Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1,128TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cc593nd Review

tuk2008 23 augustus 2017, laatste update op 23 augustus 2017, 766 views

HP Pavilion 15-cc593nd (Product gekocht)

Mooie, stevige en vlotte laptop met prima scherm. Groot minpunt: throttling!

Pluspunten

• Mooi, mat scherm
  • Witbalans lijkt prima
  • Mooi ontwerp
  • Toetsenbordverlichting
  • Specs/prijs (gekocht voor 750,-)
  • Ook 1x USB-C

Minpunten

• Schermhelderheid niet zeer hoog
  • Throttling bij enige inspanning

De laptop heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding (augustus 2017, 750,- euro). De specs zijn dik in orde en er is voldoende opslagruimte. Twee USB-poorten plus een USB-C-poort geven 'm genoeg aansluitmogelijkheden voor regulier gebruik.

Het verlichte toetsenbord geeft een klein beetje mee, maar zeker niet storend en het typt lekker. Touchpad lekker groot, vooral in de breedte. De gebruikelijke gestures werken zeer goed en vlot.

Het scherm is mooi mat en heeft prima kijkhoeken, maar de helderheid is niet al te hoog. Ik gok 200-250 cd/m^2.

Dan het grote minpunt: throttling. Bij lichte games (bijv. Heroes of the Storm) throttled de laptop na enkele minuten spelen. De GPU gaat naar 135 MHz en ook de CPU gaat nagenoeg uit. De FPS zakt dan van ~60 naar ~10; dit duurt ca. 30-60 seconden maar herhaalt zich na enkele minuten weer. De temperatuur komt zelden boven de 65 graden uit; ver onder het maximaal toegestane van CPU en GPU. Ook wordt de laptop geenszins warm bij het spelen van spellen. Als HP dit probleem kan oplossen dmv een bios-update, gaat de waardering naar vijf sterren.

N.b.: het naar beneden schroeven van de grafische instellingen bij bijv. HotS naar Low, zorgt ervoor dat de laptop onder de throttling-threshold blijft. Een matige oplossing, maar daardoor wel speelbaar.

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cc593nd?

Hoi tuk2008, is dat throttling nog verholpen of is dat gebleven? Ik denk er over de laptop te kopen voor mijn vrouw, die speelt er gelukkig geen spellen op, maar mijn tweakerhart vind het fijner als ik weet dat alle technische problemen verholpen zijn _O-
Ha Motrax, nee, in die zin dat er nog geen update voor de bios of chipset oid is verschenen. Het is me ook onduidelijk of HP ermee bezig is. Het is overigens de laptop van m'n broertje dus ik heb 'm net even naar z'n bevindingen gevraagd voor deze reactie.
Moet wel zeggen dat het echt alleen een probleem is bij gamen, en nu we de goede settings hebben gevonden bij HotS is het daar ook geen probleem meer, het treedt nu echt heel zelden op (op mijn desktop [i5-2500K, 8gb ram, ssd, GTX 970)] maak ik het ook heel soms mee, ter vergelijking).

Verder heeft hij er naar eigen zeggen bij het dagelijks gebruik een snelle laptop mee, met alle in de review genoemde voordelen!

Op het moment van schrijven is de laptop overigens weer in de aanbieding voor 749,-.
Top! Dankje wel! Ik heb 'm gisteravond al besteld en komt vandaag binnen.

Mijn vrouw gaat er sowieso op vooruit, aangezien de oude laptop 7 jaar oud is, een 'Vista ready' laptop die eigenlijk niet goed Vista kon draaien. Windows 10 ging al iets beter, maar het blijft suboptimaal. Dus nu gaat ze van een 17" bakbeest naar 15"met SSD en 7 jaar aan hardware verschil.

Maar dan wil ik alsnog een laptop die naar huidige maatstaven een prima prijs/kwaliteit kent. HD, IPS, SSD + 1TB, 8GB voor 750,- is een prima combinatie.
Vind ik ook! En vergeet het verlichte toetsenbord niet :)
Inmiddels een week binnen en bevalt prima! Throttling niet kunnen ontdekken, maar aangezien mijn vrouw wat browst, tekstverwerkt en een foto album in elkaar zet gaan we dat waarschijnlijk nooit merken.
Ik twijfel enorm tussen deze HP laptop of desze Lenovo https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9200000079280079/

Nu lees ik bij de HP als nadeel dat het scherm niet helder kan of niet genoeg eb throttling.. bij de lenovo lees ik alleen dat de randen wat dik zijn om het scherm. Verder zijn de specs het zelfde.. erg lastig.
De afmetingen zijn vergelijkbaar. In het model van jouw link, 700,- euro, zit geen 1TB HDD naast de 256GB SSD, dat zit wel in de HP. De Lenovo met 128gb SSD + 1tb HDD kost 862,- euro, nogal een verschil met de HP van 749,- euro.

Ondanks dat lijkt de Lenovo me ook een prima laptop, kan alleen nergens iets vinden over de helderheid.
Klopt, maar de ssd bij de HP is maar 128 ipv 256 al is 128 voor mij al genoeg.

Is de helderheid echt laag of is het echt alleen als de zon erop schijnt dat je in de shaduw moet gaan zitten?
Heb je gelijk in; dan is het prima!
Helderheid is niet echt laag hoor, in de zon erop werken kan ik inderdaad niet aanbevelen. Het is gewoon niet opvallend hoog. Als ik jou was, zou ik het even ergens gaan bekijken, dan weet je het zeker!
Probleem is dat de laptop hier nergens te bekijken is :P net als de Lenovo die ze alleen bij bol.com hebben.

Denk dat ik toch maar voor de HP ga dan, bedankt voor je review :)
Graag gedaan.
Je kan 'm altijd gratis terugsturen binnen 30 dagen (https://www.laptopshop.nl...etourneren-en-ruilen.html), dus dat geeft je alle tijd om 'm goed uit te proberen.
Een laatste vraag, weet je toevallig als de laptop makkelijk open te maken is zodat je bij het geheugen en hdd/ssd kan?
M'n broer had nog een 500GB SSD liggen dus die hebben we vrijwel direct in de laptop gezet in plaats van de 1 TB HDD. Ik heb toen toevallig een foto gemaakt van wat je te zien krijgt als je de onderkant eraf haalt (toen hadden we de harde schijf dus al vervangen). Dat was wel even frutsen want je moet best wat kracht zetten met 'n pinpasje oid om de 'klikjes' los te krijgen nadat je de schroefjes eruit hebt gedraaid. Uiteindelijk gelukt zonder verdere schade oid.

Ik neem aan dat hij wel footbal manager 2018 makkelijk draait?
Geen idee! Vergelijk de system requirements van die game even met bijv. Heroes of the Storm, dan zit je goed.