Steelseries Siberia Full-size Headset Review

Astort 13 januari 2010, laatste update op 14 januari 2010, 761 views

Steelseries Siberia Full-size Headset

Pluspunten

• Geluidskwaliteit in games.
  • Kwaliteit van microfoon

Minpunten

• Geluidskwaliteit in films en muziek.
  • Zeer slechte oorkussens.
  • Slechte constructie van de microfoon.
  • Irritante hoofdband.

Opnamekwaliteit Score: 4
Na een lange tijd te hebben getwijfeld tussen de 5Hv2 en de Siberia, heb ik toch uiteindelijk gekozen voor de Siberia omdat deze grotere earcups heeft. Dit omdat ik grote flappers heb, en de rest van de headsets dus precies op de schelp van mn oor rusten, en dus na een korte tijd al pijn gaat doen.

Inhoud

Het apparaat werd netjes op tijd geleverd door Redcoon, en in de doos vond ik het volgende:

- Headset.
- Verlengsnoer met geintegreerde volumeregelaar.
- Een losse microfoon.
- Een plastic haakje.
- 3 stukjes klitteband.
- Een 3,5 naar 6,3mm converter.

Geluidskwaliteit

Bij het aansluiten op de computer hoorde ik al gelijk het eerste probleem. De balans tussen het linker en rechterkanaal is niet juist. Ik moest mijn linker kanaal op 90% instellen om een gelijk volume te krijgen. Iets dat ik niet had verwacht bij een headset van Steelseries.

Het geluid klonk ook heel er hol. Net alsof je met iemand aan het bellen bent die op de wc zit.
Na een half uurtje pielen met de settings van mijn geluidskaart eindelijk een beetje redelijk geluid gekregen voor tijdens het gamen. Hierin blinkt het apparaatje ook uit. In CODMW2 kom ik precies vertellen waar elke enemy liep. Groot pluspunt dus.

Helaas blijft het daarbij. De geluidskwaliteit in muziek en films is ronduit matig te noemen. Ik had hier eerlijk gezegd veel meer van verwacht. De bassen klinken niet mooi, de middentonen zijn amper aanwezig en de hoge tonen komen pas tevoorschijn op een volume waarbij je trommelvliezen afscheuren.

Microfoon

. Bij deze headset zit de microfoon niet vast aan een oorschelp maar moet je dus los bevestigen aan bijvoorbeeld de monitor. Dit is waar je dus het plastic haakje en een stukje klitteband moet gebruiken. De bedoeling is dat je een stukje klitteband bevestigd aan je monitor, een stukje aan het plastic haakje, en de microfoon met een klemmetje aan het plastic haakje. Hier ontstonden de volgende 2 problemen. Ten eerste zit de microfoon heel erg houtje-touwtje vast door die klitteband constructie, en ten tweede was de klem op mijn microfoon lam. De kwaliteit van de microfoon is echter heel erg goed te noemen. Deze zit op zo'n 40cm afstand en mijn vrienden horen mij luid en duidelijk op ventrilo. Een nadeel hiervan is dat hij dus ook alle omgevingsgeluiden opvangt.

Comfort

Dit is het punt waarbij ik had verwacht dat de headsets van Steelseries hoge ogen zouden gooien, aangezien je als gamer toch vaak enkele uren achter elkaar bezig bent. Ook hier komt deze headset helaas tekort. Het formaat van de earcups is heel groot, en dus goed voor mij. Dit is immers waarom ik deze headset heb gekocht. Het nadeel is echter dat de kussens maar een halve centimeter dik zijn. Hierdoor zitten je oren dus tegen het harde plastic van de speaker. Hierdoor word je al na een kwartiertje gek, en ga je dus de headset zo op zetten dat de kussens op je oorschelp rusten, iets dat dus niet de bedoeling is bij een full-size headset en wat bovendien ook nog de directiebepaling in games verziekt. Dikke faal dus. Een ander minpunt is de hoofdband die zich automatisch verstelt. Hij blijft hierdoor wel constant goed op je hoofd zitten, maar aangezien je door de slechte kwaliteit van de oorkussens steeds de headset moet verplaatsen, is dit alleen maar vervelend. Je kan dus niet zomaar even de hoofdband verschuiven. Je moet hem helemaal af doen en weer opnieuw opzetten.

Bouwkwaliteit

Bouwkwaliteit is goed. Het apparaatje voelt stevig aan en ziet er goed uit. Minpuntje is dat de earcups alleen verticaal kantelen, en niet horizontaal. Voor de rest is het gewoon netjes. De kabel van de hoofdtelefoon is lekker dik, ongeveer 4mm , en gaat dus niet gauw in de knoop en je krijgt ook niet snel kabelbreuk. Kabel van de microfoon is wel behoorlijk dun, maar deze staat op je monitor en beweegt dus nooit. Dit is in mijn ogen dan ook niet echt een probleem.

Oordeel

Het idee was leuk. Een headset met een losse microfoon zodat je hem ook als hoofdtelefoon voor op je mp3 speler kan gebruiken, en met extra grote earcups zodat ook mensen met flappers normaal een hoofdtelefoon kunnen gebruiken. Helaas is Steelseries hier niet in geslaagd door een headset op de markt te brengen met slechte oorkussens, matig geluid en een hopeloze microfoon-constructie.

Inmiddels is hij teruggestuurd onder RMA en ga ik kijken of de 5H v2 wat is.

Dit was mijn eerste review, laat ook gelijk even weten wat je er van vind. :)

UPDATE: Foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Steelseries Siberia Full-size Headset?

De v2 versie schijnt een stuk beter te zijn vooral op gebied van muziek en films. Wel jammer dat het geluid niet meteen normaal werkte. verder wel goede review, foto's komen nog zie ik :)
Leuke review, een headset is echter iets persoonlijks

Ik vind bijvoorbeeld de kwaliteit, oorkussens, microfoon en de hoofdband erg goed :P.

-Edit- Ik bedoel de Siberia V2 RED :D

[Reactie gewijzigd door RBerends op 27 september 2010 20:41]