Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

EDIT 12 januari 2010, laatste update op 12 januari 2010, 1.239 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• Goede prijs
  • Afwerking van het product is netjes
  • Opberg-'zak' is leuk extraatje

Minpunten

• Bass te duidelijk aanwezig
  • Opnamekwaliteit slecht
  • Headset vermoeiend na lange tijd

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 2
Mijn oude Sennheiser PC140 headset was stuk gegaan, en ik had met spoed een nieuwe nodig. Dit was de enige headset die in de omgeving nog dezelfde dag te krijgen was, op het eerste gezicht aan mijn eisen leek te voldoen en daarnaast ook nog eens eigenlijk enkel positieve reviews had. Daarom heb ik deze besteld bij een internet winkel in de buurt (Digitique), en de headset dezelfde dag nog opgehaald.

De headset
De technische specificaties van de headset zijn (volgens de Creative website) als volgt:

Koptelefoon:
Gevoeligheid (1 kHz): -40 dBV/Pa
Snoerlengte: 2.5 m kabel van zuurstofvrij koper
Input/Output-aansluitingen: vergulde stereoministekkers van 3.5 mm

Inhoud van de doos
De set komt met de koptelefoon en de microfoon apart. Deze microfoon moet je via een 3,5 mm jack-aansluiting in de koptelefoon duwen. Op zich erg handig als je de microfoon niet nodig hebt.
Daarnaast is er een ‘zak’, waar je de headset eventueel in kan vervoeren. Uiteraard is er ook een handleiding bijgeleverd.

Algemeen
De headset ziet er netjes afgewerkt uit. Hoewel het niet helemaal mijn stijl is, maar ja, als je iets snel nodig hebt maakt dat weinig uit. De ‘oorschelpen’ zijn afgewerkt met een soort van fluweel-achtige stof, die op zich goed aanvoelt.
Aan het 2,5 meter lange snoer zit ook nog een soort van klein controle-paneeltje waarmee je het volume en een eventuele demping van de microfoon kan regelen.
Voor mijn hoofd is de headset net niet comfortabel. De ‘oorschelpen’ zijn voor mij net iets te klein: ik heb het idee dat mijn oren net iets opgevouwen worden als ik de oorschelpen geheel afsluitend over mijn oren doe.

De geluidsweergave
Uiteraard mag je niet te veel verwachten voor een headset van 30 euro. Maar dat ik voor dat geld een headset kocht die een zwaar overpowerde bass had, had ik niet verwacht. Zelfs bij het afluisteren van muziek met de equalizer geheel uitgeschakeld dreunt alles door. Ik heb de eerste keer na een half uur de headset afgezet omdat het geluid ongelooflijk vermoeiend was voor mij door deze bass.
In diverse games waar de bass een belangrijke rol speelt is het voor mijn oren helemaal een ramp. Explosies in spellen als Call of Duty: Modern Warfare en World at War lijken bij wijze van spreken een permanente gehoorbeschadiging te veroorzaken, en zelfs met een spel als TrackMania United Forever zit je weg te dreunen tijdens het racen.
Klassieke pianomuziek is opzich nog goed aan te horen, hoewel zelfs daar de bass aanwezig is. Bij deze muziek klinkt de headset echter wel helder en produceert een vol geluid.
Helaas luister ik nauwelijks naar dat soort muziek, dus is het voor mij geen werkelijk pluspunt.

Opnamekwaliteit
Het eerste wat ik te horen kreeg toen ik op Ventrilo (soort van VoIP praatprogramma) kwam, was de vraag of ik die microfoon uit m’n reet wilde halen.
Het geluid van de microfoon is kwalitatief slecht. Weliswaar zonder ruis of gekraak, maar het lijkt je een hele afstand tussen de microfoon en mijn mond hebt (ook al heb ik de headset vrijwel in mijn mond zitten). Daarnaast klonk het ook nog als of er een soort van geluiddemper op zat, waardoor ik (in vergelijking met mijn vorige headset) slecht verstaanbaar was.

Je krijgt voor je 30 euro een headset waarvan de bass te nadrukkelijk aanwezig is, en daardoor vermoeiend is. Ook de opnamekwaliteit laat te wensen over.
Voor mensen die houden van een zware bass waarbij je weg dreunt tijdens explosies is dit een goede headset, maar de persoon die liever voor een wat evenwichtiger en kwalitatief beter geluid gaat, hoeft deze headset niet eens te proberen.

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Over de opnamekwaliteit moet ik het tegendeel beweren :x De laatste keer dat ik de headset heb aangesloten had ik deze hetzelfde afgesteld als mijn oude en alle settings moesten omlaag omdat het geluid te hard was. Het is altijd zo dat bij een nieuwe mic. je de oude settings moet veranderen voordat het goed klinkt, hopelijk ook gedaan?

Prima review verder.
Het ging niet direct om de hardheid van het geluid (qua opname), maar om de kwaliteit er van.
Uiteraard heb ik als een razende die instellingen aangepast, dat is het eerste wat je probeert mag ik aannemen.

Zojuist nogmaals mijn oude Sennheiser headset uit de kast gehaald, samen met deze Creative en mijn huidige (opnieuw een Sennheiser), en nogmaals een vergelijking proberen te maken.
Ik blijf simpelweg bij wat ik heb gezegd in deze review. De Sennheiser PC-140 die ik eerst had levert nog steeds een beter geluid dan de Creative (zaten destijds (lees Augustus) in dezelfde prijsrange, nu is de Sennheiser slecht verkrijgbaar en ook weer wat duurder, €45.-).
Zowel bij de weergave- als opnamekwaliteit is de Sennheiser een stuk beter, klinkt helderder, zuiverder en heeft een beter uitgebalanceerde bass (maar daar moet ik dan maar eens een review van maken bij de Sennheiser zelf ;))
Ik heb inderdaad dezelfde ervaring (zie ook mijn review), misschien een serie met een productiefout?
Zou kunnen, maar wellicht ben ik ook te verwend.
Ik bedoel van: als je niet anders gewend bent, zal deze headset best goed geluid produceren (qua opname en afspelen), en als je van veel bass houdt is het afspeelgeluid al helemaal fantastisch.
Echter ben ik gewoon die headsets van Sennheiser gewend (eerst dus de PC-140, nu heb ik de PC-350), en daar is het opnamegeluid gewoon een stuk helderder van.
Wat je niet kent, mis je ook niet denk ik.
Ik vind hem juist wel fijn zitten, ook na een tijdje (oke, misschien niet meer na 8 uur achter elkaar non-stop maar wat wel?). Ik heb ook totaal geen problemen met de bass, misschien een productiefoutje en er een grote subwoofer in geplaatst :P.
Opnamekwaliteit let ik niet op, als ik me maar verstaanbaar kan maken bij vrienden met het gamen ;)
Ohja, verder goede review :p

[Reactie gewijzigd door wiebenik? op 12 januari 2010 21:50]