het installeren van de drivers.

Na het uitpakken ben ik de headset eens goed gaan bekijken. Op het eerste oog ziet de headset er keurig afgewerkt uit. Stevig, degelijk en met een mooi strak design. Precies wat je mag verwachten van een gaming headset met deze prijs. Wat ik erg jammer vind is dat de oorschelpen niet meedraaien zodat je ze met de stoffenkant op het bureau kunt leggen. Hiervoor zou je een losse headset drager kunnen kopen of maken om beschadigingen te voorkomen. Er is voor mij ook wel een erg leuk nieuw detail wat Edifier heeft toegepast op zijn headset. Dat is namelijk de uitschuifbare microfoon. Dit heeft ertoe geleid dat ik de headset niet alleen heb gebruikt om te gamen, maar hem ook mee nam naar mijn werkplek/school. Hierdoor kon ik in alle rust mijn werk uitvoeren zonder het gevoel te hebben dat ik met een lompe headset op mijn hoofd zat. Overigens is het formaat van de headset wat mij betreft exact wat ik ervan verwacht. Hij is namelijk niet te groot. Dit in combinatie met de inschuifbare microfoon maakt de headset een prima vervanger voor de eenvoudige oordopjes die ik normaal gebruik voor school of op mijn werk, welke zeker niet misstaat!

Een ander erg belangrijk punt is natuurlijk het draagcomfort. Zoals ik al zei is de headset niet al te groot, daartegenover staat dat het ook geen zwaargewicht is. Hij is goed in hoogte instelbaar en wanneer je dit doet, drukken de oorschelpen strak tegen je hoofd aan zodat je praktisch wordt afgesloten van de buitenwereld. De oorschelpen zijn groot genoeg voor mensen met redelijk grote oren. Mijn ervaring is dat de headset goed om mijn oren heen vallen. Na een halfuur gamen heb ik niet eens meer door dat ik hem op heb. Wat overigens wel een minpuntje is (of misschien een kwestie van wennen) in tegenstelling tot mijn andere headsets is dat wanneer je de headset per ongeluk aantikt, er een enorme trilling door je headset te horen is wat zeker vier seconde doorgaat. Dit komt vermoedelijk doordat de zijkant van de oorschelpen is afgewerkt met een stalen frame waar de boxjes op gemonteerd zitten.

Ik ga kort maar krachtig zijn over de microfoon. Deze doet gewoon wat hij moet doen met kraakhelder geluid. Zoals ik al aangaf, is het een leuk detail dat je de microfoon in- en uit kunt schuiven. Daarnaast zijn er leuke microfoon opties in de software waardoor je je eigen stem kunt vervormen (daar later meer over).

De in-line controller die aan de draad van de headset vast zit is in mijn ogen erg overbodig en voelt overigens erg goedkoop aan tot in tegenstelling van de headset zelf. Het is een super ligt gewicht blokje. Maar goed, hier is nou eenmaal voor gekozen. Op het blokje zit een aan- en uit knop, een mute knop voor de microfoon, een schuifknop voor vibratie van de headset en een scrolwieltje voor het volume. Het scrolwieltje is erg gevoelig, wanneer bijvoorbeeld de draad onder mijn bureau hangt en ik per ongelijk langs het wieltje beweeg heb ik opeens heel hard of zacht geluid. Dit is voor mij een minpuntje van de headset. Daarnaast zit er een schuifknop op voor de vibratie van de headset. Ik heb lang gezocht waar dit knopje nou voor was en heb het uiteindelijk gevonden. Het geeft voor mij totaal geen toegevoegde waarde en ik raad je aan deze niet te gebruiken.

Tot slot komen we bij de drivers en software die hieraan gekoppeld is. De drivers installeren direct bij het inpluggen van de headset. Wat ik wel vreemd vond is dat de software niet direct werd ge´nstalleerd. Deze heb ik later via de website gedownload. Na de installatie viel het direct op dat de overlay van de software een basic en oldskool look heeft. Dit is wat mij betreft helemaal goed. Je kunt de headset naar eigenwensen instellen zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Zoals ik al eerder aangaf zijn er een aantal stemmetje in geprogrammeerd waarmee je, je eigen stem onherkenbaar mee kunt maken. Het heeft nou ook weer niet extreem veel voordelen maar is natuurlijk wel erg grappig.

Conclusie:
De Edifier G4 is een zeer degelijke headset, voelt stevig aan, en heeft een erg fijn draagconform. Hij is compact en heeft een inschuifbare microfoon waardoor je hem gemakkelijk kunt meenemen. Daarnaast ziet hij er stoer maar ook weer niet te overdreven uit. Dit zorgt ervoor dat je de headset zonder te schamen ook voor andere doeleinden kunt gebruiken zoals werk of school. Ook heeft hij een erg mooie stabiele en felle ledverlichting ingebouwd.
Ondanks dat de headset wat mij betreft ook een aantal minpuntjes bevat zoals de goedkope in-line controller en de niet meedraaiende oorschelpen voor het opbergen van de headset. Krijgt deze headset van mij toch vier sterren. Dit is de headset wat mij betreft helemaal waard door alles wat je krijgt in combinatie met de eerlijke prijs.

Heb jij ook een Edifier G4 Zwart?